Anna-Maria Jurva Elävän veden lähteilä
"Jumalan sana on elävä ja voimallinen, kuin kaksiteräinen miekka" (Hepr.4:12). Tämä on hämmentävä totuus ja kun tämä Sana käy kohti, se ikään kuin riisuu ihmiseltä aseet. ”Sana yksikin huulilta Jeesuksen kuninkuuttansa kirkastaa”, laulaa Saila Seurujärvi.
Millaista on Jeesuksen kuninkuus? Onko se korskeata, ylvästelevää, itseään esittelevää vallanhimoa? Ei, Jeesus tulee luoksemme nöyränä ja hiljaisena, rakastaen ja syliinsä sulkien; näin olen kokenut. Äärimmäisen tarkasti elämämme asioita tarkkaillen ja ohjaten hän tulee luoksemme juuri oikealla hetkellä.
Kun Jeesuksen valo osuu meihin, se paljastaa syntimme. Hän rakastaa sinua ja minua niin äärettömän paljon, että hän haluaa tuoda sinut ja minut valoon. Kaikkein kätketyimmätkin syntimme, joita häpeämme emmekä koskaan haluaisi kenellekään paljastaa.
Monesti koen itse olevani kuin taistelukentällä: oma mieli ja liha tahtoisivat muuta kuin henki. Ajattelen, että meistä jokainen joutuu käymään näitä taisteluja eikä yksikään ole niiltä suojassa, ei vaikka kuinka sitä haluaisimme. Olemme taipuvaisia ajattelemaan, että eihän kristitty tai uskovainen tällaista tee ja yritämme kaikin tavoin päästä eroon synnistä omin voimin. Tämä tie on loputon eikä koskaan vie meitä lähemmäs Kristusta, vaan omaa itseämme.
"Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät." (Joh 15:16).
Jumalan rakkaus meitä kohtaan käy yli ymmärryksen. On vaikea käsittää, että Jumala rakastaisi juuri minua.
Tämä johtuu siitä, että saatamme kokea olevamme alas painettu ja ja lyötyjä omien vajavuuksiemme takia. Saatamme ajatella: en koskaan kelpaa Jumalalle, toisille ihmisille saati itselleni, koska olen niin syntinen, rikkinäinen ja haavoilla.
Ihmeellisellä tavalla Jeesus kuitenkin tulee juuri näihin hetkiin. Tajutessani, etten voi millään verukkeilla puolustautua tai taistella omaa syntisyyttäni vastaan, Jeesus ”rientää hätiin”. Hän suorastaan odottaa sitä, että käännymme hänen puoleensa.
tse asiassa Jumala ei odota edes sitä, että omassa inhimillisyydessämme varsinaisesti kääntyisimme, vaan hän vetää meitä puoleensa yhä uudestaan ja uudestaan. Tämän hän tekee siksi, että hän rakastaa meitä eikä voi kieltää omaa olemustaan (joka on rakkaus).
On huikeaa, että Jumala, joka on maailmankaikkeuden Luoja, yhä uudelleen haluaa kohdata meistä jokaisen yksilönä. Ajattele, että Jumala on luonut sinut jokaista yksityiskohtaa myöten tarkasti suunnitellen ja sen hän on tehnyt rakkaudesta. Hän ei koskaan kadu luomistyötään eikä sitä, mihin hän on sinut kutsunut.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Silloin te huudatte minua avuksenne, tulette ja rukoilette minua, ja minä kuulen teitä.
Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. Ja niin minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra--".(Jer. 29:11-14.)