Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.05.2025 07:31

21. TOUKOKUUTA
Rukoustaistelu
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 12:22-30

Suo minun varhain kuulla armoasi, sillä turvaan sinuun. Osoita minulle tie, jota minun tulee kulkea, sillä sinun luoksesi ylennän sieluni. Psalmi 143:8

Miksi me niin helposti laiminlyömme rukouksen? Miksi useimmiten etsimme ratkaisuja omista voimavaroistamme, sen sijaan että nopeasti kääntyisimme Jumalan puoleen?

On totta, että liha on heikko, mutta on myös toinen syy, jonka vuoksi rukouselämä saattaa olla tehotonta tai hajanaista. Meillä on vihollinen, vastustaja, joka toimii nimensä mukaan ja jatkuvasti yrittää estää meitä olemasta yhteydessä Jumalaan. Se tietää, että voittomme on siinä, kun etsimme Jumalaa rukouksessa ja turvaamme häneen.

Saatana suunnittelee, miten pitää meidät niin kiireisinä, ettemme ehdi rukoilla. Se saa meidät uskomaan, että elämää eletään vain fyysisellä tasolla. Uskovana olet kuitenkin ennen muuta hengellinen olento, sillä Pyhä Henki asuu sinussa. Sinun vihollisesi saatana on henkiolento, ja voimaksesi sinun on käytettävä hengellisiä aseita.

Mikään ei ole väkevämpi ase kuin rukous. Taistelu käydään ja voitetaan siinä, kun käännymme Jumalan puoleen ja luotamme häneen. Silloin olemme antaneet tilanteen hänen käsiinsä, joka on jo voittanut paholaisen ja kulkee varmassa voittosaatossa.

Saatana on liian vahva vihollinen sinulle mutta ei ylösnousseelle Vapahtajalle. Tule rukouksessa Jeesuksen luo ja näe, miten hän voittaa ne taistelut, joista et olisi itse selvinnyt omin voimin.

Rakas Herra, vihollinen on liian voimakas, mutta sinä olet suurempi kuin sen valta. Pyydän sinua taistelemaan minun taisteluni. Omin voimin en voi itse voittaa.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.05.2025 08:10

22. TOUKOKUUTA
Perheesi suoja
LUE PSALMI 140:1-8

Rukoilkaa lakkaamatta. 1. Tessalonikalaiskirje 5:17

Oikeita sotia ei käydä nallipyssyillä, eikä paholaista voiteta pelkällä päättäväisyydellä tai tahdonvoimalla. Jumala on perheidemme suoja saatanaa vastaan. Jos haluamme menestyä, meidän on turvauduttava Jumalan asevarustukseen.

Rukoile päivittäin kaikkien perheenjäsentesi puolesta. Pyydä, että Jumala ympäröi heidät yliluonnollisella suoja-aitauksella, niin ettei pahat juonet ylety heihin. Mainitse rakkaimpasi nimeltä Herran edessä ja kiitä Jumalaa siitä, että hän on piirtänyt heidän nimensä kämmeneensä.

On erityisen tärkeää, että rukoilet Jumalan Sanan mukaisesti. Etsi Raamatusta kohtia, joissa käsitellään sen hetkistä tilannettasi, ja esitä pyyntösi niiden jakeiden pohjalta Jumalalle. Jumalan totuus voittaa aina saatanan valheet.

Vastusta paholaista Jeesuksen nimessä. Sinulle on annettu voitto vihollisesta, koska olet yhtä Jumalan Pojan kanssa. Jeesus sai saatanasta niskavoiton, koska hän eli synnittömän elämän, sovitti meidän syntimme kuolemallaan ja nousi voitokkaasti kuolleista. Saatana on lyöty vihollinen. Se pyristelee vimmatusti vastaan, mutta sinä voitat sen Jeesuksen voiman kautta.

Nuhtele paholaista Jeesuksen nimessä, käske sen häipyä ja pysy lujana. Pyydä Pyhää Henkeä täyttämään perheenjäsenesi, niin ettei paholaiselle jää tilaa rakentaa omia linnakkeitaan.

Rakas Isä, Jeesuksen nimessä nuhtelen vihollisen valtaa perheeni yllä ja käsken sen häipyä. Pyydän sinua, rakas Pyhä Henki, täyttämään jokaisen perheenjäsenen, niin ettei saatanalle jää minkäänlaista tilaa toimia.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.05.2025 08:21

23. TOUKOKUUTA
Voittovoima
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 24:14-32

Minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan pysymään kanssanne iankaikkisesti. Johanneksen evankeliumi 14:16

Luukas kertoi kahdesta miehestä, jotka olivat matkalla Emmaukseen Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen. Miesten mieliala oli murheellinen ja lannistettu, sillä heidän unelmansa näyttivät olevan murskana. Kun Jeesus oli kuollut, miehet luulivat kaiken toivon kadonneen. Viimein ylösnoussut Vapahtaja tuli heidän luokseen ja avasi heidän silmänsä.

Olemme kaikki tunteneet murskaavan pettymyksen, joka tuntuu ehkä pahimmalta silloin, kun luulemme Jumalan johtavan meitä johonkin suuntaan ja sitten kaikki käykin aivan toisin. Jeesuksen kuolema ei ollut kaiken loppu vaan upea alku uudelle. Hänen opetuslapsensa eivät vielä olleet saaneet Pyhän Hengen voimaa, ja sen vuoksi heidän ymmärryksensä oli hyvin rajoittunut.

Opetuslapset eivät voineet käsittää heille annettua varustusta ennen kuin vasta helluntaipäivänä. Silloin Kristuksen seuraajat puettiin näkyvästi siihen voimaan, joka tulee ylhäältä.

Ylösnousemuksen väkevä sanoma on se, että Jumala asuu lastensa sydämessä Pyhän Hengen läsnäolon kautta. Kun seuraavan kerran epäilet tai lannistut, muista, millaisen voiman Jumala on sinulle antanut Poikansa kautta. Se on voitokas voima, joka on annettu ylhäältä. se on väkevämpi kuin mikään vihollisen ase, ja se on annettu kaikille niille, jotka ovat asettaneet uskon luottamuksensa Jeesukseen.

Kaikkivaltias Jumala, kiitos helluntain voimasta, joka elävöittää tänään henkeni. Kiitän sinua voittovoimasta, joka on annettu ylhäältä omillesi ja joka on väkevämpi kuin mitkään vihollisen aseet.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.05.2025 08:11

24.TOUKOKUUTA
Elämän ylä-ja alamäet
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 14:25-31

"Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman." Johanneksen evankeliumi 16:33

Eräs tyttö ihmetteli vilpittömästi muutamaa viikkoa uskoontulonsa jälkeen: "Olen uskossa. Miksi minulla on silti nin paljon ongelmia?"

Olimmepa uusia uskovia tai jo vuosia uskossa olleita, kohtaamme aina ylä-ja alamäkiä. Jeesus oli käytännöllinen, kun hän kertoi opetuslapsille, millaisia masentavia tilanteita nämä tulisivat kohtaamaan. Mekin olemme hänen opetuslapsiaan, joten samat lohduttavat sanat on lausuttu myös meille; "Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman."

Jos olosuhteet horjuttavat sinua, pysy rohkealla mielellä. Me kaikki kohtaamme samanlaisia tilanteita, mutta sellaisinakin aikoina voimme säilyttää tyytyväisyyden ja tasapainon, koska meillä on jatkuva, pysyvä ja muuttumaton suhde Jeesukseen.

Saat jatkuvasti tukeutua Kristukseen ja nauttia siitä henkilökohtaisesta suhteesta, joka sinulla on häneen. Voit kertoa hänelle kaikki tarpeesi ja pelkosi. Vaikka olosuhteet kieputtaisivat sinua, Jeesus on sielusi ohjaimissa, ja sinun turvallisuutesi ja rauhasi ovat hänen voimakkaissa käsissään. Hän pitää sinut oikealla tiellä.

Herra, maailmassa minulla on ahdistus, mutta sinä olet voittanut maailman, ja voin voittaa sinun kauttasi. Hämmentävien olosuhteiden keskellä sinä olet ohjaimissa. Turvallisuuteni ja rauhani ovat voimakkaissa käsissäsi. Riemuitsen siitä, että pidät minut oikealla tiellä ja viet perille taivaaseen.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.05.2025 07:17

25. TOUKOKUUTA
Luja luottamus
LUE HEBREALAISKIRJE 2:14-18

Säilytät eheän rauhan sille, joka sinussa pysyy, sillä hänen turvansa on sinussa. Jesaja 26:3

Pörssikurssit nousevat ja romahtavat. Raaka-aineiden hinnat kohoavat huippuunsa ja syöksyvät pohjalle. Ihmisen terveys kukoistaa ja hiipuu.

