Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.06.2025 08:26

10. KESÄKUUTA
Jumala hallitsee
LUE PSALMI 121

Minä tiedän, että sinä voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa. Jobin kirja 42:2

Menestyskirjassaan When Bad Things Happen to Good People (Kun hyville ihmisille tapahtuu pahoja asioita, suom.huom.) Rabbi Harold S. Kushner pohtii kärsimysten ja vastoinkäymisten tarkoitusta ja sanoo, että Job tuli varmasti siihen johtopäätökseen, ettei Jumala ole Kaikkivaltias. Kushnerin mukaan Jobin oli pakko valita, uskoako hyvään Jumalaan, jolla ei ole aivan kaikkea valtaa, vaiko voimakkaaseen Jumalaan, joka ei ole täydellisen hyvä.

Kushnerin väite pohjautuu siihen, että kun pahoja asioita tapahtuu, vaikuttaa siltä kuin Jumala joko ei pysty auttamaan tai ei välitä. Kirjailijan mielestä ajatusrakennelman lopputulos on, että Jumala ei ole maailmankaikkeuden suvereeni hallitsija.

Kun vastoinkäymiset tulevat kohdallemme, meidänkin päässämme pyörii samanlaisia ajatuksia: Miksei Jumala tee mitään? Miksi hän antoi sen tapahtua? Eikö hän välitä?

Raamatun kirjoituksissa ilmaistaan, että Jumala hallitsee aina, olivatpa olosuhteet mitkä tahansa. Me elämme maailmassa, jossa paha on läsnä, mutta Jumalalla on ylin päätösvalta kaikessa, ja hän käyttää valtaansa niin, että hänen hyvä tahtonsa toteutuu (1.Moos.50:20).

On myös selvää, että Jumala välittää siitä, mitä meille tapahtuu. Hänen Poikansa kuoli ristillä, koska Jumalan rakkaus oli suurempi kuin kärsimykset. Jos tielläsi on tänään vaikeuksia, voit muistuttaa itseäsi Jumalan hallintavallasta kaikissa elämäsi käänteissä. Hänen hellä huolenpitonsa kohdistuu sinuun, eikä sinun ikinä tarvitse epäillä Jumalan rakkauden voimaa.

Kaikkivaltias Jumala, riemuitsen siitä, että ylin hallintavalta on aina kuulunut sinulle. Sinun huolenpitosi hallitsee ylitse kaiken muun, ja sinulla on valta käyttää jokaista tilannetta niin, että hyvä tahtosi toteutuu.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.06.2025 08:15

11.KESÄKUUTA
Uskon vahvistaminen
LUE ROOMALAISKIRJE 5:1-5

Me riemuitsemme jopa ahdingosta, sillä tiedämme, että ahdinko saa aikaan kestävyyttä. Room. 5:3 (kr 92)

Unohdat tärkeän tapaamisen, tietokoneesi temppuilee ja hävittää päivät työt, ja kun myöhään iltapäivällä tulet kotiin, havaitset kauhuksesi, että joku on rikkonut autosi ikkunan. Onko sinullakin toisinaan päiviä, jolloin kaikki menee päin mäntyä? Entäpä kun loppuviikko jatkuu samaa rataa? Ja koko kuukausi?

Haluaisimme, että päivämme menisi mahdollisimman pitkälle suunnitelmien mukaan. Kestämme tietyn määrän vastoinkäymisiä, mutta mieluiten olisimme kokonaan ilman niitä. Jumala voi kuitenkin usein toteuttaa oman suunnitelmansa kaikkein laajimmin juuri niissä tilanteissa, jotka meidän mielestämme ovat kummallisia ja häiritseviä tapahtumia. Jos saisimme valita, emme haluaisi taivaalle yhtään synkkää pilveä, mutta Jumala käyttää vaikeita aikoja rakentaakseen ja vahvistaakseen luonnettamme.

Kun esimies kieltäytyy yhteistyöstä, joudumme harjoittamaan kärsivällisyyttä. Kun puoliso on pitkään sairas, Jumala kasvattaa meissä kestävyyttä ja lempeyttä. Kun naapuri töksäyttää jotain rumasti, Pyhä Henki opettaa antamaan oman vastauksemme hyvyyden ja rakkauden hengessä.

Jumala käyttää hankalia aikoja myös rakennusaineina, niin että opimme luottamaan häneen. Jerry Bridges on todennut kirjassaan Trusting God, (Luottamus Jumalaan, suom. huom.) että on helpompi totella Jumalaa kuin luottaa häneen. Luottamus Jumalaan tummien pilvien alla on varmin merkki kasvavasta uskosta. Jumala tahtoo, että nojaudumme häneen, vaikkemme aina näe hänen läsnäoloaan. Salli kovien päivien rakentaa sinuun kestävämpää luonnetta ja vahvistaa uskoasi. Et ehkä suoranaisesti ilahdu sellaisen päivän tullessa kohdalle, mutta muista, etteivät nekään päivät ole turhia.

Rakas Jumala, yksikään päivä ei ole turha sinun suunnitelmassasi. Hankalat ja vaikeat ajat ovat rakennusainetta sinun käytössäsi. Käytä niitä ja rakenna luonnettani ja vahvista uskoani. Opeta minua ymmärtämään vastoinkäymisten arvo.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.06.2025 08:52

12. KESÄKUUTA
Ristiriitojen kohtaaminen
LUE 2. kORINTTOLAISILLE 4:7-18

Sillä tämä hetken kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti. 2. Korinttolaiskirje 4:17

Ihmiset käyttäytyvät ristiriitatilanteissa eri tavoin. Jotkut lukisevat kaikki vaikeat asiat sisälleen, mikä saattaa johtaa pidäteltyihin vihantunteisiin ja turhautuminen. Toiset päästävät kaikki tunteet ja kuohut ulos ja tuntevat hetken helpotusta, mutta sekään ei ratkaise itse ongelmaa. Ja on niitäkin, jotka kokonaan kieltävät ongelmien olemassaolon ja toivovat vain niiden katoavan itsestään, kun tarpeeksi aikaa on kulunut.

Jumalan suunnitelmassa ristiriitojen käsitteleminen kulkee Raamatun viitoittamaa tietä.

Ongelmien tulisi ensimmäiseksi viedä meidät Jeesuksen luo. Etsimme Jumalan Sanasta neuvoja, miten tilanteessa kannattaisi toimia,ja etsimme rukouksessa Jeesuksen kasvoja ja pyydämme häntä ohjaamaan askeleemmme. Tukeudumme Jumalan voimaan, olemme riippuvaiset hänen viisaudestaan ja löydämme suojan hänen käsivarsiltaan.

Kun luovutamme kaikki ongelmamme Herran hoidettaviksi, Jumala on sen jälkeen vastuussa niistä. Elämämme ristiriidat koskettavat häntä, ja hän on luvannut pitää meistä huolen, kun heitämme taakkamme hänen kannettavakseen (1. Piet. 5:6-7).

Vaikeuksien keskellä saamme kiittää Jumalaa lopputuloksesta, joka tuo ilmi hänen rakkautensa. Herra saa ristiriitatilanteiden kautta aikaan pysyviä asioita, jotka koituvat parhaaksemme jo täällä maan päällä ja kerran taivaassa.

Kun tuomme ongelmat Isällle, pyydämme kaikkivaltiasta toimimaan elämässämme. Vaikeudet ratkaistaan antamalla Jumalalle lupa taistella meidän taistelummme (2.Moos. 14:14 ja Ilm. 19:11).

Herra, muistuta minua siitä, että kaikissa ristiriitatilanteissa saan tulla luoksesi. Ohjaa toimintaani ja tee askeleeni vakaiksi. Käytä ongelmiani niin, että ne tuottavat lopputuloksen, joka on parhaakseni sekä maan päällä että taivaassa. Kiitos, että vaikeat tilanteet voivat tuoda ilmi sen, kuka sinä olet.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.06.2025 08:30

13.KESÄKUUTA
Myrskyävien vetten läpi
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 6:25-34

Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi, ja "heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen". 1. Pietarin kirje 5:6-7

Menetät työpaikkasi. Puolisosi hakee avioeroa. Saat selville, että lapsesi käyttää huumeita. Rakas ystävä kertoo sairastavansa syöpää ja saaneensa kuusi kuukautta eliaikaa. Joskus elämän myrskyaallot iskevät sellaisella raivolla, että koko tunne-elämä jää pelon ja ahdistuksen pyörteisiin.

Kaikkein vaikeimillakin hetkillä totuuden pylväät ovat pysyvä tuki ja auttavat kestämään, niin että aaltojen laannuttua voi seisoa edelleen voitokkaana.

Jumala tuntee vaikeutesi. Sinun järkytyksesi ei yllätä Jumalaa, sillä hän tietää kaiken pienintä yksityiskohtaa myöten. Jeesus sanoi, että taivaallinen Isä tietää, mitä tarvitsemme, jo ennen kuin pyydämmekään (Matt. 6:8). Sinun ongelmasi ovat Jumalalle merkittäviä.

Jumala rakastaa sinua ilman määrää. Hyvä Paimen suojelee ja puolustaa sinua. Älä säikähdä äläkä pelkää valtavaa sotajoukkoa, sillä taistelu ei ole sinun vaan Jumalan (2. Aik. 20:5). Jumala pystyy huolehtimaan kaikista ongelmistasi.

Jumalalla on voima käsitellä ongelmiasi. Hän välittää ja tietää, ja hän haluaa toimia elämässäsi viisautensa mukaan. Tule siis hänen väkevän kätensä alle, niin että hän ajan tullen voi korottaa sinut, ja heitä kaikki murheesi hänen kannettavakseen, sillä hän pitää sinusta huolen.

Kallis taivaallinen Isä, olen kiitollinen siitä, että sinä ymmärrät ongelmani eikä mikään niistä tule sinulle yllätyksenä. Sinulla on voima käsitellä kaikkia elämäni vaikeuksia.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.06.2025 07:57

14. KESÄKUUTA
Vihan tunteet Jumalaa kohtaan
LUE JOONA 3:4-11

Katso, vaikka hän minut surmaisi, häneen panen toivoni. Tahdon kuitenkin puolustaa vaellustani häntä vastaan. Job.13:15

Vaikeasti kohdattavat asiat kuten lapsen kuoleminen syöpään tuskallisten hoitojen jälkeen tai irtisanominen työpaikalta kahdenkymmenen palvelusvuoden jälkeen ja monet muutkin murheet voivat synnyttää sisimmässä vihaa.

Ongelma ei ole ainoastaan vihan tunteessa vaan siinä, keneen se syvimmiltään kohdistuu - Jumalaan. Onko Jumala hämmästynyt löytäessään sydämestämme voimakkaita vihan tunteita? Paheksuuko hän niitä? Rankaiseeko hän meitä?

Jumala ei koe itseään uhatuksi vihamme takia, eikä hän ole pettynyt meihin. Hän ei koskaan suutu mistään kysymyksestä, jonka hänelle esitämme.

Meillä on vapaus ilmaista taivaalliselle Isälle kaikki tunteet, joita meillä on. Kannattaa kuitenkin pitää huoli siitä, ettemme haudo vihaa Jumalaa kohtaan, sillä se ei ole koskaan oikeutettua. Lapsen kuolemaa tai työpaikan menettämistä on vaikea ymmärtää, mutta elämme syntisessä ja epätäydellisessä maailmassa, joka ei tällä hetkellä ole siinä tilassa, millaiseksi Jumala sen alun perin loi.

Vaikka Jumala salliikin pahan olla olemassa vielä tietyn ajan, hänen rakkautensa ja oikeudenmukaisuutensa tulivat selvästi esiin, kun Jeesus kuoli puolestamme, ei meitä vastaan. Hän ei ole epäluotettava.

Jos pitäydyt kiinni vihan tunteissa, ne vain satuttavat sinua itseäsi. Ainoa vapauttava vaihtoehto on vuodattaa kaikki tunteet aidosti suoraan Jumalalle ja luottaa häneen. Hänen anteeksiantonsa vapauttaa ja antaa tyyneyden myrskyn keskellä.

Rakas Herra, on monia asioita, joita en ymmärrä, mutta annan ne kaikki sinun käsiisi. Tiedän, että sinä olet minun puolellani etkä koskaan minua vastaan. Ota vihani ja opeta minua luottamaan sinuun.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.06.2025 08:03

15. KESÄKUUTA
Ongelmien käsittely
LUE ROOMALAISKIRJE 8:31-34

Herra on puolellani, en pelkää. Mitä ihmiset voivat minulle tehdä! Psalmi 118:6

Kristityt kohtaavat samat vaikeudet kuin kaikki muutkin. Sotatilanteet ovat kristityille aivan yhtä haasteellisia kuin niillekin, jotka eivät ole uskossa. Liikemaailmassa taloudellinen tilanne heilahtelee ja aiheuttaa päänvaivaa niin kristityille kuin muillekin. Kristyt kohtaavat moraalisia kiusauksia aivan samoin kuin pelastumattomat.

Kun ymmärrämme, ettei uskoontulo poista kaikkia ongelmiamme, meidän on huomattavasti helpompi selvitellä niitä.

Koska olemme kristittyjä, Jumala on meidän puolellamme (Room.8:31). Emme kohtaa mitään olosuhteita ilman Jumalan apua ja täydellistä läsnäoloa. Hän on läheisesti mukana joka tilanteessa.

Koska olemme kristittyjä, Jumala lahjoittaa meille vapaasti kaikkea hyvää (Room. 8:32). Jumala ei pihistele tarpeittemme täyttämisessä. Vaikka joudumme menemään vaikeuksien läpi, hänen lohdutuksensa ja johdatuksensa ovat tukenamme. Hänen loppumattomat voimavaransa ovat aina käytettävissämme.

Koska olemme kristittyjä, meillä on Kristus, joka aina rukoilee puolestamme (Room.8:34). Emme itse joka tilanteessa tiedä, miten tulisi rukoilla, mutta Jumalan Poika rukoilee puolestamme ja kantaa meitä jatkuvasti rukouksessa Isän eteen.

Asemamme Jumalan lapsina antaa mahtavan varmuuden. Ongelmia on, mutta toivottomuutta ei koskaan.

Isä Jumala, riemuitsen siitä, että asut minussa. En joudu kohtaamaan mitään tilannetta ilman apuasi ja läsnäoloasi. Kiitos läheisestä mukanaolostasi joka hetkessä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.06.2025 08:44

16. KESÄKUUTA
Kristuksessa voitamme joka askeleella
LUE PSALMI 77

Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta. Jesaja 43:2

Suurin totuus, johon uskova voi turvautua ahdistuksen hetkellä, on Jumalan syvä rakkaus meitä kohtaan. Se vuotaa yllemme vapaasti, eikä mikään ongelma, olipa se kuinka suuri ja raju tahansa, voi estää Jumalan rakkauden voimaa meitä kohtaan.

Jumalan rakkaus ei ole lämmin tunne tai korulause. Se tarkoittaa, että Jumala tekee jatkuvasti työtä meidän puolestamme saattaakseen päätökseen tarkoituksensa elämässämme myös kaikkien painostavimmilta näyttävissä tilanteissa.

Sinunkaan ongelmasi eivät ole sattumaa. Sinua ympäröivät olosuhteet eivät ole vain maan alkeisvoimista johtuvia epämääräisiä tapahtumaketjuja. Ennen kuin synnyit ja jo ennen kuin maailmankaikkeus sai alkunsa, Jumala tiesi tilanteet, joita tulisit kerran kohtaamaan, ja hän sovitti kaikki palaset hienosti yhteen.

Et aina ymmärrä, mitä ympärilläsi tapahtuu ja miksi tilanteet voivat olla niin vaikeita, mutta Jumalalla on vastaukset kaikkiin kysymyksiin ja voima viedä sinut jokaisen vaikeuden läpi.

Kaikki koetukset ovat tilaisuus Jumalalle. Hän haluua sinun näkevän, että hän toimii elämässäsi ja voit luottaa häneen. Koetukset ovat kasvun paikka, jolloin saat vahvistua luottamuksenssa häneen ja näet hänen hyvyytensä sinua kohtaan.

Kristuksessa olet voittaja joka askeleella siksi, että hän on voittaja. Hän hallitsee elämääsi ja olosuhteitasi, ja hänellä on kaikki viisaus ja voima. Ei ole ketään toista hänen kaltaistaan.

Herra, sinä tunsit minut jo ennen kuin synnyin ja sovitit kaikki ongelmani suunnitelmaasi. En ymmärrä kaikkea, mutta sinä ymmärrät. Sinulla on vastaukset ja valta, niin että voit kantaa minut kaikkien vaikeuksien läpi. Sinussa olen enemmän kuin voittaja.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.06.2025 07:32

17. KESÄKUUTA
Hän virvoittaa
LUE JOB. 42: 1-6

Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt. Job.42:5

Usko toimii kaikkialla:
> sairasvuoteen luona,
> päivällispöydän äärellä, kun tarjolla on enää tähteitä,
> työpaikalla ennen tärkeää tiimipalaveria,
> kuukauden lopussa, kun tili on miinuksella,
> kotona, kun naapuri jääräpäisesti jatkaa piikittelyä vanhasta asiasta.

Usko toimii kaikkina aikoina ja joka paikassa, koska Jumala tekee aina tytötään taivaassa ja maan päällä toteuttaakseen hyvän iankaikkisen suunnitelmansa. Jos haluamme, että Jumalan tahto toteutuu, ja keskitymme sihen, silloin usko voittaa kaikki esteet.

Jokaisella on omia toiveita, joita tuomme Herralle rukouksessa. Haluamme nähdä sairaan ystävän parantuvan, menestymme mielellämme tehtävissä ja toivomme, että raha-asiat pysyisivät tasapainossa ja ihmissuhteet sopuisina. Jumala otttaa huomioon kaikki hyvinvointiimme vaikuttavat yksityiskohdat, mutta kaikkivaltiudessaan hän on kutonut suunnitelmaansa myös kivut, pettymykset, sekaannuksen ja vastausta vaille jääneet rukoukset. Hän haluaa, että hänen hyvä päämääränsä toteutuu elämässämme - että toisimme kaikessa ilmi sen, kuka hän on.

Kun olet saanut varmuuden siitä, että Jumala on aina uskollinen sinua kohtaan, uskosi häneen kantaa vaikeuksienkin ylitse. Luottamuksesi Jumalan lupauksiin, hänen luonteeseensa ja pettämättömään rakkauteensa pitää sinut pystyssä ja vahvistaa sinua. Jos kaadut, hän nostaa sinut jälleen, ja vaikka väsyisit, hänen luonaan saat virvoittua uudelleen.

Rakas Herra, jos kaadun, nosta minut jälleen. Kun väsyn,virvoita minua. Anna minulle usko, joka voittaa kaikki haasteet, ja kanna minut kaikkien vastoinkäymisten läpi.
rita4
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito