Toimitussihteerin kynästä kipeitä kysymyksiä

Toimitussihteerin kynästä kipeitä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rita4 » 07.09.2017 19:31

Kuva
Esko Kallioniemi

Kun julistamme Jeesusta elämän tärkeimpien kysymysten ratkaisuna, ei sovi unohtaa ihmisen arkisia murheitakaan. Jeesuksella on vastaukset, mutta niiden oppiminen on elämän pituinen prosessi.

Juuri, kun jo luuli päässeensä voiton puolelle oman luonnollisen ihmisensä erehdyksistä, kaikki romuttui. Tuli syntiinlankeemus, epäonnistuminen ja sitä seurannut häpeä.

Miksi lankean?

Jos Kristus vapauttaa ihmiset, miksi lankeemuksia tapahtuu?

Jokainen joutuu vuorollaan kokemaan oman riitämättömyytensä. Tarve selvitä itse ja ilman Jumalan apua on niin syvällä ihmisen olemuksessa, että sitä joutuu työstämään koko elämän ajan. Erehdys tai lankeemus ei ole itsetarkoitus, mutta niin vain on käynyt vilpittömimmällekin ihmiselle.

Sielunvihollinen kuiskaa, että toiset uskovaiset pärjäävät taivastiellä, mutta sinä epäonnistut ja olet muita huonompi. Tärkeää on muistaa, että katuvalle syntiselle tarjotaan aina armoa. Jeesus ei työnnä yhtäkään heikkoa kulkijaa luotaan, sillä hän haluaa armahtaa juuri sinua.

Armahda itseäsi

Ihmiset voivat muistaa väärät valintasi ja virheesi. Niistä voidaan muistuttaa sielläkin, missä pitäisi rohkaista jatkamaan kohti parempaa huomista. Oleellista on kuitenkin se, miten Jeesus suhtautuu asiaan. Jos hän antoi anteeksi sinulle, anna sinäkin itsellesi anteeksi.

Millään et voi sovittaa rikkeitäsi Jumalaa vastaan. Jeesusta seurataan, koska hän on ensin rakastanut ja antanut anteeksi. Olemme Jumalan lapsia ja siksi palvelemme häntä. Millään teoillamme emme ikinä hyvitä ainoatakaan erehdystämme.

Muita siunataan, minä joudun kärsimään

Itsensä vertaileminen kanssamatkaajiin on loputon ja upottava suo. Se, mitä näet uskovien yhteisissä kokoontumisissa ja muissa juhlahetkissä, ei täysin vastaa arkipäivän totuutta. Jumala on äärimmäisen oikeudenmukainen, eikä hänellä ole suosikkeja.

Jokainen joutuu yksilöllisellä tavalla vastakkain sen kanssa, että ihmisen voimat loppuvat kesken. Kaiken taustalla on silti Jumalan rakkaus, sillä hän on niin mustasukkainen omasta kunniastaan, ettei hän ole valmis jakamaan sitä kenenkään luodun kanssa. Ja hänen kunnia-asiansa on pitää sinut yhteydessään, mikäli päätät elää hänen seurassaan.

Olet arvokas!

Kun sisimpään sattuu, saa kokea ihmeellistä Jeesuksen läsnäoloa. Hän kulki ihmisen tien jokaisen laakson kautta ja päätyi ristinkuolemaan. Hän tuntee omansa ja rakastaa heitä siitä huolimatta.

Elämä Jeesuksen seurassa ei ole pintakiiltoa. Saarnaajan kirjan kolmas luku kertoo, että elämässä on aikansa eri vaiheille. Joskus iloitaan, kun taas toisinaan murhe painaa mielen alas.

Muista kaikissa olosuhteissa, että olet Jumalalle arvokas. Hän maksoi sinun sielustasi kalleimman hinnan, oman Poikansa hengen. Jeesus kuoli ja ylösnousi, jotta sinä saat elää.

Lähde; Ristin Kansa lehti nro 9/2017

Kuva
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito