” "Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?" Mutta minä sanoin: "Herra, Herra, sinä sen tiedät".” Hes. 37:3.
Voiko syntinen muuttua pyhäksi? Voiko monimutkaista elämää suoristaa? Kysymyksiin on vain yksi oikea vastaus: ”Herra, sinä sen tiedät.”
Älä koskaan kiirehdi uskonnollisen järkesi varassa vastaamaan noihin kysymyksiin ja sanomaan: ”Kyllä, näen että tuo ihminen voi muuttua kun hän käyttää vähän enemmän aikaa Raamatun lukemiseen ja vähän enemmän aikaa hiljentymiseen ja rukoukseen.”
On paljon helpompaa tehdä jotakin kuin luottaa Jumalaan. Tekeminen on näkyvää – ja toimintahalua erehdytään usein luulemaan Pyhän Hengen antamaksi. Sen tähden näemme niin harvoin ihmisiä, jotka ovat Jumalan kanssa – ja niin monia tekemässä työtä Jumalan puolesta.
Me teemme mieluummin työtä Jumalan puolesta kuin uskomme häneen. Meidän on siksi kysyttävä: Uskonko todella siihen,että Jumala tekee minulle sen mitä minä en voi tehdä? Oma tekemiseni itseni hyväksi kertoo siitä, että minulta puuttuu Jumalan tunteminen.
”Näin sanoo Herra, Herra: 'Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.’” Hes. 37:12. Kun Jumala tahtoo näyttää sinulle, mitä ihminen on Jumalasta erillisenä, hän näyttää sen sinussa itsessäsi. Kun Jumalan Henki näyttää sinulle minkälainen sinä olet ilman Jumalan armoa, niin silloin sinä tiedät, ettei ole olemassa ainoatakaan rikollista, joka olisi puoliksikaan niin paha kuin sinä olet.
Kun Jumala näyttää oman ”hautasi”, silloin sinä sanot Paavali kanssa: ” Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää.” Room. 7:18. Jumalan Henki osoittaa Jumalan lapsille jatkuvasti, mitä ihminen on ilman armoa.
C. Spurgeon / POM