Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 07.11.2025 08:30

7. MARRASKUUTA
Tunnista Jumalan ääni
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 10: 1-18

Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.Johanneksen evankeliumi 10:11

Tämän päivän kiireisessä kaupunkiympäristössä elävät ihmiset eivät monesti tiedä edes perusasioita maatilan eläimistä. Testaa tietosi lampaista vastaamalla, ovatko alla olevat väitteet oikein vai väärin.

• Lampaat pystyvät itse etsimään ruokansa ja vetensä.
• Jos yksi lammas haavoittuu tai joutuu kiinni jonnekin, muut lampaat auttavat sitä.
• Lampaat ovat vahvoja ja pystyvät kantamaan selässään raskaita taakkoja.
• Lampaat eivät pelkää laiduntaa yksinään lauman ulkopuolella.
• Lampaat seuraavat ketä tahansa, joka antaa niille käskyn.

Jos arvelit yhdenkään väittämistä olevan totta, olet väärässä. Lampaiden todelliset ominaisuudet ovat edellä esitettyjen väitteiden vastakohtia. kun Jeesus sanoi, että olemme lampaiden kaltaisia, hän ei lausunut mitään suurta kohteliaisuutta.

Lampaat ovat yksinkertaisia, mutta ne vastaanottavat herkästi omalta paimeneltaan rakkautta ja huolenpitoa, mutta vain ja ainoastaan omalta paimeneltaan. Jeesus sanoi: "Hänelle [Lampaiden Paimenelle] ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä." (Joh. 10:3-4)

Lampaat luottavat siihen, että niillä on turvallinen reitti ja varma menosuunta, koska ne tuntevat paimenensa ja vastaanottavat tämän ohjeet. Tunnetko sinä oman paimenesi äänen?

Herra, sinä annat minulle ruokaa ja juomaa Sanastasi. Sinä autat minua, kun minua on haavoitettu tai kun jalkani juuttuu jonnekin. Sinä kannat taakkani. Kiitos että olet Paimeneni.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.11.2025 08:48

8. MARRASKUUTA
Miten Jumalaa kuunnellaan
Lue Jesaja 30: 15-18

Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla. Jesaja 50: 4

Kristityn elämän keskiö on läheinen, ainutlaatuinen ja tyytyväisyyttä tuottava suhde Jeesuksen kanssa. Suhteen ytimessä sijaitseva keskeisin elementti on vuorovaikutus eli se, että uskova ilmaisee itseään Jumalalle rukouksessa ja että Jumala puhuu ihmisen hengelle.

On myönnettävä, että olemme yleensä paljon parempia puhumisessa kuin kuuntelemisessa. Jumalan kuunteleminen on alue, jolla liikumme usein epätietoisina ja hämmentyneinä. Mietimme epäillen, onko kyseesä Jumalan ääni vai omien ajatustemme kaiku.

Kuuntelemisen oppimista selkeyttää ainakin se, että emme puhu siitä liian salaperäisin sanankääntein. Jumala ei yleensä puhu kansalleen korvin kuultavasti, kuten hän ilmoitti asioita Vanhan testamentin henkilöille. Tänään hän puhuu Sanassaan, muiden kristittyjen tervehenkisten neuvojen välityksellä sekä Pyhän Henkensä läsnäolon kautta. Jumalan Henki asuu jokaisen uskovan sisimmässä, ja kuulemme hänen äänensä, kun mietiskelemme hänen Sanansa ilmoittamaa totuutta. Joka aamu voimme antaa päivämme Jumalan hallitusvallan alle ja luottaa siihen, että hän johdattaa askeleitamme ja ajatuksiamme.

Jumala ilmoittaa meille tahtonsa, niin että voisimme ymmärtää hänen totuutensa ja ojentautua sen mukaan. Hän tekee aina aloitteita, niin että voisimme kuulla häntä, ja hän tahtoisi meidän puolestamme hiljentyvän kuulemaan. Usein kiire on sekoittanut sielumme, joten on hyvä rauhoittua ja antaa Jumalalle mahdollisus puhua meille (Jes. 30;15).

On niin paljon ajatuksia, jotka Jumala tahtoisi jakaa kanssasi. Hänellä on paljon puhuttavaa pienistäkin asioista, jotka koskettavat elämääsi. Kukapa ei tahtoisi kuunnella häntä.

Rakas taivaallinen Isä, puhu minulle tänään Sanasi kautta. Kerro tahtosi, niin että voin ojentautua totuusesi mukaan. Hiljennä kiireinen sieluni, jotta kuulisin äänesi.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 09.11.2025 08:56

9. MARRASKUUTA
Kuuntelemisen oppitunteja
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 13:10-17

Mutta autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja teidän korvanne, koska ne kuulevat. Matteuksen evankeliumi 13:16

Jeesuksella oli puoleensavetävä ominaisuus, joka sai ihmiset lähestymään häntä. Hän osasi kuunnella ja kuunteli koko olemuksellaan. Siksi evankeliumit ovat täynnä kuvauksia siitä, miten Jeesus liikkui ihmisten parissa ja paransi sairaita. Jeesuksella oli parhaat vuorovaikutus taidot, mitä maailmassa koskaan on nähty. Hän ei vaivannut ajatuksiaan sillä, saivatko kaikki tasapuolisesti hänen aikaansa tai tekikö hän hyvän vaikutuksen. Hän oli kiinnostunut ainoastaan siitä, että hänen ja toisen ihmisen välille syntyi vuorovaikutus suhde. Siksi hän halusi kuunnella, mitä toisella oli sanottavaa.

Jeesus oli herkkä huomaamaan surun ja turhautumisen tapaamiensa ihmisten kasvoilla, ja hän antoi heille vapauden ilmaista syvimmät tarpeensa. Ihmisen kaksi perustarvetta ovat tarve tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi. Pelastajamme kuuntelee meitä sillä tavoin, että nuo perustarpeet täyttyvät; hän kuuntelee ja katselee meitä rakastaen ja hyväksyen.

Miten sinä kuuntelet häntä? Haluatko olla hänen lähellään, opiskella hänen Sanaansa ja kuunnella hänen sydämensä ajatuksia elämäsi yksityiskohdista? Vai rynnistätkö kiireisesti rukoushetken läpi puhuen asiasi mutta peläten jäädä kuuntelemaan hänen vastaustaan?

Emme koskaan tule tuntemaan kristillisen rakkauden syvempää puolta, ellemme todella kuuntele ensin Jumalaa ja sen jälkeen toisia ihmisiä. Koemme Jumalan läheisyyden vain silloin, kun jäämme odottamaan kuullaksemme hänen äänensä.

Pyydä häntä auttamaan sinua, niin että kasvat samanlaiseksi kuuntelijaksi kuin hän on. Jos olet halukas kuuntelemaan, kuulet kyllä hänen äänensä.

Kaikkivaltias Jumala. Tahtoisin olla lähelläsi ja opiskella Sanaasi ja kuulla sydämesi ajatuksia elämäni tilanteista. Anna anteeksi, että olen rynnistänyt kiireisesti niiden hetkien läpi, jolloin meillä olisi ollut tilaisuus kahdenkeskiseen yhdessäoloon. Opeta minua kuuntelemaan, niin että voin kokea läheisyytesi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.11.2025 08:47

10.MARRASKUUTA
Aika riisua kuulosuojaimet
LUE 1.SAMUELIN KIRJA 3:1-10

Niin Herra tuli ja seisoi ja huusi niinkuin edellisilläkin kerroilla: "Samuel, Samuel!" Samuel vastasi: "Puhu, palvelijasi kuulee". 1.Samuelin kirja 3:10

Vierailessasi lentokonetehtaassa huomiosi varmasti kiinnittyy kahteen hätkähdyttävään asiaan: rakenteilla olevien lentokoneiden valtaviin mittasuhteisiin ja tehdashallin meluun.

Useimmat työkoneista, joita käytetään koneen osien kokoamiseen ja kiinni hitsaamiseen, toimivat ilmanpaineella. Sen vuoksi hallissa työskentelevät joutuvat koko ajan oleskelemaan melusaasteen keskellä. Turvallisuustekijät on otettu tarkasti huomioon, joten kaikilla työntekijöillä on kuulosuojaimet ja hitsauslasit. Vuoropäälliköt lakkaamatta tarkkailevat toimintaa kokenein silmin huomatakseen ajoissa, mikäli työpaikalla syntyy vaaratilanteita. Kun työntekijä on laittanut suojaimet korvilleen ja käynnistänyt laitteensa, hän ei mitenkään voi kuulla muiden puhetta tai saada omaa ääntä kuuluville.

Monet Jumalan ihmisistä elävät kuin lentokonetehtaan työntekijät. He eivät pysty kuulemaan Jumalan ääntä, koska ovat liian kiireisiä kootessaan oman elämänsä osia. Heillä on korvillaan maallisten ajatusten kuulokkeet, ja he ovat muuttuneet välinpitämätömiksi Jumalan asioille. Kun heidän kokoamansa rakennelman pohja pettää, he ihmettelevät, miksi Jumala antoi sen tapahtua, mutta tosiasiassa Jumala oli kuukausien ja jopa vuosien ajan huutanut heille varoituksia ja yrittänyt kiinnittää heidän huomionsa.

Sinunkin on elämässäsi aika riisua korvatulpat, kääntää maailman hitsauslaitteisto pois päältä ja kuunnella Jumalan ääntä.

Herra, olen liian kiireinen kootessani oman elämäni osia yhteen. Auta minua riisumaan korvatulpat ja kääntämään maailman melu pois päältä, niin että kuulen sinun äänesi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.11.2025 08:54

11. MARRASKUUTA
Hän puhuu hiljaisuudessa
LUE PSALMI 42

Jumala, me olemme omin korvin kuulleet, meidän isämme ovat meille kertoneet, minkä teon sinä teit heidän päivinänsä, muinaisina päivinä. Psalmi 44:2

Uskovina meille on annettu yksi elämän kallisarvoisimmista etuoikeuksista: voimme kuulla Jumalan äänen. Kirjassaan No Pat Answers (Ei tusinavastauksia, suom. huom.) Eugenia Price kirjoittaa:

Ryntäämme Jumalan luo kysymyksinemme ja uskomme vilpittömästi, että hän toivottaa ne tervetulleeksi. Arvelen, että hän kyllä osaa odottaa niitä, sillä loppujen lopuksi vain Jumala tietää, millaisia me todella olemme syvällä sisimmässämme. Silti toteamme murheellisina, pelokkaina tai kauhuissamme, ettemme saa häneltä vastaukseksi kuin yhden asian, hiljaisuuden. Mitä siitä pitäisi ajatella?

Ehkä emme voi muuta odottaakaan, kun tunnistamme syyn suruumme, järkytykseemme ja pelkoomme. Siinäkö me teemme ratkaisevan virheemme? Ryntäämme Jumalan luokse vasta tilanteiden äärirajoilla ja vaadimme selväsanaista vastausta pystymättä odottamaan, että vastaus tulee Jumalan aikataulussa. Haluamme heti sillä hetkellä saada pikaisen tusinavastauksen.

Miten voimme olettaa kuulevamme Jumalan äänen hädän hetkellä, kun olemme jo aikoja sitten unohtaneet, miten hiljennytään hänen edessään? Tai ehkä emme ikinä edes opetelleet --- Jumalalliseen salaisuuteen ei liity aikakäsitettä, mutta siihen liittyy hiljaisuus. Ja me emme voi sietää hiljaisuutta. Pelkäämme sitä. Laitamme radion tai television päälle yleensä samalla hetkellä, kun astumme huoneeseen. Kuitenkin meille on kerrotttu, että Jumalan ääni on hiljainen tuulen humina. Hän odottaa, että hiljennymme sisäisesti, ennen kuin hän puhuu meille mistään aiheesta. Ehkä sen vuoksi, että hän haluaa tulla kuulluksi.

Rakas Jumala, opeta minua olemaan hiljaa, tyynnyttämään meteli ympärilläni, rauhoittamaan sieluni ja henkeni ja odottamaan läsnäoloasi. Haluan kuunnella sinua.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.11.2025 08:46

12. MARRASKUUTA
Kuuleva korva
LUE ILMESTYSKIRJA 3: 14-22

Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Ilmestyskirja 3:22

Jeesus puhui yllä olevat sanat Laodikean seurakunnalle, mutta ne koskettavat yhtälailla myös meidän elämäämme. Ei kannata tehdä sitä virhettä, että luulee kehotuksen kuuluvan vain uskosta osattomille. Alun perin sanat osoitettiin uskovien seurakunnalle, joka joka oli alkanut luulla itseään hengelliseksi yläluokaksi.

Raamatun kommentaarissa The Bible Exposition Commentary Warren Wiersbe on huomauttanut, että laodikealaiset eivät kyenneet näkemään todellista tilaansa. He eivät myöskään nähneet Herraansa, joka seisoi seurakunnan oven takana. Eivätkä he nähneet avoimien mahdollisuuksien ovia. He olivat niin keskittyneitä rakentamaan omaa valtakuntaansa, että heistä oli tullut haaleita asenteessaan kadotettua maailmaa kohtaan.

Jumala puhuu niille, jotka kuuntelevat hänen ääntään, mutta jos emme kuuntele, korviimme ei kantaudu pihahdustakaan. Laodekilaiset olivat varmoja siitä, että he olivat oikeilla raiteilla, mutta heidän itseriittoisuutensa ja ylimielisyytensä johti siihen, että Kristus puhui heille: "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos." (Ilm. 3:15-16).

Jos aiot rakastaa ja palvella Jumalaa, tee se koko sydämestäsi. Toisin sanoen, sitoudu häneen. Älä anna antaumuksesi kovettua ja kylmetä. Rukoile, että elämäsi pysyy avoimena ja herkkänä hänen Hengelleen.

Kallis taivaallinen Isä, riisu minut itseriittoisuudesta ja ylimielisyydestä. En halua, että muutun kovaksi ja kylmäksi sinua kohtaan. Pidä minut avoimena ja herkkänä sinun Hengellesi. Anna minulle kuulevat korvat.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.11.2025 08:17

13. MARRASKUU
Jumalan johdatuksen etsiminen
LUE PSALMI 16:7-11

Sillä parempi on viisaus kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa. Psalmi 8:11

Kun puhumme ihmisviisaudesta, viittaamme yleensä mielen kykyyn tietää ja tuottaa tietoa. Viisaudella tarkoitetaan myös hengellisiä oivalluksia ja elämän ymmärtämistä.

Jumalan viisaus liikkuu aivan eri tasolla. Paavali ilmaisi asian niin, että Jumalan viisaus on paljon korkeammalla kuin meidän ajatuksemme eikä sitä voida verrata mihinkään ihmisen tiedostamaan asiaan: "Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset." (1.Kor. 1:25). Paavali käytti kuvainnollista kieltä painottaakseen sitä, että jos Jumalan ajatuksissa olisi jotakin, jota voisi kutsua hullutukseksi, niin jopa se olisi parempi kuin korkein ihmisviisaus.

Kirjassaan Trusting God (Luottamus Jumalaa kohtaan, suom. huom.) Jerry Bridges selittää Jumalan viisauden merkitystä uskollemme:

Kun pysähdymme ajattelemaan sitä, tiedämme sydämisssämme, ettei Jumala tee virheitä elämässämme - - Jumala tietää, mitä tekee. Jumalan viisaus on loputonta. Hän tietää aina, mikä on meille parasta ja mikä on paras tie sen parhaimman toteutumiseksi - -

Me kaikki tunnistamme sen, että ihmisen viisaus on parhaimmillaankin erehtyväistä - - Aika ajoin me kaikki tuskailemme joidenkin tärkeiden päätösten kanssa ja yritämme valita parhaan toimitavan. Mutta Jumala ei koskaan tuskaile jonkin päätöksen suhteen - - Hänen viisautensa on luontaista, loputonta ja erehtymätöntä - - (Ps. 147:5).

Isä Jumala, sinun viisautesi on luontaista, loputonta ja erehtymätöntä. Tarvitsen viisautta matkaani varten. Sinun Sanasi lupausten perusteella pyydän sitä sinulta juuri nyt.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.11.2025 08:42

14. MARRASKUUTA
Odota Jumalaa
LUE PSALMI 106

Mutta pian he unhottivat hänen tekonsa eivätkä odottaneet hänen neuvoansa. Psalmi 106:13

Psalmiin satakuusi on kirjattu Israelin kansan erämaavaelluksen nolostuttava tarina, joka alkoi sen jälkeen, kun kansa ensin oli vapautunut Egyptin orjuudesta. Psalmiin on tallennettu useita vähemmän mairittelevia ominaisuuksia, joista yksi oli se, etteivät israelilaiset osanneet odottaa Herraa. Eräässäkin tilanteessa he valittivat mannasta, jota Herra antoi heille päivittäin ruuaksi. Se oli yliluonnollinen varustus erämaassa. "Mutta pian he unhottivat hänen tekonsa eivätkä odottaneet hänen neuvoansa. Heissä syttyi himo erämaassa, ja he kiusasivat Jumalaa autiossa maassa." (Jakeet 13 ja 14).

Jos me uskovat unohdamme odottaa Herran vastausta, se johtuu yleensä siitä, että olemme unohtaneet hänen aikaisemman apunsa. Senhetkiset tarpeemme käyvät ylitsemme sellaisella voimalla, että näkökykymme sumentuu emmekä muista Jumalan uskollisuutta ja voimaa. Herran vastausta odottaessa on siten ensiarvoisen tärkeää, että suuntaamme katseemme herkeämättä hänen luonteen piirteisiinsä. Jos muistimme hämärtyy ja unohdamme, miten Jumala kykenee huolehtimaan kaikista tarpeistamme, alamme tehdä päätöksiä oman viisautemme varassa ja unohdamme etsiä Jumalan neuvonpitoa.

Jos houkutus tuntuu suurelta ja haluaisit tehdä siirtoja ilman Jumalan johdatusta, pysähdy ja muistele hänen täydellistä ajoitustaan, kun hän aikaisemmin täytti tarpeesi. Mitä vähemmän haluat odottaa Jumalaa, sitä malttamattomammin alat himoita nopeaa vastausta. Silloin etsit oikopolkuja sen sijaan että matkaisit tietä, jota luonnehtii levollinen luottamus Jumalaan ja hänen uskollisuuteensa.

Rakas Herra, kiitos avustasi menneinä päivinä. Muistuta minua kaikista aikaisemmista tilanteista, joissa autoit minua, sillä haluan nytkin kulkea levollisen luottamuksen tietä. Kieltäydyn turvautumasta oikopolkuihin.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.11.2025 09:05

15. MARRASKUUTA
Odottaminen kannattaa
LUE MARKUKSEN EVANKELIUMI 4:26-29

Niin olkaa kärsivällisiä, veljet, Herran tulemukseen asti. Katso, peltomies odottaa maan kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja keväisen. Olkaa tekin kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä Herran tulemus on lähellä. Jaakobin kirje 5:7-8

Leipäkori on jälleen kantanut satonsa. Vehnäsiilot, jotka ennen ammottivat tyhjinä, ovat valmiit vastaanottamaan sadonkorjuun hedelmät. (Amerikassa vietetään kiitospäivää marraskuun 3. torstaina.suom. huom.)

On kuitenkin hyvä muistaa, että tämän päivän lupaava anti haudattiin keväällä mullan peittoon. Kärsivällisyys ja vaiva olivat kylväjän päivittäiset työtoverit. Runsautta hehkuvat pellot olivat vain unelma viljelijän ajatuksissa. Sitten idut pilkistivät maan tummuudesta ja kehittivät vähitellen vartta ja alkoivat tuottaa hedelmää.

Jaakob, Kristuksen velipuoli, esittää Jumalan odottamisesta alkujakeessa mainitun vertauksen. Hän kehottaa meitä olemaan kärsivällisiä siihen asti, kunnes Herra tulee. Voimme ottaa oppia maanviljelijästä, joka myös odottaa kärsivällisesti satoa sadonkorjuuseen saakka. Saamme rohkaista mielemme, sillä Herran tulo on lähellä.

Jumalan odottaminen ei tarkoita sitä, että luovutaan hommasta tai ollaan toimettomia. On asioita, jotka täytyy tehdä; on tehtäviä, jotka tulee hoitaa. Maanviljelijän lailla ahkeroimme työssä ja odotamme, että Jumala tuo esiin vastauksensa koko täyteyden. Yhtenä päivänä ollaan hiljaa ja toisena tehdään kovasti työtä, ja molemmat ovat tarpeen.

Innokas odotuksemme perustuu siihen, että tiedämme Jumalan valmistavan sydämemme vastaanottamaan oikean vastauksen oikeaan aikaan. Odotuksemme ei ole turhaa. Sekä työnteko että tuloksista iloitseminen koituvat Jumalan armon kiitokseksi.

Taivaallinen Isä, auta ymmärtämään, että hiljaiset ja työntäyteiset päivät ovat molemmat tarpeen, kun odotamme sadon kypsymistä. Odottaminen ei ole turhaa. Sekä työtä tehdessä että tuloksista nauttiessa kiitän sinua suuresta armostasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.11.2025 07:54

16. MARRASKUUTA
Kun ajoitus on oikea
LUE APOSTOLIEN TEOT 16:1-15

Ja Paavali näki yöllä näyn: makedonialainen mies seisoi ja pyysi häntä sanoen: "Tule yli Makedoniaan ja auta meitä". Apostolien teot 16:9

Paavali käytti paljon aikaa etsien Jumalan tahtoa lähetysmatkoilleen. Apostolien tekojen luvussa kuusitoista kerrotaan, miten Paavali päätti jatkaa matkaa länteen ja mennä Efesoon vierailtuaan uudelleen seurakuntien luona Derbessä, Lystrassa, Ikonionissa ja Pisidian Antiokiassa, mutta Jumala esti häntä. Kirjoituksissa se ilmaistaan siten, että Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa (Apt. 16:6).

Matkasuunnitelmien muutoksen täytyi olla suuri pettymys Paavalille, joka oli odottanut pääsevänsä siihen kaupunkiin, jossa oli syviä hengellisiä tarpeita. Kukaan ei tiedä, miksi Jumala pysäytti Paavalin, mutta Luukkaan tarkan kirjurintyön ansiosta meillä on tieto siitä, mitä seuraavaksi tapahtui. Paavali ei masentunut vaan kääntyi luoteeseen silloisen Aasian rajoja kohti toivoen pääsevänsä evankelioimaan Bitynian kaupunkeja. Häntä estettiin kuitenkin uudemman kerran. Sen tähden Paavali ohitti seudun ja kääntyi Troasta kohti. Hän olisi voinut jommalla kummalla kerralla kieltäytyä kuuntelemasta Jumalan Henkeä ja saarnata evankeliumia väkipakolla, mutta hänen sanomansa olisi silloin ollut tehotonta ja ilman Pyhän Hengen voimaa.

Troaksessa Paavali näki näyn, jossa Jumala kehotti häntä matkustamaan Makedoniaan. Paavalin tottelevaisuuden ansiosta evankeliumi levisi Euroopan halki ja tuli myöhemmin länsimaihin.

Ehkä Jumala kehottaa sinua pysähtymään ja odottamaan, ennen kuin teet seuraavan siirtosi. Oma suunnitelmasi saattaa näyttää mielestäsi täydellisestä, ja niin Paavalikin ajatteli, mutta vain Jumala tietää tulevaisuuden. Kieltäydy tekemästä omia siirtojasi, ennen kuin Jumala ilmoittaa, että ajoitus on oikea.

Isä, vain sinä tiedät, mikä minua odottaa tämän tien päässä, jota kuljen. En tahdo tehdä mitään siirtoja, ennen kuin ajoitus on oikea. Auta minua näkemään pysähtymismerkkisi ja lähtemään liikkeelle silloin, kun näytät vihreää valoa.

Lopuksi tämä laulu: Iso Kirja -opiston oppilaskuoro - Sain kutsun käydä kulkemaan
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito