Jumalan tiet ovat ihmeelliset, Hän etsii, kutsuu ja odottaa jokaista luokseen. Hänellä on jokaista ihmistä varten erityinen suunnitelma. Hän haluaa omakseen jokaisen.
Oma isäni kertoi minulle viimeisenä kesänään ennen kuolemaansa, kuinka hän sai kirjeen äidiltäni 8.6.1944 "sinne jonnekin" Kirjeessä kerrottiin kauan toivotun pojan syntymästä. Seuraavana aamuna alkoi venäläisten suurhyökkäys ja taivas täyttyi kranaateista niin, että ilma oli sakeana hiekkaa, puita, kiviä. Isä istui poteron tapaisessa kehnossa suojassa kumppaninaan pieni hiiri. Siellä hän kertoi rukoilleensa: "Jos sinä Jumala olet olemassa, pidä pikku pojastani huolta, sillä itse en tästä sodasta elävänä selviä."
Isä selvisi kotiin, mutta alkoholisoitui muutamassa vuodessa. Hän oli ollut hyvä isä ja puoliso ennen sotia, kertoi äitini, mutta 5 vuotta, 6 kuukautta ja 20 päivää oli muuttanut miehen. Hän näki öisin jatkuvasti painajaisia sodasta ja myös päivisin hänen oma sotansa jatkui. Juovuspäissään hänestä tuli väkivaltainen ja raaka. Perhe sai monesti juosta pakoon ja viettää öitään, milloin sukulaisissa, milloin kerrostalo vintissä tai kellarissa. Toisinaan isä teki hullun lailla työtä ja rahaa oli paljonkin. Mutta pian taas ryyppyputki alkoi ja rahaa ei riittänyt enää muuhun kuin viinaan.
Mutta Jumala ei unohtanut rukousta, jonka isäni oli rukoillut poterossaan: "Pidä Sinä huolta tästä pojasta!" Jumala alkoi vetää perhettämme puoleensa. Ensin mummuni tuli uskoon vuonna 1948 Frank Mangsin kokouksissa Finlaysonin kirkossa. Sieltä hän oli saanut pienen laulukirjan, jonka hengellisiä lauluja hän opetti minulle, kun olin hänen luonaan yökylässä. Mummu pyysi äitiäni ja myös meitä lapsia mukaansa hengellisiin tilaisuuksiin ja ne olivatkin jotenkin hyvin koskettavia. Nuoren pojan mieli tunsi selvästi erilaisen ilmapiirin. Tajusin Jumalan läsnäolon.
Syyskuussa 1957 Tampereen Vapaakirkossa oli hengellisiä kokouksia, jossa puhujana oli Johan Hedlund Tukholmasta. Silloin halusin ottaa Jumalan kutsun vastaan. Oma mieleni oli ollut isää kohtaan vihaa täynnä ja olin vakuuttanut itselleni, että maksan kaikki vääryydet takaisin, kunhan tulen aikuiseksi. Mutta sinne alttarin ääreen suli vihani ja paha oloni. Nousin uutena poikana polviltani, kun minulle vakuutettiin, että Jeesus oli tullut sydämeeni Raamatun lupauksen mukaan. Ilo pulppusi sydämessäni. Olosuhteet kotona eivät muuttuneet, mutta pelko oli haihtunut. Toki jouduimme olemaan varuillamme isän tähden, mutta viha oli poissa eikä vanha pelko koskaan palannut.
Hänen elämänsä jatkui entisellään. Isä kävi joskus Tampereen Saalemissa, mutta selvin päin hän ei sinne kuitenkaan uskaltanut tulla. Myös äidin kuoleman jälkeen isän ryyppääminen jatkui aina vuoden 1986 elokuuhun. Silloin hän soitti ja kertoi, että hänellä on todella paha olo. Hän pyysi päästä meille. Ajoimme vaimoni Riitan kanssa hänet meille ja istuutuessaan sohvallemme olohuoneessa, hän ensi töikseen pyysi anteeksi kaikkea sitä pahaa, mitä oli aiheuttanut menneinä vuosina minulle ja perheellemme. Oli hienoa kertoa, että olin jo aikaa sitten antanut kaikki hänelle anteeksi. Luin Raamatusta monia lupauksia, joissa vakuutetaan, että Jumala todella odottaa ja kutsuu jokaista ja haluaa armahtaa jokaisen ihmisen: "Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, saa armon." ja "Sitä, joka Minun tyköni tulee, Minä en heitä pois." Sitten rukoilimme yhdessä. Ilo oli suuri, kun sain julistaa hänelle synnit anteeksi Jeesuksen veren tähden.
Muutaman viikon kuluttua isä joutui sairaalaan, missä hänellä todettiin pitkälle edennyt keuhkosyöpä. Se oli levinnyt jo aivoihin. Sairaalassa käydessämme hän aluksi vielä kertoi innoissaan odottavansa, mitä kuoleman rajan tuolla puolella on. Hänellä oli nyt rauha sydämessään. Sitten nopeasti hänen tilansa heikkeni, eikä hän enää tuntenut minua eikä muitakaan. Hän vain puhui pikkupojastaan, mistä ymmärsin, että hän eli ajatuksissaan kaukana menneissä. Sitten hän aivan yllättäen sanoi sanat: "Jeesus riittää." Tämän jälkeen hän vaipui takaisin sinne jonnekin muistoihinsa. Pian tämän jälkeen hän muutti ajasta iäisyyteen. Isän rosoinen etsintä Taivaan Isän syliin kesti lähes koko maallisen elämän ajan, mutta nyt hän on perillä!
Jumala kuuli sieltä poterosta rukouksen myös pienen pojan puolesta. Jumala on todella pitänyt minusta huolta, olen saanut nuoruuden päivistä asti elää kaikki vaiheeni Hänen suuren armonsa varassa. Ja se ei ole vähäinen asia, kun saa jättää kaikki huolensa ja surunsa ristin juurelle.
Olen itsekin isä ja myös isoisä. On etuoikeus, kun saa kantaa lapsensa rukouksin Taivaan Isän eteen. Hän on uskollinen. Jeesus rakastaa loppuun saakka.
Ilkka Mikkolan kirje "Jumala kutsui"