Meeri Auramo
Kuulin äskettäin tutkimustuloksesta, jossa kerrottiin, miten vähän monet hengellisenkin työn tekijät lukevat Raamattua oman hengellisen elämänsä rakennukseksi. Ei ole sitten ihme, että hartauspuheen pääsisältö sitten voi olla lemmikkieläimen ulkoiluttaminen luontopolulla.
Saarnaajan oman hengellisen elämän hoitamattomuus lienee myös osasyy monien jumalanpalvelusten vähäiseen kuulijakuntaan. Eräässä seurakunnassa pastori puhuu sunnuntaisin syvällistä Sanan totuutta ristiinnaulitusta Kristuksesta ja pelastuksesta. Vähitellen kirkko on alkanut täyttyä kuulijoista. Se on suuri kiitoksen aihe, josta kunnia kuuluu yksin Jumalalle.
Paavali kirjoittaa Korinttin seurakuntalaisille:"juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus."Paavali jatkaa vielä seuraavassa luvussa, ettei hän halua edes tietää mistään muusta kuin ristiinnaulitusta Jeesuksesta Kristuksesta.
Kun ihminen on jostain syystä pelästynyt, haavoittunut tai murheellinen, evät kauneimmatkaan esitelmät häntä auta. Jos joku on synnin hädässä ja omantunnon raskaissa syytöksissä, ei auta muu kuin Jeesuksen armon julistus. Kun tulemme "viimeiselle portille", on tarpeellisia asioita kovin vähän: Tarvitsemme ainoastaan kuulla vakuutuksen, että meidän kaikki syntimme ovat anteeksi annetut Jeesuksen ristinkuoleman tähden. Tässä varmuudessa saamme siirtyä ajan rajan taa Jeesuksen valmistamaan juhlaan.
Jesaja todistaa Jumalan Sanan vaikutuksesta:"Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin."
Tätä jaetta ajatellen nousee sydämestä rukous, että Jumala antaisi Raamattuherätyksen. Mitä enemmän luemme Raamattua, sitä enemmän Sana muovaa meitä ja meidän kauttamme kuulijoitamme ja lukijoitamme.
"Ah, sanan kautta rauhaton
Voi rauhan löytää vainen.
Kun murhe, tuska suurin on
Ei kelpaa lohtu mainen.
Vaan sana kallis yksinään
Se tuntoon rauhan tuopi;
Se tyyntää rinnan myrskysään
Ja kaiken uudeks luopi.
Se kertoo: Taivas auki on
Myös mulle, kurjimmalle,
Kun Jeesus käynyt kuolohon
On tuskain Golgatalle.