Kalevi Lehtisen perintö: rakkaus jää

Kalevi Lehtisen perintö: rakkaus jää

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.09.2014 13:17

11.9.2014 12.00
Mari Turunen

Olen viipyillyt tuoreen Kalevi Lehtisen teksteistä kootun Armo jää -kirjan äärellä. Aivan kuin kuulisi Kalevin äänen sitä lukiessa. Mieleen on noussut monia kohti käyviä puheita, siunaavia sanoja ja lämmintä työtoveruutta, sillä sain tutustua Kaleviin hänen viimeisillä vuosillaan ihailtuani häntä etäältä sitä ennen.

Vastavalmistuneena teologina sain tehdä tämän idolini kanssa yhteistyötä, vetäessämme Kalevin ja Leenan kanssa evankelistojen koulutusviikonloppuja. Hätkähdin ymmärtäessäni, että he ottivat minut, keltanokan tasaveroiseksi työkaveriksi ja tiiminä veimme viikonloppuja läpi. Mitä luottamusta, rentoutta ja iloa yhdessä tekemisestä! Opin niin paljon.

Niinpä silloin tuntuikin luontevalta kysyä Lehtisen pariskunnalta, voisivatko he tulla vihkimään minut ja kihlattuni, tulisesti rakastuneen nuoren parin. Se olisi kunniatehtävä, he sanoivat pilkettä silmissään.

Kuusi vuotta sitten alttarilla jännitti ja liikutti. Piti oikein ponnistella, etteivät kyyneleet ala valtoimenaan valua. Muistan vihkimisestämme vain muutamia sirpaleita, kuten Leenan lempeän rohkaisevan hymyn, joka kesti koko toimituksen ajan. Ja ne Kalevin vihkipuheen aloitussannat:

"Maailmankaikkeuden vanhin tunne on rakkaus. Sillä rakkaus on virrannut Kolmiyhteisen Jumalan persoonien välillä aina.." Huikeaa.

Kun kaksi vuotta myöhemmin sulattelin suru-uutista Kalevin kuolemasta, työntelin esikoisemme vaunuja Vesijärven rannalla. Rukoilin ja mietin mitä kirjoittaisin Leenalle surunvalittelukorttiin. Kirjailijalle sanoilla on merkitystä. Herra mitä kirjoittaisin..

Sitten mieleeni nousivat nuo vihkipuheen sanat "Rakkaus on maailmankaikkeuden ensimmäinen tunne.." Mutustellessani niitä sain oivalluksen: se jää myös viimeiseksi!

Tämän kirjoitin Leenalle. Myöhemmin hän kertoi, kuinka viimeisenä iltanaan Kalevi ja Leena olivat puhuneet puhelimessa ja lopuksi rukoilleet toistensa puolesta, siunaten toisensa. Se ei ole ammattiuskovaisillekaan automaatio, mutta tuona iltana he rukoilivat. Miten kaunista.

Rakkaus jäi viimeiseksi.
---
Tämän Jumalan miehen rakkaus ja viisaus on jäänyt elämään monia tarinoina, kirjoina ja muuttuneina ihmiseläminä. Hänen esimerkkinsä innoittaa edelleen monia.

Nyt on meidän aikamme kertoa Jeesuksesta ja hänen elämää muuttavasta armostaan. Se ilahduttaisi Kaleviakin eniten.

On aika valita millaisena minä haluan tulla muistetuksi kun oma aikani päättyy.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Kalevi Lehtisen perintö: rakkaus jää

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.08.2022 17:55

Tuo jotenkin kosketti minua ja kuinka todellakin Lehtisen pariskunta, molemmat ovat olleet Herran johdatettavissa. Ja vaikka en heitä tuntenutkaan, henk koht niin mitä olen heitä ja Kalevi veljeäkin kuunnellut netistä, niin olen tykännyt, siinä on ollut: aitoutta, nöyryyttä, sekä välittämistä toisistakin, kun tuntuu että tämä aika on sellaista, että halutaan välittämistä itselle, mutta ei jaeta sitä toisille eteenpäinkin..

Tämä seuraava Raamatunpaikka nousi sydämelleni ja vaikka koitin etsiä jotain toista, niin tämä aina vain tuli uudestaan eteeni, joten laitan sen tähän meille;

Hepr. 2:
1 Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen ohitse.
2 Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,
3 kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,
4 kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan?

Onko ensirakkaus kuolemassa uskovien sydämistä? Se palava ja ihana ihmeellien rakkaus Jumalaa kohtaan jossa haluaa olla palavana soihtuna maailmassa, sekä läheistensä elämässä, kertomassa Jeesuksesta ja Hänen rakkaudestaan jokaista ihmislasta kohtaan. :think:

Haluan laittaa pari Raamatunpaikkaa, jotka tulivat sydämelleni, niin itseäni kohden kuin ehkä sinuakin kohden kuin meitä puhutellen.. rakas kanssamaatkaajani. :roll:

1. Joh. 5:
1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.

5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.

7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

1. Joh. 4:
15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.

18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

Raamattuhan on täynnänsä puhetta rakkaudesta ja kuinka Jumala Pojassaan rakastaa meitä ihmislapsia, vaikka Hän tietääkin mitä tekoa me itse kukin olemme, niin siltikin Hän jaksaa ja haluaa välittää meistä, sekä: auttaa, lohduttaa, rohkaista, neuvoa elämään ja olemaan oikein tässä maailmassa, ajassa, joka nyt on sekaisin ja aiheuttaa monille jopa uskovillekin suurta pelkoa, koska elämä tulee muuttumaan yhä vain hankalammaksi ja on opeteltava vain luottamaan Jumalaan aivan kaikessa. Pysyttävä lähellä veristä ristiä; rukouksessa ja kiitoksessakin. Sekä joka aamu pyrittävä aloittamaan päivämme; etsien Herramme kasvoja, sekä tahtoa ja pyytäen apuaan ja voimaansa, viisauttaankin jokaiseen uuteen armon päiväämmekin, jne..

Nyt ei enää saa nukkua tyytyväisyden unta, tai mukavuudessa elämisen unelmaa, unta. Nyt on oltava valmiina ja hereillä, valvomassa ja sydän kääntyen etsimään sitä, mikä on Herramme tahto meitä kohtaan. Jeesus saapuu pian ja se ei ole pelottelua, ei! Vaan se on totuus, jonka pitäisi herättää sydämemme maailman ja mukavuuden rakastamisesta: valvomaan omaa uskomme tilaa, jotta; olisimme valmiit lähtemään tuuliin ja pilviin, kun pasuna soi ja Jeesus tulee noutamaan pois tämän kaiken hirveänkin keskeltä meidät omansa, jotka tahdoimme olla valmiina sekä odottaa Häntä tulevaksi. Ylkä saapuu; onko morsian valmistautunut jo häihin?? :roll:

Joh. 3:
29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
31 Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
32 Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.

33 Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.
34 Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
35 Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

Ja lopuksi haluan vielä laittaa tämän Raamatunpaikan, sillä en silloin puhu itse omiani, vaan minkä Jumala on määrännyt ja säätänyt sanottavaksi aivan kaikille ihmisille;

Joh. 12:
24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.
25 Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään.
26 Jos joku minua palvelee, seuratkoon hän minua; ja missä minä olen, siellä on myös minun palvelijani oleva. Ja jos joku minua palvelee, niin Isä on kunnioittava häntä.

Katsoppa tämä video vielä lopuksi; Sinua Siunaten!Isän Rakkauskirje
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Jeesuksen Rakkaus koskettakoon sydäntäsi!