Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.11.2025 08:53

17. MARRASKUUTA
Odotuksessa vietetty aika
LUE PSALMI 27

Odota Herraa. Ole luja, ja vahva olkoon sinun sydämesi. Odota Herraa. Psalmi 27:14

Me kaikki olemme varmasti kokeneet, miltä tuntuu, kun joutuu tekemään nopean päätöksen. Kun tilanne on ohi, joudumme miettimään, teimmekö oikean ratkaisun? Usein sisintämme kalvaa epäilys, että päätös oli väärä. Miten sen voi välttää?

Kristityn uskonvaelluksen tärkeimpiä oppitunteja on ymmärtää, miten ja milloin tulisi odottaa Herraa. Toisinaan odottamisen soveltaminen tuntuu vaikealta, varsinkin nyky-yhteiskunnassa, jossa faksit, sähköposti ja pikapostilähetykset ovat osa arkielämää. Jos maltamme mielemme, Herran odottamista seuraa suuri siunaus.

Liian monet ovat piittaamattomia Jumalan kehotukselle odottaa. He torjuvat Jumalan neuvon ja kiiruhtavat hänen edelleen tekemään omia päätöksiään. Yksi alue, jolla jatkuvasti toimitaan väärin, mielitekojen toteuttaminen rahankäytössä. Eräs liike-elämän konsultti on sanonut, että rahan voi käyttää, mihin haluaa, mutta sen voi käyttää vain kerran. Huonoilla päätöksillä on seurauksensa. Jos emme malta odottaa Jumalan parasta suunnitelmaa, päädymme usein tekemään karkeita virheitä.

Jos Jumala estää sinua tekemästä joitakin tiettyjä päätöksiä, ajattele, että se on iso siunaus. Hän säästää sinut sekä ruumilliselta kivulta, että tunne-elämän tuskalta. Ota tilanne mahdollisuutena vetäytyä lähemmäs häntä ja aseta tavoitteeksi, ettet liiku eteenpäin ennen kuin kuulet hänen sanovan, että tässä on tie, jota voit kulkea (Jes.30:21).

Jumala käyttää aikaa, jonka vietämme odotuksessa, valmistaakseen meidät tulevia siunauksia varten. Sen vuoksi sinun ei koskaan tarvitse huolestua sitä, että jäisit jostakin paitsi. Kun ajoitus on kohdallaan, Jumala avaa oven.

Herra, tahdon odottaa sinun parasta varustustasi kaikilla elämäni alueilla. Kiitos suuremmoisten mahdollisuuksien ovista, joita tulevaisuus tuo mukanaan, vaikken niitä vielä näe. Tiedän, että kun ajoitus on kohdallaan, avaat ne minulle.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.11.2025 09:17

18. MARRASKUUTA
Asettaudutaan kuulemaan hänen ääntään
LUE 2. SAMUELIN KIRJA 5:22-25

Odota yksin Jumalaa hiljaisuudessa, minun sieluni, sillä häneltä tulee minun toivoni. Psalmi 62:6

Daavid oli juuri kruunattu Israelin kuninkaaksi, kun filistealaiset hyökkäsivät. Ensimmäinen, mitä Daavid teki, oli se, että hän meni Herran eteen rukouksessa ja kysyi: "Menenkö minä filistealaisia vastaan? Annatko sinä heidät minun käsiini?" (2.Sam. 5:19).

Jumala vakuutti Daavidille, että tämä saisi voiton, ja niin myös tapahtui. Israel valloitti filistealaisten leirin. Epätoivoiset filistealaiset yrittivät uutta hyökkäystä. Daavid olisi voinut käsitellä tilannetta ihmisten tavoin ja järkeillä, että koska hänen joukkonsa olivat jo aikaisemmin saavuttaneet helpon voiton, he voisivat tehdä saman uudestaan. Daavid oli kuitenkin ymmärtäväinen mies. Kun Joosua oli unohtanut kysyä Herran tahtoa lähtiessään Ain kaupunkia vastaan, hän oli hävinnyt paljon pienemmälle armeijalle kuin se, jonka kanssa Daavid seisoi kasvotusten (Joos.7:1-12).

Jos teemme päätöksiä Jumalan tahdon ulkopuolella, suorastaan asetumme alttiiksi tappiolle. Daavid tiesi paremmin ja meni heti uudelleen Herran eteen etsimään johdatusta seuraavaan ratkaisuunsa. Sillä kertaa Herra kielsi Daavidia hyökkäämästä. Sen sijaan hän kehotti odottamaan, kunnes balsamipuiden latvoista kuuluisi askelten kahinaa. Miltähän Daavidista mahtoi tuntua? Hän tiesi, että vihollisen joukot olivat hyökkäysvalmiina, mutta hänen piti silti odottaa Jumalan ajoitusta.

Odottamisen ajat ovat suuren siunauksen aikoja. Kun opimme odottamaan Herraa, asettaudumme kuulemaan hänen ääntään. Jumalan ajoitus on aina täydellinen. Kun antaudut hänen johdatukseensa, et koskaan pety.

Jumala, auta odottamaan sinun ajoitustasi, silloinkin jos on levoton olo ja tuntuu, että pitäisi tehdä jotakin. Antaudun sinun johdatukseesi ja tiedän, etten tule pettymään.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.11.2025 08:12

19. MARRASKUUTA
Koettele sanat Jumalan Sanalla
LUE GALATALAISKIRJE 1:11-24

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. 1. Johanneksen kirje 4:1

Jokainen tietää pelkän maalaisjärjen perusteella, ettei kannata uskoa kaikkea lukemaansa. On viisasta lukea tarkkaavaisesti ja selvittää väitteiden paikkansa pitävyys, ennen kuin puhuu niitä eteenpäin. Sama koskee hengellistä tiedotusta. Johannes kehottaa tutkimaan kaikki henget voidaksemme todeta, onko kuulemamme tai lukemamme viesti yhtäpitävä Jumalan Sanan kanssa.

Galatian seurakunnassa ihmisillä oli epäilyksiä siitä, pitikö heidän vastaanottamansa tieto paikkansa. Jotkut jopa kyseenalaistivat Paavalin oikeuden toimia opettajana. Sen vuoksi Paavali kulutti niin paljon aikaa puolustaen asemaansa apostolina. Toisin sanoen Paavali korosti heille totuuden peruspilareita: "Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut." (Gal. 1:11-12).

Paavalilla oli ollut Damaskoksen tiellä kahdenkeskinen tapaaminen Messiaan kanssa, ja sen jälkeen hän oli viettänyt useita vuosia tutkien huolellisesti Jumalan Sanaa. Jos hän olisi puhunut omia sanojaan ja opettanut itse keksittyä filosofiaa, hänen palvelustyönsä olisi ollut valheellinen ja ilman kestävää perustaa.

Ota tavaksesi koetella kaikki kuulemasi asiat Jumalan Sanalla, joka on muuttumaton ja erehtymätön.

Mestari, anna minulle viisaus koetella kaikki, mitä kuulen, sinun muuttumattomalla ja erehtymättömällä Sanallasi. Sinun Sanasi on puhdas, ja sen perusteella arvioin kaiken muun.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.11.2025 09:08

20. MARRASKUUTA
Kuljemme Jumalan osoittamaan suuntaan
LUE PSALMI 51

Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. Psalmi 51:12

Oletko vaeltaessasi Herran kanssa kulkenut toisinaan hiljaisen vaiheen läpi, jolloin ei lainkaan tuntunut siltä, että olisit ollut läheisessä yhteydessä häneen? Edellisestä Raamatun lukuhetkestä tai rukouksesta oli ehkä vierähtänyt jo viikko, tai kenties kuljit niin kiireistä vauhtia eteenpäin, ettet ehtinyt arkipäivän aikana kertaakaan kääntyä Jumalan puoleen.

Ongelma ei ole mitenkään epätavallinen. Monilla uskovilla on samanlaisia kokemuksia suhteessaan Jeesukseen. Vanha sanonta kuuluu, että Jumala ei ole väistynyt pois, vain sinä itse olet. Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, eikä hänen rakkautensa ikinä vähene.

Etäisyyden tuntu on seurausta sydämesi levottomuudesta, jolle puolestaan voi löytyä useitakin syitä. Jos pyydät Jumalalta erottelukykyä, hän osoittaa sinulle, mikä on tukkinut sydämesi. Kirjassaan When God Whispers (Kun Jumala puhuu kuiskaten, suom. huom.) Carole Mayhall tarjoaa malliksi rukouksen, joka perustuu psalmiin viisikymmentä yksi sanoihin ja auttoi häntä itseään kääntymään uudelleen Jumalan puoleen:

Luo minuun välittävä sydän, joka on herkkä toisten kivuille ja tapahtumille ja kiinnostuneempi heidän tarpeistaan kuin omistani.

Luo minuun tarkkaavainen sydän, joka kykenee kuulemaan sinun kuiskauksesi ja hetki hetkeltä kuuntelemaan sinun ääntäsi.

Luo minuun tyytyväinen sydän, jolla on rauha elämän olosuhteiden kanssa.

Luo minuun nälkäinen sydän, joka kaipaa tuntea sinua enemmän, haluaa sinun Sanaasi, kurottautuu --- ojentautuu --- saadakseen lisää sinua.

Herra, jopa hiljaisina aikoina liikun sinun puoleesi. Luo minuun välittävä, tarkkaavainen, tyytyväinen ja nälkäinen sydän, joka kuulee kuiskauksesi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.11.2025 08:42

21. MARRASKUUTA
Välinpitämättömyys Jumalan ääntä kohtaan
LUE 2.SAMUELIN KIRJA 11:1-12:13

Miksi kerskaat pahuudestasi, sinä väkivaltainen? Jumalan armo pysyy alati. Psalmi 52:3

Kuvittele, että ajat kapeaa tietä ja vastaan tulee liikennemerkki, joka varoittaa mahdollisista maanvyörymistä edessäpäin, ja toinen merkki heti sen jälkeen osoittaa toisen tien, joka on hyvä ja turvallinen. Jättäisitkö varoitukset huomiotta ja jatkaisit eteenpäin vaarallisella tiellä?

Kuningas Daavid ummisti silmänsä monilta Jumalan varoituksilta ja vajosi yhä syvemmälle syntiin. Hän tiesi, ettei Herra hyväksy himoa, aviorikosta tai murhaa, mutta yksi synti johti nopeasti toiseen. Daavid tietoisesti hiljensi omantuntonsa äänet. Jumala käyttää omaatuntoa muistuttamaan totuudesta, jonka hän on ilmoittanut Sanassaan.

Daavid oli onnistunut niin taitavasti sulkemaan korvansa Jumalan ääneltä, että Jumalan oli käytettävä profeetta Natanin rohkeaa puhetta. Daavid oli luultavasti ymmällään, kun Natan alkoi kertoa hänelle tarinaa köyhän miehen karitsasta. Vielä tarinan lopussakin Daavid oli täysin tietämätön Jumalan lähettämästä viestistä, joten Natanin oli sanottava se suoraan: "Se mies olet sinä." Sitten Natan ilmoitti, mitä Daavid oli tehnyt ja mitä Jumala ajatteli synnistä.

Kun Daavidin korvat viimein kuulivat totuuden, hän katui välittömästi tekojaan. 'Niin Daavid sanoi Naatanille: "Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan". Naatan sanoi Daavidille: "Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole."' (2. Sam. 12:13)

Jos olet teeskennellyt kuuroa, kun Jumala on halunnut sanoa sinulle jotakin, ei ole koskaan myöhäistä pyytää anteeksi ja jatkaa eteenpäin Herran tiellä.

Rakas taivaallinen Isä, joskus olen jättänyt varoitusmerkkisi huomiotta. Anna anteeksi ja aseta jalkani takaisin oikealle tielle.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.11.2025 09:32

22.MARRASKUUTA
Miten erotamme väärät äänet
LUE 1.JOHANNEKSEN KIRJE 2: 18-27

Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät. 1.Johanneksen kirje 2:26

Olen kuullut kerrottavan tarinaa nuoresta pojasta, joka uskoi, että hän perisi kauniin maapalstan. Hänen isänsä puhui siitä jatkuvasti ja lupasi viedä pojan katsomaan tulevaa omaisuuttaan. Kun se päivä koitti, poika huomasi tulleensa julman perhepilan kohteeksi, sillä luvattu maa oli vetinen suo keskellä korpea.

Tarinan pieni poika oli P.T. Barnum, tuhatkahdeksansataa luvun lopulla elänyt kuuluisa sirkusmies. Sydämestään katkeroituneena hän heitti ajatuksen, että joka minuutti maailmaan syntyy uusi hyväuskoinen typerys valmiina petkutuksen kohteeksi.

Jotkut etsivät jatkuvasti tilaisuuksia pettää toisia. He saalistavat hyväuskoisia ja heikkoja ja käyttävät heitä omiin tarkoituksiinsa. Apostoli Johannes varoitti varhaisen seurakunnan uskovia petkuttajista ja kehotti heitä olemaan varuillaan, sillä oman voiton etsijät ja valheenpuhujat saattavat yhtä lailla soluttautua uskovien seurakuntaan.

Miten erotamme väärät äänet? Johannes kirjoitti: " Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto. En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.. --- Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä." (1.Joh. 2: 20, 21,24)

Sinulla on Pyhän Hengen ohjaus ja Jumalan muuttumaton Sana. Jumala ei koskaan puhu omaa Sanaansa vastaan, joten kun haluat testata jonkin väitteen todenpitävyyden, turvaudu Sanaan. Silloin kukaan ei voi petkuttaa sinua.

Kaikkivaltias Jumala, kiitos Pyhän Hengen voitelusta, joka auttaa tunnistamaan totuuden. Tee korvani kuuroiksi ympäröivän maailman petollisille äänille ja anna minun pysyä jatkuvasti sinun Sanasi totuudessa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.11.2025 09:04

23. MARRASKUUTA
Totuuden Henki
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 16:7-15

Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. Johanneksen evankeliumi 14:26

Opetuslapset olivat huolissaan, sillä Jeesus puhui aina vain enemmän ajasta, jolloin hän joutuisi jättämään heidät. Kuka sitten kertoisi heille, mitä tehdä ja miten toimia? Kuka vastaisi vaikeisiin kysymyksiin?

Jeesus tyynnytti kaikki heidän pelkonsa: "Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän. - - Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa". (Joh.16:7, 13).

Jeesus ei jättänyt opetuslapsia hämmennyksen ja epävarmuuden sekamelskaan, vaan hän päinvastoin lupasi ilmoittaa heille totuuden siitä, mitä he olivat siihen mennessä kokeneet.

Pyhä Henki on elävä persoona, joka ilmaisee uskovalle Raamatun sanojen merkityksen. Hän käyttää apunaan inhimillisiä työkaluja: pastoreita, opettajia ja ihmisen omia luonteenpiirteitä. Ilman Pyhää Henkeä sanat jäisivät kuitenkin pelkiksi sanoiksi.

Jos olet joskus hypännyt hankalalta tuntuvan raamatunkohdan yli, koska arvelit, ettet kuitenkaan ymmärtäisi sitä, palaa takaisin. Jumala valaisee sydämesi sopivalla ajalla, kun pyydät hänen apuaan ja viisauttaan. (1.Kor. 2:14). Kaikki Raamatun sanat on kirjoitettu myös sinua varten. Ne on tarkoitettu sinulle.

Herra, olen kiitollinen, ettet jättänyt minua hämmennykseen ja epävarmuuteen. Olet luvannut minulle ilmestyksen ja ymmärryksen, joka ylittää omat kykyni. Otan sen vastaan.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.11.2025 08:27

24. MARRASKUUTA
Läheisen suhteen rakentaminen
Lue Psalmi 84

Salli minun rukoukseni tulla kasvojesi eteen, kallista korvasi minun huutoni puoleen. Ps. 88:2

Vanhassa testamentissa Jumala puhui kansalleen profeettojen kautta. Mooses, Jesaja, Jeremia ja monet muut kehottivat Israelia kääntymään puhtauteen ja palvomaan Herraa. Jumala antoi profeetoille kyvyn nähdä ja julistaa totuutta.

Tänä päivänä Jumalan syyt puhua ihmisille ovat edelleen samat, mutta välineet ovat muuttuneet. Jumala halusi rakentaa läheisen suhteen itsensä ja meidän välille, joten hän puhuu nykyään Sanansa ja Pyhän Hengen valaisevan läsnäolon kautta suoraan niiden sydämille, jotka uskovat häneen. Jeesuksen syntymä oli tärkeä hetki historiassa, sillä se avasi mahdollisuuden rakentaa suhteen taivaallisen Isän kanssa ja iloita siitä.

Jumala puhuu palvelijoidensa kautta mutta nauttii myös siitä, että saa puhua meille kahden kesken. Elämäsi alusta asti hän on halunnut seuraasi. Päätös on sinun. Jumala odottaa, että tulet hänen luokseen. Hän on jo tullut luoksesi Jeesuksen kautta. Ehkä tunnet hänet pelastajana, mutta tunnetko hänet myös elämäsi hallitsijana ja läheisenä ystävänä? Läheisen suhteen rakentaminen vie aikaa. Kun rukoilet, pyydä häntä johdattamaan sinua syvempään yhteyteen kanssaan, niin että voisit tuntea hänen tiensä ja löytää iankaikkisen kirkkauden hänen siunauksissaan.

Kallis Isä, olen täynnä iloa käsittäessäni, että haluat puhua minun kanssani. Auta varaamaan aikaa tapaamisiamme varten. Tahdon tuntea tiesi ja löytää iankaikkisen kirkkauden siunauksissasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.11.2025 08:46

25 MARRASKUUTA
Jumalan puheen tavoite
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 24:44-49

Herra paljastaa pyhän käsivartensa kaikkien kansojen nähden, ja kaikki maan ääret saavat nähdä meidän Jumalamme autuuden. Jesaja 52:10

Kun Jumala puhuu, hänellä on mielesssään meidän hyvinvointimme. Hän haluaa parantaa ja eheyttää suhdettamme häneen.

Jumala haluaa, että ymmärrämme hänen totuutensa. Jumalan Sanaa ei voi vain kuin lukea läpi kertaistumalta ja luulla sen jälkeen tietävänsä Jumalasta kaiken. Mitä enemmän tutustumme Jumalan Sanaan, sitä selkeämmin Herra ilmoittaa itsensä meille. Mitä enemmän hän itsestään ilmoittaa, sitä enemmän ymmärrämme hänen tahtoaan.

Jumala haluaa muokata meitä Kristuksen kaltaisuuteen. Jumala haluaa, että otamme hänen totuutensa vastaan ja sovellamme sitä omaan elämäämme. Kun teemme niin, hän muokkaa meitä Poikansa kuvan kaltaisuuteen. Jeesus on meidän esimerkkimme. Hänessä olemme täydellisesti hyväksytyt ja rakastetut.

Jumala haluaa, että puhumme hänen totuuttaan toisille. Kun kasvamme Kristuksessa, Jumala antaa meille voiman puhua hänestä muille. Hän ei kutsu kaikkia pastoreiksi tai lähetystyöntekijöiksi, mutta hän on kutsunut jokaisen jakamaan rakkauttaan. Tiedonvälitys ei rajoitu puheeseen vaan menee paljon syvemmälle. Viestimme hänen rakkauttaan asenteissamme, arvomaailmassamme, vakaumuksissamme ja siinä, mitä elämältä haluamme. Mitä sinun elämäsi kertoo Kristuksesta? Näkevätkö muut sinun kauttasi Jumalan, joka rakastaa, antaa anteeksi ja rohkaisee toisia?

Isä Jumala, auta minua ymmärtämään sinun totuuttasi. Haluan, että muokkaat minua Poikasi kuvan kaltaisuuteen. Tahdon jakaa totuutasi muille.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.11.2025 08:52

26. MARRASKUUTA
Elävinä Jumalalle
LUE ROOMALAISKIRJE 6

Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä. 2. Timoteuksen kirja 2:22

Julisteessa koira ja kissa nukkuvat vieretysten, ja alapuolella oli teksi: "Kiusaukset voi voittaa kun teeskentelee kuollutta." Perässä olivat jakeet: "Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa. Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille." (Room. 6:11-12).

Synti muodostuu meille esteeksi, niin ettemme kuule Jumalan ääntä. Paavali kehoittaa antamaan jäsenemme Herrralle elävänä ja pyhänä uhrina ja jatkaa varoituksella: "Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä." (Room 12:2).

Synnin kanssa leikkivät kristityt pelaavat kuoleman vakavaa peliä. Sen lisäksi, että synti tukkii yhteydenpidon meidän ja Jumalan välillä, se erottaa meidät muista uskovaisista ja hämärtää ymmärryksemme jumalallisista periaatteista. Paavali antoi hyvän neuvon, kun kiusaus tulee kohdalle, sitä täytyy paeta (2.Tim.2:22).

Jumala puhuu sinulle, jotta henkesi, tunteesi ja mielesi mukautuisivat hänen Poikansa kuvan mukaan. Saatanan tavoite on saada sinut lankeamaan syntiin,jotta Jumalan päämäärä elämässäsi ei ikinä toteutuisi. Sinä itse suoritat valinnan, ja sinulla on täysi vapaus valita tänään elävä yhteys Jumalan puoleen.

Rakas Herra, en halua, että synti hallitsee minua.Puhdista pois kaikki, mikä tukkii yhteydenpitomme ja estää minua kuulemasta ääntäsi. Auta pakenemaan kiusausta. Tee minut kuolleeksi synnille ja eläväksi sinulle.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito