Kesällä maistellaan hedelmiä

Kesällä maistellaan hedelmiä

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.05.2025 18:32

Esa Kuusinen

Moni puu kaadetaan, jos, hedelmä käy kitkeräksi. Hengellisessä elämässä tulisi myös kasvaa hyvää hedelmää. Olen syönyt joskus hedelmiä, jotka ensin maistuvat hyviltä, mutta sitten tuli karvas jälkimaku. Eihän tämä vain puhuisi meistä tämän ajan uskovista? Hyvää tehdään niin kauan kuin toisesta on hyötyä, mutta sitten on hällä väliä mitä hänelle kuuluu. Me tuotamme joko hyvää tai huonoa hedelmää.

Mihin meidät on oksastettu, miten meitä on hoidettu ja mitä me valitsemme? Millä ruokimme sisäistä uutta ihmistä, kenen seurassa me vietämme aikamme? Hedelmistä puu tunnetaan.

Jos Jeesus ei saa olla elämämme keskipiste, tulee tilalle aina huonompi vaihtoehto. Kuljen kultaista keskitietä, kelpaan kaikille. Ihmiset ja sielunvihollinen rakastavat juuri tälläistä uskovaa. Vaaraton, mauton.

Tulee muistaa: Jeesus ei kulje keskitietä, koska hän on itse tie.

Et voi elää tälle maailmalle ja samaan aikaan hengellisille arvoille (Matt. 12:30). Kumman puolella sinun elämäsi on? Hedelmät eivät ole yksin luonteenkuvausta vaan myös tekojen. Efesolaiskirjeessä 5:11 on kirjoitettu: "Älköön teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päivastoin, nuhdelkaakin niistä."

Uskovan hedelmä kasvaa hitaasti, mutta varmasti. Luonteen nurjiin puoliin saattaa itsekin tuskastua usein, mutta voi lohduttautua sanalla, joka on kirjoitettu 2 Kor. 3:18: "Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki."

Ihmiset näkevät tekomme. Ne muuttuvat nopeimmin, mutta luonteen muuttuminen voi viedä aikaa. Peittämättömin kasvoin tarkoittaa, että hylkää omat käsitykset ja luottaa Sanaan. Omantunnon tulee myös puhdistua ja muuttua Sanaa katsellessa ja kuunnellessa. On valitettavaa, että uskovat katselevat niin maailmaa, että omatunto vieraantuu Jumalan arvoista. Näin puumme hedelmä voi muuttua Jumalalle ja maailmalle kelpaamattomaksi.

Mille tulisi maistua?

Jumalan kasvattamille Kristus- hedelmille, joista nousee mieleen ensimmäisinä totuus, rakkaus ja anteeksianto. Näitä tämä maailma tarvitsee. Hedelmistä puhuu Gal. 5:22. Nämä ominaisuudet helpottavat omaa ja toistenkin elämää.

Pidetään sydämen puutarhaa kunnossa ja annetaan Kristuksen saada aikaan siellä hyviä hengellisiä hedelmiä, joista ihmiset sanovat, että tuota minäkin haluan. Auta Jeesus minuakin muuttumaan.

Hyvää kesää Sinulle!
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Tahdommehan kasvaa uskossamme..?