MIKÄ ON TOTUUS?

MIKÄ ON TOTUUS?

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.08.2024 14:33

Erkki Mäkinen

Tämä kysymys oli tärkeä jo Jeesuksen päivinä, se on vielä tärkeämpi tänä päivänä tässä uskontojen sekamelskassa!

Totuus oli halpamyynnissä usein jo Vanhan testamentin aikana. Jumala kuitenkin nosti monta kertaa tuomareita, profeettoja ja kuninkaita hillitsemään kansan holtitonta epäjumalien palvontaa. Mutta kun tuomari, profeetta tai kuningas kuoli, kansa palasi pian haljenneille kaivoilleen. Totuus katosi.

Näin oli myös Jeesuksen aikana. Kun pilatus joutui tositilanteeseen Jeesuksen edessä, hän kysyi hämmästyneenä Jeesukselta:"Mikä on totuus?" Ehkä sen ajat ihmiset olivat niin tottuneet kirjanoppineiden ja fariseusten uskonnollisiin fraaseihin, että he eivät osanneet kaivatakaan muuta totuutta.

Sama pätee valitettavasti meidänkin maassamme. Papisto on ajatellut jo kaiken valmiiksi kansan puolesta ja näin petannut tien taivaaseen piittaamatta siitä, mikä on totuus tässä ihmiselämän tärkeimmässä kysymyksessä.

Jos onkin niin, että kaikki tiet vievät Roomaan, taivaaseen vie vain yksi tie, ja se on Jeesustie! "Minä olen tie ja totuus ja elämä." (Joh. 14:6) Tälle tielle ei tulla ihmisten ehdoilla, ei päätä kastelemalla eikä muita ulkonaisia seremonioita Jumalan Sanan ohjeiden mukaan.

"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." (Room. 10:9,10)

Tämä on totuus sielun pelastumisesta. Jos tahdot päästä taivaaseen, sinun tarvitsee syntisenä rukoilla Jeesusta antamaan syntisi anteeksi. Hän kuulee syntisen rukouksen ja antaa anteeksi ja uudestisynnyttää sinut Jumalan lapseksi. Kun vaellat täällä maitten päällä Sanan totuuden mukaan opissa ja elämässä, sinulla on turva tuomion päivänä. Jeesus johtaa sinut kuoleman virran yli Jumalan taivaisiin.

Tämä on totuus ylösnousemuksesta. Jeesuksen ajan uskonnollisen johtajat luulivat omistavansa totuuden, mutta itse asiassa he olivat hyvin kaukana siitä, jopa niin kaukana, että Jeesus joutui kysymään heiltä: "Minkä tähden te ette ymmärrä minun puhettani?" Jeesus vastasi itse: "Sen tähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani." (Joh. 8:43)

Totuus on Jumalan Sana! Kun totuus oli tehnyt vararikon aineellisessa maailmassa, uskonnollinen yhteisö oli seurannut esimerkkiä. Saarnaaja sanoo; "Vielä minä näin auringon alla oikeuspaikan, ja siinä oli vääryys, ja vanhurskauden paikan, ja sinä oli vääryys."

Siksi profeetta sanoo; "Totuus kompastelee torilla." Ja Aamos sanoo: "He vihaavat sitä, joka oikeutta portissa puoltaa, ja totuuden puhuja on heille kauhistus." (Aam. 5:10) Totuus oli Aamoksen aikana kokenut syvän inflaation, jopa niin, että akanoita haluttiin myydä jyvinä.

Kun akanoita kylvetään, niin akanoita saadaan. Tämä on vakava uhkakuva kristillisessä kentässä tänä päivänä. Olen näkemässä, että näitä akanain sirottelijoita on liikkeeellä jo liikaakin. Paavali varoittaa heistä: "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin." (2. Tim. 4:3,4)

"Että jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus." (1. Tim. 3:15) Nyt, hengelliset johtajat ja vastuunkantajat, pää pystyyn ja aistit raittiiksi, ja totuutta vaalien eteenpäin!

Kun Jeesus nuhteli fariseuksia totuuden vastustamisesta, pitääkö Raamatun nuhdella meitä totuuden hylkäämisestä? Jeesus uskoi totuuden meille;" Armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta." (Joh. 1:17) "Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni." (Joh. 18:37)

Johannes tunnetaan yleensä rakkauden apostolina, mutta hän pysyi myös totuudessa. Se huokuu hänen kirjeistään, esimerkiksi 3 Joh. 3,4. Raamatun aikana uskoon tulleet kastettiin vesikasteella pian uskoon tulonsa jälkeen.

Kun he tämän kuulivat (Pietarin saarnan), saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?" Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan (ja tulivat siis uskoon), ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."

Miten kaste tapahtui?" Johanneskin kastoi Ainonissa, lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä."(Joh. 3:23) "Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta ylös vedestä." (Matt. 3:16) Ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat ja heidät kastettiin. " (Apt. 18:8 ) Tämä on totuus uskovien kasteesta!

Jeesus antoi omilleen lupauksen Pyhästä Hengestä: "Vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman." (Apt. 1:8 ) "Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."(Apt. 2:39)

"Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi."

Näin Jeesuksen lupaus täytettiin. Tämä lupaus on voimassa edelleen kaikille uskoville! Tämä on totuus Pyhästä Hengestä.

"Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden." (Ps. 51:6 [8]) " Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"." (Joh. 8:31-32)

Juutalaiset hämmästyivät ja sanoivat:"Emmehän me ole olleet kenenkään orjia, mehän olemme Aabrahamin jälkeläisiä. Kuinka sinä sitten sanot: `Te tulette vapaiksi.`Jeesus vastasi heille:`Jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja`"

Tähän kategoriaan kuuluvat myös juutalaiset, koska Raamattu sanoo:" Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa." (Room. 3:23-24)

Juutalaisia vaani vielä toinenkin orjuus, lain orjuus. Sana sanoo: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he kaikki ovat lainkiivalijoita." Nämä lainkiivailijauskovaiset olisivat voineet vaikka tappaa Paavalin, jos olisivat saaneet siihen tilaisuuden. Kaikki väärä orjuuus on pahasta. Jeesus ei ollut vielä saanut tehdä vapaiksi näitä lainkiivalijoita.

Samanlaisessa orjuudessa elää myös tämän ajan uskonnollinen maailma, Suomi mukaan lukien! Totuutta on kyllä vielä tarjolla, mutta sille käännetään selkä, ja vaikka Jumala tahtoo:" että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden" (1. Tim. 2:2), "he kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin" (2. Tim. 4:4). Jumalan tuomio odottaa niitä, "jotka joutuvat kadotukseen, sen tähden, etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidakseen pelastua...että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta vaan mielistyneet vääryyteen" (2. Tess. 2:10, 12).

"Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa."(Room. 1:18 )

Jos ihminen rakastaa Jeesusta ja asiat ovat Jumalan ja ihmisten kanssa kunnossa, hän kyllä ohjaa ihmisen totuuden kuuliaisuuteen, "että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus." (Ef. 4:15) Rakkaus "ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa!
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Todistuksia, ajatuksia..