Maija Nyman: Elämän kipeistä vaiheista voi myöhemmin tulla e

Maija Nyman: Elämän kipeistä vaiheista voi myöhemmin tulla e

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.07.2022 10:41

KIRJAT 01.07.2022 09:51
SARI SAVELA
SRKL

Kuva
Maija Nyman on kirjoittanut useita kirjoja. Hänen uusin teoksensa ”Ja hänelle sattui niin” ilmestyi loppukeväällä. Kuva: Sari Savela

– Jumalan maailmassa pieni on suurta, vaikea yllätys koituukin siunaukseksi ja satunnaiset kohtaamiset johtavat rikkaaseen elämään, sanoo kirjailija ja toimittaja Maija Nyman.

Hänen uusin kirjansa Ja hänelle sattui niin (Päivä Osakeyhtiö) ilmestyi äitienpäivän alla. Nyman on koonnut kirjaansa tarinoita oman elämänsä uskomattomista sattumuksista ja tapahtumista.

– Ajatukseni oli, jospa joku tarina antaisi jollekin lukijalle toivoa ja rohkaisua jatkaa matkaa eteenpäin. Samalla saisi näkökykyä katsella oman elämän sattumia isommassa valossa, johdatuksena ja kasvuprosessina.

Maija kertoo, miten hän on monesti saanut jälkeen päin kiitollisena ihmetellä myös sellaisia elämänvaiheita ja tapahtumia, jotka niitä elettäessä tuntuivat ylipääsemättömiltä, tappioilta ja suorastaan vääriltä. Elämän kipeistäkin vaiheista tulee käyttövoimaa, kun aika kypsyy.

– Kun kuluu aikaa, voi uskaltaa katsoa kaikkea armollisemmin ja jopa kiittäen. Entä jos juuri se kipein asia onkin muuttumassa tarkoitukseksi suuressa mittakaavassa. Entä jos siitä tuleekin elämäni pääomaa, josta voin jakaa, Maija pohtii.

Maija kannustaakin pysähtymään ja kirjaamaan ylös omaa tarinaa, jotta voisi nähdä sen uudessa valossa ja nähdä, kuinka Jumala luo uutta (Jes. 43:19).

– Aina on toivoa, aina voi kasvaa ihmettelemään Luojan kädenjälkiä.

Yllättäviä sattumuksia

Kirjan nimi Ja hänelle sattui niin löytyi Ruutin kirjasta.

– Lause kolahti Ruutin kirjasta, kun se peltopalsta, mihin Ruut meni keräämään tähkiä, ”sattui” olemaan Booaan. Tarvittiin siis pakolaisleski tuolle peltopalstalle, että Daavidille saatiin aikoinaan isoisä.

Vastaavanlaisia yllättäviä sattumuksia Maija Nyman on kokenut omassa elämässään niin kotimaassa kuin eri puolilla maailmaa.

Oman elämänsä varrella Maija on oppinut, että kun asiat menevät toisin kuin on itse suunnitellut, Jumalalla on yleensä sormensa pelissä. Näin oli esimerkiksi silloin, kun Maija erään ystävänsä kanssa lensi vahingossa väärään maahan. Ikävästä erehdyksestä koitui lopulta merkityksellisten kohtaamisten matka.

Yksi kirjan kipeimpiä tarinoita on kertomus siitä, kun Maija syntymäpäivänään vuosikymmeniä sitten ajaa pimeällä tiellä erään iäkkään ihmisen päälle. Uhri kuolee myöhemmin vammoihinsa. Valtava syyllisyys piinasi Maijaa pitkään, mutta vähitellen sovituksen puhe sai sijaa sydämessä. Raskas tapahtuma avasi lopulta sovituksen merkitystä uudella ja entistä syvemmällä tavalla.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
Avatar
rita4
Ylläpitäjä
 
Viestit: 19844
Liittynyt: 20.10.2013 09:53

Re: Maija Nyman: Elämän kipeistä vaiheista voi myöhemmin tul

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.07.2022 11:43

– Ajatukseni oli, jospa joku tarina antaisi jollekin lukijalle toivoa ja rohkaisua jatkaa matkaa eteenpäin. Samalla saisi näkökykyä katsella oman elämän sattumia isommassa valossa, johdatuksena ja kasvuprosessina.

Maija kertoo, miten hän on monesti saanut jälkeen päin kiitollisena ihmetellä myös sellaisia elämänvaiheita ja tapahtumia, jotka niitä elettäessä tuntuivat ylipääsemättömiltä, tappioilta ja suorastaan vääriltä. Elämän kipeistäkin vaiheista tulee käyttövoimaa, kun aika kypsyy.

– Kun kuluu aikaa, voi uskaltaa katsoa kaikkea armollisemmin ja jopa kiittäen. Entä jos juuri se kipein asia onkin muuttumassa tarkoitukseksi suuressa mittakaavassa. Entä jos siitä tuleekin elämäni pääomaa, josta voin jakaa, Maija pohtii.

Maija kannustaakin pysähtymään ja kirjaamaan ylös omaa tarinaa, jotta voisi nähdä sen uudessa valossa ja nähdä, kuinka Jumala luo uutta (Jes. 43:19).

– Aina on toivoa, aina voi kasvaa ihmettelemään Luojan kädenjälkiä.


Voin sanoa siskon ajatuksiin; Amen, juurikin noin. Olen eräänkin kerran huomioinut juuri samoja asioita omassa elämässäni ja siinä, kun niitä sitten myöhemmin kuin katselee ja miettii jälkeenpäin, niin tajuaa: miten se ja se tosi vaikeakin, hankala tilanne, juttu muuttuikin lopulta kiitosaiheeksi, tai ainakin sille tuli ihan erilainen näkökulma asiaan, ja saa nähdä samalla miten sittenkin kaikessa oli ja on aina Jumalakin mukana, vaikka sitä ei millään silloin pystykään kokemaan, ymmärtämään.. :roll:

Ja olen kuin tajunnut näinä elämäni vaikeinakin aikoina, että ne kasvattaa, ok. Senhän varmasti meistä jokainen myöntääkin, miten vaikeudet ja vastoinkäymiset, vaikeat ihmissuhteetkin.. jopa kuitenkin kasvattavat meitä.. Mutta että kaikella on sittenkin tarkoituksensa, niin sitä ehkä oli ja on siinä hetkessä kun kaikki on ns "päällä", niin on hyvin hyvin vaikea uskoa, saati myöntää itselleen tai toisillekaan, kun elämän aallokot löi tai lyö korkein hyökkyaalloin ylitse. :think:

Mutta kun tulee seesteisempää ja saa aikaa, (aika kultaa muistot, sanotaan), noh joka tapauksessa, myöhemmin sitä asiaa katsellessa tajuaa, hoksaa usein, että; "Hei, se ja tai tuo juttu, tapahtuma, tms onkin muuttanut minua erilailla ajattelevaksi tai toimivaksikin ihmiseksi." Herra hioo ja muuttaa meitä ja aika usein se tapahtuu juuri vaikeuksien ja vaikeiden ihmissuhteidenkin kautta, niin hassulta kuin se voikin kuulostaa.. Ja silloin, kun oli oikein vaikeaa, oli vain mustaa, masensi, ahdisti, oli pelkoakin tm niin huomaa, että; "Herra oli silloinkin kanssani, sillä muutenhan en olisi sitä kaikkea mitenkään kestänyt, tai jaksanut, tai edes siitä silloin selvinnyt takaisin elämään ja seisomaan molemmin jaloin Kristus kalliollakaan, tms!" Silloin viimeistään nousee sydämestä kiitosmieli taivaisiin, kun sai avun juuri oikeaan aikaan ja oikealla tavallakin, sitä silloin vielä ymmärtämättä.. :thumbup: :wink:

Joitakin ihmisiä hiotaan ja koetellaan jatkuvasti ja jotkut taas näyttävät pääsevän kokonaan, ilman koetuksia.. Mutta sekin on kaikki Jumalan kädessä, vaikka sitä en, minä en useinkaan.. ainakaan kykene ymmärtämään, että; miksi minulla on ollut läpi elämäni aina ollut niin vaikeaa ja vaikeita ihmissuhteitakin ym.. Ja toisilla on hyvä koti, on hyvä parisuhde, on äitiä kunnioittavat lapset, ovat terveitä, jne.. :roll:

Mutta jotakin olen silti ymmärtänyt ja olen siitä äärettömän kiitollinen ollut ja yhä olen Isälle, koska näen elämääni ajatellessani ja niitä kaikkia kipeitäkin ja vaikeita asioita ajatellessani mitä on elämääni kuulunutkin, niin mitä minä näenkään sen kaiken yllä? Näen Jumalan varjelevan ja auttavan käden sekä johdatuksen, lohdutuksen, avun, voiman ja kaiken sen jonka ansiosta olen selvinnyt ja pysynyt henkisesti terveenä, vaikka minun jos kenen pitäisi sen kaiken jälkeen olla palasina ja jotain, sellaista, joka olisi vienyt täysin elämänhalunikin ja ..Kyllä muakin masentaa, ja olen alakuloinen ja en aina tahdo jaksaa tätä elämää, mutta olen oppinut yhden Tärkeän asian kaiken jälkeen, joka kantaa minua silloin kun itse en enää mitenkään jaksa.. Olen oppinut turvautumaan Jumalaan ja rukoilemaan ja haluan rukoilla muidenkin elämään voimaa, johdatusta, apua ja selvitä elämän haasteista, vaikeuksista ym..

Tämä aika koettelee varmasti ihan kaikkia ihmisiä. Toiset ovat huolissaan ja peloissaan, kauhuissaan; mitä on tulossa tai mitä tapahtuu maailmassa.. Ja se on täysin ymmärrettävääkin, mutta me, Herran omat emme saa antaa pelolle, epätoivollekaan valtaa sydämissämme, sillä kaikesta kuulemastamme ja näkemästämme, kokemastammekin huolimatta; Jumala on Kaikkivaltias Jumala, joka on kaiken yläpuolella ja voi, sekä tahtoo auttaa, kuulla huutoamme, kun rukoilemme ja kerromme Hänellle: mikä painaa, tai pelottaa, ahdistaa, masentaa, vie elämänhalun tai mitä vain.. :think:

Opetellaan rakkaat rukoilemaan ja huokailemaan Herramme puoleen, ja pyytämään apua ja voimaa jaksaa, selvitä, pystyä silti kaikesta huolimatta olemaan Herran Jeesuksen omina ja käytössään.. Jakaen lohdutuksen ja rohkaisunkin sanoja siitä, miten kaikille on taivaspaikka varattuna, aivan kaikille,siis; niille, jotka vain tahtovat pelastua ja ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen elämäänsä, sydämiinsä asumaan sekä ohjaamaan elämää Pyhän Henkensä avulla/kautta!! :thumbup: :D

Katsotaan Kristukseen Jeesukseen, ei itseemme, eikä myöskään olosuhteisiinkiin, ei siihen mitä maailmalla tapahtuu, tai mitä media sanoo, ei rakkaat sitä,... Vaan mitä Raamattu sanoo ja opettaa, puhuu tulevista ajoistakin..Ja tietenkin siitä, miten tämä hetkisen kestävä ahdistuksemme muuttuu kerran; ihanaksi taivaspaikaksi, jossa [b]ei enää[/b] ole näitä ajallisia huolia, murheita, kipua, sairautta, vaikeutta, tuskaa, ei mitään sitä, mitä nyt vielä ehkä hetkisen aikaa joudumme kokemaan ja siinä elämään.. Paras on edessäpäin, kääntäkäämme siis katseemme sinne taivaan kotiinpäin, eikä tähän hetkeen, aikaan.. Sillä jos katsomme vain tätä aikaa, hetkeä, niin kyllä siitä toivo pian katoaa.. Tulee suru puseroon ja kaikelta katoaa pohja pois..

Polvistutaan sinne Golgatan verisen ristin juurelle ja pidetään sydämemme puhtaina siis; Tahtoenkin muuttua yhä vain enemmän ja enemmän Kristuksen Jeesuksen kuvan kaltaisuutta kohden.. Se on Herrammekin tahto meitä omiaan kohtaan! :thumbup: :clap:

2. Kor. 3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

Malakia 3:
1 Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot.
2 Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua.
3 Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa.


Koin, että minun piti laittaa tuo edellinenkin Sanan paikka, lue sitä rukouksen ja ajatuksen kanssa niin ymmärrät sanoman tarkoituksen. :think:

Ja lopuksi tämä ihana Raamatunpaikka;

1. Korinttolaiskirje 15:
51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".
55 "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
56 Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.
57 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!
58 Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa.


Voimia sekä siunausta juuri sinulle rakas ystäväni ja kanssamatkajaani! Pysytään hereillä ja valvotaan uskomme tilaa, että olisimme valmiit, kun Jeesus saapuu noutamaan omiaan tuuliin ja pilviin. :wink: :thumbup: :wave:
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
Avatar
rita4
Ylläpitäjä
 
Viestit: 19844
Liittynyt: 20.10.2013 09:53


Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron