Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.07.2025 07:42

10. HEINÄKUUTA
Arvottomuuden tunne
LUE PSALMI 103

Minä, minä pyyhin pois rikoksesi itseni tähden enkä syntejäsi muista. Jesaja 43:25

Jumala ei koskaan naureskele meille tai saa meitä tuntemaan itseämme arvottomiksi. Sen sijaan Jeesus jätti meille rohkaisevia sanoja:

Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin minäkin olen rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. (Joh. 15:9).

"Jos te pysytte minun sanassani, te olette totisesti minun opetuslapsiani, ja tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi." (Joh. 8:31-32).

En enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee, vaan sanon teitä ystäviksi, sillä olen ilmoittanut teille kaiken, mitä olen kuullut Isältäni. (Joh. 15:15).

Jumala on rakkaus ja kaiken totuuden alkulähde. Hän rakastaa sinua samalla rakkaudella, jolla hän rakastaa Poikaansa Jeesusta. Armon ja laupeuden kautta voit täysin vapaasti vastaanottaa hänen puhdasta rakkauttaan, jota eivät tahraa mitkään syyllistämiset tai ehdot.

Rikkomuksesi suuruudesta riippumatta Jumala on lähelläsi ja valmis vapauttamaan sinut Sanansa totuudelta. Mikään ei ole voimakkaampi kuin hänen rakkautensa. Kun hän antaa anteeksi, hän myös unohtaa (Ps. 103:12; Jes.43:25). Kun kerran olet tunnustanut syntisi, ei ole enää mitään tarvetta kerjätä tai anoa häneltä anteeksiantoa. Asia on loppuun käsitelty.

Voit vaeltaa vapaana hänen rakkautensa valkeudessa, sillä hän kutsuu sinua omaksi lapsekseen. Elämäsi on kaiverrettu hänen kämmeneensä.

Olet hänen silmäteränsä, ja koko taivas iloitsee nähdessään nimesi kirjoitettuna Karitsan elämänkirjaan.

Rakas Jumala, kiitos että minä olen arvollinen. Voin vaeltaa vapaana rakkautesi valkeudessa, olen sinun oma lapsesi ja silmäteräsi. Nimeni on kirjoitettu elämänkirjaan.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.07.2025 08:00

11.HEINÄKUUTA
Itsekkäät mielihalut
LUE PSALMI 106

Silloin hän antoi heille, mitä he pyysivät, mutta hän myös lähetti heihin hivuttavan taudin. Psalmi 106:15

Tunnettu evankelista on sanonut: "Saatat saada sen, mitä haluat, mutta et ehkä haluakaan sitä, mitä saat."

Me haluamme helposti jotakin asiaa niin kiihkeästi, että keskitämme kaiken voimamme sen hankkimiseen. Siten kävi israelilaisille erämaassa. He kyllästyivät mannaan ja alkoivat äänekkäästi kärttää kunnon liharuokaa. Jumala täytti heidän toiveensa, mutta sen mukana kansan keskuuteen pääsi kuolema.

Voimme kaikki samaistua israelilaisten kohtaloon. Näemme paljon vaivaa ja saavutamme haluamamme mutta huomaamme, että sen mukana tulee monia suruja. Miten pystymme suojelemaan itseämme, niin ettemme pyytäisi vääriä asioita?

Kun suurin toiveesi on miellyttää ja kunnioittaa Jumalaa enemmän kuin ketään muuta, pyyntösi ovat yhteneväiset hänen tahtonsa kanssa. Ilahduta itseäsi rakastamalla, palvomalla ja palvelemalla Herraa. Nauti Herran hyvyydestä, ja hän antaa sinulle, mitä sydämesi toivoo. (Ps.37:4).

Luovuta pyyntösi Jumalan eteen ilman vaatimuksia. Mitä tahansa haluat häneltä saada, anna pyyntösi kokonaan hänen käsiinsä ja luota hänen viisauteensa. Anna hänen päättää, täyttyykö toiveesi vai ei. Anna tiesi Herran haltuun, turvaa häneen. Hän pitää sinusta huolen. (Psalmi 37:5).

Herra, vapauta minut itsekkäistä mielihaluista. Haluan ilahduttaa itseäni läsnäolossasi ja aina ensimmäisenä ylistää ja palvella sinua. Jätän kaikki pyyntöni valtaistuimesi eteen. Luovutan jokaisen mielihaluni sinulle.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.07.2025 08:06

12. HEINÄKUUTA
Siveettömyys
LUE KOLOSSALAISKIRJE 1:1-10

Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää. Kolossalaiskirje 2:9,10

Kun siveettömät ajatukset ja teot pyrkivät pesiytymään osaksi elämäämme, tavallisin puolustukeino on tiukka uusi päätös harjoittaa henkilökohtaista kurinalaisuutta, pidättyvyyttä ja pyhää käytöstä. Puremme hampaat yhteen, ja päättäväisyys kantaakin taas jonkin matkaa, mutta jos epäpuhtaat ajatukset jatkavat kolkuttamista eivätkä hellitä, ne voivat vakavasti pilata kristityn arkielämän ilon ja tyytyväisyyden. Jumala tietää himojemme syvyyden, ja hän on valmistanut suojan, joka on erilainen kuin omat puolustautumis taktiikkamme.

Kun likaiset ajatukset hyökkäävät mieltämme vastaan, Jumalan suunnitelmassa puolustuksen ensimmäinen askel on asemamme Kristuksessa. Miten toimit, jos sinua pyydetään kokoamaan pienoislennokki? Laatikossa on kuva valmiista lentokoneesta, mutta laatikon sisälle onkin vaihdettu väärät osat. Voit vain kuvitella sitä turhautumista, kun yrität kerta toisensa jälkeen aloittaa alusta ja koota mallikuvan kaltaista lennokkia vääristä palasista.

Jos emme ymmärrä asemaamme Kristuksessa, tulemme epätoivoisiksi. Jos näkökulma on väärä, emme onnistu mukauttamaan käytöstämme Kristuksen kaltaisuuteen. Brittiläinen saarnamies Martyn Llyoyd-Jones on selittänyt asiaa näin: "Kerran olit lapsi, nyt olet aikuinen. Älä siis enää käyttäydy kuin lapsi."

Jumalan puhtaaseen rakkauteen ei mahdu lika. Rakkaussuhde häneen kannattaa vaalia kivunkin uhalla.

Rakas taivaallinen Isä, puhdista minua siveettömistä ajatuksista, sanoista ja teoista. Olen uusi luomus Kristuksessa ja haluan, että käytökseni on sopusoinnussa sen kanssa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.07.2025 08:33

13. HEINÄKUUTA
Syrjintä
LUE 2. SAMUELIN KIRJA 5:1-12

Daavid ymmärsi, että Herra oli vahvistanut hänet Israelin kuninkaaksi ja korottanut hänen kuninkuutensa kansansa Israelin tähden. 2. Samuelin kirja 5:12

Oletko koskaan jäänyt ilman työtehtävää tai ylennystä, jonka itse katsoit ansainneesi? Tai unohtiko joku kiittää sinua hyvästä työstä?

Jos olet kokenut pettymyksiä, voit varmasti samaistua Daavidin elämänvaiheisiin. Daavid oli kruunattu kuninkaaksi, mutta hän vietti silti vuosia erämaassa pakoillen entistä esimiestään, kuningas Saulia. Useaan otteeseen hänelle avautui tilaisuus surmata Saul ja riistää valtakunta siten itselleen, mutta joka kerta hän kieltäytyi tekemästä niin.

Kun Saul lopetti elämänsä kaukaisella sotatantereella, Daavid olisi voinut julistaa itsensä koko Israelin kuninkaaksi. Sen sijaan hän hallitsi aluksi yksistään Juudan heimoa. Seitsemän ja puoli vuotta myöhemmin muut heimot pyysivät Daavidia johtajakseen.

Daavid antoi Jumalan korottaa itsensä ja kieltäytyi itse ryhtymästä toimeen. Daavid halusi tulla siunatuksi Jumalan tavalla ja Jumalan aikataulussa. Hän halusi palkkionsa ja kiitoksensa suoraan Jumalalta.

Kun joku syrjäyttää sinut, muista, että oikealla ajalla Jumala korottaa omansa. Daavidin tavoin huomaat, että Herra vahvistaa sinun asemasi.

Isä Jumala, puhdista minut itsekkäästä kunnianhimosta. Korota ja vahvista minut sinun aikataulussasi ja anna minullle kärsivällisyyttä odottaa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.07.2025 07:37

14. HEINÄKUUTA
Arvostelu

LUE PSALMI 18: 17-26
Korva, joka kuuntelee elämän nuhdetta, saa majailla viisaitten keskellä. Sananlaskut 15:31

Päivä alkoi hienosti. Vietit aamulla väkevän hartaushetken Jumalan edessä ja saavuit työpaikalle täynnä voimaa. Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes työtoveri käveli pöytäsi luo ja läksytti sinua muistiosta, jonka olit kirjoittanut.

Yhtäkkiä Jumala tuntui kaukaiselta, viha kuohahti sisälläsi ja loukkaantuneet ajatukset kirivät edelle kaikkia muita. Päiväsi oli pilalla.

Kuulostaako tutulta? Koemme useimmiten kielteisten tunteiden ryöpyn, kun joudumme nielemään moitteita tekemisistämme. Voimme kuitenkin itse valita, onko arvostelu rakentavaa vai hajottavaa.

Olipa annettu palaute ansaittua tai ei, sen kuunteleminen oikealla asenteella on aina rakennukseksi. Jos suorin tein torjumme kaiken arvostelun tunnekuohun vallassa emmekä ota vastaan meille puhuttuja sanoja, seuraukset ovat pelkästään hajottavia.

Kritiikki on rakentavaa, kun se vie meidät Kristuksen luo ja jätämme maineemme puolustamisen hänen tehtäväkseen. Jos sen sijaan yritämme itse puolustella itseämme, tilanne muuttuu tuhoisaksi.

Kun sinua arvostellaan, ota opiksesi ja korjaa se, mitä korjattavissa on. Se on viisautta. Jos moitteille ei ollut mitään perusteita, anna Kristuksen olla puolustajasi. Se on luottamusta. Viisauden ja luottamuksen kautta opit sekä ansaitusta että ansaitsemattomasta arvostelusta aina jotain hyödyllistä ja kuljet tilanteen läpi voittajana.

Rakas Herra, puhdista ensin oma arvosteleva henkeni ja vapauta minut sitten muiden taholta tulevasta arvostelusta. Jos kuitenkin saan osakseni moitteita, auta ottamaan opikseni, ja jos arvostelu on aiheetonta, muistuta minua, etten itse ala puolustella itseäni vaan käännyn sinun puoleesi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.07.2025 07:42

15. HEINÄKUUTA
Seikkailu Jumalan kanssa
LUE PSALMI 56:2-12

Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen. 2 Tim. 1:7

S
veitsiläinen lääkäri Paul Tournier teki syvän huomion kristityn elämästä: "Elämä on Jumalan ohjaama seikkailu."

Lauseen perustana on elämän muuttava usko. Kun uskova omaksuu ajatuksen omaan elämäänsä, se voi muuttaa pelokkaan ja aran asenteen voitokkaaksi riemuksi. Kun kohtaa hämmentäviä tilanteita, ajatus seikkaulusta Jumalan kanssa voi olla kädensija, johon saa tarttua, niin että pelko muuttuu uskon luottamukseksi.

Pelko syntyy tilanteissa, jotka ovat niin suuria että käyvät yli ymmärryksen tai joihin liittyy uhkaavia tekijöitä. Jos ihminen ajattelee mahdollisia seurauksia, pelko voi saada lamaannuttavat mittasuhteet, ja silloin huomaa, että ahdistus ja epävarmuus hukuttavat alleen.

Jumala hallitsee kaikkia olosuhteita ja on varustanut omansa jokaista haastetta varten. Kun ymmärrämme sen ja tartumme siihen, saamme huomata, kuinka usko Kristukseen muuttaa omaa suhtautumistamme. Elämä ei ikinä ole riskitöntä. Jumala on antanut jokaiselle uskovalle elämän polun, ja hän seuraa tarkasti vaellustamme. Hänen täydellinen viisautensa ja rakkautensa ohjaavat meitä koko matkan ajan.

Usko on luottamusta Jumalan uskollisuuteen, hänen voimaansa, joka on sinun puolellasi, ja hänen armoonsa, joka haluaa täyttää kaikki tarpeesi. Jumala hallitsee. Elämä on jännittävä matka, ja saat luottaa Jumalan matkaseuraan ja opastukseen.

Aloita seikkailu Jumalan kanssa ja pudota pelkosi hänen jalkoihinsa. Hän ei jätä sinua yksin.

Taivaallinen Isä, tässä olen kaikkine pelkoineni ja annan ne sinulle. Olet varustanut minut jokaista haastetta varten. Tiedän, ettei elämä ole riskitöntä, mutta mitä tahansa eteen tuleekin, sinä johdatat minua tällä polulla ja kohtaloni on sinun käsissäsi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.07.2025 08:40

6. HEINÄKUUTA
Oikullisuus
LUE EFESOLAISKIRJE 4:17-24

Minä huudan Jumalaa, Korkeinta, avukseni, Jumalaa, joka vie minun asiani päätökseen. Ps. 57:2

Kuvan kauniin maaseututien varrella sijaitsee alati pulppuava pohjavesikaivo. Pienestä putkesta juokseva vesi on vuosikymmenien ajan tarjonnut virvoitusta sekä ihmisille että eläimille. Vesi on lähtöisin syvältä maan uumenista, eikä sen virta koskaan vähene tai vaihtele, ei edes kuivina vuodenaikoina.

Useimmat uskovat voivat vain uneksia sellaisesta pysyvästä elämän virrasta, sillä meidän käytännön vaelluksemme on enemmän kuin usein täynnä olosuhteiden painostusta ja vaihtelevia tunnetiloja. Hyvä päivä kotona tai töissä vahvistaa uskoa, jonka kuitenkin esimerkiksi auton rengasrikko tai muu pieleen mennyt yksityiskohta voi hetkessä latistaa. Niin sanottu hissikristillisyys vaatii veronsa ja jättää touhuamme katselevat ihmettelemään, miten luotettava oikukkaan uskomme kohde oikeastaan on.

Kuten pohjavesikaivon, myös uskon tasaisen virran perustana on syvä sisäinen lähde. Kun Kristuksen rakkaus saa runsaana vuotaa lävitsemme Pyhän Hengen kautta, elämä on vakaata ja selkeää. Kristus on elämämme lähde. Hänen puhdas ja voimakas virtansa kulkee sisällämme ja täyttää läsnäolollaan olemuksen eri osat: tunteet, tahdon ja koko luonteen. Käytöksemme tasaantuu ja muuttuu levolliseksi, emmekä enää ole olosuhteiden ja pettymysten horjutettavissa.

Kristus ei koskaan muutu. Hän pysyy aina samana, ja saamme nauttia hänen muuttumattomasta elämästään, kun luotamme hänen virvoittavaan läsnäoloonsa kaikissa olosuhteissa. Kovat ajat tulevat varmasti, mutta ne eivät voi erottaa meitä Jumalan pysyvästä ja horjumattomasta rakkaudesta. Jeesus on meidän lähteemme.

Isä, joudun usein olosuhteiden ja tunteiden heiteltäväksi. Vapauta minut hissikristillisyydestä. Tee minusta levollinen ja vakaa, niin etteivät edes muuttuvat tilanteet ja pettymykset voi minua horjuttaa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.07.2025 08:10

17. HEINÄKUUTA
Ristiriitaisuus
LUE 2. KORINTTOLAISILLE 4:7-18

Sillä tämä hetken kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti. 2. Korinttolaisille 4:17

Jos saismme valita, useimmat meistä liittyisivät mieluiten pysyvän mukavan olon kerhoon. Asiat ovat melko hyvin, joten emme kaipaa ongelmia kolkuttelemaan ovellemme.

Pyrkimys miellyttäviin elinoloihin on yleismaailmallista. Haluamme rajata elinpiirimme ja säilyttää mukavan elämän. Emme pidä muutoksista, ainakaan sellaisista, joiden saavuttaminen tietää vaivaa ja ristiriitoja.

Heti kun kauniiseen ihannekuvaan tulee särö, esimerkiksi ihmissuhde ongelma tai jokin muu vastoinkäyminen, rauhaisa mukavuusasetelmamme häiriintyy. Voimme kuitenkin katsoa ristiriitatilanteita myös toiselta kannalta. Niiden ei välttämättä tarvitse olla este, vaan ne voivat olla uusien aarteiden löytöpaikka.

Tilanteissa, jossa ihmiset tai olosuhteet käyvät meitä vastaan, pystymme helpommin erottamaan sekä Jumalan että saatanan läsnäolon. Kun vastoinkäyminen osuu kohdalle, tajuamme olevamme mukana hengellisessä sodankäynnissä. Vastustajamme on ahkerassa työssä, mutta mikä tärkeintä, voimme havaita Jumalan ja hänen Henkensä läsnäolon.

Ristiriitaiset tilanteet saavat meidät liikkeelle. Avaamme Raamatun aivan oma-aloitteisesti, eikä kenenkään tarvitse pakottaa meitä rukoilemaan. Herra innostaa meidät tutkimaan Raamattua ja puhumaan hänelle rukouksessa.

Ristiriidat muuttavat asenteita. Meistä tulee kiitollisempia ja joustavampia, riipumme kiinni Jumalan lupauksissa ja nöyrrymme hänen edessään. Silmämme avautuvat aivan uudella tavalla näkemään muiden tarpeet.

Jumala, auta minua näkemään ristiriitojen hyvät seuraukset. Tee minusta herkkä, niin että tunnistan sinun läsnäolosi. Innosta minut rukoilemaan ja opiskelemaan Sanaasi. Muuta kielteiset asenteet myönteisiksi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.07.2025 07:30

18. HEINÄKUUTA
Ulkopuolisuus
LUE PSALMI 25

Älkää olko vaelluksessanne ahneita. Tyytykää siihen, mitä teillä on, sillä hän on itse sanonut: "En sinua hylkää enkä sinua jätä", Hebrealaiskirje 13:5

Tuntuu melkeinpä siltä, että mitä asutetummaksi lähiömme, kaupunkimme ja koko maapallo tulevat, sitä yksinäisemmäksi ihminen itsensä tuntee. Ihmiset vaihtavat paikkakuntaa ja kotimaata, avioerot lisääntyvät, yksilöllisyyttä korostetaan yhä enemmän, ja menestyksen tavoittelu vie ajan ja voiman. Seuraukset voivat kaiken kaikkiaan olla todella vakavat: masennusta, pinnallisia ihmissuhteita, apatiaa, hengellisen kasvun tyrehtymistä, itsemurhia.

Jos olet yksinäinen ja jokin edellä mainituista oireista kuvaa sinua, tahdon kertoa, että näkyvissä on toivoa. Voit ottaa tietoisia askeleita, niin että tilanteesi kohentuu, sillä Jumala on luonut sinut nauttimaan läsnäolostaan ja vaikuttamaan myönteisesti muiden elämään.

Sinun tulee ymmärtää todellinen arvosi. Muut eivät kenties huomaa sinua, mutta sinä olet Jumalan silmäterä (5. Moos.32:10). Yksinäisyyden tunne johtuu siitä, että olet epävarma itsestäsi ja luulet olevasi muita merkityksettömämpi.

Sinä olet tärkeä (Jes. 43:4). Sinut on luotu Jumalan kuvaksi (1. Moos. 1:26) ja olet hänen kätensä tekoa, ainutlaatuinen ja erityinen (Ef.2:10).

Saat uskoa Jumalan Sanaan kirjatut totuudet, koska ne ovat totta. Anna Jeesuksen muuttaa käsitys itsestäsi. Hän haluaa näyttää sinulle, mitä hän sinusta ajattelee.

Herra, vaikka muut eivät huomaisi minua, sinulle en ole vieras. Sinä loit minut kuvaksesi, olen sinun ainutlaatuinen ja erityinen luomuksesi. Auta näkemään itseni yhtä tärkeänä kuin sinä minut näet.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.07.2025 08:53

19. HEINÄKUUTA
Viha
LUE PSALMI 37:5-8

"Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli." Efesolaiskirje 4:26

Vihan tunne valtaa yleensä odottamatta. Tunteet kuohahtavat ennalta arvaamattomissa tilanteissa. Vihan tunne ei itsessään ole synti, mutta jos sen annetaan jatkua, se voi äkkiä levitä ja poikia vääränlaista käytöstä. Voi olla vihainen tekemättä silti vielä syntiä, kuten Efesolaiskirjeessä todetaan.

Tänään tarkastelemme näkökulmia, joiden avulla voi estää vihan tunteen kehittymisen synniksi:

Älä suutu helposti. Jaakobin kirjeessä (1:19) varoitetaan nopeasti syttyvästä vihasta, joka kehittyy helposti synniksi. Herra neuvoo harjoittamaan kärsivällisyyttä silloinkin, kun tulee kohdelluksi väärin (1 Kor. 13:4,5).

Älä pidä kiinni vihan tunteesta. Jos salaa ruokit vihaasi, elät synnissä. Jätä vihanpurkaukset nopeasti taaksesi ja pyydä, että Kristus korvaa ne rakkaudellaan. Jätä olosuhteiden seuraukset Jumalan, kaikkivaltiaan hallitsijan, käsiin, sillä hän saa aikaan paljon parempia tuloksia kuin sinun kiukkusi.

Älä puolustele vihan tunnetta. Vaikka vihan tunne onkin joskus täysin oikeutettua - esimerkiksi puolustaessasi lasta, jota toiset yrittävät kiusata - useimmissa tapauksissa vihalle ei löydy mitään puolustusta.

Mietippä, käsitteletkö vihaasi Raamatun mittapuun mukaan vai käsitteleekö viha sinua? Jos vihan tunne on saanut sinusta yliotteen ja ohjaa käytöstäsi, tunnusta se synniksi ja pyydä Jeesusta vuodattamaan rakkautensa sydämeesi ja ottamaan vihaiset tunteet pois.

Herra, ota vihaiset tunteeni hallintaasi ja auta, etten suuttuisi liian helposti. Auta purkamaan vihan tunteet oikealla tavalla ja tunnustamaan ne. En halua pitää kiukustani kiinni enkä puolustella sitä. Auta minua käsittämään, että vaikka välillä suutun, minun ei tarvitse antaa suuttumuksen kehittyä synniksi.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito