Jumalan rauha

Jumalan rauha

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.11.2020 13:33

Armo olkoon teille ja rauha Jumalalta, Meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta. Room. 1:7 .

Nämä kaksi lyhyttä sanaa, armo ja rauha sisältävät koko kristillisen elämän: armo, syntien anteeksisaaminen, rauha, iloinen ja rauhallinen omatunto. Mutta rauha laajimmassa merkityksessä sisältää myös kaiken sen hyvän ja kaiken turvallisuuden ja onnen, joka on seurauksena hyvästä suhteesta Jumalaan. Apostoli sanoo, että me emme kerskaa ainoastaan armosta, jonka omistamme, vaan myös sen kirkkauden toivosta, jonka Jumala meille on antava. Kerskaammepa vaivastakin, tietäen, että vaiva synnyttää kärsivällisyyden ja kaikenlaisen hyvän.

Sanoopa hän niinkin, että me kerskaamme itse Jumalasta, siitä että hän on meidän Isämme, jolta me saamme kaikkea hyvää. Sillä jos Jumala on meidän kanssamme, kuka voi meitä vastaan olla. Jumala, joka ei säästänyt ainoaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet kaikkien meidän edestämme, eikö hän antaisi meille kaikkea hänen kanssansa?

Kaikkea tätä sisältää sana rauha. Ja ajattele, kun Jumala on tehnyt sen armotyön ihmisessä, että on avannut hänen hengelliset aistimensa näkemään, että taivaan ja maan Herra on hänen ystävänsä ja että tämä ystävyys on semmoisella perustuksella, että vaikka hänessä vielä asuu synti, niin ei suhde silti muutu. Onhan tämä korkea, autuas rauha. Kun sen lisäksi tiedän, ettei ainoakaan hiuskarva tämän laupiaan ja väkevän Isän tahtomatta voi päästäni pudota, ettei löydy semmoista pahaa, jota hän ei voisi parantaa, ja ettei hän salli mitään pahaa minulle tapahtua, jollei se ole minulle hyödyksi. Totisesti on tämä korkea, autuas rauha!

Mutta syytä on nimittää tätä rauhaa, kuten apostolikin sanoo, »rauhaksi Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta.» Ei tämä rauha ole ainoastaan Jumalan antama lahja, vaan se rauha kätkeytyy itse Jumalaan, hänen ystävyyteensä ja hänen voimaansa. Hän ei sano: »Rauha maailmassa», sillä »maailmassa on teillä ahdistus »maailma vihaa teitä» Hän ei sano: »Rauha lihassa», vaan hän sanoo: »Liha sotii henkeä vastaan.» Hän ei sano: »rauha perkeleeltä», sillä Johannes sanoo: »Teidän vihollisenne perkele syyttää teitä.» Hän ei myöskään sano: »Hyvien olojen, hyvien ystävien, hyvän maineen, hyvän terveyden rauha», sillä kaikki tämä ei anna pysyväistä rauhaa.

Mutta näin hän sanoo: »Rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta» Hän toivottaa meille siis jumalallista ja taivaallista rauhaa. Kuten Kristuskin sanoo: »Minun rauhani annan teille en minä anna teille, niin kuin maailma antaa.».

Maailman rauha on siinä, että meitä vaivaava ulkonainen paha poistetaan. Kun vihollinen piirittää kaupunkia, valtaa rauhattomuus ja pelko sen asukkaat, mutta kun vihollinen väistyy, palaa rauha ihmismieliin. Samaten köyhyyden tai sairauden sinua kohdatessa olet rauhaa vailla, mutta voitettuasi ne saat rauhan jälleen. Kun pahan kielet valhetellen ja sinua häväisten ahdistavat sinua, olet levottomuuden vallassa, mutta kun häväistys lakkaa, olet taas rauhassa. Sellainen on maailman rauha.

Mutta omistaessasi Jumalan rauhan ei mikään ulkonainen saa sydämessäsi asuvaa rauhaa järkytetyksi. Sinulla on rauha siinä että omistat Jumalan ystävyyden, että hän on kaikkivaltias, että hän kuulee rukouksesi, laskee kyyneleesi ja voi silmänräpäyksessä asettaa myrskyn ja jälleen antaa sinulle levon. Jumalan rauha on myös siinä, että vaikka vielä olet täynnä syntiä ja perkele houkutuksillaan sinua ahdistaa, ja omatuntosi sinua soimaa, niin siitä huolimatta tiedät, että Kristus vanhurskaudellaan ja armollaan on näitä kaikkia suurempi ja hän on sinun voimallinen puolustajasi Isän tykönä.

Jumalan rauha on siinä, että vaikka vielä kaikenlainen maallinen paha, kuten sairaus, köyhyys, pahat kielet yms. sinua vaivaavat, sinä kuitenkin tiedät Jumalan ja hänen ystävyytensä olevan paljon suuremman, ja että hän tulee pian ja ottaa sinut tästä murheen laaksosta tykönsä taivaaseen, jossa ikuisesti vapaudut kaikesta pahasta ja olet turvassa autuaana Jumalan ja hänen pyhiensä parissa. Sellainen on Jumalan rauha.

Mutta kun tämä rauha riippuu siitä, missä määrässä armo asuu sydämessäni, niin voi se sekä lisääntyä, että vähetä. Ja kuinka tärkeitä tekijöitä nämä ovatkaan, koska koko kristillisyytemme riippuu sydämessä vaikuttavasta armosta ja rauhasta. Ei siis riitä se, että vaan toivomme niitä itsellemme, vaan niitä on myös hoidettava.

Mutta keino, miten armo ja rauha meissä lisääntyvät on se, jonka Pietari mainitsee: »Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.» Kuta enemmän me tunnemme Jumalaa ja Herraamme Jeesusta Kristusta, sitä enemmän on armoa ja rauhaa sydämessä. Hoitakoon siis kukin kristitty näitä kalliita lahjoja sydämessään! Antakoon itse Jumala armonsa siihen!
------------------------------

Lähde: C.O.Rosenius Elämän leipää
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Jumalan rauha

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.12.2020 14:24

Maailman rauha on siinä, että meitä vaivaava ulkonainen paha poistetaan. Kun vihollinen piirittää kaupunkia, valtaa rauhattomuus ja pelko sen asukkaat, mutta kun vihollinen väistyy, palaa rauha ihmismieliin. Samaten köyhyyden tai sairauden sinua kohdatessa olet rauhaa vailla, mutta voitettuasi ne saat rauhan jälleen. Kun pahan kielet valhetellen ja sinua häväisten ahdistavat sinua, olet levottomuuden vallassa, mutta kun häväistys lakkaa, olet taas rauhassa. Sellainen on maailman rauha.

Mutta omistaessasi Jumalan rauhan ei mikään ulkonainen saa sydämessäsi asuvaa rauhaa järkytetyksi. Sinulla on rauha siinä että omistat Jumalan ystävyyden, että hän on kaikkivaltias, että hän kuulee rukouksesi, laskee kyyneleesi ja voi silmänräpäyksessä asettaa myrskyn ja jälleen antaa sinulle levon. Jumalan rauha on myös siinä, että vaikka vielä olet täynnä syntiä ja perkele houkutuksillaan sinua ahdistaa, ja omatuntosi sinua soimaa, niin siitä huolimatta tiedät, että Kristus vanhurskaudellaan ja armollaan on näitä kaikkia suurempi ja hän on sinun voimallinen puolustajasi Isän tykönä.

Jumalan rauha on siinä, että vaikka vielä kaikenlainen maallinen paha, kuten sairaus, köyhyys, pahat kielet yms. sinua vaivaavat, sinä kuitenkin tiedät Jumalan ja hänen ystävyytensä olevan paljon suuremman, ja että hän tulee pian ja ottaa sinut tästä murheen laaksosta tykönsä taivaaseen, jossa ikuisesti vapaudut kaikesta pahasta ja olet turvassa autuaana Jumalan ja hänen pyhiensä parissa. Sellainen on Jumalan rauha.

Mutta kun tämä rauha riippuu siitä, missä määrässä armo asuu sydämessäni, niin voi se sekä lisääntyä, että vähetä. Ja kuinka tärkeitä tekijöitä nämä ovatkaan, koska koko kristillisyytemme riippuu sydämessä vaikuttavasta armosta ja rauhasta. Ei siis riitä se, että vaan toivomme niitä itsellemme, vaan niitä on myös hoidettava.

Mutta keino, miten armo ja rauha meissä lisääntyvät on se, jonka Pietari mainitsee: »Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.» Kuta enemmän me tunnemme Jumalaa ja Herraamme Jeesusta Kristusta, sitä enemmän on armoa ja rauhaa sydämessä. Hoitakoon siis kukin kristitty näitä kalliita lahjoja sydämessään! Antakoon itse Jumala armonsa siihen!

:roll: Olen nyt paljonkin miettinyt sydämen rauhaa ja mitä se pitää sisällään, miten se ilmenee ja mitä on se rauha jota maailma tuo, jne...Onko s eedes todellista rauhaa? En usko. Ja sinä, joka olet jo uudestisyntynyt uskova, niin tiedät aivan varmasti sen miten se taivaallinen rauha on aivan yliluonnollista lepoa Herrassamme vaikka millainen myrsky, sairaus tms kohtaisikin meitä elämässämme. Se rauha pysyy, sekä tuo varmuuden siitä, että: olemme Jumalan lapsia ja Hän kyllä tietää tilanteemme, eikä väheksy pelkojamme, kipujamme, tai tahallaan kuin kosta meille pahojen tekojemme mukaan antamalla elämäämme vaikeuksia, sairautta tai koviakin myrskyjä, ehei!

Hän on Rakkaus, ja Hänellä on; hellä ja herkkä, hyvä, siis: rakastava sydän omiaan kohtaan. Hän haluaa meille, omilleen vain pelkkää hyvää. Mutta joskus Hän kuin sallii meille vaikeuksia, sairauttakin ym, koska ne usein myöskin lähentävät meitä Herraamme, laittavat rukoilemaan ja lukemaan Sanaa, sekä etsimään Isän tahtoa, kasvoja elämässämme. Oletko huomioinut tuon em asian elämässäsi?

Minä ainakin olen sen huomannut ja olen alkanut kuin oppia hyväksymään nämä vaivat, sairaudet, jopa vaikeudetkin siinä määrin, ettei ne enää niin helposti kaada minua masennuksen aallokkoihin paiskaten. Vaan kohta jonkin ikävän asian, tilanteen, tms tullessa elämääni alan kuitenkin kääntyä Jeesuksen puoleen rukouksessa ja pyytää voimaa jaksaa, selvitä.. :think:

Ja nyt kun elämääni on jälleen tullut minulle hyvinkin vaikea ja kipeäkin asia, niin minulla ainakaan ei ole muuta mahdollisuutta, jolla sen kestäisin ja siitä ns ehjin nahoin selviäisin edes jotenkin, niin mun täytyy pyrkiä katsomaan vain sinne Golgatan veristä ristiään kohden ja katsoen Jeesukseen. Suostua tulemaan... tahdoin tai en (liha vastustaa Herran luo tuloamme) niin pyrin ja koitan ojentautua Sanan mukaan elämään, sekä jäädä useinkin vain hiljaa itkien eteensä, kertoen miltä musta tuntuu ja mitä en vain kuin ymmärrä, ym.. :cry:

On kuitenkin hyvä niin minun niin kuin sinunkin rakas ystäväni ja kanssamatkaajani ymmärtää, ettei kapinointimme auta, päinvastoin. Eikä kieltäytyminen enää rukoilemasta, tai lukemasta Raamattua, niin se ei paranna tai auta tilannettamme, päinvastoin. Meillä on aina olemassa kuitenkin se vaara, että loukkaannumme Herraan ja etsimmekin lohtua, iloa, apua maailman lähteistä, tms. Ja silloin saa visukinttu meistä kovinkin helposti otettaan ja on mielellään viemässä meitä poispäin siitä, minkä ymmärrämme Isän tahdoksi.

Ole siis Hereillä ja Valvo rukoillen ja kiittäen siitä, että saat olla uskossa ja kohti taivasta kulkemassa vaikeuksistasi tms huolimatta, tai siitä miltä susta itsestäsi näyttää tai tuntuu tilanteesi. Hän on Luvannut olla kanssamme, ja pitää meidät lähellään, kun emme itse ota kättämme pois Jeesuksen kädestä ja palaa maailmaan, joka ei kuitenkaan voi antaa kuin hetkellistä iloa tai rauhaa, joka ei kestä, tai edes pysy.

Tämä kaita tie on myöskin kilvoitteluntie, jolla saamme ja voimme joka päivä alkaa uudestaan Herran Jeesuksemme kanssa ja koittaa vapaudesta ja rauhasta käsin kilvoitella, sekä pyrkiä kuolettamaan lihamme tahto, sekä maailman näyt silmistämme, joilla sielunvihollinen koittaa eksyttää meidät pois siitä, mikä meitä odottaa kerran taivaassa, kun vain päätämme pysyä lähellä Herraamme loppuun asti! Pysy Herran omana ja kiitä Häntä siitä, kun on kanssasi ja rauhoittaa mielesi! :thumbup:

Fil. 4:13 Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa.

Kristallivirta
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Onhan sydämessäsi jo taivaallinen Rauha?