Vuoden vaihtuessa

Vuoden vaihtuessa

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.01.2026 11:48

Ritva Tiilikainen

Joulu kiireineen ja vuodenvaihteen juhlat odotuksineen ja toiveineen, ehkä monille pettymyksineenkin, ovat ohi. Ratkaisevaa on, jäikö joulun Herra Jeesus Kristus kotiisi juhlien jälkeen, vai joutuiko hän hiljaa väistymään jättäen elämääsi tyhjyyden ja toivottumuuden. Kenties joidenkin kodeissa joulun päähenkilöllä ei ollut sijaa ollenkaan, niin kuin ei ollut sijaa majatalossa ensimmäisenä Vapahtajamme syntymäpäivänäkään.

Kuitenkaan hänen rakastava sydämensä ei ole siitä katkera, vaan edelleen Hän seisoo ovesi takana odottaen, että kutsut suuren juhlavieraan sisälle. Silloin voi kodissasi olla joulu joka päivä. Se ei pääty arkiviikkojen alkaessa vaan takaa turvallisuuden ja rauhan vuoden jokaiselle päivälle.

Lauluntekijä runoilee: "Vuosi vanha vaipui hautaan riemuineen ja murheineen. Ihmismieli puhkee nöyrään rukoukseen, kiitokseen."

Jälleen vuoden vaihtuessa tehdään tiliä menneestä, kirjataan voittoja ja tappioita. Vastaavasti uuden vuoden alkaessa luomme katseemme tulevaan, teemme päätöksiä ja lupauksia. Jumala tulee vastaan, jos me vilpittömästi tahdomme tehdä parhaamme. Jumalalle ei ole mieleen sellainen, että teemme lupauksia ilman tarkoitustakaan noudattaa niitä.

Sellaisesta Sana sanoo: "Kun teet lupauksen Jumalalle, niin täytä se viivyttelemätä. On parempi, ettet lupaa kuin että lupaat etkä täytä." (Saarn. 5:3-4)

Paras lupaus, joka miellyttää Jumalan isänsydäntä, on se, että annamme hänen Poikansa Jeesuksen tulla elämämme Herraksi. Silloin voimme yhtyä Raamatun sanoihin. "Yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin, minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa." (Fil. 3:13-14)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Vuoden vaihtuessa

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.01.2026 13:27

Oletko tehnyt uudenvuoden lupauksia, tai lupauksen? Oliko se sellainen, jonka voit myös toteuttaa, pitää? Vai annoitko lupauksen sen kummemmin asiaa edes tarkemmin ajattelematta? :think: Aika todennäköisesti,koska se on vain hauska ajanviete, ei mitään vakavaa mielestäsi. :???:

Minä en enää ole ns. miesmuistiin tehnyt minkäänlaisia lupauksia, koska en kuitenkaan voi niitä toteuttaa, tai pitää. Turha edes ajatella tekevänsä lupauksen, jota ei voi pitää, tai edes toteuttaa, vai mitä? :roll:

Jos jotain voisin luvata, ilman tinoja, joita pidän hömppänä, siis tinoja, koska se on ennustelua jostain ja sellainenhan ei sovi uskovalle alkuunkaan minun mielestäni, niin se mikä se voisi olla niin se olisi halu kasvaa uskossani ja päästä yhä vain lähemmäksi Herraani ja Hänen tuntemistaankin. Sekä, saada olla käytössään tällaisenani; pienenä, jotta heikkoudestani tai pienuudessani huolimatta... Jumalan voima voisi paremmin tulla näkyviin minunkin elämäni kautta. :think: Ei minun osaamiseni, tai minun ns "hyvyyteni" kautta, ei todellakaan, vaan Jeesus Kristus ja Hänen voimansa ja johdatuksensa, apunsa, jne..kautta. "Sillä heikkona olen väkevä". Ja "mieluimmin kerskaan heikkoudestani, jotta Jumalan voima voisi asettua minuun ja saisin olla omanaan, käytössään: sieluja voittamassa taivaan kotiin" :thumbup:

Elämä koettelee, ja siksi pitää valvoa joka hetki omaa (ei toisten uskon tilaa) vaan sitä omaa uskonsa tilaa. Mutta, kun sydämessämme on Jumalan rauha, tuo ihmeellinen ja yli ymmärryksemmekin käyvä voima ja apu kaikissa koetuksissakin, niin siinä on apu, sekä lohdutus sydämiimme joka hetki, se auttaa ja se rauhoittaa mielemme. Ja kun tämä maailma vain koko ajan pahenee ja uskovatkin ovat aivankuin neuvottomina, epävarmoiksi tulleita, siitä: mikä on sitä oikeaa evankeliumia, (kun on jo miellytty valheen sanoihin..) Niin siinä kaiken keskellä, kun sydämessä on tuo ihana, sekä rohkaisevakin: Jumalan rauha, se, joka kestää ja pysyy: tulkoon, tai myrskytköön, tulkoon vaikka Sanan miekkoja vastaan, niin Hänen rauhansa ei poistu, eikä vähene, vaan se pysyy, kestää, sekä varjelee sydämiämme pysymään lujasti kiinni Kristuksessa Jeesuksessamme ja polvillaan ollen molemmin käsin rististään kiinni pitäen, kiittäen Häntä avustaan sekä veren voimastaan. :thumbup: :clap:

Gal. 1:
6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.

8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

2. Tess. 3:16 Mutta itse rauhan Herra antakoon teille rauhan, aina ja kaikella tavalla. Herra olkoon kaikkien teidän kanssanne.

:thumbup: Aloitetaan tämä vuosi, kuin ymmärtäen se totuus, että; Aika käy vähiin ja Jeeesus voi tulla hakemaan omansa Karitsan häihin ihan minä päivänä tahansa. Ja silloin ei enää kerkiä tehdä valmisteluja, tehdä parannusta elämän tavoistaankaan, tms, Ei! Vaan silloin pitää olla valmiina lähtemään kotiin, kun pasuna soi ja Jeesus tulee enkeliensä kanssa noutamaaan meitä kotiin... Hän Ei vielä tule maan päälle asti, vaan pilviin ja se maan päälle tulonsa tapahtuu vasta ihan lopussa, kun Hän tulee öljymäelle tuhannen tuhansine pyhineen, joita mekin rakkaat uskon ystävät toivon mukaan olisimme sinä päivänä.. :wink:

Nyt on aika laittaa asiat kuntoon Jumalan kanssa! :thumbup:

Aam. 4:12-13
Sentähden minä teen sinulle, Israel, näin. Koska minä tämän sinulle teen, niin valmistaudu, Israel, kohtaamaan Jumalaasi. Sillä katso: hän on se, joka on tehnyt vuoret ja luonut tuulen, joka ilmoittaa ihmiselle, mikä hänen aivoituksensa on, joka tekee aamuruskon ja pimeyden ja joka kulkee maan kukkulain ylitse-Herra, Jumala Sebaot, on hänen nimensä.

Luuk. 14:
16 Niin hän sanoi hänelle: "Eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui monta.
17 Ja illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: 'Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina'.

18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla'.

21 Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle'.
22 Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa'.

23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani'."

Ei miellytä tähän maailmaan, eikä mihinkään eikä keneenkään täällä, vaan pyritään elämään niin, että; olemme Hänen hääkutsunsa arvoisia, ja jos mahdollista voitettaisiin lisääkin sieluja niihin suuriin Karitsan häihin mukaan!! Ei loukkaannuta Sanaan, vaikka se saattaakin joskus hiukka riipastakin, kun Herra tahtoisi meidän kuolettavan lihamme tahtoa ja suostua tyytymään vähään, koska olemme kuninkaallista papistoa niin kutsunsa on tärkeä, ja siihen ei sit kantsi tehdä esteitä ja siten lopulta jäädä taivaspaikastaankin ulos, pois. :???:

:thumbup: Tämä laulu lopuksi: Oi kiitos Herran
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Vuoden vaihtuessa

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.01.2026 19:17

:think: :wink: Niinpä, jälleen on vuosi vaihtunut ja uusi on alkanut pikku hiljaa rullaamaan eteenpäin. Moni varmaan teki uudenvuoden lupauksen tai lupauksia ja koittaa nyt hiki otsalla pitää lupauksistaan kiinni. Mä en enää tee lupauksia, en kuitenkaan pysty pitään niitä ja muutenkin koen sellasen lupailun lapselliseksi. Toki lapsiahan meistä pitäisikin tulla Jeesuksen sanojen mukaan (Matt. 18:2-5 ) Mutta ei pentuja, jotka luulevat saavansa tehdä, tai sanoa ihan mitä vain, tai mennä ihan mihin vain haluaa, ei niin ehei! Vaan on hyvä tulla Jeesuksen luokse, pysyä Hänen lähellään, ja jutella Jeesuksellemme sekä pyytää syntejämmekin anteeksi Häneltä, sekä verensä puhdistavaa pesua, voimaa, jne.. :think: :thumbup:

Kun katsomme maailman menoa, ja tätä aikaa, ihmisiä, niitä, jotka eivät tunnu tarvitsevan Vapahtajaa, jos Jumalaakaan jne.. Niin, kun katsomme ajanmerkkejä, niin ymmärrämme,tai ainakin pitäisi havahtua, ymmärtää, että; On aika tulla ristin juurelle, Jeesuksen omaksi, Hänen verellään pestäväkseen synneistämme sekä muuttua, kuolla lihamme tahdolle, siis omille ns. "hyville" päätöksillemme, joista haemme vain itsellemme tyydytystä, ym...

:cry: Voi, kuinka kovia meistä uskovistakin on tullut ajan saatossa. Herkkyys, toisesta välittäminen, nöyryys, Jumalan pelko, sekä oikea Jumalan sydämiimme antama rakkaus lähimmäisiämme ja uskon siskoja ja veljiäkin kohtaan on kadonnut ja kuin valunut pois,...kuin vesi hanhen selästä. Ja ollaan kyllä rakkaudellisia niille, joista tykätään, tai joista voi hyötyä. Mutta totuudessa vaeltavia pilkataan ja kartetaan..ihan jopa mustamaalataan ja häpäistään, tajuamatta ettei pilkata, häpäistä ihmistä, vaan ihmisessä asuvaa Jumalan Pyhää Henkeä, Jumalan sydäntä loukataan..Koska ei enää haluta olla yhtä Kristuksessa Jeesuksessa, vaan kulkea ihan omia ja oman tahdon latuja! :???:

Minä ainakin haluan ja pyrin kuolettamaan rukouksella lihani jupinat ja murinat, joissa saattaa jopa särähtää jotain ikävää toista Herran omaakin kohtaan jopa ja jonka ymmärrän täysin vääräksi ja sopimattomaksi Herran omalle. Siitä on tehtävä heti parannus, kun huomaa olevansa nurjamielinen jotakin toista ihmistä, tai uskovaa kohtaan; oli sitten miten pahasti loukattu ja sanottu valheellisesti, tms Ja tiedän jo; Ettei se onnistu koskaan minun omassa voimassani, ei todellakaan.. Vaan tarvitsen siihen ja me kaikki tarvitsemme siihen Jumalan apua ja voimaa, Henkensä puhetta sekä; Sanan sattumista sydämeenkin: osoittaen itsemme väärämielisiksi ja syntisiksi, josta on tehtävä parannus ja haluttava,.. on kuin tultava tarve muuttua toiseksi, joka kelpaa Isän edessä... Sanahan sanoo, että: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon!" Jaak. 4:6; Sananl. 3:34; Ps. 25:9

Onko sydämissämme Jumalan ihana rauha ja lepo, jonka tähden kestämme Herran avulla ja Hänen voimassaan, sekä Hänen edessään ollen kaiken sen; mitä sitten eteemme tuleekin päivittäin, tai hetkittäin, tai vain toisten ilkeiden ja kateellisten, nurjamielisten taholta jotain ikävää, joka saa sydämemme itkemään tuskasta ja pahasta mielestä, tms..Emme kestä, emme jaksa, osaa, emme pärjää rakkaat ystävät, Jos me emme opi viipymään päivittäin siellä Golgatan verisen ristin juurella rukoillen, anoen, kiittäenkin ja pyytäen sydämiimme veren puhdistusta ja muutosta käytökseemme, ajatteluumme, sekä kykyä: koetella kaikki aina ensin Raamatun Sanalla, rukouksella, jne, sekä vain kestää koetukset, jotta emme ajautuisi väärien oppien ja opettajien vietäviksi ja siis harhaan, eksyksiin, josta on usein hyvin vaikeaa palata takaisin, koska oma ylpeyskin on jo esteenä palaamiseen ja nöyrtymiseen, tunnustamiseen, että: Pieleen meni ja nyt on vain yksi tie takaisin ja se on: nörtymisentie: polvitie. :think: :shifty: Jaak. 4:8- 11

Olisiko nyt jo aika muuttumiseen, muutokseen, kenties takaisin ensirakkauteen palaamiseen ja pieneksi jälleen myöskin tulemiseen; lapseksi, Isän Jumalan lapseksi? Kantsii miettiä meistä jokaisen tuota. Minä ainakin tahdon mieluimmin olla pieni ja heikko, sekä paljon Herraani tarvitseva, kuin osaava, ja koittaa vain päteä, ja olla jotain suurta ja mahtavaa, ehkä ihailtukin ja .. Ja kuitenkin kerran kuulla sitten Jeesukseltani, ettei hän edes tunne minua! :think:

Matt. 7:
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.

26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."

28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.

Liian kylmät tuulet by Lasse Heikkilä
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Onhan sydämessäsi jo taivaallinen Rauha?