Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.09.2025 08:15

28.SYYSKUUTA
Jumala tekee sinusta rohkaisijan
LUE 2 KORINTTOLAISKIRJE 5:18-20

Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. 2. Korinttolaiskirje 5:20

Toisessa kirjeessään Korinton seurakunnalle Paavali hahmotteli useita vastuualueita, joita meillä armon kautta elävillä uskovilla on tässä elämässä. Ensinnäkin meidän tulee lohduttaa toisia sillä samalla lohdutuksella, jolla Jumala on lohdutanut meitä. Toiseksi, meidän tulee tarjota syntisille ihmisille sovintoa pyhän Jumalan kanssa. Alkuperäinen kreikankielinen sovintoa tarkoittava sana tarkoittaa muutosta vihollisuudesta ystävyyteen. Henkilö vaihtaa syntisyytensä ja saa sen tilalle elämän, jossa on anteeksiantamus ja armo Jeesuksen Kristuksen kautta.

Tunnetko monta sellaista ihmistä, jotka ovat synnin vallassa ja kuitenkin kokevat itsensä Jumalan rakkauden arvoisiksi? Heitä ei varmasti ole monta. Yleensä synnin vallassa oleva elää ylitsepääsemättömän syyllisyyden vankina ja luulee, ettei Jumala voi mitenkään rakastaa häntä. Jumala kuitenkin rakastaa kaikkia ilman ehtoja. Hänen anteeksiantonsa ei perustu siihen, mitä teemme oikein, vaan siihen, mitä Jeesus teki puolestamme Golgatalla.

Kun pelastumme, meistä tulee samalla Jumalan rakkauden edustajia ihmisille, jotka epätoivoisesti etsivät vapautusta synnistä. Toimimme uskovien elämässä rohkaisijoina ja olemme sitoutuneet kantamaan toisiamme Isän eteen rukouksessa ja rakkaudessa.

Pyydä Jumalaa ohjaamaan sinua, kun kuljet tämän päivän halki. Pistä syrjään arvosteleva kieli ja muista, että itse olit kerran kadotettu, kunnes Jeesus tuli sinun luoksesi jonkun sellaisen kautta, joka oli halukas puhumaan sinulle Jumalan rakkaudesta. Päätä olla luotettava ja uskollinen toisia kohtaan. Jos joku kertoo sinulle henkilökohtaisia asioitaan, varjele sinulle uskottuja asioita hengelläsi äläkä koskaan petä toisen luottamusta.

Isä Jumala, haluan olla rohkaisija. Näytä minulle, miten voin lohduttaa toisia ja ohjata heidät sovintoon sinun kanssasi.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 29.09.2025 07:51

29. SYYSKUUTA
Sinun palkkasi elämän torilla
LUE EFESOLAISKIRJE 6:5-9

Mitä teettekin, tehkää se täydestä sydämestä, niin kuin tekisitte sen Herralle ettekä ihmisille. Kolossalaiskirje 3:23

Nimekkään autonvalmistajan mainostekstissä sanotaan: "Laatu on ykkönen." Yhtiö kehuu asiakkailleen, että sen tärkein tavoite on valmistaa tuotantolinjoillaan ykkösluokan autoja. Valmistajat tietävät, että kuluttajat hakevat laatua kaikessa, mitä ostavat. Et varmastikkaan ostaisi jotakin kodinkonetta, jos tietäisit, että se on keskimääräistä huonompi ja hutiloiden valmistettu.

Tapa, jolla teet työtäsi, tuo esiin henkilökohtaisen laatukäsityksesi. Jokainen suorittamasi tehtävä ja kaikki puhelinkeskustelut ja työpalaverit kertovat muille, miten arvostat työtäsi ja työnantajaasi. Teetkö vain sen verran, että ylität riman sitä hipoen, vai työskenteletkö täydellä teholla?

Voit löytää todellisen ja kestävän työmotivaation, kun ymmärrät, että olet maallisistakin työtehtävistäsi vastuussa ensisijaisesti Kristukselle.

Ehkä pomosi on kohtuuton tai työ ei vastaa odotuksiasi. Kenties palkka ei ole taulukoiden mukainen, vaan siinä asemassa oleville maksetaan yleensä enemmän. Muista, että Jeesus ymmärtää tarpeesi ja vahvistaa sinua kaikkia tehtäviäsi varten riippumatta siitä, miten pieniltä tai ylitsepääsemättömän isoilta ne vaikuttavat.

Kaikissa työpaikoissa päämäärä on sama. Tavoitteemme on osoittaa ympärillämme oleville ihmisille, että Jeesus on pelastaja. Saamme katseet kääntymään häneen, kun itse teemme tehtävämme halukkaasti ja aina parhaimpaamme pyrkien.

Rakas Herra, auta minua työskentelemään halukkaasti ja pyrkimään parhaimpaani kaikessa, mitä teen. Auta muistamaan, että olen vastuuvelvollinen sinulle. Opeta pitämään rima korkealla, niin että korkea työetiikkani saa ihmisten katseet kääntymään sinuun.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.09.2025 07:46

30. SYYSKUUTA
Jumalan tottelemiseen sisältyvä riski
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 5:1-11

Mutta puhumasta lakattuaan hän sanoi Simonille: "Vie venhe syvälle ja heittäkää verkkonne apajalle". Luukaan evankeliumi 5:4

Kun Jeesus päätti puheensa, jonka hän piti Pietarin veneestä, hän kääntyi lihaksikkaan kalastajan puoleen ja kehottti soutamaan veneen syvään veteen ja laskemaan sinne verkot, silloin opetuslapset saisivat elämänsä saaliin.

Ajatus taatusti kiehtoi Pietaria, mutta oliko se uskottava? Hän oli vahva mies, jonka viisauteen ja kokemukseen toiset kalastajat tukeutuivat. Jeesuksen ehdotus kuulosti mielettömältä ellei peräti pähkähullulta. Kukaan ei kalastanut Galileanjärvellä keskellä päivää. Yleensä opetuslapset kalastivat aina öisin ja matalassa vedessä.

Pietari kuitenkin totteli Jeesuksen ehdotusta. Mutta sinun käskystäsi minä heitän verkot". (Luuk. 5:5). Hän ei ollut huomaavinaan työtoveriensa kysyviä katseita vaan nosti purjeet ja ohjasi veneen syvään veteen. Pietarin tottelevaisuuden seurauksena he saivat valtaisan kalasaaliin, niin että verkot alkoivat repeillä ja venekin oli upota.

Mitä aluetta Jumala tällä hetkellä osoittaa elämässäsi kiinnittääkseen huomiosi ja pyytääkseen sinua soutamaan syvemmälle? Onko kyseessä uusi työpaikka tai parantumista tarvitseva ihmissuhde tai jokin tavoite, jota et ole vielä saavuttanut?

Pietari ei ollut veneessä yksin, etkä sinäkään ole. Jeesus purjehtii kanssamme, joten nosta rohkeasti elämäsi purjeet ja suuntaa syvään veteen. Olethan valmiina vastaanottamaan elämäsi runsaimman saaliin!

Rakas taivaallinen Isä, tiedän, että siihen liittyy riskejä, mutta olen valmis. Haluan jättää mukavuusvyöhykkeeni, nostan elämäni purjeet ja lähden syvään veteen valmiina vastaanottamaan runsaan saaliin.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.10.2025 07:36

1. LOKAKUUTA
Kohtaaminen Jumalan kanssa
LUE PSALMI 63

Olkaa kestäväiset rukouksessa ja siinä kiittäen valvokaa. Kolossalaiskirje 4:2

Oletko omistautunut ylistykselle, rukoukselle ja Sanan opiskelulle? Se ei ole mikään myyttinen toimitus tai hengellinen salaisuus, joka ilmoitetaan vain harvoille ja valituille. Sinäkin voit ottaa tavaksesi kohdata Jumala päivittäin. Omistautuminen Jumalalle on päätös olla tiiviisti yhteydessä häneen, jakaa sydämen syvimmät toiveet hänen kanssaan ja ylistää häntä hänen hyvyydestään.

Valitse aika kohtaamista varten. Kiireisen aikataulun ja päivän kiireiden takia on hyvä ajatus sopia selkeästi kohtaaminen Jumalan kanssa. Sovitusta rukousajasta kannattaa pitää kiinni ja vaikka lykätä muita tekemisiä myöhempään.

Valitse sopiva tapaamispaikka. On kaikkein parasta, jos käytössäsi on hiljainen soppi tai alue, jonne muut eivät tule häiritsemään.

Anna tapaamiselle selvä tavoite. Valmista sydämesi lukemalla Raamattua ja astu Jumalan eteen sillä tarkoituksella, että haluat suhteenne syvenevän. Jos pyydät, Jumala kyllä antaa sinulle kasvavan halun tuntea hänet yhä paremmin. Pian huomaat, että ajastasi Jumalan kanssa on tullut päivän virvoitushetki, jota et halua menettää.

Rakas Herra, syvennä suhdettani sinuun, kun tästä lähtien asetan aivan uudenlaisen painoarvon rukoukselle, mietiskelylle ja Sanan lukemiselle. Haluan, että kahdenkeskiset kohtaamisemme ovat päivän tärkein tapaaminen.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.10.2025 08:46

2. LOKAKUUTA
Kävelyllä Jumalan kanssa
LUE PSALMI 23

Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. Psalmi 23:3

Muistatko aikoja, jolloin sinä ja läheinen ystäväsi kävelitte metsätietä, kuljitte kiireettömästi rantahietikolla tai teitte pitkän retken jonnekin lähiympäristöön? Kävelyn ohessa jaoitte huolianne tai ehkä vain juttelitte mukavia. Kenties olitte välillä aivan hiljaa ja vain nautitte hyvän ystävän seurasta.

Tahdon rohkaista sinua ajattelemaan, että suhteesi Jeesukseen voi myös olla yhtä mutkaton ja läheinen. Raamatussa on monta kohtaa, joissa kerrotaan ihmisistä, jotka kulkivat Jumalan kanssa (1 Moos. 5:22; 6:9). Uudessa testamentissa uskovia kehotetaan vaeltamaan Hengessä ja olemaan Hengen johdatuksessa. On mahtavaa ja pökerryttävän suurta ajatella, että voit joka tilanteessa nauttia Kristuksen suloisesta ja henkilökohtaisesta ystävyydestä.

On totta, että Jumala odottaa tottelevaisuutta ja pyhyyttä, mutta kun kuljemme hänen kanssaan, puhumme ja kuuntelemme, vuodatamme ajatuksemme ja tunnustamme virheemme, silloin Hengen hedelmät seuraavat meitä aivan luonnostaan. Jumala on ystäväsi. Hän loi sinut sitä varten, että saisitte iloita yhteydestä toistenne kanssa. Hänen mielestään sinun seurassasi on ihana olla, ja hän haluaa viettää runsaasti aikaa kanssasi voidakseen ilmaista sinulle luonnettaan, rakkauttaan ja viisauttaan.

Voit olla täysin rehellinen Isällesi ja puhua hänelle mistä tahansa asiasta. Hän ei nolostu eikä vedä sinua tuomiolle.

Elämä Kristuksessa on yhtä kuin suhde parhaaseen ystävään, parhaimpaan mahdolliseen. Nauti hänen seurastaan ja tule hänen läsnäoloonsa riemuiten koko sydämestäsi.

Herra, olet paras ystäväni. Tulen sinun läsnäoloosi puhumaan, kuuntelemaan, tunnustamaan syntini ja jakamaan huoleni. Kiitos ystävyydestäsi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.10.2025 08:09

3. LOKAKUUTA
Sinut on luotu ylistämään
LUE PSALMI 19

Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaanvahvuus ilmoittaa hänen kättensä tekoja. Päivä sanoo päivälle, ja yö ilmoittaa yölle. Se ei ole puhetta, se ei ole kieltä, jonka ääni ei kuuluisi. Niiden mittanuora ulottuu yli kaiken maan ja niiden sanat maanpiirin ääriin. Auringolle hän on tehnyt niihin majan. Psalmi 19:2-5

Luojamme teki luomakunnan oman kirkkautensa kunniaksi. Pienin hiekanjyvä ja korkein vuori ovat molemmat todiste Jumalan voimasta ja rakkaudesta. Livertävät linnut, sirittävät heinäsirkat ja kurnuttavat sammakot tuovat jokainen oman erityisen osuutensa luonnon kuorolauluun.

Ne, jotka ihailevat luontoa ja ympäristön ihmeellisyyksiä näkemättä niissä Jumalan käden jälkeä, eivät ole ymmärtäneet luomakunnan sanomaa. Vaikka synti on turmellut luonnon kauneutta, se yhä toteuttaa Jumalan sille alun perin suunnittelemaa tarkoitusta ja johdattaa ihmiset kääntämään katseensa kohti suurta Jumalaa.(Room.1).

Oletko joskus ollut ulkona kirkkaana yönä, kun tienoota ei valaise mikään keinotekoinen valo? Et edes pysty laskemaan tuhansien tähtien lukumäärää. Sellaisena hetkenä avoimen taivaan alla sydämen saattaa vallata niin kunnioittava tunne, etteivät mitkään sanat riitä sitä kuvaamaan,

Kahdeksannessa psalmissa on suuremmoinen rukous; "Herra, meidän Herramme, kuinka korkea onkaan sinun nimesi kaikessa maassa, sinun, joka olet asettanut valtasuuruutesi taivaitten ylitse!"

Herra, minun Jumalani, kuinka suuri onkaan sinun nimesi maan päällä! Se julistaa totaalista kirkkauttasi!
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.10.2025 07:52

4. LOKAKUUTA
Valmiit ylistämään
LUE 1.AIKAKIRJA 16:1-36

Ilmoittakaa pakanain seassa hänen kunniaansa, hänen ihmeitänsä kaikkien kansojen seassa. 1. Aikakirja 16:24

Jotkut seurakunnat järjestävät erityistilaisuuksia, jossa tavanomainen jumalanpalvelus järjestys laitetaan sivuun ja koko aika käytetään Herran ylistämiseen. Sellaisten kokoontumisten ohjelman sisältönä ovat yleensä musiikki, rukous ja henkilökohtaiset todistukset Jumalan hyvyydestä.

Ylistyskokous ei kuitenkaan ole mikään uusi ajatus. Kuningas Daavidin aikaan Herran liitonarkkia oltiin tuomassa takaisin Jerusalemiin sen oltua kuukausia Obed-Edomin talossa. (1.Aik.14:16). Daavid oli aiemmin tehnyt virheen ja vihastuttanut Herran, kun oli käskenyt kuljettaa arkkia Jerusalemiin täysin päinvastaisella tavalla kuin Jumala oli neuvonut.

Daavid oli ottanut virheestään opikseen, ja hänen sydämensä oli täynnä riemua hänen ajatellessaan, että kansa saisi tottelevaisuuden seurauksena pian kokea suuria siunauksia. Hän määräsi papit toimittamaan polttouhreja Jumalalle. Kaikille israelilaisille, miehille ja naisille, annettiin uhrileipä ja osuus uhrilihasta, ja jokaisen sydän oli pakahtumaisillaan odotuksen innosta.

Kansa valmistautui kiittämään Herraa, ja ylistyskokouksen valmistelujen viimeisenä ja tärkeimpänä osana Daavid määräsi muutamia leeviläisiä pappeja Herran arkin teen ylistäen laulamaan kiitosta Jumalalle (1.Aik.16:4). Daavid halusi omistaa erityisen ajan pelkästään ylistykselle. Herra haluaa, että myös sinä varaat erikseen sellaista aikaa, jolloin ylistät Häntä kaikista Hänen teoistaan.

Isä, minä valmistan sydämeni ylistykseen. Haluan oppia ylistämisen arvon ja tahdon harjoittaa sitä säännöllisesti. Kiitän sinua ihmeellisistä teoistasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.10.2025 08:27

5. LOKAKUUTA
Murheellisen sydämen parantaminen
LUE 1. PIETARIN KIRJE 2:1-10

Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa 1. Pietarin kirje 2:9

Ylistys tuntuu luontevalta, kun kaikki menee, kuten haluamme, mutta toista on niinä päivinä, kun tiskikone menee rikki tai lapset sairastuvat tai autonkorjaaja kertoo huonoja uutisia. Kun käytännön asiat sujuvat kehnosti, ylistyskin tuntuu nihkeältä.

Jumala ymmärtää, miten meidän tunteemme on rakennettu, sillä hän itse suunnitteli ja loi ne. Hän tietää myös, miten huolien murehduttama ja vastoinkäymisten ärsyttämä sydän parannetaan. Jumalan parannuskeino on kiitos ja ylistys.

Kun ylistämme Herraa, koko huomiomme on kiinnittynyt häneen. Varaamme tietoisesti aikaa mietiskelläksemme Pelastajamme luonnetta ja toimintatapoja ja sitä, miten valtavasti hän rakastaa meitä. Kun katselemme häntä, silmämme suuntautuvat pois arkisista vaikeuksista ja kohdistuvat mahtavaan Jumalaan, joka kykenee huolehtimaan kaikista tarpeistamme.

Ylistys vahvistaa uskoamme. On aina hyödyllistä käyttää aikaa siihen, että kerromme Jumalalle, miksi rakastamme häntä. Samalla kertaamme mielessämme hänen aikaisempia tekojaan elämässämme, kun hän lähetti täydellisen varustuksen juuri oikeaan aikaan. Kiitetään häntä kaikesta, mitä hän on tehnyt, ja annetaan sydämemme täyttyä ilolla ja luottamuksella.

Ylistys muistuttaa sinua siitä, kuka olet. Kun osoitat kiitoksesi Jumalalle, ilmaiset kuuluvasi hänelle. Pietarin mukaan kuulut valittuun sukuun, kuninkaalliseen papistoon, pyhään heimoon, Jumalan omaan kansaan, joka on määrätty julistamaan Herran suuria tekoja. Jo siinä on tarpeeksi aihetta ylistää häntä iankaikkisesti.

Herra, vaikeina päivinä minusta ei tunnu siltä, että haluan kiittää sinua, mutta silti kohotan sinulle ylistyksen. Kiitos, että olet siirtänyt minut pimeydestä valkeuteen. Siinä on jo tarpeeksi aihetta kiittää sinua iankaikkisesti.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.10.2025 07:03

6. LOKAKUUTA
Aidosti ylistävä sydän
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 12:1-8

Ketä muuta minulla olisi taivaassa! Ja kun sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli. Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti. Psalmi 73: 25,26

Näkymä oli hyvin tuttu: Jeesus vieraili Lasaruksen kodissa Betaniassa, ja kuten niin usein ennenkin hän nojaili ystäviensä kanssa leppoisasti istuimellaan ja nautti kiireettömästä yhteydestä illallispöydässä. Jeesus rakasti ystäviensä seuraa, mutta tilanteissa oli äskettäin tapahtunut jyrkkä muutos. Vain kuusi päivää aikaisemmin Jeesus oli herättänyt Lasaruksen kuolleista - kiistaton ihmeteko, jonka seurauksena monet kyläläiset olivat alkaneet uskoa, että Jeesus oli Jumalasta lähtöisin.

Marian suhde Herraan oli myös muuttunut. Hän ymmärsi, että Jeesuksen kuolema oli lähellä. Warren Wiersbe huomauttaa, että kun Maria voiteli Jeesuksen pään ja jalat, se oli häneltä puhdas rakkauden teko. Hän tiesi, että hänen Herransa kulkisi pian kärsimysten kautta kuolemaan. Maria tahtoi osoittaa kiintymistään Jeesukselle, ennen kuin se olisi liian myöhäistä. Tekonsa kautta hän ilmaisi rakkautensa ja palvontansa julkisesti, ilman laskelmointia ja hyvin henkilökohtaisella tavalla, uhraten kalliin voiteen ja vuodattaen sen Jeesuksen jalkoihin muiden katseista välittämättä.

Sanaakaan sanomatta Maria polvistui Jeesuksen jalkojen juureen illallispöydän luona ja kaatoi hajuvoiteen viimeistä pisaraa myöten Mestarin jalkoihin. Hän pyyhki kallisarvoiset valuvat voidenorot pois hiuksillaan. Nadrusöljyn voimakas aromi täytti koko talon, mutta sitäkin suloisempi oli Marian ylistysuhrin tuoksu.

Ylistys ei ilmene vain määrätyllä ja kapea-alaisella tavalla. Voimme ylistää Herraa herkästi ja hiljaa kuten Maria, kun vuodatamme hänelle kaipaavan sydämen äänetöntä kiitosta. Myös laulut ja rukoukset ovat ylistämistä. Kun kasvat Herrassa, ylistyksesi saa aina uusia muotoja, ja ne kaikki ovat hyviä ylistysuhreja, kun ne suunnataan Jumalalle rakastavasta sydämestä.

Herra, anna minulle aidosti ylistävä sydän. Ylistän sinua säästelemättä ja muiden katseita nolostelematta.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 07.10.2025 07:38

7. LOKAKUUTA
Napanuora Jumalan ja minun välillä
LUE JEREMIA 33: 1-3

Minä huudan sinua avukseni, sillä sinä vastaat minulle, Jumala; kallista korvasi minun puoleeni, kuule minun puheeni. Psalmi 17:6

Usein kellahdamme illalla väsyneinä vuoteellemme ja nukahdamme muistamatta kertoa Jumalalle, että rakastamme häntä. Jumala ei ole riippuvainen tunteen ilmauksistamme, mutta Raamattu osoittaa, että Jumalallakin on tunteet. Muistamme, miten Jeesus itki Lasaruksen haudalla ja miten hän ilmaisi syvää kiintymystä Mariaa kohtaan, joka oli juuri voidellut hänen jalkansa tuoksuöljyllä. Jeesus osoitti todellista välittämistä muuttaessaan kokonaisen päivän aikataulua, jotta voisi tavata kaivolla naisen, joka tarvitsisi eläviä sanoja. Hänen rakkautensa ja pohjaton huolenpitonsa saivat hänet aina ojentamaan kätensä toisten avuksi.

Rukous on käsien kurottamista Jumalan puoleen, napanuora meidän ja Jumalan välillä. Jos synti tai muiden asioiden asettaminen tärkeämmälle sijalle tukahduttaa rukouselämämme, suhteemme Jumalaan tärveltyy. Vihollisen tavoite on saada meidät pois rukousyhteydestä Jeesukseen. Vihollinen tuo muita kiinnostuksen aiheita tai puhuu lannistavia sanoja, jotta alkaisimme epäillä Jumalan hyvää tahtoa elämässämme.

Miten voimme taistella rukouselämän salakavalaa tuhoojaa vastaan? Kannattaa rukoilla joka tilanteessa ja käyttää luovaa mielikuvitusta, kun etsimme tapoja vuodattaa ajatuksemme Jumalalle. Jumala tuntee aikataulumme rajoitteet, joten voimme suoraan pyytää, että hän auttaa meitä varaamaan päivittäin aikaa, jonka voimme viettää kahden hänen kanssaan. Se voi merkitä sitä, että hän auttaa meitä heräämään hieman aikaisemmin, tai ehkä huomaamme, että illan rutiinit voikin järjestää uudella tavalla.

Vaihtoehtoja on monenlaisia, mutta kaiken ydin on oikea sydämen asenne. Jumala näkee sydämen motiivit. Jos vilpittömästi haluat uudistua rukouselämässäsi, Jumala varmasti auttaa sinua siinä.

Herra, vahvista rukouksen yhteyttä, joka sitoo minun henkeni sinuun. Auta järjestämään päivittäinen aikatauluni sillä tavoin, että voin viettää enemmän aikaa kanssasi.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito