Ken on mi sydämet puhdistaa voi?

Ken on mi sydämet puhdistaa voi?

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.04.2017 15:57

Matti Tampio

Hengellisessä laulussa sanotaan: "Sydän kun auki on, sinne Jeesus tekee asunnon. Tänään häneen uskon, näen aamuruskon, päivä sarastaa."

Sydän on elin, joka kierrättää meissä elämän nestettä, verta. Se pitää meidät elossa Jumalan tarkan suunnitelman mukaan. Jumalan Sana kertoo kuitenkin, että sydämellä on suuri vaikutus ihmisen omaan ja toistenkin elämään.

Jumalan suunnitelmana kuuluu, että meillä olisi nuhteeton sydän vaeltaessamme Jumalan edessä. Syntiinlankeemuksen seurauksena tämä suunnitelma kariutui. Ihminen ei ollut kuuliainen Jumalan edessä vaan kuunteli paholaisen ääntä. Tottelemattomuuden seurauksena ihmisten pahuus vain lisääntyi maan päällä.

Jumalan Sana kertoo, milainen on sen ihmisen sydän, joka ei vaella Jumalan yhteydessä. "Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen."(Mark.7:21-23)

Tällainen on sydän, jossa Jeesus ei asu ja jota hän ei ole saanut puhdistaa. Ihminen voi kuitenkin saada puhtaan sydämen ja vaeltaa nuhteettomasti Jumalan edessä. Jumala sanoi Aabrahamille:" Minä olen Jumala, Kaikkivaltias; vaella minun edessäni ja ole nuhteeton." (1 Moos. 17:1)

Nuhteeton, särkynyt sydän on altis ja avoin Jumalan edessä. Se vastaa nopeasti ja kokonaisvaltaisesti Jumalan kutsuun, kuiskauksiin ja varoituksiin. Tällainen sydän sanoo aina: " Puhu, Herra, palvelijasi kuulee. Osoita minulle polku, niin minä kuljen sitä."

Me voimme saada nuhteettoman, Jumalalle kelpaavan sydämen, joka alistuu palvelemaan Jumalaa kokonaisesti. Raamattu lupaa: " Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli." (Ps. 34:19)

Herra tutkii sydämet. Voimme pyytää niin kuin Daavid:" Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni. ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle."

Elämme vaikean ajan keskellä, ja meidän kannattaa tutkia vaellustamme ja kuunnella Jumalan puhetta. Paavali muistuttaa, millaisia ovat lopun ajan ihmiset, joiden sydän ei ole särkynyt eikä nuhteeton.

Jeesuksen Kristuksen veressä on vielä tänäkin päivänä voima. Se voi puhdistaa meidän sydämemme kaikesta synnistä ja saastasta. Pitäkäämme me uskovina kiinni Jumalan Sanasta ja vaeltakaamme puhtaalla sydämellä ja aralla omallatunnolla Jumalan edessä turvautuen Jumalan armoon ja kasvaen ja vahvistuen hänen tuntemisessaan.

"Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,

Hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee. Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko." (Tiit. 2:11-15)

Avatkoon Jumalan Pyhä Henki sinutkin, ystäväni, tutkimaan sydämesi tilaa. Onko Jeesus saanut antaa sinulle uuden, puhtaan sydämen?

"Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki: särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala hylkää."

Lähde: Ristin Kansa lehti nro 4/2017
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme