Voi näitä huolia!

Voi näitä huolia!

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.07.2022 20:57

15.07.2022 16:51
Kuva
JAAKKO PIRTTIAHO
JAAKKO PIRTTIAHO ON RAAMATTUKOULUTTAJA, KIRJAILIJA JA YKSIN ARMOSTA -BLOGIN KIRJOITTAJA. YKSIN ARMOSTA - IHMISEN KOKOISIA AJATUKSIA ELÄMÄSTÄ JA JUMALASTA. http://WWW.YKSINARMOSTA.FI
--------------------------------------------------------------
”Kun minulla on paljon huolia sisimmässäni, sinun lohdutuksesi ilahduttaa sisimpäni” (Ps. 94: 19).

Huolet kerääntyvät kuin tummat ukkospilvet sielun taivaanrantaan. Pilvi kerrallaan ne uivat sisään ja täyttävät maiseman kunnes peittävät alleen kaiken valon.

Tumma taivas jyrähtelee uhkaavasti. Jokainen synkkä ajatus on kuin pelottava ukkosen paukahdus.

Huolet kerääntyvät sisimpääni eivätkä jatka matkaansa. Ne sijailevat itselleen makuupaikkoja ja uhkaavat jäädä asumaan.

Onneksi sielun koti ei ole tyhjä. Siellä on Herra Jeesus Kristus. Hän näyttää isotteleville uhkakuville ulko-ovea.

Jumala lohduttaa meitä muistuttamalla jostakin huolia suuremmasta. Kun yksikin lupausten valonsäde taittaa matkaansa läpi pilvien, se tuo mukanaan ilon ja helpotuksen.

Huolet kyllä kerääntyvät ja joskus tahtovat hukuttaa alleen. Mutta Jumalan lupaukset ovat totta silloinkin, kun kaikki näyttää epätoivoiselta. Kun sinä et jaksa olla vahva, on Herran Jeesuksen vuoro.

Julkaistu myös Yksin armosta -sivustollani.

Kuva
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Voi näitä huolia!

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.08.2022 13:10

Jaakko Pirttiaho kirjoitti:Huolet kerääntyvät kuin tummat ukkospilvet sielun taivaanrantaan. Pilvi kerrallaan ne uivat sisään ja täyttävät maiseman kunnes peittävät alleen kaiken valon.

Tumma taivas jyrähtelee uhkaavasti. Jokainen synkkä ajatus on kuin pelottava ukkosen paukahdus.

Huolet kerääntyvät sisimpääni eivätkä jatka matkaansa. Ne sijailevat itselleen makuupaikkoja ja uhkaavat jäädä asumaan.

Olen voinut täysin samaistua veljen kirjoituksen sanoihin, kun jostain vain kuin putkahtaa huolia ja murheita ja ne astuvat kuin sisään sydämeeni, ottaen hyvän asennon ja jäävät mielestään sinne asumaankin jatkossa.. Ja vaikka kuinka niitä koittaa häätää pois, niin ehei! Ne on ottaneet mukavan asennon ja viihtyvät sydämeni asunnossa ja tuovat mieleeni miten se, tai tuo asia ei tule onnistumaan, tai en selviä, pärjää, tms.. Ja voi miten ne piirtävät mieleeni synkkiä ennusteita, mielikuvia, jotka sitten koittavat pimentää kaiken alleen ja viedä ilon, toivonkin elämästäni. :roll: :thumbdown:

Nousi mieleeni Herran Jeesuksen sanat meille omilleen; Matt. 6:

24 Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.

25 Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?

28 Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
29 Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
30 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?

31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
34 Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."

Minusta tuossa on ainakin minulle uskovana tarpeellinen ja tärkeä opetus, etten suostuisi niin kovin helposti kantamaan murhetta tai huolta, mutta en sit muka kerkiäisi tai kokisi saavani edes apua kun rukoilen ja en siksi veisikään niitä asioitani Herran eteen rukouksessa; pyytäen apuaan ja voimaansa, sekä vapautusta kaikista turhista huolistakin samalla. Tuo seuraava Raamatunpaikka nousi mieleeni ja laitankin sen tähän;

Gal. 5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

Jotenkin vain on alkanut tuntua, että tämä aika joka on niin hektistä ja kaikki uhkakuvat vain lisääntyvät niin täällä lintukodossamme, kuin koko maailmallakin, niin se kertoo vain siitä, miten lähellä Herran Jeesuksen tulon täytyy olla ja kuinka sielunvihollinenkin sen hyvin tietää ja siksi hyökkää meidän uskovien kimppuun ja koittaa: masentaa, murehduttaa, ja viedä ihan epätoivoonkin meitä Herran omia. Koska eihän se uskosta osattomista välitä, kun nehän ovat jo ja vielä hänen hallinnassaan.. Vaan se hyökkää sinua uskova siskoni, tai veljeni kohti ja minua, meitä kaikkia jotka tahdomme vaeltaa Herraamme seuraten ja Häneen uskoen, sekä päästä kotiinkin kerran kun Jeesus tulee noutamaan omiaan taivaan kotiin, hääjuhlaansa mukaan.. Olethan silloin valmis lähtemään, kun pasuna soi ja Jeesus saapuu?!!

Haluan laittaa vielä pari Raamatunpaikkaa meille tänne;

2. Kor. 7:10-11
Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman. Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista! Olette kaikin tavoin osoittaneet olevanne puhtaat tässä asiassa.

Jes. 35:
1 Erämaa ja hietikko iloitsee, aromaa riemuitsee ja kukoistaa kuin lilja.
2 Se kauniisti kukoistaa ja iloitsee ilolla ja riemulla. Sille annetaan Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. He saavat nähdä Herran kunnian, meidän Jumalamme ihanuuden.

3 Vahvistakaa hervonneet kädet, voimistakaa horjuvat polvet.
4 Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät."

5 Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat.
6 Silloin rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot.
7 Hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla.

8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy-eivät hullutkaan.

9 Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: lunastetut sitä kulkevat.
10 Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.

Minusta tuo on niin ihana ja lohdullinen, rohkaisevakin ja rakkaat, ei anneta huolille ja murheille sijaa sydämissämme, vaikka ne kuinka toki yrittääkin sinne asettua asumaan. Muista, sinä joka olet uudestisyntynyt uskova, niin sinun sydämessäsi asuu Herran Henki, Pyhä Henki ja mites se nyt olikaan Raamatussa, kun uskoon tulleen sydämeen tulevat asumaan Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ja jäävät sinne asumaankin..

Joh. 14:
18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
25 Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.

26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
27 Rauhan minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.

28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Jaakko Pirttiaho kirjoitti:Onneksi sielun koti ei ole tyhjä. Siellä on Herra Jeesus Kristus. Hän näyttää isotteleville uhkakuville ulko-ovea.

Jumala lohduttaa meitä muistuttamalla jostakin huolia suuremmasta. Kun yksikin lupausten valonsäde taittaa matkaansa läpi pilvien, se tuo mukanaan ilon ja helpotuksen.

Huolet kyllä kerääntyvät ja joskus tahtovat hukuttaa alleen. Mutta Jumalan lupaukset ovat totta silloinkin, kun kaikki näyttää epätoivoiselta. Kun sinä et jaksa olla vahva, on Herran Jeesuksen vuoro.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Voi näitä huolia!

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.11.2022 22:03

Mietin jälleen näitä huolia, joita vain tulee elämään, halusipa niitä sitten tai ei, niin ja eipä ne paljoa lupiamme tartte, tai kysele, kun ne vain hyökkää eteemme, elämäämme ja murehduttaa mielenkin. Ja jos ei ole kuolettanut lihansa tahtoa, eli; ei ole oppinut, opetellut viemään asioitaan Jeesukselle, ristinsä juurelle ja ei kuin tahdo, ymmärrä vapautua turhista ja oikeistakin huolistaan, antaen ne kaikki Jeesuksen hoitoon, niin elämästä saattaa tulla silloin tosi raskasta ja vaivaloista kulkemista eteenpäin. :think:

Minua huolestutti eräs asia pitkään ja se oli makkarin toinen ikkuna. Sellainen vanha jo ja nyt kun maalasimme talon/ikkunatkin kesällä, niin poika maalas ikkunat niin "hyvin", ettei niitä enää saanutkaan auki, kun pesin niitä, siis ulointa ikkunaa ei saa enää auki..Siihen on entiset asukkaat joskus laittaneet 2 isoa ruuvia ylös ja alas, vaikka ne on kiinni muutenkin sellasilla nipseillä,.. Ja miten kävikään kun olin saanut ikkunat pestyä? Ne alkoikin huurtua ja oli aina uloin ikkuna kolmesta huurussa/märkänä. :thumbdown: Koitin vaikka mitä kikkaa ja koitettiin käydä ulkoa rapaamassa sitä maaliakin pois, mutta eihän sitä enää saanu pois, nin olin ihan ihmeissäni ja harmissani.. :shifty:

Ja aikaa kului, mutta uloin ikkuna pysyi täysin huurussa/märkänä ja kyselin jo muiltakin neuvoja, miten sen saisin kuivaksi, ..Mutta sitten tapahtui jotain, kun siitä asiasta puhuin Herrallekin, eräänkin kerran ja ettei se voi jäädä noin, kun talvikin on tulossa jne.. Niin yhtenä päivänä kun siitä taas puhuin Herralle, niin tuli ajatus mieleeni ja sitä hiukka ihmettelinkin, että noinkohan..? :roll: Tuli kuin kehotus, että: "Ota pois ne ruuvit!" Ja ne on olleet siinä sen 20v mitä on tässä asuttu, niin mietin skeptisesti, että olipa hassu ajatus, kun eihän ennenkään niitä ole tarttenu pois ottaa, jättää pois.. Mutta tein lopulta kuitenkin niin ja kas vain.. ikkunahan alkoikin kuivua ja on pysynyt kuivana jo viikon verran, aivan kuin ei ois koskaan märkä ja huurussa ollutkaan. :lol:

Kiitos Herralle, joka Henkensä kautta neuvoi minua ja kun tottelin lopulta, niin yksi huoli oli taas vähempänä. Vaude! :thumbup: :D :clap:

Tämä ei nyt kauhea huoli toki ollut monista muista huolistani, joita aina kuin hyppii välillä silmillenikin, mutta se oli osoitus siitä, miten kannattaa puhua Herrallekin niistä meistä ehkä pienistä, lapsellisiltakin tuntuvista asioista, tms, koska apu tulee aina ylhäältä, jos se on Herramme tahto. Ja uskon, että Hän mielellään auttaa sekä osoittaa, miten pienissäkin asioissa Hän voi ja tahtoo meitä omiaan auttaa!!

Kysymys ehkä sittenkin on kuitenkin siinä; Pyydämmekö apuaan kaikissa elämämme asioissa, vai valikoimmeko ne itse omin ajatuksemme mukaan; mistä ja mitä pyydämme ja mistä vain vaikenemme ja tuskailemme sitten sen tai niiden asioiden kanssa yksin, vaikka apukin olisi saatavilla taivaastakin. Valintahan on aina meillä itsellämme loppupeleissä. On opeteltava jäämään ristinsä juurelle ja jättämään itsemme ja läheisemme, aivan kaiken.. myöskin sinne ristin juurelle, Jeesuksellemme... :???:

Ollaan lapsenmielisiä Isän lapsia ja kehdataan ja uskalletaan kertoa Hänelle aivan kaikki, koska Hän tietää ne joka tapauksessa, sanoimme, tai pyysimmepä niitä sitten Hänelle, häneltä..tai sitten emme. Hän odottaa, että olisimme Isän lapsia ja kertoisimme Hänelle kaiken, aivan kaiken, niin sen jälkeen on kevyempi olo lähteä jatkamaan päivän matkaa ja töitäkin, kun on saanut avautua ja paljastaa sisimpämme salatkin Hänelle.. Hänelle, joka välittää ja rakastaa sinua, minua, meitä kaikkia ja tahtoo meille vain pelkkää hyvää.. :thumbup: :D

Ps. 121:
1 Matkalaulu. Minä nostan silmäni vuoria kohti: mistä tulee minulle apu?
2 Apu minulle tulee Herralta, joka on tehnyt taivaan ja maan.
3 Hän ei salli sinun jalkasi horjua, sinun varjelijasi ei torku.
4 Katso, hän, joka Israelia varjelee, ei torku eikä nuku.
5 Herra on sinun varjelijasi, Herra on suojaava varjosi sinun oikealla puolellasi.
6 Ei polta sinua aurinko päivällä, eikä kuu yöllä.
7 Herra varjelee sinut kaikesta pahasta, hän varjelee sinun sielusi.
8 Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi, nyt ja iankaikkisesti.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito