"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." (Matt. 22:37-40)
Agape-rakkaus
"Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat." (Matt. 7:12)
Jumalan agape-rakkaus vaikuttaa meissä lähimmäistemme rakastamista. "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sen tähden on rakkaus lain täyttymys." (Room. 13:10)
Kaikkein rakkaimman ja läheisimmän ihmisen sydän voi sukeutua jatkuvista laiminlyönneistä ja kaltoinkohtelusta niin, ettei se enää avaudu rakkauden osoittamiselle. Näin voimme menettää kallisarvoisen suhteemme kokonaan.
Maailmassa rakkaudettomuus näkyy usein maiden välisissä konflikteissa ja maailmanlaajuisissa sodissa, jotka luovat epätoivoa, sairauksia ja kuolemaa. Jeesus sanoo: "Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys." (Joh. 10:10)

[Pixabay]
Jumala on rakkaus
"Herran pelko on viisauden alku, ja pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. " (San. 9:10) "Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus." (1 Joh. 4:8)
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21)
Kun noutamme Jumalan Sanaa rakastamalla Jumalaa ja lähimmäisiämme, toteutamme taivaallisen Isän tahtoa. Jeesus sanoo, että tehdessämme Isän tahdon mukaan keräämme aarteita taivasten valtakuntaan.
Jeesus nostaa ja kantaa
Hän kehottaa: "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta." (Matt.6: 19-20)
Jumala on pitkämielinen ja armollinen meitä kohtaan silloin, kun epäonnistumme suhteissamme lähimmäisiimme ja suhteessamme Jumalaan. Hän kantaa, nostaa ja auttaa kaikissa elämämme vaiheissa.
"Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan." (Jes. 46:4)
Jumala on uskollinen
Mikään muu ei voi täyttää lopulta sydämemme suurinta kaipausta kuin Jumalan agape-rakkaus. Jeesus on täydellinen Rakkaus, elämän lähde, josta ei koskaan enää tule jano.
"Mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään". (Joh.4:14)
Voimme luottaa hänen Sanaansa ja lupaukseensa: "Rakkaus ei koskaan häviä." (1 Kor. 13:8) Jumala on rakkaus, joka pysyy iankaikkisesti. " "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias." (Ilm.1:8)
Tässä maailmassa ei ole mitään, joka voisi korvata sydämemme suurimman rakkauden kaipuun, mutta sen tekee Jeesus Kristus. Jumala valvoo Sanaansa, johon voimme luottaa. Profeetta Jeremia kirjoittaa: "Herra sanoi minulle *Sinä olet nähnyt oikein, sillä minä valvon Sanaani toteuttaakseni sen." (Jer. 1:12) "Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankkaikkisesti." (Hebr. 13:8)
Jeesus on kanssamme
Me olemme Jeesuksen omia, ja me seuraamme hänen kutsuaan ja teemme hänen tahtonsa. Jeesus lupaa meille:" Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt.28:20)
Edelleen hän lupaa: "En minä sinua hylkää enkä sinua jätä"; niin että me turvallisin mielin sanomme: "Herra on minun auttajani, en minä pelkää; mitä voi ihminen minulle tehdä?" (Hebr.13:5-6)
"Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus." ( 1 Kor.13:13)
" Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi." (1 Joh.4:10)
Sari Salminen
Turku