Talo oli hiljainen

Talo oli hiljainen

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.10.2022 21:57

Talo oli hiljainen. Istuin läppärillä kirjoittamassa. Kuului pieni tömäys ja pienten jalkojen töpinää ja luottavainen ääni, "mä heläsin!" Ääni kuului kaksivuotiaalle tyttären tyttärelle, joka oli herännyt päiväunilta makuuhuoneestamme. Hänen äänessään oli myös odotusta. Hän luotti, että hänelle vastataan.

Lapsi oli herännyt hiljaisuuteen, jossa hän kuuli oman sisäisen äänensä, joka sanoi tähän tapaan, "minua odotetaan, minulle vastataan, minua rakastetaan." Jos tuo sisäinen ääni olisi puhunut toisin, "minua ei odoteta, kukaan ei vastaa, minut on jätetty", olisin varmaan kuullut parkaisun ja lohdutonta itkua tai äkäilyä.

Lapsi kuulee sisällään sen äänen, mitä hän on kotona ja ympäristössään eniten kuullut, mikä on eniten vaikuttanut. Siksi ihmisen on tärkeää viettää aikaa kuunnellen taivaallista Isäänsä - Kaikkivaltiasta Pyhää, hiljaisuudessa! Aluksi voi ymmärtää ja sitten päästä eroon sisäisistä huonoista äänistä ja pään sisäisistä puheista. Voi oppia heräämään uuteen elämään Jumalan oikeamielisessä ja rakastavassa läsnäolossa.

Silloin hiljaisuus on täynnä voimaa, joka ei ole sanoissa, vaan Pyhän Jumalan läsnäolon tuntemuksessa. Se vetoaa sydämeen ja ymmärrykseen, josta muodostuu hiljaista sisäistä puhetta ja mielikuvia. Hiljaisuutta voidaan myös eritellä: se voi olla surua, mutta myös raivoa. Se voi olla päättäväisyyden ilmaus; puheet pois, toiminta alkoi! Vähän niin kuin Moosekselle kävi egyptiläisten takaa ajamana Kaislameren edessä, kun hän oli kehottanut kansaa: "Herra sotii teidän puolestanne, te olkaa hiljaa."

On kuitenkin lähes hirtehistä, että seuraavassa jakeeessa Herra itse sanoo Moosekselle:"Miksi sinä huudat minua avuksi? Käske israelilaisten lähteä liikkeelle." (Ks. 2 Moos. 14:14-15) Oli sis ollut aika olla hiljaa ja kuunnella Herran puhetta. Mutta oli myös vääjäämätä aika "herätä" turvallisella mielellä, nousta ja lähteä liikkeelle! Ja oli tärkeää huomata, mitä tarkoittaa, että Herra sotii puolestanne uudessa tilanteessa.

Olkaamme siis hiljaa ja kuunnelkaamme Herraa. Olkaamme hiljaa silloin, kun lähdemme liikkeelle ja etenemme! Ole ja kuuntele, lähde ja pysy hiljaa. Liikkeelläkin!

Kysymys itselleni: Kuulenko vain oman Kaislamereni kohinaa vai sanooko Herra minullekin; Herää. Olet turvassa. Lähde eteenpäin!

Seppo Niemelä
Lähde; Airut lehti nro 4-7 2022
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Tahdommehan kasvaa uskossamme..?