Erkki Hietanen
"Hänen (Jeesuksen) tulee kasvaa mutta minun vähetä", sanoi Johannes Kastaja. Hengellinen kasvu ei ole sitä, että minusta tulee suuri, vaan sitä, että minusta tulee pieni ja Jeesuksesta suuri.
Hengellinen kasvu tai paremmin sanottuna sen puuttuminen on ollut ongelma kautta kristikunnan historian. Hengellistä kasvuamme ei mitata sillä, kuinka kauan olemme olleet uskossa, kuinka paljon osaamme Raamatun jakeita ulkomuistista tai miten armolahjat toimivat kauttamme.
Apostoli Paavali tuskaili Korintin uskovien kasvamattomuuden vuoksi. Hän kirjoitti: "Minä en voinut puhua teille, veljet, niin kuin hengellisille vaan niin kuin lihallisille, niiin kuin pikkulapsille Kristuksessa. Juotin teille maitoa enkä antanut vahvaa ruokaa, sillä sitä te ette olisi kestäneet. Ette kestä sitä vielä nytkään, sillä te olette yhä lihallisia. Kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella niin kuin ihmiset yleensäkin? Kun yksi sanoo: 'Minä olen Paavalin puolella' ja toinen; 'Minä Apolloksen', ettekö silloin ole niin kuin ihmiset yleensä?" (1 Kor. 3:1-4)
Yksi hengellisen kasvun varmimpia merkkejä on se, miten tulemme toimeen toistemme kanssa. Riitaisuudet ovat yksi varma merkki siitä, että kasvu on pysähtynyt. Ikävää asiassa on se, että kasvumme ei voi koskaan pysähtyä paikoilleen. Joko kasvamme tai taannumme. Alkuseurakunnan voima on yksimielisyys. "Uskovien suurella joukolla oli yksi sydän ja yksi sielu." (Apt. 4:32) Kun näin oli, "apostolit todistivat surella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heidän kaikkien yllä." (Apt. 4:33)
Apostolien tekoja lukiessamme ajattelemme usein: Jospa olisin saanut elää tuolloin! Tai muistellessamme jotakin mennyttä herätyksen aikaa ajattelemme: Oi niitä aikoja! Ei meidän tarvitse tehdä niin. Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Nyt on aika etsiä Herraa, rukoilla Pyhän Hengen täyteyttä. Pyhä Henki vaikuttaa meissä hengellistä kasvua.
Niin kuin kasvamattomuus (lihallisuus) tulee esille, samoin hengellinen kasvu tulee esiin Hengen hedelmänä: "Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsenhillintä." (Gal. 5:22-23) Pyhä Henki, joka on voiman, rauhan ja rakkauden Henki, tuo yhteyden siunauksen seurakuntiimme ja yhteisöihimme. Minusta ja sinusta riippuu, saako tämä tapahtua alkaneena armon vuonna 2015.