Elämme epävakaassa ympäristössä. Olosuhteet muuttuvat, heilahtelevat, liikahtelevat ja liukuvat koko ajan. Kun maailma velloo ympärillä, kristityllä on tukeva ankkuri, varma uskon kohde - Jumala, joka ei muutu ja joka on luvannut, ettei ikinä jätä meitä.

Jumala on kaikkivaltias, eikä yksikään ihminen ole hänen voimansa ja hallintavaltansa ulkopuolella. Hän toimii jatkuvasti elämämme pienissä yksityiskohdissa ja käyttää kaikki pettymykset ja onnistumiset hyväksemme saattaakseen päätökseen tärkeimmän tarkoituksensa. Hän tahtoo kirkastaa itsensä meissä, kun hän muuttaa meitä Kristuksen kaltaisuuteen.

Jumala on viisas. Hänen viisautensa kuuluu sinulle, kun vastaanotat sen nöyrällä ja odottavalla asenteella. Hänen Sanansa ja Henkensä valaisevat polkusi, niin että hänen tahtonsa toteutuu elämässäsi.

Jumala on rakastava. Mitä tahansa vastaan tulee, Jumalan rakkaus pitää sinut turvassa. Hänen rakkautensa takaa sen, että hän aina huolehtii sinusta, ohjaa sinua ja pitää sinut pystyssä. Hän välittää sinun syvimmistäkin tarpeistasi hellästi, eikä mikään voi muuttaa sitä, että olet hänen rakkautena kohde.

Koska Jumala on kaikkivaltias, viisas ja rakastava, voit luottaa häneen ilman varauksia. Luja luottamus tyynnyttää pelot ja saattaa tunteesi tasapainoon. Herra pitää sinusta tiukasti kiinni eikä päästä irti.

Rakas taivaallinen Isä, sinä et ikinä muutu etkä koskaan jätä minua avuttomaksi. Olet kaikkivaltias ja teet työtäsi kaikissa elämäni yksityiskohdissa. Käytä sekä pettymykset että onnistumiset sinun päämäärääsi varten; muokkaa minua Kristuksen kaltaisuuteen.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.05.2025 08:01

26.TOUKOKUUTA
Heikkouden hetkellä
LUE HEBREALAISKIRJE 4:12-16

...niin että tulevat tuntemaan totuuden ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään. 2. Timoteuksen kirje 2:25-26

Kun kuulemme puhuttavan saatanan aseista, ajattelemme todennäköisesti ensimmäisenä asioita, jotka ovat selkeästi pahoja, kuten vihaa, himoa ja moraalittomuutta, joita saatana käyttää vietelläkseen meidät ja saadakseen meidät lankeamaan. Vastustajamme on kuitenkin ovela, ja sillä on käytössään vielä paljon vaarallisempi ja paremmin peitelty ase, jonka avulla se niittää hengellistä tuhoa. Aseen nimi on itsesyytös.

Saatana odottaa ja käyttää hyväkseen heikkoja hetkiämme, jolloin meidät on helppo saada muistelemaan omia vikojamme ja jatkuvan epäonnistumisen alueita, syntejä, jotka joudumme tunnustamaan yhä uudelleen ja uudelleen, yleistä pyhyyden tunteen puuttumista ja epähurskasta oloa. Vihollisen ei tarvitse sanoa montakaan sanaa, kun me jo tipahdamme pyhistä kuvitelmista ja muistamme kaikki omat puutteemme, jotka tunnemme liiankin hyvin. Kun viivymme lannistavien ajatusten parissa, toivottomuus valtaa alaa ja nielee kaiken jumalallisen luottamuksen ja varmuuden. Aivan kuin panssarivaunu, jonka polttoainetankki on tyhjä, mekin jäämme paikoillemme pystymättä etenemään.

Kun koet hämmentävän tilanteen, voit riisua vihollisen aseista turvaamalla siihen muuttumattomaan totuuteen, että Jumalan armo on aina riittävä.

Kristus pelasti sinut. Hän katsoo sinua rakastavasti silloinkin, kun kompuroit. Hänen armonsa on varmistanut jokaiselle uskovalle paikan taivaassa, eikä mikään synti voi muuttaa sitä.

Armo ja laupeus koristavat Jumalan valtaistuinta. Ihmisen Poika ymmärtää kaikki vaikeutesi, eikä hän koskaan käännytä sinua pois luotaan. Kun huudat häntä avuksi ja kiität häntä anteeksiannosta, lannistaville ajatuksille ei enää jää tilaa. Mene rohkeasti Jeesuksen luo.

Isä, en suostu kuuntelemaan vihollisen lannistavia syytöksiä. Annan sinulle kaikki virheeni, epäonnistumiseni ja toistuvat syntini. Kiitos että armosi on aina riittävä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.05.2025 07:26

27. TOUKOKUUTA
Seisomme vakaasti hänen armossaan
LUE PSALMI 46

"Jumala on turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva." Psalmi 46:2

Mitä on armo?

Armo on meidän auttajamme. Me kaikki tarvitsemme Jumalan apua. Jos Jumala ei olisi antanut Poikaansa, kukaan ei pelastuisi synnistä. Jos meillä ei olisi Pyhän Hengen lahjaa, emme voisi kokea Jumalan varustusta.

Älä ikinä ole liian ylpeä pyytämään Jumalan apua. Hänen avustaan kieltäytyminen on sama kuin jos nälkää näkevä kieltäytyisi ravitsevasta ateriasta. Psalminkirjoittaja kuvasi asiaa näin: "Jumala on turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva."

Armo on hyväksyntää. Sinun ei koskaan tarvitse ansaita Jumalan hyväksyntää, hän on jo hyväksynyt sinut. Jumala kyllä ojentaa lapsiaan, mutta hän ei ikinä hylkää meitä suorituksemme perusteella. Kristuksen kautta Jumalan rakkaus on tullut runsaana osaksemme. Hän on hyväksynyt meidät perheeseensä, omiksi lapsikseen, eikä hän peru päätöstään.

Armo on myötätuntoa. Jeesus ottaa osaa heikkouteesi, hän tuntee pelkosi ja ahdistuksesi. Jumala ei ole kaukainen tai kylmä tai erillään päivittäisestä elämästämme. Kun Kristus tuli lihaksi, hän oli synnitön, mutta silti hän oli osallinen kaikesta inhimillisyydestä. Hän osaa itkeä, kun olemme murheelliset. Hän kokee tuskaa, kun lankeamme syntiin, ja hän riemuitsee, kun elämme kuuliaisina Isälle.

Saat seistä vakaasti Jumalan armossa ja vastaanottaa hänen apunsa joka tilanteessa. Voit rentoutua, sillä hän hyväksyy sinut. Sukella hänen myötätuntoonsa. Jumalan armo on kanssasi.

Rakas Herra, sinä olet minun turvani ja linnani, auttajani hädän hetkellä. Kiitos siitä, että hyväksyt minut ilman ehtoja. Olen kiitollinen rajattomasta myötätunnostasi. Kiitos, että saan seistä vakaasti armossasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.05.2025 15:20

28. TOUKOKUUTA
Voiton maaperällä
LUE PSALMI 96

Sillä Herra on suuri ja sangen ylistettävä, hän on pelottava yli kaikkien jumalien. Psalmi 96:4

Persianlahden sota oli päättynyt. Kenraali Norman Schwarzkopf paljasti, että sadan tunnin taistelun lopputulos oli selvä jo ensi minuuteilla, kun yhdistyneiden joukkojen koneet pommittivat Irakin lentotukikohtia. "Sillä hetkellä kun näin, että meidän koneemme osuivat heidän tutkaansa, tiesin meidän voittavan," Schwarzkopf sanoi.

Hänen sanojaan voidaan osuvasti käyttää kuvaamaan kristittyjä. Mekin olemme sodassa. Vastustajamme ovat synti, joka niin helposti kietoo meidät ja vihollinen, joka pyrkii häiritsemään kaikin tavoin. Sodan voittaja on kuitenkin tiedossa. Hengellisen sodan lopputulos ratkaistiin Golgatalla, kun Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi, hän sai heistä hänen kauttaan riemuvoiton. (Kol.2:15). Ristillä Jeesus voitti saatanan ja riisui kuoleman aseista kantamalla itse syntimme ja sovitamalla meidät Jumalan kanssa.

Jokainen, joka on asettanut uskonsa Jeesukseen ja vastaanottanut syntien anteeksiannon, on voittajan puolella. Emme ole pieniä avuttomia lapsia vaan Jumalan poikia ja tyttäriä, ja meidän Isämme on kukistanut viholliset Kristuksen kautta.

Älä säiky taistelua, sillä se voitettiin Golgatalla, ja sinä olet nyt mukana voitonjaossa. Vetäydy lähelle Jeesusta, hänen yhteyteensä, ja saat oman osuutesi hänen voitostaan.

Jumala, kiitos että taistelu voitettiin jo Golgatalla. Olen osallinen voitosta, kun olen yhä Jeesuksen kanssa. Ylistän sinua siitä, että saan kohdata viholliseni voittajan suojassa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 29.05.2025 08:25

29. TOUKOKUUTA
Heikkouden arvo
LUE PSALMI 103

Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Johanneksen evankeliumi 10:10

Edesmennyt Traian Dorz oli vaikutusvaltainen kristitty johtaja kommunistisessa Romaniassa toisen maailmansodan aikaan. Kommunistijohtajat hakkauttivat hänet useaan otteeseen saadakseen hänet heikentymään uskossa. Erään sellaisen tapauksen jälkeen, kun vartija oli juuri piessyt hänet, hän kääntyi katsomaan vartijan ilkeisiin kasvoihin ja sanoi:"Haluan sinun tietävän, että Jumala rakastaa sinua hyvin paljon ja minäkin rakastan sinua."

Joitakin iltoja myöhemmin sama vartija palasi Dorzin luo, joka luonnollisestikin oletti, että tiedossa oli uusi selkäsauna. Sen sijaan vartija ilmoitti Dorzille vastaanottaneen Jeesuksen elämäänsä.

Traian Dorz on hyvä esimerkki siitä, mihin Raamatussa viitataan, kun puhutaan heikkoudesta. Maailma määrittelee heikkouden peloksi, pelkuruudeksi tai antautumiseksi, mutta Raamatun tarkoittama heikkous on oikeaan ymmärrykseen perustuva arvio omista voimistamme verrattuna Jumalan voimaan. Me olemme rajallisia, mutta Jumala on rajaton. Me teemme virheitä, mutta Jumala on muuttumaton.

Edellä kuvatun valossa olisi huulluutta olla pyytämättä Jumalalta apua ja johdatusta. Meillä on mahdollisuus tulla hänen luokseen luottaen siihen, että hän voi ja halua pitää huolta ongelmistamme.

Tule ja ammenna viisautta, armoa ja laupeutta Jumalan ehtymättömästä varastosta. Vaikka itse olet rajallinen, varustuksenasi on rajoittamaton Jumalan voima.

Kaikkivaltias Jumala, uskon kautta otan vastaan sinun viisautesi, armosi ja laupeutesi. Kiitos, että omassa rajallisuudessani saan tukeutua sinun rajoittamattomaaan voimaasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.05.2025 07:50

30. TOUKOKUUTA
Suoja petosta vastaan
LUE JUUDAKSEN KIRJE 1-4

Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Johanneksen evankeliumi 14:6

Harhaoppi sisältää aina sen verran totuutta, että se kuulostaa hyvältä, mutta se on alkuisin saatanasta. Vihollinen ei haluaisi meidän tietävän koko totuutta vaan tarjoaa sille aina vastineita. Mikä tahansa opetus, joka johtaa ihmistä pois Jumalasta ja kyseenalaistaa Raamatun arvovallan, on kuolemanvaarallista.

Pietarin aikana väärät opettajat opettivat, että Jeesus oli hyvä mies, arvostettu opettaja ja Jumalan profeetta. He jopa matkivat Jeesuksen opetuksia mutta eivät tunnustaneet hänen jumaluuttaan.

Tämän päivän valheopettajat ovat saaneet paljon enemmän kuin jalkansa oven väliin. Heidän annetaan avoimesti puhua kirkoissa, kouluissa, yliopistoissa ja liikeyrityksissä ja mainostaa omia uskomuksiaan totuuksina. He uskovat kyllä jonkinlaiseen jumalaan, mutta eivät Raamatun Jumalaan. He opettavat, että meistä tulee jumalisia, jos harjoitamme itsekuria ja etsimme totuutta omasta sisimmästämme, vaikka mikään ei voisi olla syvempi petos. Jeesus sanoi: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Paras suoja vihollisen petosta vastaan on se, että henkilökohtaisesti opimme tuntemaan Jumalan ja hänen totuutensa. Kiinnitä sydämesi todellisen Jumalan tuntemiseen, ja hän paljastaa väärät opetukset.

Isä, tulen sinun luoksesi sitä tietä, jonka olet valmistanut: Jeesuksen Kristuksen kautta. Auta minua suojautumaan vihollisen petokselta. Paljasta väärät opetukset ja valaise minulle Sanasi totuus. Minä kiinnitän sydämeni sinun tuntemiseesi.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito