Pelon ilmapiirissä Jeesus sanoo: ”Rauha teille

Pelon ilmapiirissä Jeesus sanoo: ”Rauha teille

ViestiKirjoittaja rita4 » 09.01.2015 23:05

Per-Olof Malk

Tämä aika on hyvin repivä. Kohta karismaattinen liike on vaikuttanut maassamme 20 vuotta ja se on uuvuttanut monia ihmisiä ja hajottanut koteja ja seurakuntia. Monet ovat hyvin väsyneitä, jotkut sairaaloissa, lukuisat eksyksissä.

Nyt levottomuus kasvaa uudesta syystä ja se koskettaa laajempia piirejä kuin harhaopit. YLE:n tässä kuussa teettämä tutkimus osoitti pelon lisääntyneen Suomessa lyhyessä ajassa voimakkaasti.

Kun lukee kansainvälistä lehdistöä, huomaa, että huoli on nyt suuri sekä idässä että lännessä. Moskovan patriarkaatin ulkomaanosaston johtaja, metropoliitta Ilarion kirjoitti Rossiskaja Gazeta-lehdessä tämän kuun alussa laajan artikkelin otsikolla: Maailma on suursodan partaalla.

Sodan pelko on toistuva aihe nyt länsimaisissakin lehdissä. Kuinka monia ahdistavatkaan syvästi uutiset Krimin rajojen siirtämisestä, ns. Ukrainan kriisistä, malesialaisen matkustajakoneen alas ampumisesta, Israelin ja Gazan välisestä sodasta, Syyrian pitkästä väkivaltaisesta sodasta. Uutiset väkivallasta Somaliassa, Kongossa, Nigeriassa (satojen koulutyttöjen sieppaus), Jemenissä ja Irakissa kuristavat mieltä. Vainoaalto Pohjois-Irakissa on järkyttänyt kristittyjä. Tappavan Ebola-viruksen leviäminen Länsi-Afrikan maissa on toisille kuin maailmanlopun enne.

Me olemme eläneet Euroopassa kohtalaisen rauhan tilassa niin kauan, että tällaiset asiat kammottavat meitä. Isiemme ja äitiemme tavoin emme ole tottuneet siihen, että maan osassamme soditaan ja omankin perheen jäseniä kaatuu ja kuolinviestejä tulee. Emme pysty eläytymään maailman sotaisiin jaksoihin, mustasurmaan ja vastauskonpuhdistuksen kauhuihin Euroopassa, nälkävuosiin Suomessa.

Sen me kuitenkin voisimme palauttaa mieleen, että vaikeina aikoina Jumalan lapset ovat usein hakeutuneet lähemmäksi Jeesusta ja toisiaan. Yhdessä Jeesuksen kanssa ja hänen omiensa kanssa yksi ihminen jaksaa paremmin. Tarvitsemme lohduttajia ja muut tarvitsevat lohduttajia.

Ennen kaikkea Jeesuksen lausumiin opetuksiin vaikeista ajoista olisi hyvä taas palata. Tällaisia historian vaiheita varten hän sanoi: ”kun kuulette sotien ja kapinain melskettä, älkää peljästykö. Sillä näitten täytyy ensin tapahtua...” Vielä hän sanoi: ”Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan,...” ”ja taivaalla on oleva peljättäviä näkyjä ja suuria merkkejä.” ”Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä...” (Raamatun käännös -92 vaihdettu 33/38=Kopioija)

Kansalähetyksen työntekijöiden Kaija Martinin ja Seija Järvenpään surma 24.7. Afganistanissa kuuluu tähän Jeesuksen etukäteistietoon. ”Näin täytyy ensin tapahtua” hän sanoi. Hän kuulostaa julmalta. Hyvä kaiketi kuitenkin on, että hän ilmaisi etukäteen, miten häntä ja evankeliumia tultaisiin vihaamaan. ”te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden”, hän sanoi.

Ylösnousemisensa jälkeen hän palasi rikki revittyjen omiensa luokse ja sanoi ensimmäiseksi: ”Rauha teille!” Opetuslapset olivat piiloutuneet suljettujen ovien taakse, mutta siinä pelon ilmapiirissä Jeesus sanoi: ”Rauha teille!” Nämä sanat loivat heihin sen, mitä hän heille sanoi.

Ystävä, rauha sinulle Jeesuksen tähden.

Anna meille rauhasi - virsi 514
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Pelon ilmapiirissä Jeesus sanoo: ”Rauha teille

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.10.2015 12:01

Tuota lukiessani tuli mieleeni ajatus, että: osasyynä pelkoon ja rauhattomuuteen, jopa uskovien sydämissä ja elämässä on varmasti myöskin.. ainakin osaksi on; liian kauaksi Herrasta ja Hänen tahdostaan/Sanastaan joutuminen. Kun seurakuntiin tulee liian suuri tarve ja halu saada vain jäseniä, elää lihan mieliteoissa ja jopa maailmankin tapojen mukaan... niin pakostakin saarnoista tulee "pehmosaarnoja, korvasyyhy saarnoja", joissa sallitaan kaikki ja mitä vain hyväksytään, vaikka se olisi ihan selvästi Raamatun Sanaakin vastaan. Kun pitää olla niin kamalan "rakkaudellisia ja suvaitsevia, .." Mutta väärällä tavalla ja sitä ei edes Jumala katso hyvällä.

Toki ihmiselämä tuo pakostakin eteemme erilaisia kauhukuvia, niin maailmalta, kuin ihan täältä lintukodistamme Suomen maastakin. Niitä voi tulla oman perheen kautta, naapurien kautta, sairauden yllättäen iskiessä, menneisyyden haavojenkin kautta, tms..

Mutta tulipa pelot sitten miten ja mitä kautta tahansa, niin niihin on aina olemassa todellinen Auttaja, apu ja syli, johon saa jokainen, niin hyvä, kuin huonoksi itsensä tunteva ihminen turvautua ja jäädä. Ja se sylihän on tietenkin taivaan Isän lämmin ja turvallinen syli, jossa tietää, että; "kaikki, aivan kaikki on jo Isän tiedossa ja hallinnassa. Mitään ei tapahdu meille Isän sitä tietämättä, tai sallimatta. Vaan aivan koko elämämme on jo Hänen tiedossaan." Siellä on virheemme, syntimme, lankeemuksemme, heikkoutemme, vajavaisuutemme, kiukkumme, kuin ne kaikki hyvätkin asiat ja käytös. Olemme joka hetki paljastetttuina Kaikkivaltiaan edessä. Halusimmepa sitä sitten tai emme, niin näin on asianlaita todellisuudessa.

Sen me kuitenkin voisimme palauttaa mieleen, että vaikeina aikoina Jumalan lapset ovat usein hakeutuneet lähemmäksi Jeesusta ja toisiaan. Yhdessä Jeesuksen kanssa ja hänen omiensa kanssa yksi ihminen jaksaa paremmin. Tarvitsemme lohduttajia ja muut tarvitsevat lohduttajia.

Ennen kaikkea Jeesuksen lausumiin opetuksiin vaikeista ajoista olisi hyvä taas palata. Tällaisia historian vaiheita varten hän sanoi: ”kun kuulette sotien ja kapinain melskettä, älkää peljästykö. Sillä näitten täytyy ensin tapahtua...” Vielä hän sanoi: ”Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan,...” ”ja taivaalla on oleva peljättäviä näkyjä ja suuria merkkejä.” ”Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä...”
(Raamatun käännös -92 vaihdettu 33/38=Kopioija)

Meidän ei tule lähteä kauemmaksi Herrastamme, vaan pyrkiä lähemmäksi Häntä, joka voi jopa vuoriakin siirtää pelkällä Sanallaan. Ja sinä, joka et vielä ole Jeesuksen oma ja sinua pelottaa kaikki, tai koet ettet voi tällaisenasi tulla Jeesuksen seuraajaksi, niin älä anna vihollisen valehdella sinulle noita em. asioita, vaan juokse jo sinne Golgatan keskimmäisen ristin juurelle, ja polvistu siihen sekä tunnusta, että: "Sinua pelottaa ja tarvitset avun,Auttajaa,.. tarvitset uuden elämän; Sinussa, Herra Jeesus." Ja tämä uusi elämä löytyy ainoastaan Jeesukseen uskomalla ja Häneen turvaamalla, sekä;kun tahhdot tunnustaa syntisyytesi, (sillä yksikään ihminen ei ole synnitön. Mutta jokainen katuva saa armon ja armahduksen ja vapauden Jeesuksessa Kristuksessa.)

Etsi Jeesusta Kristusta! Kokeile Jeesusta! Niin Hän lupaa ja tahtoo ottaa pelkosi pois ja antaa sinulle sellaisen varmuuden ja rauhan sydämeesi, jota ei mikään myrsky, vaikeus, sairaus, tms voi poistaa, tai kaataa..Ristinsä juurella on hyvä olla ja sieltä saat rauhan Jeesuksen nimen ja verensä kautta. :thumbup: :D

Tällainen laulu vielä lopuksi: kuunteleppa Käänny valoon
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Pelon ilmapiirissä Jeesus sanoo: ”Rauha teille

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.03.2022 15:17

Luuk. 12:
32 Älä pelkää, sinä piskuinen lauma; sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan.
33 Myykää, mitä teillä on, ja antakaa almuja; hankkikaa itsellenne kulumattomat kukkarot, loppumaton aarre taivaisiin, mihin ei varas ulotu ja missä koi ei turmele.
34 Sillä missä teidän aarteenne on, siellä on myös teidän sydämenne.

35 Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa;
36 ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.

37 Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä.
38 Ja jos hän tulee toisella yövartiolla tai kolmannella ja havaitsee heidän näin tekevän, niin autuaat ovat ne palvelijat.

39 Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä hetkellä varas tulee, hän ei sallisi taloonsa murtauduttavan.
40 Niin olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee."

:roll: Ajattelin ensin, että laitan vain tuon yhden jakeen (32) Mutta halusin sit kuitenkin hiukan laajentaa sitä Raamatunpaikkaa, joka on kokonaisuudessaan hyvä ja puhutteleva.

Pelko! Kuinka tuttua meille kaikille. Joku kehtaa tunnustaa pelkäävänsä, toinen esittää vahvaa joka ei koskaan pelkää mitään. Ihan miten vain, mutta niin valitettavaa kuin se onkin, niin Kaikki pelkäävät jotain, sinäkin, joka ajattelet olevasi jo niin vahva ettei mikään hetkauta sinua. Anteeksi sanani jos ne loukkasivat, mutta se on totuus, jonka joutuu ihan jokainen ihmislapsi ainakin itselleen myöntämään, vaikka muille esittäisikin ja sanoisikin olevansa jo niin kestävää tekoa ettei osaa pelätä, huolestua..tms..

Mal. 3:
16 Silloin myös Herraa pelkääväiset puhuvat toinen toisensa kanssa, ja Herra tarkkaa ja kuulee; ja muistokirja kirjoitetaan hänen edessänsä niiden hyväksi, jotka Herraa pelkäävät ja hänen nimensä kunniassa pitävät.
17 Ja he ovat, sanoo Herra Sebaot, sinä päivänä, jonka minä teen, minun omaisuuteni. Ja minä olen heille laupias, niinkuin mies on laupias pojallensa, joka häntä palvelee.
18 Ja te näette jälleen, mikä on ero vanhurskaan ja jumalattoman välillä, sen välillä, joka palvelee Jumalaa, ja sen, joka ei häntä palvele.

Onko meillä Herran pelkoa. Herran pelko on Jumalan kunnioittamista, ja halua totella Häntä, seurata Herraa Jeesusta, sekä nöyrtyä, niin ettei ylpeyden synti saisi vietyä poispäin siitä, mikä on Isän, Jumalammekin tahto kohdallamme. Toivon, etä minulla ja sinullakin rakas ystäväni on sydämessä oikeanlainen Jumalan pelko, joka tuottaa hyvää hedelmää, eli Rauhan hedelmää sydämiimme.

Tämä aika, missä nyt elämme vie helposti meiltä jokaiselta rauhan sydämestä, kun kaikki on niin uhkaavaa ja pelottavaa ja sekin, joka on minua kovasti huolestuttanut kun seuraan mediaa, saarnaajia ym profetioidenkin tuojia, miten pelkoa kuin lietsotaan ihmisten sydämiiin ja vedotaan kyllä Raamatun Sanaan, mutta otetaan sieltä vain niitä kohtia, joissa on pelkoa ja ahdistusta tuovia sanoja. Missä on se Toivo ja luottamus, jota jo Jeesuskin tahtoi tuoda ja luoda ympärilleen. :-|

Haluankin laittaa tuon seuraavan Psalmin tähän, joka kuin tuo toivoa ja kiitosmieltä siitä, kuinka Herra Jeesus auttaa; Häntä etsiviä, kaipaavia, pelokkaitakin ja surun murtamia, ym..

Ps. 40:
3 Hän antoi minun suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja pelkäävät ja turvaavat Herraan.
4 Autuas se mies, joka panee turvansa Herraan eikä käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka valheeseen eksyvät!

5 Herra, minun Jumalani, suuret ovat sinun ihmetekosi ja sinun aivoituksesi meitä kohtaan. Ei ole ketään sinun vertaistasi. Niitä minä tahdon julistaa, niistä puhua, niitten paljous on suurempi, kuin luetella taidan.
6 Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi.

7 Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.
8 Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni."
9 Minä julistan vanhurskautta suuressa seurakunnassa; katso, en minä sulje huuliani. Sinä, Herra, sen tiedät.
10 Minä en peitä sinun vanhurskauttasi omaan sydämeeni, vaan puhun sinun uskollisuudestasi ja avustasi; minä en salaa sinun armoasi ja totuuttasi suurelta seurakunnalta.

Millä me voisimme rauhoittaa sydämemme, tai tuoda rauhan sanomaa muille pelkääville ihmisille?

Meissä itsessämme, ei ainakaan minussa ole siihen voimaa tai kykyä itsessäni. Mutta kun itse pyrimme elämään lähellä ristin Herraa, Jeesustamme, joka päivä sydän Jeesuksen ihanassa ja kalliissa maahan vuotaneessa sovinto veressään pestynä puhtaaksi kaikesta mitä elämä ym tuovatkin sinne, niin silloin me saamme rukouksen sekä Sanan lukemisenkin kautta voimaa jaksaa, kestää, selvitä, ja saamme pyytää armoa ja anteeksiantoaan sydämiimme ja Hän tahtoo sen sinne myöskin antaa, lahjoittaa. :thumbup: :D

Me voimme ja me saamme kertoa rakastavasta Jumalasta, joka ei ole pelon tai tuomion Jumala, vaan se, joka tahtoo, että: "Kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan Hänet, joka on tullut maailmaan 2000v sitten antamaan itsensä ristinpuulle naulittuna kaikkien, aivan kaikkien maailman ihmisten syntivelan vuoksi ja puolesta." Jotta niin sinulla, kuin minullakin olisi ja ON mahdollisuus päästä kerran sinne taivaan iloon, riemuun ja rauhaan elämään ikuisesti kanssa pyhien ja saada nähdä Vapahtajamme Jeesus Kristus kasvoista kasvoihin! :wink: :thumbup:

Tuokaamme siis toivon sanomaa läheisillemme ja niille jotka nyt pelkäävät kuolemaa, sotaa, koronaa tai mitä muuta tahansa. Tämän kaiken pitää tapahtua, mutta se on kuitenkin, niin vaikealta kuin se varmastikin on monesta ymmärtää, tai hyväksyä, niin tämä kaikki on sittenkin Jumalamme hyvä tahto kaikkia ihmisiä kohtaan, jotta edes nämä asiat maailmassa voisivat vetää heitä lähemmäksi Häntä, Jeesusta, etsimään rauhaa ja pelastusta elämäänsä, siis: Antaa pelastaa itsensä tästä nurjasta sukupolvesta, niin kuin Raamattukin sen sanoo;

Ap. t. 2:
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".

Jari Vuorinen ja Krista - Jätä sydämes Herralle
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Onhan sydämessäsi jo taivaallinen Rauha?