Kaija Antola
Laviassa asuva Anneli Valtanen on kiitollinen Suodenniemellä olleen lapsuudenkotinsa hengellisestä kasvatuksesta.
– Olin aina ollut "kristillismielinen" mutta ratkaisu oli jäänyt tekemättä. Sitten minua rupesi puhuttelemaan Israelin kuuden päivän sota. Mielessäni pyöri Luukkaan evankeliumin 21. luvun kohta: 24”Jerusalem on oleva pakanain tallattavana kunnes pakanain ajat täyttyvät.” Mieltäni poltti, että jos aika todella ”täyttyisi”, miten minulle sitten kävisi.
Uskonystävän hautajaiset Kuopiossa oli ratkaiseva tilaisuus. Siellä Anneli teki uskonratkaisun ja tunsi saaneensa rauhan elämäänsä.
– Usko on minulle ennen kaikkea rauhaa Jumalan kanssa. Jeesuksen valtava työ ihmisen puolesta antaa kiitosmielen.
Anneli Valtasen tie on johtanut ensin omiin sairaanhoitaja- ja myöhemmin kätilöopintoihin Helsinkiin ja sieltä metsänhoitajapuoliso Jukan työn mukana Rovaniemelle ja Muhokselle.
– Kätilö-sairaanhoitajan työssä jouduin usein huokaamaan ylöspäin, että kaikki menisi loppuun asti hyvin. Työtä oli paljon, eikä aina voinut lähteä sillä kellonlyömällä kotiin, jolloin työvuoro loppui. Joskus muistan pitkäksi venyneen iltavuoron jälkeen jääneeni sairaalaan odottamaan seuraavan aamun aamuvuoroa ja nukkuneeni milloin liinavaatevaraston hyllyllä, milloin missäkin, iloinen kätilö muistelee monivaiheista ja värikästä elämäänsä.
Nyt eläkepäivät kuluvat Jukan lapsuudenkodissa Laviassa muun muassa rakkaan Gideon-työn ja kirkkokuorotoiminnan parissa. Hiljattain Valtaset osallistuivat Niinisalon varuskunnassa yli 700:n Uuden testamentin jakamiseen alokkaille.
– Jumalan sanan levittäminen on ollut yksi elämäni parhaita asioita.