Olavi Peltola
Jeesusta lähestyi paljon kärsinyt nainen. Hän ei ollut saanut vuosiin mistään apua. Nyt hän oli kuullut Jeesuksesta. Hän halusi päästä Jeesuksen luo. Hän oli alkanut uskoa, että Jeesus on vastaus hänen ongelmiinsa.
Hän ei kuitenkaan uskaltanut tulla kaikkien nähden Jeesuksen lähelle. Hän koki itsensä täysin ala-arvoiseksi omien asioittensa tähden. Siksi hän hiipi huomaamatta väentungoksessa Jeesuksen taakse. Hän halusi vain yhtä, saada koskettaa Jeesuksen viitan tupsua. Hänelle riitti Jeesuksen selkä ja viitan tupsu.
Hän pääsi lähelle Jeesusta ja hän sai koskettaa (Mark. 5:25-28).
Kunpa minäkin löytäisin elämäni kaikissa vaiheissa tien Jeesuksen luo ja pääsisin niin lähelle häntä kuin tuo muinainen nainen, ihan kosketusetäisyydelle. Minäkin koen olevani epäonnistunut ihminen, minua hävettää, suorastaan pelottaa. En ole sen arvoinen, että pääsen häntä kasvokkain katsomaan. Kuitenkin olen varma siitä, ettei mikään elämässäni ole sen tärkeämpää kuin päästä lähelle Jeesusta, liki Jeesusta.
Ehkä mennessäni Jeesuksen luo koen jotain samaa kuin kanaanilainen nainen. Hän pääsi niin lähelle, että saattoi kertoa Jeesukselle asiansa. Jeesus ei kuitenkaan vastannut naiselle mitään (Matt. 15:23). Se oli varmasti tyrmistyttävä kokemus.
Jotain samaahan oli myös Paavali kokenut. Hän oli joutunut rukoilemaan pitkän ajan kuluessa erityisellä tavalla kolme kertaa ennen kuin Herra vastasi hänelle. Silloinkaan Herra ei luvannut ottaa pois häneltä sitä tuskaa, joka rusikoi häntä (2.Kor. 12:8-9). Herra lupasi armonsa. Kunpa tyytyisinkin Herran armoon vaatimatta saada kokea hänen ahdistukseni pois ottavaa voimaansa.
Pysynkö Jeesuksen seurassa silloinkin, kun hän ei vastaa? Pysynkö silloinkin, kun koen profeetta Habakukin sanat kipeän omakohtaisina: "Kuinka kauan, Herra, minun täytyy apua huutaa, ja sinä et kuule, parkua sinulle : ja sinä et auta?" (Hab. 1:2)
Onko minun keskeisin huoleni siinä, että löydän tien Jeesuksen luo ja saan olla "liki Jeesusta". Silloin ei ole niin tärkeää se, että hän kuulee pyyntöni ja auttaa minua. Hän tehköön minulle mitä tekee tai olkoon tekemättä. Kunpa vain pääsen hänen luokseen! Minulle riittää Herra yksin enkä vaadi häntä tekemään mieleni mukaisia tekoja.
Lopulta kaikkien asioitteni ratkaisu on Jeesuksella eikä mikään elämässäni ole sen tärkeämpää kuin olla aina liki Jeesusta. Mitä se tarkoittaa, sen sanoo vanha virsi: "Opeta valvomaan ja armoon juurtumaan, uskomaan näkemättä ja muuta pyytämättä kuin olla lunastettu, kuolemaas istutettu" (308:5).
Ehkä jaksan odottaa, että hän ajallaan ja tavallaan minutkin korottaa. Miten Pietari kirjoittikaan: "Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi" (1 Piet 5:6).