(He Will Not Break a Bruised Reed)
David Wilkerson
Kesäkuu 13, 2005
”Katso minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut Henkeni häneen, hän levittää kansakuntiin oikeuden. Ei hän huuda eikä korota ääntään, ei anna sen kuulua kaduilla.. Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta. Hän levittää oikeutta uskollisesti. Hän itse ei sammu eikä murru, kunnes on saattanut oikeuden maan päälle, ja merensaaret odottavat hänen opetustansa” (Jes.42:1-4).
Tämä Raamatun kohta tarkoittaa Jeesusta. Pyhä Henki oli ilmoittanut profeetta Jesajalle millainen Kristus tulee olemaan, kun hän tulee. Ja Jesajan alkusana “katso” tässä ilmoittaa kuulijoille: “Valmistautukaa Messiaan ilmestymiseen.”
Kuva, joka tulee näistä neljästä jakeesta mieleen, on selvä: Kristus ei tule pakottamaan ihmisiä kuulemaan häntä. Hän ei ole tuleva kovalla hälinällä ja melulla. Hän on tuleva hellänä, rakastavana Vapahtajana.
Me löydämme Jesajan profetian täyttymyksen Matteuksen 12. luvussa. Fariseuksilla oli juuri ollut kokous, jossa he suunnittelivat kuinka tappaisivat Jeesuksen, vain sen vuoksi, että hän oli parantanut miehen kuivettuneen käden sapattina. Matteus sanoo: “Mutta kun Jeesus huomasi sen, väistyi hän sieltä pois” (Matt.12:15).
Kristus ei kostanut vihassa. Me emme näe hänen raivostuvan niihin, jotka suunnittelivat hänen kuolemaansa. Hän ei ollut kuten opetuslapset, jotka halusivat tulen alas taivaasta vastustajien päälle, vaikkakin Kristus oli voinut tehdä sen. Hän olisi voinut käskeä legioonan enkeleitä hävittämään vihollisensa. Mutta Jeesus ei halunnut kostaa.
Se oli se hellä henki, kuten Matteus sanoo, joka näyttää Jesajan profetian täyttymyksen: “Ei hän riitele eikä huuda, ei hänen ääntänsä kuule kukaan kaduilla” (Matt.12:19).
Jesaja itse asiassa sanoi: Vapahtaja ei tule pakottamaan ketään valtakuntaansa. Hän ei tule kovaäänisenä, meluavana, alistavana persoonana. Ei, kuulet hänen puhuvan hiljaisella äänellä ihmisen sisimpään.”
Mitä siis Jeesus teki, kun hän hiljaa poistui Jerusalemista? Matteus sanoo, että hän meni heti kaupungin ulkopuolelle ja jatkoi ympärilleen kokoontuneiden ihmisten parantamista: “Ja monet seurasivat häntä, ja hän paransi heidät kaikki” (Matt.12:15).
Kun me katselemme evankeliumien kertomuksia, huomaamme monessa kohtaa, kun Jeesus oli tehnyt ihmeitä, hän neuvoi ihmisiä: “Älkää kertoko kenellekään tästä. Älkää levittäkö tietoa laajemmalle.” Kun hän oli parantanut kaksi sokeaa miestä, Kristus käski miesten pitää ihme omana tietonaan: “Ja Jeesus varoitti heitä vakavasti sanoen: ‘Katsokaa, ettei kukaan saa tästä tietää” (Matt.9:30). Kun hän oli ruokkinut 5000, ja ihmiset yrittivät tehdä hänestä kuninkaan: “...väistyi hän taas pois vuorelle, hän yksinänsä” (Joh.6:15).
Tästä huomaamme, että Jeesus ei halunnut ihmisten seuraavan häntä ihmeiden tähden. Hän halusi heidän antaumuksensa, koska hänen hellät sanansa olivat vallanneet heidän sydämensä. Hän halusi koko ihmiskunnan tietävän, että hän ei ollut tullut tuomitsemaan maailmaa vaan pelastamaan: “Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi” (Joh.3:17).
Jatkuu..