Jumalan pelko

Jumalan pelko

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.11.2015 18:50

Meillä voi olla kaikenlaisia pelkoja, mitä ajatella saattaa. Mitä Sinä pelkäät? Ensimmäisen kerran ihminen pelkäsi Paratiisissa, kun hän oli ollut Jumalalle tottelematon. Siitä hetkestä alkaen pelko on kuulunut Aadamin lasten eli ihmiskunnan luonteeseen.

Olen kuullut, että Raamatussa sanotaan 365 kertaa: Älä pelkää! Voisimme ajatella, että siinä on rohkaisun sanat vuoden jokaiselle päivälle. Mutta entä karkausvuonna, kun päiviä on 366? Evankelista Denis Clark vastasi aikoinaan tähänkin huoleen: Älä pelkää!

Joku on joskus sanonut, että valtaosa asioista, mitä ihminen pelkää, ei tapahdu. Pelko on siis turhaa, vie voimat ja lamauttaa. Se voi tehdä elämästä ilottoman ja raskaan. Siksi tuntuu hyvältä, kun Raamatussa kehotetaan meitä: Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa. Tätä voisimme opetella toteuttamaan alkaneella vuodella.

On kuitenkin yksi pelko, joka on meille onneksi ja siunaukseksi ja johon Raamattukin meitä kehottaa. Se on Jumalan pelko. Se on kadonnut yhteiskunnastamme ja siksi ihmiset voivat pahoin kaiken ulkonaisen hyvinvoinnin keskelläkin. Herran pelko on pahan karttamista. Se on Jumalan pyhyyden kunnioittamista. Se kasvattaa meitä Jumalan armossa ja tuntemisessa. Se vapauttaa meidät muista peloistamme, kun se saa hallita meitä.

Ajattelepa sitä vaikutusta, mikä Herran pelolla olisi elämäämme! Miten se muuttaisi omaa suhtautumistamme lähimmäisiimme, lähimmäisten suhtautumista meihin, työnantajan suhtautumista työntekijöihin, työntekijöiden suhtautumista työnantajiin, vanhempien lapsiinsa, lastensa vanhempiinsa, puolisoiden toisiinsa....

Se, mitä tämä maailma kaikkein kipeimmin tarvitsee on Herran pelko ja Hänen pyhyytensä tunteminen. Hallitkoon ne meitä alkaneena vuotena! Silloin tästä vuodesta voi tulla vaikeuksista ja vastoinkäymisistäkin huolimatta ilon, siunauksen ja ylistyksen vuosi.

Eila Laakso

Lähde: Helmi-maaliskuun seurakuntalehdestä 2007 [Tampereen metodistiseurakunta]

Laitampa vielä tämän laulun, kun se minusta sopii niin hyvin tähän aiheeseen; Kristiina Tanhua-Laiho : Jesurun
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme