Hyvän Paimenen johdossa

Hyvän Paimenen johdossa

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.01.2025 17:04

Mirjami Huhtilainen

Psalmi 23 on ollut minulle rakas lapsuudestani asti. Psalmi kuvaa ihanasti sitä, miten Hyvä Paimen huolehtii meistä. Hän etsii hyvät laitumet ja johdattaa laumaansa.

"Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu." Näin voimme todeta hänen ominaan. Nöyrä kiitollisuus täyttää sisimpämme: olen saanut syntini anteeksi ja olen matkalla taivaaseen. Voin kaikessa luottaa häneen. Saan kääntyä rukouksessa hänen puoleensa milloin vain ja missä vain. Hän haluaa kuulla äänemme, sillä hän rakastaa meitä. Hänessä on kaikki. Hän on elämämme.

Ristille puolestamme

"Minä olen se hyvä Paimen. Hyvä Paimen antaa henkensä lammasten edestä. Ja minä tunnen omani ja minun omani tuntevat minut." (Joh. 10: 11,14)

Jeesus ei säästänyt itseään vaan kävi ristinkuolemaan puolestamme, että me uskomalla häneen saisimme iankaikkisen elämän taivaassa. Hän täytti Isän Jumalan tahdon ristillä. Jeesus sanoi: "Isä, sinun tahtosi minä teen mielelläni." Teenkö minä hänen tahtonsa mielelläni?

Syrjäpoluilta laitumelle

Jeesus sanoi: "Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja ulos ja löytävä laitumen." (Joh. 10:9)

Hän on myös tie, totuus ja elämä. Oletko sinä jo Hyvän Paimenen laumassa? Hän rakastaa sinua ja tahtoo ottaa sinut omakseen. Hän antaa syntisi anteeksi, ja sinä saat pelastusvarmuuden sydämeesi. Jos olet poikennut syrjäisille poluille, palaa hänen luokseen. Hän on kaikkien ihmisten Vapahtaja, varsinkin uskovien. Jumalalle on kaikki mahdollista. Sinä saat jatkaa matkaasi iloiten hänen seurassaan.

"Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys." (Joh. 10:10)

Hyvä Paimen pitää huolta

"Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään. Virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden."

Jumala on puhunut meille pyhässä Sanassaan, joka on muuttumaton ja luotettava. Yhtä tärkeää kuin ruumiiin ravinto on meille hänen pyhä Sanansa. Sieltä saamme ammentaa ravintoa ja virvoitusta elämäämme. Jeesusta katselemalla me muutumme ja varjellumme pelastuksessa.

"Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."(1 Piet. 1:22-23)

Hyvä Paimen valvoo elämäämme

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat. Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen."

Pimeimpinä ja vaikeimpinakin hetkinämme tiedämme, että hän on kanssamme. Meidän ei tarvitse lannistua, vaan saamme luoda katseemme Vapahtajaamme. Hän antaa voimaa ja kärsivällisyyttä. Hän kantaa meitä vaikean ajan ylitse. Pimeän jälkeen tulee valo. Saamme ottaa vastaan hänen antamansa siunauksen vaikeuksien keskellä. Hän kasvattaa meitä tätä elämää ja iankaikkisuutta varten. Hänen haavainsa kautta saamme kokea parantumisen.

"Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määräämättömän kirkkauden, ylenpalttisesti, meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia." (2 Kor. 4:17-18)

Hyvä Paimen etsii eksyneet

Jeesus sanoi, että palvelija ei ole Herraansa suurempi. Jos maailma vainosi Jeesusta, se vainoaa hänen seuraajiaankin. Herra kuitenkin valvoo omiaan eikä salli kiusattavan yli voimien.

Vihollinen hyökkää elämäämme tavalla ja toisella, mutta saamme vastustaa sitä Jumalan Sanalla niin kuin Jeesuskin teki, vaikka oli Jumalan Poika. Joskus saattaa tuntua, että meillä on oikeus loukkaantua tai jopa katkeroitua jossakin tilanteessa. Herran tahto on kuitenkin, että jätämme asiamme hänen hoidettavakseen.

Jeesus opetti opetuslapsilleen Isä meidän-rukouksessa: "Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

Joskus Hyvän Paimenen täytyy ohjata tottelematonta lammasta sauvallaan ja vitsallaan. Hän ei tahtoisi yhdenkään lampaansa hukkuvan, vaan hän etsii eksyneet takaisin laumaansa.

Kaikki vaikuttaa parhaaksemme

"Sinä voitelet mminun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen. Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti."

Mikä etuoikeus meillä onkaan, kun saamme olla Hyvän Paimenen hellässä hoidossa ja johdatuksessa. Mitä meille tapahtuukaan elämässämme, se kääntyy parhaaksemme. Emme aina ymmärrä Herran sallimia teitä, mutta tärkeintä on, että pysymme Hyvän Paimenen lähellä. Hän valvoo ja vartioi meitä. "Kiitos ja ylistys hänelle."

Hän vie meidät viimein perille taivasten valtakuntaan. Siellä ei ole enää kipua, ei sairautta eikä kuolemaa. Saamme olla aina hänen kanssaan. Kestäkäämme tämä lyhyt, hetken kestävä ahdistus."Maailmassa teillä on ahdistus, mutta minä olen voittanut maailman." ”Minä olen teidän kanssanne," sanoo Herra.

Yöllä rukoillessani sain sanat: "Minun verellä lunastettu kansani, minä käyn teidän keskellänne ja etsin nöyriä sydämiä, jotka ovat kokonaan minulle totuudessa antautuneita. Minä tahdon vuodattaa Henkeni yllenne. Minä tahdon käyttää teitä. Etsikää minun kasvojani, sanoo Herra."
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Jeesuksen Rakkaus koskettakoon sydäntäsi!