"Minä tulen yrttitarhaani, siskoni, morsiameni; minä poimin mirhani ja balsamini, minä syön mesileipäni ja hunajani, juon viinini ja maitoni." Syökää, ystävät, juokaa ja juopukaa rakkaudesta. Minä nukuin, mutta minun sydämeni valvoi.
Kuule, rakkaani kolkuttaa: "Avaa minulle, siskoseni, armaani, kyyhkyseni, puhtoiseni. Sillä pääni on kastetta täynnä, kiharani yön pisaroita."
"Olen ihokkaani riisunut; pukisinko sen päälleni enää? Olen jalkani pessyt; tahraisinko ne taas?" Rakkaani pisti kätensä ovenreiästä sisään. Silloin minun sydämeni liikkui häntä kohden; minä nousin avaamaan rakkaalleni, ja minun käteni tiukkuivat mirhaa, sormeni sulaa mirhaa salvan kädensijoihin.
Minä avasin rakkaalleni, mutta rakkaani oli kadonnut, mennyt menojaan. Hänen puhuessaan oli sieluni vallannut hämmennys. Minä etsin häntä, mutta en häntä löytänyt; minä huusin häntä, mutta ei hän minulle vastannut. Kohtasivat minut vartijat, jotka kaupunkia kiertävät, he löivät minua ja haavoittivat minut; päällysharson riistivät yltäni muurien vartijat.
"Minä vannotan teitä, te Jerusalemin tyttäret: jos löydätte rakkaani, mitä hänelle sanotte? Sanokaa, että minä olen rakkaudesta sairas." "Mitä on sinun rakkaasi muita parempi, sinä naisista kaunein? Mitä on sinun rakkaasi muita parempi, ettäs meitä näin vannotat?" "Minun rakkaani on valkoinen ja punainen, kymmentä tuhatta jalompi."
(Korkea veisu 5:1-10)
Korkeassa Veisussa kuvataan herkästi Yljän ja morsiamen, seurakunnan ja käytännössä sen yksityisen jäsenenkin, välisiä suhteita. Yljän rakkaus morsiantaan kohtaan on kuvattu palavaksi, mutta valitettavasti hän ei aina saakaan unen raskauttamalta morsiameltaan kylliksi vastarakkautta. Tämä käy ilmi uneliaan morsiamen ja hänen luokseen pyrkivän Yljän kuvauksesta.
Morsiamen uni ei kuitenkaan ollut suruttomuuden unta, koska hän sanoo sydämensä valvovan. Kuitenkin Ylkä tahtoi herätellä häntä, kuten meitä kaikkia, joille on "Yljän viipyessä tullut uni".
Huomatkaamme, miten hellästi puhutellen Ylkä kolkuttaa sydänten oville: "Avaa minulle siskoseni, armaani, kyyhkyseni, puhtoiseni." Ylkämme tahtoo muistutella, että olemme hänen Hengestään osallisina hänen sisariaan ja veljiään. Olemme hänen armaitaan, hänen rakkautensa kohteita. Olemme hänen armokyyhkysiään, koska hänen Henkensä ei ole sydämistämme sammunut. Olemmepa peräti puhtoisiakin, koska hän on sydänverellään meidät puhdistanut.
Näiden sanojensa katteeksi Ylkä vielä lisää: "Sillä pääni on kastetta täynnä, kiharani yön pisaroita." Eikö juuri Getsemanessa ja Golgatalla ollut Ylkämme pää verikastetta täynnä, kiharat synnin sysimustia pisaroita tulvillaan. Siellä Ylkämme hankki oikeuden käyttää näitä rakkaita nimityksiä. Tällä tavoin hän herättelee meitä näkemään taivaallisen perintöosamme ja sen, mitä hän on saanut sitä hankkiessaan kärsiä.
Unemme saattaa kuitenkin olla niin raskasta, ettemme herää Yljän rakkaus- emmekä kärsimyssanomankaan kuulossa. Voimme olla yhtä kylmiä, kuin kyseinen morsian, joka ei noussut rakkaasta puhuttelusta huolimatta avaamaan ovea Yljälleen.
Perin kummallisia olivat hänen esteensä: "Olen ihokkaani riisunut, pukisinko sen päälleni enää? Olen jalkani pessyt, tahraisinko ne taas?" Meidän esteemme saattavat kuitenkin olla hämmästyttävän samankaltaisia. Kun kuulemme puhuttavan Kristuksen tuntemisen syvenemisen tarpeellisuudesta, voi ajatuskulkumme olla jotenkin tämänsuuntainen: Olen syntirääpäleeni parannuksessa riisunut ja pukeutunut Kristuksen vanhurskauden pukuun. Olen jalkojanikin pessyt, ja se on tuntoani puhdistanut. Mitä minulta vielä vaaditaan?
Kaikki on oikein, mutta jos tämän läksynomaisesti oppineina totumme Jumalan armoon, alkaa uni vaivata, eikä Ylkä olekaan enää yhtä rakas kuin kihlausaikana.
Ellei Ylkä saa meitä hereille rakkailla puheillaan, hänen täytyy käyttää voimakkaampia keinoja. Silloin hän vieläkin "pistää kätensä ovenreiästä sisään", se tarttuu tuntuvammin elämämme kulkuun. Yhden se käsi painaa sairasvuoteelle, toista se koettelee lähiomaisen sairaudella tai kuolemalla, kolmannen se sallii joutua vääryyden tai jonkun onnettomuuden kohteeksi. Kärsimysten muodot ovat mittaamattomat.
Jos tunnemme elämässämme tämäntapaisia "käden pistoja", anelkaamme, että niiden vaikutus olisi sama kuin tekstin morsiamella, jonka "sydän liikkui Ylkää kohden". Hän nousi avaamaan rakkaalleen, ja hänen kätensä tiukkuivat mirhaa, sormensa sulaa mirhaa salvan kädensijoihin".
Morsiamen täydellistä mielenmuutosta kuvaa voimakkaasti tuo ilmeisesti vertauskuvallinen mirha, mikä juuri sulana on kaikkein arvokkainta. Se oli ikään kuin rakkauden todiste, mikä sisäänpyrkijän olisi pitänyt ottaa vastaan, Mutta hänen "rakkaansa olikin jo kadonnut, mennyt menojaan". Morsian etsi häntä, mutta ei löytänyt, huusi hänelle, mutta ei hän vastannut.
Näinhän meille voi joskus käydä. Yljän "käden piston" jälkeen. Silmämme raottuvat sen verran, että tajuamme rakkaudenpuutteemme Ylkää kohtaan. Havahdumme avaamaan sydämemme hänelle, mutta hän onkin jo kadonnut. Etsimme häntä sanankuulosta ja Raamatusta. Teemme pitkiäkin seuramatkoja ja huutelemme rukouksessa hänelle saamatta mitään vastausta. Tunnemme aidosti psalmistan mielialan: "Niin kuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni janoaa Jumalaa, elävää Jumalaa" (Ps. 42:2-3). Ellemme saa janoamme sammumaan, saatamme kokea psalmin jatkonkin: "Kyyneleeni ovat minun ruokani päivin ja öin" (Ps. 42:4). Onko silloin ihme, vaikka meidänkin "sielumme valtaa hämmennys!"
Tällainen on tekstin morsiamen tavoin "rakkaudesta sairas" kristitty. Ei tämä tila ole tavallinen, eivätkä kai kaikki kilvoittelijat ole koskaan poteneetkaan tällaista sairautta. On kuitenkin - Raamatunkin mukaan - eräitä, joille "uuden tulen tarve" tulee joskus niin polttavaksi, että hän ripittäytyy perusteellisesti ja kuulee julistuksen syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksen nimessä ja veressä, hän joskus kaipaa tuon veren kostutusta sydämessään.
Mahdotonta on kokemattoman ymmärtää "rakkaudesta sairasta" sieluntilaa. Eivät sitä "muurien vartijatkaan" käsittäneet, vaan "löivät, haavoittivat ja riistivät päällysharson" morsiamelta
Tämän päivän ymmärtämättömät "muurien vartijat" voivat käyttäytyä yhtä julmasti syyttämällä "Kristuksen sisäistä tuntemista" etsivää vähintään mystikoksi, jopa henkisesti sairaaksikin.
Ei tilanne ole kuitenkaan huono, vaikka joskus hätäilemmekin pelätessämme kadottaneemme Ylkämme. Ei hän ole kaukana vaan "leikkii joskus piilosta" kanssamme, kuten joskus sanotaan.
Kallis lukijani, jos tunnet etsiväsi läheistä yhteyttä "viattomuudesta valkoiseen ja sovintoverestä punaiseen" Ylkääsi, älä tarkkaile sydäntäsi, vaan tyydy "uskomaan näkemättäkin". Silloin voi sinullekin käydä kuin Korkean veisun morsiamelle, joka toisessa kohdassa todistaa: "Minä löysin hänet, jota minun sieluni rakastaa." Tee silloin samoin kuten morsian, joka jatkaa: "Minä tartuin häneen, enkä hellittänyt hänestä, ennen kuin olin saattanut hänet äitini taloon, kantajani kammioon" (Kork.v. 3:4). Tartu sinäkin uskon käsivarrella Veriylkääsi, pidä kiinni hänestä, äläkä hellitä ennen kuin "kantajasi kammiossa", kunnian kirkkaudessa!
Onni Hietala
(kirjasta Sanan lähteillä)