Miten voi olla tyytyväinen joka tilassa

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.06.2019 11:54

19.06.2019 08:39

Kuva
Mari-Anna Stålnacke
Kirjoittaja on ulvilalainen teologian tohtori, jonka intohimona on auttaa ihmisiä elämään uskoaan todeksi arjen keskellä. mariannastalnacke.com

Kuva
Lilian Dibbern/Unsplash

Miten ihmeessä voi olla tyytyväinen joka tilassa? Minun vastaukseni on hyvin yksinkertainen: etsi Jumalaa heti aamusta. Vain Jumala voi auttaa meitä olemaan tyytyväisiä joka tilassa, oli tilanteemme sitten kuinka vaikea tahansa. Kyllä.

Totta on, ettei tyytyväisyys joka tilassa tule meille luonnostaan. Jopa Paavali mainitsee, että hän on oppinut tulemaan toimeen sillä, mitä hänellä on (Fil. 4:11). Tämä on taito, joka on opittavissa. Miten pääsisimme siinä alkuun?

Olen oppinut, että jos käännyn Jumalan puoleen heti aamulla, voin kestää mitä tahansa. Jos olen täyttynyt Jumalan armosta, voin olla tyytyväinen joka tilassa. Ilman armoa olisin pahantuulinen ja tyytymätön, mutta Jumalan armon avulla voin iloita ja olla tyytyväinen joka tilassa.

Ravitse meitä armollasi joka aamu,
niin voimme iloita elämämme päivistä.

(Ps. 90:14)

Joten ota tavaksesi etsiä Jumalaa heti aamulla. Tulet iloitsemaan siitä. Kun olemme yhteydessä Jumalaan, saamme kokea joka kerta eräänlaisen ihmeen. Vain Jumala voi täyttää meidät rauhalla ja tyydyttää sielumme niin, ettei mikään voi sitä horjuttaa. Eikä edes tässä ole vielä kaikki.

Kun huusin sinua, sinä vastasit,
annoit sydämeeni voimaa ja rohkeutta.

(Ps. 138:3)

Kun vietämme aikaa Jumalan kanssa, me saamme voimaa ja rohkeutta kohdata mitä tahansa päivän (tai elämämme) aikana eteemme sitten tuleekin. Me emme pysty, mutta Jumala pystyy. Ja hän on valmis auttamaan meitä. Joten ei tuhlata Jumalan lahjoja, vaan otetaan ne käyttöön hänen kunniakseen.

Osa kirjoitusta, joka on julkaistu Armoa Arkeesi -sivustolla.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Miten voi olla tyytyväinen joka tilassa

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.08.2019 12:13

Olen oppinut, että jos käännyn Jumalan puoleen heti aamulla, voin kestää mitä tahansa. Jos olen täyttynyt Jumalan armosta, voin olla tyytyväinen joka tilassa. Ilman armoa olisin pahantuulinen ja tyytymätön, mutta Jumalan armon avulla voin iloita ja olla tyytyväinen joka tilassa.

Ravitse meitä armollasi joka aamu,
niin voimme iloita elämämme päivistä.

(Ps. 90:14)

Joten ota tavaksesi etsiä Jumalaa heti aamulla. Tulet iloitsemaan siitä. Kun olemme yhteydessä Jumalaan, saamme kokea joka kerta eräänlaisen ihmeen. Vain Jumala voi täyttää meidät rauhalla ja tyydyttää sielumme niin, ettei mikään voi sitä horjuttaa. Eikä edes tässä ole vielä kaikki.

:thumbup: Tässäpä on siskomme tuonut sen saman asian, jonka itsekin olen tajunnut ja huomioinut uskossa olovuosikymmenten aikana; miten saada kokea ns tyytyväisyyttä ja iloa, rauhaa elämässään vaikka olosuhteet voisivatkin olla minkälaisia tahansa elämässämme. Se on juurikin noin, elikkäs; Haluta olla heti aamusta lähtien Herran edessä rukouksessa ja kiitoksessakin! :thumbup:

Mutta, oleppa ilman Herran eteen menemistä, niin et sillai kestäkään, kun elämääsi tulee jotain ikävää, ahdistavaa, tms.. Olemme aika heikkoja loppuun asti, eikä meistä kukaan tule koskaan ns vahvaksi, että voisi "lesottaa" miten kaikki on hyvin tai miten kestää elämäänsä tulleet asiat, siis ne ikävätkin asiat. Ei! Tai, voihan sitä toki kehuskella, niin kuin useat tuntuu tekevänkin, mutta.. Se on valhetta, koska jos on vaikeaa, niin olitpa sitten aamusella rukouksessa tai et, niin vaikeaa se silti on aina kohdata vastoinkäymisiä. Ei ne koskaan ole mitään mukavia juttuja.. Ei ainakaan minusta. Mutta Herran avulla me ainoastaan niistä selvitään, niin se vain on.. :thumbup:

Mikäs siinä sitten on, että kannattaa olla aamusella jo heti Herran ristin juurella, nyt ehkä kysyt? Se on siinä, että: Sinä kestät paljon paremmin ne kaikki, mitä kukin päivä tuokin tullessaan ja opit ennenkaikkea viemään ne mahdollisimman pian Herran eteen ja pyytämään apuaankin, jos ja kun tulee ongelmia, surua, kipua, jotain, joka on vaikeaa ymmärtää, hyväksyä, tms.. Mutta, Jos et elä lähellä Herraasi ja jos et halua kuluttaa aikaasi viipymällä heti aamusta rukouksessa, niin rohkenen väittää, että: Saatatpa jopa olla ns "helisemässä" kun päivääsi, elämääsi tuleekin jotain, joka satuttaa, rikkoo, loukkaa, ahdistaa, pelottaa, tms.. Eihän Herra vaadi viipymään edessään pitkään, vaan se; mikä on sinun tai minun sydämemme asenne mennä eteensä hetkeksi, ennen kuin aloitamme päivän touhut. Niinpä, vain sillä sydämemme asenteella ja ajatuksella on merkitystä Isälle. MATTEUKSEN EVANKELIUMI 15: 19

Mutta jos tulemme eteensä, kuin pakosta, että: "Kai sitä on sitten pakko taas mennä rukoileen ja lukeen Raamattuakin, tms.." Niin et saa siitä silloin itsellesi kuin vain kiukkuisen mielen ja pahoitat samalla Herrankin ja Pyhän Hengen mielen. Mieti siis: asennettasi Herraa, rukousta, Jumalan Sanaakin kohtaan ja ovatko ne sinulle kaikkein rakkaimpia, aivan kuin oisit juuri rakastunut siihen toiseen ihmiseen ja et saata olla ilman häntä hetkeäkään. Vaiko, että olet jo niin lopen kyllästynyt siihen tyyppiin ja haluat pysyä mahdollisimman kaukana hänestä, kuin vain mahdollista, etkä tarvi sitä toista enää elämääsi..? :???:

On hyvä ajoittain tehdä tiliä, ja invertaariota oman sydämen tilasta. Eikä aina vain mennä eteenpäin pää kolmantena jalkana. Ja pyytää Herraa näyttään, paljastaan oman sydämemme tilan, miten Hän sen näkee.. Olemmeko eksymässä, tai laiskistumassa, rakastumassa maailmaan, tms? :roll:

Mieti, miten paljon Isä Jumala on sinua siunannut, auttanut, varjellut, jne.. elämäsi aikana. Ja kuinka Hän vain jaksaa rakastaa sinua, vaikka oisit kenties langennutkin, tai mesonut Hänelle, tai ihan mitä vain ns sopimatonta. Mieti!

Psalmi 103:
1 Daavidin virsi. Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, hänen pyhää nimeänsä.
2 Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt,
3 hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi,
4 joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella,
5 joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.
6 Herra tekee vanhurskauden ja hankkii oikeuden kaikille sorretuille.

PSALMI 103

Otin pienen osan tuosta minulle hyvinkin rakkaasta psalmista ja laitoin koko psalmin siihen vielä linkkinä, sillä on hyvä lukea se ihan rauhassa, ajatellen; mitä siinä meille Herran omille sanotaan. Millainen Isä meillä on siellä taivaassa. Kunnioitammeko Häntä, siis elämekö Jumalan pelossa tämän muukalaisuutemme ajan ja tahdommeko tuoda iloa Isän sydämelle, kun tahdomme tulla Rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen verisen Golgatan keskimmäisen ristinpuun juurelle aloittamaan; elämämme joka ikistä aamua, vai emmekö halua? Ja miksi emme? Onko aikaa itselle ja maailmalle, tms, mutta ei Herralle! Älä tuhlaa aikaasi turhuuksiin, koska voittopalkintosi odottaa sinua taivaassa, kun vain tahdot nöyrtyä ja olla Herralle sekä Sanalleenkin uskollinen. Se, jos mikä kannattaa! Lihan tahdon on kuoltava joka ikinen päivä ja se ei onnistu; kuin vain rukoukseen menon kautta. Ylistämällä se kun ei kuole, oletkos jo huomioinut sen tosiseikan?!

Jos annat Herralle aikaasi ainakin vähintään 5-15 min niin hän antaa sinulle koko päivän ajan läsnäolonsa ja siunauksensa ihanan tunteen ja voiman. Kannattaisko sittenkin alkaa päiväsi Herran eteen hetkeksi hiljentymällä? Häneltähän olemme saaneet senkin uuden armon päivän. Suosittelen lämpimästi, että: Tahdot koko sydämelläsi palvella Elävää Jumalaa ja viipyä rukouksessa; Kiittäen jo etukäteen kaikesta mitä onkin sitten tulossa, myöskin niistä vaikeistakin hetkistä, joista Hän tahtoo sinut kuin nostaa niiden yläpuolelle, jotta kestäisit ne ja selviäisit niistä voittajana, rauha sydämessäsi säilyen. Pyrkien elämälläsi osoittamaan muillekin ihmisille, miten ihana ja Mahtava, Auttaja: Jeesus Kristus, asuu sinun sydämessäsi Henkensä kautta! Amen! :thumbup: :D

Tämä laulu vielä lopuksi; Katselen mä jälleen kohti taivasta
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito