Tule puutteinesi Jeesuksen luo!

Tule puutteinesi Jeesuksen luo!

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.11.2016 22:29

Jaakko Pirttiaho

Raamatun keskeisen sanoman löydämme Jeesuksen seuraavissa sanoissa: ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työn raskauttamat ja taakkojen uuvuttamat, niin minä annan teille levon” (Matt. 11:28).

Tässä ajattomassa kutsussa Jeesus ei puhu vain niille, jotka eivät ole uskossa, vaan Hän puhuu myös – ja ehkä nimenomaan uskoville. Monta kertaa juuri kristityt ovat työn rasittamia ja monenlaisten taakkojen uuvuttamia.

Minkälaisia taakkoja meillä voi olla? Me voimme kokea alamittaisuutta omasta vaelluksestamme, häpeää siitä, että joudumme yhä taistelemaan samojen ongelmiemme kanssa ja painoa niistä kuormista, joita toiset vilpittömät kristityt ovat selkäämme kasanneet. Monet ovat todella uupuneita taakoista, joita he ovat kantaneet jo vuosia yrittäessään miellyttää Jumalaa.

Jeesuksen kutsuun tulla lepäämään ei sisälly minkäänlaisia ehtoja; tulla saa sellaisena kuin on. Ja kutsu on esitetty juuri niille, jotka ovat heikkoja, murtuneita ja väsyneitä.

Kuinka yhteensopivaa tämä onkaan koko hänen olemuksensa kanssa. Eikö hän maanpäällisessä elämässään ollut juuri heidän kanssaan, jotka hänen rakkauttaan eniten tarvitsivat? Eivätkö ”hengelliset” pahentuneet häneen siitä syystä, että hän aterioi syntisten kanssa?

Jeesus kutsuu luokseen juuri sinua, joka koet olevasi liian huono ollaksesi hänen seurassaan. Sinä, joka olet häpeän ja epäonnistumisen takia väistänyt sivuun, juuri sinua Mestari kutsuu lähelleen. Hän ei vaadi sinulta mitään, sinun ei tarvitse tehdä hänelle lupauksia tai muuttaa ensin elämääsi parempaan. Tule synteinesi, tule ongelminesi, tule puutteinesi, tule kylmin sydämin, tule vaikka kapinallisella mielellä. Hän rakastaa sinua!

Tässä on kristinuskon ydin. Haluan sanoa tämän nyt riittävän painokkaasti. Meillä jokaisella on jokaisena päivänämme tarve tulla Jeesuksen luokse. Hän on meidän uskonelämämme ydin ja keskus. Olipa meillä miten paljon armolahjoja tahansa tai miten suuri palvelutehtävä hyvänsä, meillä on tämä sama tarve. Olipa meidän pyhityselämä kuinka kasvanutta tai koimmepa suurtakin Hengen voimaa, tätä asiaa ei voida ohittaa.

Kaikkien näiden asioitten takana on pieni ja avuton ihminen joka tarvitsee suurta ja rakastavaa Kristusta. Ja hän avaa sylinsä meille jokaisena elämämme hetkenä ja kutsu esitetään meille ilman ehtoja. Vain fariseukset kuvittelevat olevansa tähän liian hyviä.

Näihin Jeesuksen sanoihin sisältyy – niin kuin aina – suuri hengellinen periaate. Kuuntele nyt tarkkaan. Hän kutsuu meitä luokseen ilman ehtoja, tulla saa juuri sellaisena kuin on. Ja sitten hän jatkaa: ”… niin minä annan…”

Voi tätä häikäisevää Jumalan evankeliumin kirkkautta, tekisi mieleni huutaa ilosta! Näihin sanoihin sisältyy sellainen voima, jota kristitty ei tunne missään muualla.

Selitän asiaa hieman. Jumalan uuden liiton periaate on tässä näkyvissä ihmeellisellä tavalla. Hän kutsuu meitä luokseen syntisinä, heikkoina ja kykenemättöminä täyttämään hänen tahtoaan. Se on ensimmäinen ihme. Toinen on se, että hän antaa lahjaksi meidän pimeyteemme juuri sitä, mitä me niin kipeästi tarvitsemme! Niin-hän Jeesus itse sanoo. Tämä sama periaate on näkyvillä halki Raamatun.

Siis sinä kristitty, joka koet synnin kauheaa ylivaltaa elämässäsi, tule Jeesuksen luo. Hän puhdistaa sinut verellään täysin puhtaaksi. Jos lankeat joka päivä, tule hänen luokseen joka päivä saamaan syntisi anteeksi. Jos olet murheellinen pyhityselämäsi puutteellisuudesta, tule Jeesuksen luo. Hän kykenee omalla elämällään vaikuttamaan sinussa kaunista elämää.

Jos olet murheellinen velttoudestasi harjoittaa hengellistä elämää, tule Jeesuksen luo. Kerta toisensa jälkeen hän osoittaa sinulle ihmeellistä rakkauttaan ja armoa ja tämä voi vaikuttaa sinussa sydämen ihmeellistä vetoa yhteyteen hänen kanssaan. Tule kaikkine ongelminesi ja puutteinesi Jeesuksen luo, hän antaa sinulle levon yli kaikkien niiden asioiden, jotka sinua painavat ja kuormittavat.

Tähän loppuun haluan vielä sanoa erään huoleni. Meidän kristittyjen suurimpana etuoikeutena ja jopa vastuuna on osoittaa kanssaihmisillemme tie Jeesuksen luokse. Olen huolissani niistä sadoista tai tuhansista kristityistä ympäri maata, jotka eivät jostain syystä kykene uskomaan Jeesuksen rakkauden ja armon riittävyyteen kaikkien ongelmiensa keskellä. Saan tällaisia viestejä vähän väliä, mukana on myös hengellisiä johtajia.

Toivon sydämestäni, että me – sinä ja minä – voisimme olla jakamassa ihmisille Jeesuksen kutsua. Toivon, että voisimme puhua väsyneille, rakkaille kanssauskovillemme Jumalan armosta ilman ehtoja.

Olen varma, että tämä on Herramme Jeesuksen sydämen kipu ja toive. Hyvä Paimenemme etsii jokaista omaansa ja hän tahtoo käyttää siinä meitä apunaan. Voisimmepa nähdä lähellämme olevat hänen silmillään ja voisimmepa puhua heille hänen ihmeellisiä armon sanojaan. Jokainen on tärkeä.

Kuva

Aamu uus ikuinen-Pekka Salminen
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Tule puutteinesi Jeesuksen luo!

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.12.2016 23:00

Raamatun keskeisen sanoman löydämme Jeesuksen seuraavissa sanoissa: ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työn raskauttamat ja taakkojen uuvuttamat, niin minä annan teille levon” (Matt. 11:28).

Tässä ajattomassa kutsussa Jeesus ei puhu vain niille, jotka eivät ole uskossa, vaan Hän puhuu myös – ja ehkä nimenomaan uskoville. Monta kertaa juuri kristityt ovat työn rasittamia ja monenlaisten taakkojen uuvuttamia.

Minkälaisia taakkoja meillä voi olla? Me voimme kokea alamittaisuutta omasta vaelluksestamme, häpeää siitä, että joudumme yhä taistelemaan samojen ongelmiemme kanssa ja painoa niistä kuormista, joita toiset vilpittömät kristityt ovat selkäämme kasanneet. Monet ovat todella uupuneita taakoista, joita he ovat kantaneet jo vuosia yrittäessään miellyttää Jumalaa.

Jeesuksen kutsuun tulla lepäämään ei sisälly minkäänlaisia ehtoja; tulla saa sellaisena kuin on. Ja kutsu on esitetty juuri niille, jotka ovat heikkoja, murtuneita ja väsyneitä.

Otanpa tuosta jotain pohdintaani, koska aihehan on varmasti meille kaikille ajankohtainen tavalla tai toisella, luulisin. Mehän taidamme kaikki olla vähän sellaisia.. taakan kantajia ja koitamme ehkä omilla teoillamme, elämän muutoksillamme tms niin yritämme siten kuin miellyttää Jumalaa. Ja kuinka usein me silloin vain taakoitamme itseämme ja piiskaamme itseämme, vaadimme itseltämme suuriakin muutoksia ja tekoja..Koitamme tekojemme kautta olla kuuliaisia ja uskollisia, mukavia lapsiaan.. Ja kuitenkaan kukaan, ei kukaan voi omien "hurskaiden ja hyvien, pyhienkään" tekojensa kautta miellyttää koskaan Jumalaa, niin että siitä saisimme kuin plussa pisteitä elämänkirjaan. Se on mahdottomuus.

Mihin Isä Jumala katsoo meissä? Tekoihimmeko? Uskossa olo aikaammeko? Käymmekö kokouksissa usein? Kuinka usein evankelioimme, tai kuinka usein luemme Sanaa, rukoilemme, vai mihin..? Totta puhuen, niin uskon ettei mikään hengellinenkään tekomme tuo meitä lähemmäksi Herraa, tai auta, vaikuta jos emme ole rakastuneet Jeesukseen. Luit aivan oikein, tarkoitan todellakin rakastumista ja samaistumista Herraamme Jeesukseen Kristukseen. Se on.. etten sanoisi välttämätöntä, jotta oppisimme ymmärtämään sen totuuden; Ettei yksikään tekomme, hyveemme tuo meitä lähemmäksi Herraa. Vaan meidän täytyy ensin kuin nähdä: alastomuutemme ja heikkoutemme, kylmyytemme, välinpitämättömyytemme ym ym Jotta meille tulisi tarve ja halu, kuin polte sydämiimme päästä lähemmäksi Jeesustamme ja oppia tuntemaan Häntä yhä vain syvemmin ja läheisemmin, ja tajuamaan, ettei hän halua vaatia, vaan Hän vain Odottaa meitä lähelleen, olemaan ristinsä juurella vapaaehtoisesti, sekä olemaan käytössään, kun Hän siihen kehottaa Pyhän Henkensä kautta ja turvautumaan aivan kaikessa; Yksin ja Vain Häneen!! Ei itsemme ja osaamiseemme, ei toisiin ihmisinkään, eikä mihinkään tai kehenkään muuhun, kuin vain yksin koko sydämellämme Jumalan Poikaan, Jeesukseen Kristukseen. Tuohon Nasaretin mieheen ja Vapahtajaamme! :thumbup:

Saada kokea Lepo Herrassa! Ymärrämme kaikki, että lepoa ei synny, tai ei saavuteta touhuamalla. Vaan hiljentymällä, sekä suostumalla vain olemaan edessään paljastettuna, avoimena, rehellisenä, sekä katsomaan Jeesusta silmiin. Silloin näemmekin kuinka Paljon Hän kaikesta töppäilystämme ja kylmyydestämmekin, ym Häntä ja lähimmäisiämmekin kohtaan, tai vääristä sanoistamme, ajatuksistamme, vääriin asioihin mieltymisestämmekin huolimatta, niin todellakin.. Siltikin Hän haluaa ja jaksaa rakastaa meitä ja auttaa meitä, nostaa masennuksestamme, epätoivostammekin, sekä yhä vain osoittaa meille kurjille lapsilleen, kuinka tärkeitä, arvokkaita, rakkaita me yhä vain olemme Hänelle.

Kuin sanoen; "Lapseni, kalleimpani, Minä tunnen sinut ja tiedän vaivannäkösi, sekä tahtosi elää totuudessa. Tiedän, ettet jaksa enää taistella tutkainta vastaan, et puolustautua, puolustaa, vaan koet olevasi alamittainen uskovana. Mutta muista lapseni; Isä katsoo sinua Aina Minun sovitustyöni kautta ja armahtaa, antaa anteeksi, kun sitä vain tahdot Häneltä pyytää (anteeksi)! Siksi; Vereni saa ja voi pestä sinunkin kaikki syntisi ja muutkin puutteesi pois ja näin saat Minun rauhan sydämeesi; Minun Rauhani ja leponi, jota maailma ei sinulle koskaan voi antaa. Se rauha ja lepo syntyy Vereni pesusta, kun sydän puhdistuu ja muuttuu, kun Minun sovitustyöni, uhrini sinunkin vuoksesi ristillä saa olla turvasi. Silloin sinun ei enää tarvitse koko ajan yrittää hyvittää Minulle jotain teoillasi. Vaan Minulle riittää, kun sinä vain tahdot olla seurassani ja uskoa, turvata Minun aivan kaikissa elämäsi asioissa ja tilanteissa. Sillä Minä tahdon auttaa sinua, tahdon nostaa ja kantaa sinua yli myrskyjenkin turvasatamaan ja sinä saat levon sydämeesi, jossa saat huutaa iloiten; Abba, Isä; kiitos Poikasi Jeesuksen verestä ja rististä; hallleluja!" :clap: :D

Jeesus kutsuu luokseen juuri sinua, joka koet olevasi liian huono ollaksesi hänen seurassaan. Sinä, joka olet häpeän ja epäonnistumisen takia väistänyt sivuun, juuri sinua Mestari kutsuu lähelleen. Hän ei vaadi sinulta mitään, sinun ei tarvitse tehdä hänelle lupauksia tai muuttaa ensin elämääsi parempaan. Tule synteinesi, tule ongelminesi, tule puutteinesi, tule kylmin sydämin, tule vaikka kapinallisella mielellä. Hän rakastaa sinua!

Tässä on kristinuskon ydin. Haluan sanoa tämän nyt riittävän painokkaasti. Meillä jokaisella on jokaisena päivänämme tarve tulla Jeesuksen luokse. Hän on meidän uskonelämämme ydin ja keskus. Olipa meillä miten paljon armolahjoja tahansa tai miten suuri palvelutehtävä hyvänsä, meillä on tämä sama tarve. Olipa meidän pyhityselämä kuinka kasvanutta tai koimmepa suurtakin Hengen voimaa, tätä asiaa ei voida ohittaa.

Kaikkien näiden asioitten takana on pieni ja avuton ihminen joka tarvitsee suurta ja rakastavaa Kristusta. Ja hän avaa sylinsä meille jokaisena elämämme hetkenä ja kutsu esitetään meille ilman ehtoja. Vain fariseukset kuvittelevat olevansa tähän liian hyviä.

Näihin Jeesuksen sanoihin sisältyy – niin kuin aina – suuri hengellinen periaate. Kuuntele nyt tarkkaan. Hän kutsuu meitä luokseen ilman ehtoja, tulla saa juuri sellaisena kuin on. Ja sitten hän jatkaa: ”… niin minä annan…”

Voi tätä häikäisevää Jumalan evankeliumin kirkkautta, tekisi mieleni huutaa ilosta! Näihin sanoihin sisältyy sellainen voima, jota kristitty ei tunne missään muualla.

Selitän asiaa hieman. Jumalan uuden liiton periaate on tässä näkyvissä ihmeellisellä tavalla. Hän kutsuu meitä luokseen syntisinä, heikkoina ja kykenemättöminä täyttämään hänen tahtoaan. Se on ensimmäinen ihme. Toinen on se, että hän antaa lahjaksi meidän pimeyteemme juuri sitä, mitä me niin kipeästi tarvitsemme! Niin-hän Jeesus itse sanoo. Tämä sama periaate on näkyvillä halki Raamatun.

Siis sinä kristitty, joka koet synnin kauheaa ylivaltaa elämässäsi, tule Jeesuksen luo. Hän puhdistaa sinut verellään täysin puhtaaksi. Jos lankeat joka päivä, tule hänen luokseen joka päivä saamaan syntisi anteeksi. Jos olet murheellinen pyhityselämäsi puutteellisuudesta, tule Jeesuksen luo. Hän kykenee omalla elämällään vaikuttamaan sinussa kaunista elämää.

Jos olet murheellinen velttoudestasi harjoittaa hengellistä elämää, tule Jeesuksen luo. Kerta toisensa jälkeen hän osoittaa sinulle ihmeellistä rakkauttaan ja armoa ja tämä voi vaikuttaa sinussa sydämen ihmeellistä vetoa yhteyteen hänen kanssaan. Tule kaikkine ongelminesi ja puutteinesi Jeesuksen luo, hän antaa sinulle levon yli kaikkien niiden asioiden, jotka sinua painavat ja kuormittavat.

Laitan tämän laulun vielä lopuksi; Jeesus kutsuu sinua
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito