30. KESÄKUUTA
Suunnitelmat alkavat avautua
LUE 1. MOOSEKSEN KIRJA 39
Ette siis te ole lähettäneet minua tänne, vaan Jumala. Hän asetti minut faraon neuvonantajaksi ja koko hänen hovinsa herraksi ja koko Egyptin maan valtiaaksi. 1. Mooseksen kirja 45:8
Murtuneisuus on matka, joka vie aikansa, mutta joskus sen ei välttämättä tarvitsisi kestää niin pitkään. Saatamme itse turhaan pitkittää tapahtumasarjaa. Jumalan uudistava työ vaatii pidemmän ajan, jos emme suostu uskomaan, että Jumala on mukana kaikissa meitä kohtaavissa koetuksissa.
Joosefin karvaat kokemukset eivät varmasti maistuneet hyvältä. Hänet myytiin epäoikeudenmukaisesti orjuuteen, ja hän virui kolmetoista vuotta vankilassa, ennen kuin Jumala korotti hänet faraon virkamieheksi. Kun Joosef vuosien jälkeen kohtasi veljensä, hän sanoi;"Älkää nyt olko murheissanne älkääkä pahoitelko sitä, että olette myyneet minut tänne, sillä Jumala on lähettänyt minut edellänne pitääkseen teidät hengissä. - Ette siis te ole lähettäneet minua tänne, vaan Jumala."
Näetkö Jumalan joka tilanteessa? Hän on maailmankaikkeuden Herra. Hän on lähettänyt tai ainakin sallli kaikki meille tapahtuvat asiat, sekä hyvät että pahat. Jollei hän ole kaikkivaltias Jumala, siinä tapauksessa hän ei voi olla Jumala ollenkaan. Joosef ymmärsi sen, ja siksi hän pystyi näkemään Jumalan tarkoitusperän murtamistyön aikana.
Jumala tuntee elämäsi sirpaleiset olosuhteet, ja hän kokoaa ja käyttää ne parhaalla tavalla. Hän tietää sydänsurut, joita arkipäiväsi sisältää, ja hän pystyy lohduttamaan sinua syvimmän tuskan hetkellä.
Hänen suunnitelmansa alkavat hahmotttua, vaikka koetusten tie on pimeä. Saat olla turvallisella mielellä ja tietoinen siitä, että pimeyden keskellä Jumala on kaiken takana ja haluaa valaista tietäsi, niin että näet vaikeuksien läpi.
Rakas taivaallinen Isä, tämä tie ei ole suinkaan aina helppo. Auta ymmärtämään, että suunnitelmasi avautuvat, vaikka pimeys ja vastoinkäymiset ovatkin ne, mitä tällä hetkellä näen. Anna Sanasi ja rakkautesi loistaa varjojen lävitse, niin että tieni on valaistu.