Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.07.2025 08:53

20. HEINÄKUUTA
Ystäväpiiirin painostus
LUE ROOMALAISKIRJE 12: 1-3

Sentähden me, olimmepa kotona tai olimmepa poissa, ahkeroitsemme olla hänelle mieliksi. 2. Korinttolaiskirje 5:9

Yleensä ajatellaan, että ystäväpiirin paine kohdistuu ennen kaikkea teini-ikäisiin, mutta aikuiset ovat yhtä alttiita ystävien mielipiteille kuin nuoret, ja ympäristön sanelemat normit heijastuvat heidän teoissaan, pukeutumisessaan ja käyttäytymis tavoissaan. Pelkäämme hylkäämistä, ja sen vuoksi emme useinkaan uskalla tehdä normien vastaisia päätöksiä.Ympäristön hyväksyntä on voimakas kannustin, joka vaikuttaa jopa Jumalalle antautuneiden uskovien päätöksiin.

Meidän ei tule pitää sellaista asennetta yllätyksenä, sillä Jumala on varta vasten kirjoittanut Raamattuun neuvon, ettemme mukautuisi ympäröivän maailman menoon (Room.12:2).

Jokainen uusi päivä on haaste luottaa Herraan ja kieltäytyä maailman malleista raha-asioissa, moraalikysymyksissä ja ihmissuhteissa. Jos kieltäydymme menemästä mukaan maailman menoon, päätöksiämme tullaan varmasti koettelemaan, joten on hyvä tehdä itselleen vilpittömästi selväksi, ketä haluaa miellyttää, Jumalaa vai ihmisiä.

Jokaisella kristityllä tulisi olla palava halu miellyttää Jumalaa. Kun haluaa ensisijaisesti miellyttää Jumalaa eikä ihmistä, tarvitsee jatkuvasti Pyhän Hengen voimaa, niin että voi seurata Jumalan Sanan ohjeita ja antaa Sanan hallita elämän eri alueita. Jumalan miellyttäminen tarkoittaa sitä, että tottelee häntä, maksoi mitä maksoi ja vaikka jotkut ihmiset paheksuisivat päätöksiämme.

Saamme nostaa Jumalan antamat elämänohjeet tärkeimmälle sijalle kuin ympäristön tarjoamat normit. Meidän ei tarvitse seurata maailman kieroutuneita ja tyhjiä toimintamalleja. Kun tottelemme ennemmin Jumalaa kuin ihmistä, huomaamme, miten Herra muuttaa meitä oman kuvansa kaltaiseksi.

Rakas Herra, en halua, että maailma muokkaa mielipiteeni. Haluan miellyttää sinua. Luotan siihen, että Pyhä Henki ohjaa minua tekemään päätökset Sanasi mukaan kaikilla elämäni alueilla.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.07.2025 07:58

21. HEINÄKUUTA
Ahneus
LUE SANANLASKUT 11: 24-26

Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa. Jaakobin kirje 1:17

Alla oleva teksti on vapaa lainaus Time-lehden artikkelista, jossa pohditaan kulttuurimme suurinta kannustinta; ahneutta:

Liikemaailmassa nähtiin kaksi suurta tapausta 1980-luvun loppupuolella: RJR Nabiscon nurkanvaltaamistaistelu ja Time-yhtiön ja Warner Communicationsin yhdistyminen. Mikä kannustin oli yrityskauppojen takana? Mitä suurempi, sitä parempi? Vai oliko vakaumuksena yhdistyminen ja yhteinen päämäärä? Paperilla sopimuksen syy oli yhteistyön mahdollistaminen, mutta tilikirjojen tarkastelu osoittaa, että yhtiöiden päätöksiä liikuttivat sellaset voimat kuin oma etu, ahneus ja kunnianhimo.

Yhtiöiden valtaamiset ja yksityisten ihmisten kunnianhimo ovat lähtöisin samasta kannustimesta, joka ajaa miljoonien ihmisten valintoja päivästä toiseen. Kyse on ahneudesta. Haluamme enemmän omaisuutta - ja mahdollisimman nopeasti.

On selvää, että kristityn täytyy uida vastavirtaan ympäröivässä ahneuskulttuurissa, mikäli haluaa noudattaa Raamatun periaatteita anteliaisuudesta. Anteliaisuutta ei opeteta koulujärjestelmässä, eivätkä rahalaitokset ja hallitukset anna sellaista esimerkkiä. Synnin voima jokaisen sisimmässä estää sen, että anteliasuus luonnistuisi aivan itsestään.

Anteliaisuus on hyvä ominaisuuus, koska Jumala on suunnitellut sellaisen siunaavan käyttäytymismallin kuin iloinen antaminen (2. Kor. 9:7). Kitsasteletko omaisuutesi suhteen? Oletko hidas ojentamaan auttavan käden? Vieraanvarainen ja antelias käytös on tietoinen päätös. Voit pyytää Jeesukselta, että hän antaa sinulle sellaisen sydämen asenteen, että jaat mielelläsi omastasi. Vieraanvaraisuutta on alku suurille siunauksille.

Rakas taivaallinen Isä, vapauta minut ahneudesta ja tee minusta iloinen antaja. Siunaa minua vieraanvaraisuuden hengellä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.07.2025 07:43

22.HEINÄKUUTA
Anteeksiantamattomuus
LUE 2. KORINTTOLAISKIRJE 5:14-19

Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta. 1. Johanneksen kirje 2:10

Anteeksiantamattomuuden hengestä vapaudutaan Jeesuksen ristin juurella. Kun Jeesus kuoli, hän avasi jokaiselle maailmassa mahdollisuuden saada kaikki synnit anteeksi.

Kun vastaanotamme Jeesuksen uskon kautta, meillä ei enää pitäisi olla vanhaa kaunaa tai katkeruutta. Jumala on kutsunut meidät jakamaan vastaanottamaamme anteeksiantoa myös toisille, jopa vihollisille. Emme tehneet mitään ansaitaksemme anteeksiannon, joten emme voi vaatia toisiakaan ansaitsemaan sitä. Golgatalla Jeesus osoitti ehdottoman rakkautensa jokaista ihmistä kohtaan. Hän ulotti anteeksiantonsa sekä niille, jotka uskovat häneen, että myös niile, jotka eivät halua ottaa sitä vastaan.

Koska ristin työ ja Jeesuksen läsnäolo asuvat sinussa pysyvästi Pyhän Hengen kautta, sinulla on yliluonnollinen kyky osoittaa toisille ihmisille Jeesuksen anteeksiantoa. Uutena luomuksena Kristuksessa et ole vanhojen tapojesi orja; kosto ja katkeruus eivät ole uudelle luonnollesi ominaisia piirteitä, vaan toivosi on Kristus sinussa (Kol. 1:27).

Jumalan rakkaus ei salli sitä, että elättelisit sydämessäsi katkeruutta ja vihaa ja silti olisit jatkuvasti rukousyhteydessä Jeesukseen. On aika antaa anteeksi jokaiselle, joka on loukannut sinua. Sinun ei tarvitse tehdä sitä omissa voimissasi, vaan Jeesuksen anteeksianto on täydellinen varustus. Jeesus antoi ristillä anteeksi kaikille, ja hän voi opettaa saman myös sinulle.

Laske taakkasi ja anna Jumalan rakkauden virrata sydämeesi ja sitä kautta myös toisille. Saat nähdä Jumalan mahtavia tekoja.

Kaikkivaltias Jumala, kiitos että olet antanut minulle anteeksi. Anna minulle kyky ulottaa anteeksianto myös niille, jotka satuttavat minua. Anna rakkautesi virrata kauttani toisille.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.07.2025 07:49

23. HEINÄKUUTA
Huono itsetunto
LUE EFESOLAISKIRJE 2:1-10

Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme. Efesolaiskirje2:10

Kristitty psykologi, tohtori James Dobson järjesti kerran kyselytestin vapaaehtoisille naisille, jotka omasta mielestään olivat iloisia ja itsevarmoja yksilöitä.

Dobson laati luettelon, jossa oli kymmenen masentavaa asiaa, esimerkiksi väsymys, kyllästyneisyys, riidat puolison tai appivanhempien kanssa ja taloudelliset vaikeudet. Naisia pyydettiin valitsemaan ne tekijät, joilla heidän mielestään oli voimakkain masentava vaikutus.

Yksi masennuksen aiheuttaja sai huomattavasti enemmän pisteitä kuin muut: itsekunnioituksen puute. Jos sama kysely tehtäisiin pelkästään kristittyjen keskuudessa, ylivoimainen vastaus olisi luultavasti silloinkin oman arvontunteen puuttuminen.

Toiset antavat meille vaihtelevaa palautetta sen mukaan, miten suoriudumme eri tilanteista, ja kun kuuntelemme heidän arvioitaan, seurauksena on vääristynyt itsetunto. Terve itsensä arvostaminen on mahdollista, kun kuuntelemme, mitä Jumala meistä ajattelee.

Jumala loi meidät omaksi kuvakseen, olemme hänen tekoaan. Stradivariuksen arvo perustuu sen tekijään. Olemme arvokkaita, koska Jumala on tehnyt meidät.

Apostoli Paavali sanoi: "Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa" (Fil.4:13). Meillä on Jeesuksen täyteys, voima ja kyky, joten onko meillä syytä tuntea itseämme huonoiksi?

Rakas Jumala, kiitos, että arvoni ei määräydy ihmisten valheellisten mielipiteiden tai oman vaihtelevan suoritustasoni mukaan. Olen arvokas, koska sinä olet tehnyt minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.07.2025 08:18

24. HEINÄKUUTA
Huolestunut henki
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 6:25-34

Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa." Matteuksen evankeliumi 6:34

Pamela Reeve on kirjoittanut kirjasen Overcome Your Worry (Voita huolesi, suom. huom), jossa hän neuvoo, miten huolestuneisuudesta vapaudutaan Jumalan luonteen ja häneltä saamamme riittävän varustuksen avulla. Jumalan apu kattaa menneisyyden, tämän hetken ja myös tulevan, ja rauha on seurausta siitä, että meille on aina annettu riittävät edellytykset elää tässä hetkessä.

Dobson laati luettelon, jossa oli kymmenen masentavaa asiaa, esimerkiksi väsymys, kyllästyneisyys, riidat puolison tai appivanhempien kanssa ja taloudelliset vaikeudet. Naisia pyydettiin valitsemaan ne tekijät, joilla heidän mielestään oli voimakkain masentava vaikutus.

Yksi masennuksen aiheuttaja sai huomattavasti enemmän pisteitä kuin muut: itsekunnioituksen puute. Jos sama kysely tehtäisiin pelkästään kristittyjen keskuudessa, ylivoimainen vastaus olisi luultavasti silloinkin omanarvontunteen puuttuminen.

Toiset antavat meille vaihtelevaa palautetta sen mukaan, miten suoriudumme eri tilanteista, ja kun kuuntelemme heidän arvioitaan, seurauksena on vääristynyt itsetunto. Terve itsensä arvostaminen on mahdollista, kun kuuntelemme, mitä Jumala meistä ajattelee.

Jumala loi meidät omaksi kuvakseen, olemme hänen tekoaan. Stradivariuksen arvo perustuu sen tekijään. Olemme arvokkaita, koska Jumala on tehnyt meidät. Apostoli Paavali sanoi: "Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa."(Fil. 4:13). Meillä on Jeesuksen täyteys, voima ja kyky, joten onko meillä syytä tuntea itseämme huonoiksi?

Rakas Jumala, kiitos, että arvoni ei määräydy ihmisten valheellisten mielipiteiden tai oman vaihtelevan suoritustasoni mukaan. Olen arvokas, koska sinä olet tehnyt minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.07.2025 09:38

25 HEINÄKUUTA
Syyllisyys
LUE ROOMALAISKIRJE 8

Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Roomalaiskirje 8:1-2

Kristitty kirjailija ja pastori A. W. Tozer puhui kerran kristityistä, joiden elämä on jatkuvaa katumusharjoitusta.

Oletko sinä yksi niistä, jotka elävät jatkuvan syyllisyydentunteen vallassa? Vaivaavatko tekemäsi synnit koko ajan mieltäsi? Tekokeskeinen usko on portaiden kapuamista, ja olemme joka hetki joko matkalla portaita ylöspäin iloon ja autuuteen tai syöksymässä alas loppumattoman katumuksen kellariin.

Ainoa tie ulos iänikuisesta portaiden kapuamisesta on Jumalan rikkaan armon vastaanottaminen ja antaminen eteenpäin. Saat uskoa, että syntisi ovat kertakaikkisesti anteeksi annetut, sillä usko Kristukseen on sovittanut sinut Jumalan kanssa. Jumalan tilikirjojen mukaan syntiluettelosi on pyyhitty tyhjäksi, olet saanut anteeksi menneet, nykyiset ja tulevat tekosi ja velkasi on maksettu kokonaan. Katumusharjoitukset eivät siis voi enää lisätä sinulle yhtään pluspistettä, koska Jeesuksessa sinulla on jo täydellinen sovinto taivaallisen Isän kanssa.

On kuitenkin yksi lisäaskel. Kuten olet vastaanottanut anteeksiannon, kerro siitä eteenpäin jollekin toiselle. Osoita Kristuklsen anteeksiantoa seuraavalle henkilölle, joka loukkaa sinua. Toiset eivät ole sinulle mitään velkaa. Et voi vaatia heiltä maksua, hyväksyntää, turvallisuutta tai vakuutusta.

Jumalan armon vastaanottaminen ja sen antaminern eteenpäin katkaisee syyllisyyden tuhoisan kiertokulun ja tuo tilalle loppumattoman riemun. Saamme yhdessä juhlia Jumalan valtavaa rakkautta, johon ei liity mitään lisiäehtoja.

Rakas taivaallinen Isä, täytyy myöntää, että syyllisyys menneistä synneistä hiipii usein ajatuksiin ja vaivaa minua. Vapauta minut syyllisyden tuhoisasta kehästä. Tuo katumuksen tilalle jatkuva riemu. Auta olemaan kiiitollinen ehdottomasta rakkaudestasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.07.2025 07:59

26. HEINÄKUUTA
Kateus
LUE 1. SAMUELIN KIRJA 18:1-12

Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno. Jaakobin kirje 3:16

Sekä Paavali että Jaakob käyttävät melko poikkeuksetta samaa adjektiivia tai substantiivia kuvatessaan kateuden vaikutuksia. Siellä, missä on kateutta, on myös riitaa. Kateus ja mustasukkaisuus aiheuttavat ristiriitoja, usuttavat ihmiset vihaamaan toisiaan ja synnyttävät katkeruutta. Ne eivät edistä mitään muuta kuin tunteellista ja ruumillista vihamielisyyttä.

Kadehditko toisten menestystä? Oletko salaa katkera, koska sinulle ei ole annettu jonkun toisen henkilön ulkoisia avuja tai omaisuutta? Tuntuuko sinusta, että olet saanut vain jäännöserän, kun taas muilla on kaapit täynnä kultalusikoita?

Kateuden aiheuttamat tunnesolmut voidaan estää, kun ymmärrämme Jumalan periaatteen tyytyväisyydestä. Raamatullinen tyytyväisyys on kiitollisuutta Jumalaa kohtaan, koska tiedämme hänen antaneen meille kaiken, mitä tarvitsemme. Toiset saattavat nauttia ulkoisesta menestyksestä, josta me jäämme paitsi. Jollain toisella voi olla upea ulkonäkö tai muita fyysisiä lahjoja, kun taas toinen on tavallisen näköinen eikä erotu ulkoisesti joukosta. Jumala on kuitenkin luonut jokaisen ja antaa meille runsaasti kaikkea hyvää. Hän on elämämme ylläpitäjä, johon voimme aina luottaa.

Elämä on tyytyväistä, kun tiedämme, ettei taivaan Isä ole puolueellinen tai epäoikeudenmukainen vaan antaa jokaiselle täyden määrän armoa, niin että jokainen päivä voi olla hedelmällinen ja täynnä iloa.

Isä, vapauta minut kateudesta, joka tukahduttaa iloni. Auta minua ymmärtämään, että minulla on kaikki mitä tarvitsen, niin että elämäni voi olla hedelmällistä ja täynnä iloa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.07.2025 09:00

27. HEINÄKUUTA
Masennus
LUE 1.KUNINGASTEN KIRJA 19:1-18

Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Jumalaani. Psalmi 42:11(12)

Uskonpuhdistuksen johtohahamo Martti Luther oli usein pitkiä aikoja masennuksen vallassa. Masennus on tänäkin päivänä ongelma, josta kärsivät hyvin erilaiset ihmiset koulutukseen,kulttuuritaustaan tai taloudelliseen asemaan katsomatta.

David Seamands on kirjoittanut kirjan Kristitty ja tunteet (Ristin Voitto, 1983), jossa hän antaa lukijalleen hyviä käytännön neuvoja. Hän kehottaa masentunutta henkilöä välttämään yksin olemista. Kun on masentunut, ei haluaisi olla ihmisten kanssa, mutta silti on rakentavaa mennä muiden seuraan.

Toisilta kannattaa pyytää apua. Itseään ei voi vetää ylös juoksuhiekasta, eikä masennuksesta nousta omin voimin. Seamandsin neuvo on se, että masentuneen kannattaa etsiytyä sellaisten ihmisten läheisyyteen ja sellaisiin tilanteisiin, jotka ilahduttavat häntä.

Kun olet masentunut, ylistä Jumalaa. Kaikki pyhät ovat samaa mieltä siitä, että se on hyvä keino voittaa alakuloisuus. Samuel Brengle harjoitti ahkerasti kiitosta ja ylistämistä. Jos hän ei kokenut Jumalan läsnäoloa ja rukous tuntui vaikealta, hän saattoi kiittää Jumalaa vaikka puiden lehdistä tai linnun höyhenistä.

Nojaudu koko painollasi Jumalan Sanan voiman varaan. Vuosisatojen ajan hänen omansa ovat löytäneet varsinkin psalmeista väkevää lohdutusta masennukseen.

Elämäni ei pääty masennukseen, vaan siitä on varma ulospääsy. Luota Jumalaan ja pyydä häntä johdattamaan sinua ja auttamaan sinua käytännössä, niin että voit vapautua masennuksen puristuksesta.

Rakas Herra, kun masennuksen pilvet saartavat minut, auta muistamaan, että silloinkin voin ylistää sinua. Anna minun nähdä, että masennus ei ole umpikuja vaan siitä on varma ulospääsy, koska sinun valkeutesi valaisee minun tieni.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.07.2025 08:20

28. HEINÄKUUTA
Hylkääminen
LUE KOLOSSALAISKIRJE 1:19-23

Sillä hänen armonsa meitä kohtaan on voimallinen, ja Herran uskollisuus pysyy iankaikkisesti. Halleluja! Psalmi 117:2

Hylätyksi tulemisen pelko voi aiheuttaa paljon syvempiä sisäisiä haavoja kuin useimmat muut tunteisiin kohdistuvat vastoinkäymiset.

Hylkääminen iskee raa'asti kaikkein herkimpään kohtaan: omanarvontuntoon. Jos joku hylkää sinut, tuskaa voi lievittää ja haavat voidaan parantaa, kun tulet rohkeasti Jumalan luo ja viivyt hänen pettämättömän rakkautensa ilmapiirissä.

Ihmiset ovat itsekkäitä, ja oma hyvinvointi vetää loppujen lopuksi aina pisemmän korren. Raamatun ilosanoma sen sijaan lupaa, että taivaallinen Isä hyväksyy meidät täydellisesti juuri sellaisina kuin olemme, vaikka olemme vajavaiset ja hän on täydellinen. Hän rakastaa meitä ehyellä rakkaudellaan. Hänen rakkautensa on niin kestävä, että kun meidät on Jeesuksen kautta sovitettu hänen kanssaan, olemme turvallisesti hänen omiaan aina ja ikuisesti.

Olet jo täyttänyt kaikki Jumalan asettamat vaatimukset, koska Kristuksen vanhurskaus täytti kaiken, ja saat omistaa sen vanhurskauden ilmaisena lahjana. Kun toiset kääntävät selkänsä, käänny Kristuksen odottaville käsivarsille. Hänen armahtava laupeutensa kestää iankaikkisesti ja auttaa nousemaan ihmisten hylkäämisen yläpuolelle.

Jumala, kun ympärillä olevat ihmiset hylkäävät minut, auta minua nousemaan kaiken sen yläpuolelle. Jeesuksen kautta olen jo täyttänyt kaikki antamasi vaatimukset, ja se on kaikkein tärkeintä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 29.07.2025 08:03

29. HEINÄKUUTA
Elämän kompromissit
LUE 1. KORINTTOLAISKIRJE 3:1-17

Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Matteuksen evankeliumi 6:24

Kyky tehdä myönnytyksiä voi olla hyvä taito liikeneuvottelussa tai poliittisessa keskustelussa, mutta uskonelämässä se on alkusoitto tappiolle.

Voimme tehdä kauppaa toisten kanssa, mutta Jumalan suhteen emme voi antaa lupauksia ja ottaa niitä taas takaisin. Synnin vesittäminen on kompromissi, eikä sellaista asennetta voi yhdistää uskoon. Vaikka kutsuisimme tottelemattomuutta pelkäksi virheeksi tai huonoksi tavaksi, Jumalan silmissä se on synti. Hän vihaa syntiä, koska se on kapinaa häntä vastaan.

Toisinaan saatamme käsitellä Jumalan Sanaa ikään kuin se ei olisikaan Jumalan antama ilmestys ja yksityiskohtia myöten erehtymätön ohje jumalista elämää varten. Jos alamme vähätellä Raamatun arvovaltaa, yritämme laskea Jumalan antamia tavoitteita hieman alemmas sekoittamalla niihin omia mielipiteitämme.

Irralliset suhteet eivät ole oikein. Juoruilu ja pahan puhuminen eivät ole hyväksyttäviä. Pahat teot eivät ole lähtöisin Jumalasta. Jokainen yksittäinen kompromissi turruttaa asennettamme Kristusta kohtaan ja osoittaa, ettemme halua hänen olevan Herra käytännön elämässämme.

Onko elämässäsi alue, jolla tiedät käyttäytyväsi väärin? Yritätkö puolustella sitä järkisyillä, vaikka tosiasiassa lipsut koko ajan Jumalan muuttumattomista elämänohjeista? Jos se on totta, myönnä se synniksi ja anna Jumalan uudelleen vakuuttaa sinulle, että hänen tiensä ovat oikeat.

Kaikkivaltias Jumala, vapauta minut kaikista kompromisseistä. Syntini ei ole pelkkä virhe tai huono tapa - se on synti. Auta minua kohtaamaan totuus ja anna minulle anteeksi.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito