Suomeen rantautui uusi, kristillinen liikuntalaji; Tikva-ohj

Suomeen rantautui uusi, kristillinen liikuntalaji; Tikva-ohj

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.07.2025 15:46

Suomeen rantautui uusi, kristillinen liikuntalaji; Tikva-ohjaajaksi on kouluttautunut jo yli 40 henkilöä ympäri maan
Liikunta 14.7.2025 09:57 (päivitetty: 9:13)
Erja Taura-Jokinen
SRKL
Kuva

Tikva on Euroopassa kehitetty kristillinen liikuntamuoto, joka edistää kehon liikkuvuutta ja hyvinvointia. Ensimmäiset suomalaiset kouluttautuivat Tikvan ohjaajiksi Tampereen Teopoliksessa pidetyllä kurssilla. Kuva: Eric Lacabanne

Rauhallisen ja kehoa elvyttävän Tikvan toivat Suomeen Tampereen NNKY ry, Suomen teologinen opisto, Kristanssi ry ja Operaatio Mobilisaatio (OM).

Kaikki alkoi viime vuonna siitä, kun Tampereen NNKY:n tanssi-liiketerapeutti (ERI, ACC) Asta Lehtimäki sai yhteydenoton suomalaiselta tutultaan, joka oli paraikaa kristillisellä TeenStreet-nuortenleirillä Saksassa. Tämä oli kuullut Tikvasta ja kyseli, olisiko Suomessa mahdollisuus harrastaa sitä.

Puhelinsoitto sai Lehtimäen, gospel-lattareiden ja gospel-liikunnan konkarin, kiinnostumaan, millaisesta lajista on kysymys.

Hän päätti tutustua siihen sekä lajin kouluttajiin.

– Tahdoin parin muun kristityn kanssa omakohtaisesti kokea ja tutkia, onko liikuntamuoto linjassa Raamatun sanan kanssa.

Nyt Suomessa on pidetty ensimmäinen Tikva-ohjaajakoulutus, jossa opettajina toimivat ruotsalainen kuntosalipappi Eric Lacabanne ja saksalainen OM:n liikuntalähetti Camila Vikan.

Suomalaisten tikvalaisten WhatsApp-ryhmässä on tällä hetkellä nelisenkymmentä nimeä; sertifioidut ohjaajat pitävät tunteja alkavalla syyskaudella kymmenillä paikkakunnilla.

Itsekin ohjaajaksi pätevöitynyt Lehtimäki kertoo, että Tikva on kristillistä, rauhoittavaa ja kehoa elvyttävää liikuntaa, johon kuuluvat lempeä musiikki ja rohkaisevat Raamatun sanat.

– Alun perin Tikva on ruotsalaisen fysioterapeutin kehittämä laji, jolla eräs crossfit-kisaaja sai itsensä kuntoon pahan selkävamman jäljiltä.

Tikva on ollut suosittua Ruotsin lisäksi Saksassa, Alankomaissa ja Sveitsissä.

Suomessa seuraava Tikva-ohjaajakoulutus järjestetään ensi tammikuussa Tampereella, Teopoliksella. Pätevöitymisprosessiin kuuluu, että kouluttautuja kuvaa omatoimisesta ohjaamisharjoittelusta videon ja lähettää sen kouluttajille.

Hyväksytyn videon jälkeen kouluttautuja saa todistuksen siitä, että on sertifioitu Tikva-ohjaaja.

Samalla hän liittyy osaksi ECSU-verkostoa (European Christian Sports Union).

Tikvan liikkeet auttavat kehon palautumisessa ja jännitystilojen lieventämisessä mukautuen osallistujan kuntoon ja tarpeisiin.

Yleensä Tikva kestää puolesta tunnista kolmeen varttiin.

Tikva on heprean kielen sana, joka merkitsee toivoa.

tikva.cc
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Suomeen rantautui uusi, kristillinen liikuntalaji; Tikva

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.07.2025 09:05

:???: Nin, mä oon nyt miettinyt tuota tikvaa ja mikä se oikeesti on; onko se edes hengellinern, jos ajatellaan Raamatun ja Isän Jumalan tahdon mukaan? Joo, toki luetaan, tai kunnellaan Raamatun jakeita, muita tekeekö se vielä siitä sittenkään hengellistä? Ei minusta. Raamatun lukeminen on kuin oheistuote, jolla saadaan epäilevien sydämet rauhoittumaan, jos epäilevät sen raamatullisuutta, tms..Mutta periaatteessa se on joka tapauksessa joogaa tosi pitkälle, nimi vain on vaihdettu harhauttaaksen hyväuskoisia, ja sillä rahastetaan, joka ei voi olla Isämme tahto, ja kuinka monet ovatkaan siihen hurahtaneet? Aivan liian monet. Ollaanko me ihmisinä, varsinkin naisina noin herkkä/hyväuskoisia, että mennään ihan mihin vain mukaan, joka kuulostaa kristilliseltä? :???:

Katselin tähän tikvaan liitttyen erästä sivustoa, josta jopa löysin erään rakkaan uskonsiskon ohjaajana, ja joka on tanssimista, eli: ihan sama sitten, kuin menisivät tanssilavoiille pyörimään, tai rock-konserttiin hyppimään, kun halutaan omaa lihaa ruokkia. :thumbdown: Sitäkö Isä Jumala odottaa tai siunaa, kun omansa ovat salsan, rumban, jiven, tms vietävinä, jossa on yhtä vähän hengellisyyttä kuin kuolleessa kalassa. :cry: Älkää eksykö!! :???: :think:

Room. 6:
19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
20 Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.

22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

1. Piet. 1:
14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

Gospel-lattarit™️ ja Tikva Stretch –tunnit Suomessa
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Paljastetaan eksytykset. Herätkää, Valvokaa!