Elämän palapeli

Elämän palapeli

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.06.2016 22:26

Arja Haapaniemi

"Turvaa Herraan ja tee sitä, mikä hyvä on, asu maassa ja noudata totuutta; silloin sinulla on ilo Herrassa, ja hän antaa sinulle, mitä sinun sydämesi halajaa. Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee. Ja hän antaa sinun vanhurskautesi nousta niinkuin valkeuden ja sinun oikeutesi niinkuin keskipäivän. Hiljenny Herran edessä ja odota häntä. " (Ps. 37: 3-7)

Tämä on joskus kovin vaikeaa: odottaa Herraa ja hänen aikaansa, kun valmistelemme elämämme palapeliä. Tässä palapelissä Jumala on se, joka asettaa palat oikeille kohdilleen ja oikeaan aikaan, kun itse emme tiedä, mitä tehdä.

Itse voimme sitä kyllä yrittää tehdä, ja niin tuleekin, ja sovittaa paloja oikeaan paikkaan etsien sitä kuvaa, jonka Jumala oli suunnitellut meille jo ennen syntymäämme. Hän tietää kokonaisuuden kauniin kuvan, jonka hän on valmistanut jokaiselle henkilökohtaisesti, oman elämän kaaren ja tilanteet siinä.

Meidän tehtävämme on tietenkin aloittaa tuon kuvan rakentamista ja etsiä siihen kuuluvia paloja omasta palapelikasasta eikä katsella, miten toiset omaansa rakentavat.

Tulevaisuudensuunnitelmia

Olemme saaneet rakennusohjeet Jumalan sanassa, ohjenuorastamme. Sana sanoo: "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan." (Matt. 6:33)

Synnyimme tänne ja tulemme siihen ikään, jolloin pitäisi hahmottaa tulevaisuuttamme, sitä, mitä elämältämme haluaisimme. Se on silloin vielä kuin usvan peitossa. Mitä tekisimme ja miksi tulisimme? Haaveita on monenlaisia, onhan elämä edessä.

Jumala on kyllä antanut sisimpäämme jonkinlaisen hahmotelman suunnitelmistaan, mutta sitä joutuu etsimään. Alamme rakentaa tuota kaunista kuvaa joskus vähän kiireelläkin, ymmällämme, mihin mikäkin pala kuuluu.

On paljon aseteltavaa. Hermostumme, kun kaikki ei mene kohdalleen niin kuin haluaisimme ja suunnittelemassamme aikataulussa. Kun jatkamme, saatamme hajottaa nekin kohdat, jotka olivat jo paikoillaan, ja saamme aikaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Herra korjaa

Emme malta odottaa ja antaa palasia Herramme käsiin van etsimme itse paikkaamme auringon alla. Taivaskin näyttää olevan peitossa, emmekä ole vielä päässeet tuntemaan Jumalaa. Jos saisimme itse kuvan valmiiksi, kyllästyisimme siihen ennen pitkää.

Kun luovutamme ne hänen käsiinsä, saamme rauhan. Voimme nauttia Jumalan suunnitelmasta, kun hän ajallaan laittaa palat kohdilleen. Hän asettelee ne aivan eri tavalla kuin me, ja meidän parhaaksemme.

Hän ei kokoa kuvaa kerralla valmiiksi. Hän ei runtele jo paikalleen asetettuja osasia. Katsellessamme elämäämme taaksepäin huomaamme, että se ei olekaan enää rikkonainen. Herra on korjannut kaiken.

Koulussa

Olemme uskon, kärsivällisyyden ja kasvun koulussa. Herra hioo meitä odottaessamme seuraavan palan asettamista kohdalleen. Me rukoilemme, että asiat tapahtuisivat pian. Herra kuitenkin vastaa ajallaan ja tavallaan parhaaksemme.

Tapahtuu paljon sellaista, mikä meidän mielestämme on huonoa, mutta Herra tietää paremmin. Kuva tulee kaiken aikaa täydellisemmäksi. Joskus tuntuu, että mitään ei tapahdu, mutta Jumala työskentelee näkymättömästi. Odottavan aika on pitkä, mutta silloin luonnettamme muovataan Herran kuvan kaltaiseksi, eikä se näy heti. Odottaessammekin saamme suorittaa niitä tehtäviä, jotka hän on meille antanut.

Jeesus sanoi kuollessaan: "Se on täytetty!" Kaikki on valmiina, hän on tehnyt sen jo puolestamme. Olemme antaneet elämämme Jeesukselle, eikä meidän tarvitse auttaa Jumalaa tekemään hänen tekojaan elämässämme. Hän osaa korjata rikkoutuneen elämämme.

Jeesuksen jalanjäljissä

Voimme iloisina kulkea Jeesuksen jalanjäljissä ja luottaa hänen suunnitelmiinsa. Saamme mielenkiinnolla katsoa, mitä hän on tekemässä. Se on jopa jännittävää. Saamme kasvaa Kristuksen kuvan kaltaisuutta kohti. Hän on täydellinen malli elämämme palapeliä koottaessa. Kun viimeinenkin pala on paikallaan, saamme taivaassa nähdä kauniin kokonaiskuvan.

"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä: mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua."

Lähde: Ristin Kansa lehti nro 6/2016
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Tahdommehan kasvaa uskossamme..?