Elämää ristille naulittuna?

Elämää ristille naulittuna?

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.06.2026 07:52

Andrew Murray

Oman minän ristiinnaulitseminen tuntuu turhan julmalta. Silti juuri siihen Raamattu meitä kannustaa. Perheen ihmissuhteissa irrottautuminen kaikesta itsekkyydestä ja pahuudesta vapauttaa toisetkin hedelmälliseen elämään. Elämästä on silloin tullut Kristus ja kuolemasta voitto.

Kuinka voisin vapautua oman minän hallitsemasta elämästä? Mitä merkitsee kuolema Kristuksen kanssa? Miten voisin käytännössä päästä osalliseksi Hänen kuolemastaan?

Yljän kaltainen

Kristus saapui iankaikkisuudesta maan päälle uhraamaan elämänsä. Hän vaelsi täällä kuolemaan valmistautuen. Kuolemansa kautta Hän lunasti ihmiset ja sai voiton synnistä. Sen jälkeen Hän nousi ylös ja Hänet korotettiin isän oikealle puolelle iankaikkiseen kirkkauteen.

Taivaan valtaistuimellakin Jeesusta kuvataan uhrikaritsana. Taivaassa lauletaan ikuisesti: "Sinä olen arvollinen - sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista." (Ilm 5:9.)

Morsiamen on elettävä samalla tavalla kuin Hänen ylkänsä. Tämä pätee myös uskovan ja Kristuksen suhteeseen. Jos tahdomme saada sen, mitä Jeesus haluaa meille antaa, meidän on opittava, mitä on kuolla Hänen kanssaan (Room.6:8 )

Paavali kohdisti sanansa jokaiselle Rooman seurakunnan kristitylle: "Meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa." (Room 6:6,11.)

Uuteen elämään

Kun uskon Jeesukseen ja tunnustan Hänet Vapahtajakseni, minut liitetään Häneen. Pääsen osalliseksi Hänen elämästään, siitä, joka kuoli synnille ja nousi kuolleista. Koska minusta on tullut osa Kristusta, uusi luontoni on täysin kuollut synnille.

Kun ymmärrämme, mistä oikeastaan on kysymys, astumme uuteen elämään. Minä olen kuollut synnille ja myös pidän itseni kuolleena. Kaiken takana on Jumalan iankaikkinen Sana ja Jeesuksen uhrityö Golgatalla. Tämän vuoksi meillä on yhteys Kristukseen. (Room. 6:2,4,6-11)

Raamatun totuus on vastaanotettava uskossa, vaikka se synnyttääkin tuskallisen taistelun sisimmässämme: jos olen kuollut synnille, miksi vieläkin teen niin paljon syntiä? Jumalan sanan mukaan meidän on annettava Pyhän Hengen panna Jeesuksen kuolema meissä täytäntöön.

Taivaaseen korotettu Herramme lähetti meille Pyhän Hengen tuomaan osallisuuden Hänen ylösnousemuselämäänsä. Kuolema ja elämä ovat erottamattomat: Kristus kuoli synnille, mutta elää Jumalalle. Tätä Pyhä Henki toteuttaa meissäkin.

Ylösnousemuksen voimalla

Jos olen antautunut Kristukselle, olen Hänestä osallinen. Kysymys ei ole siitä, että pahat taipumukset olisi poistettu minusta, vaan siitä, että Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen voima pitää minut erossa synnistä. Se tuhoaa synnin voiman.

Voin Pyhän Hengen kautta elää Kristuksessa ja kasvaa yhä syvemmälle Hänen kuolemansa osallisuuteen. Huomaan itsessäsi piirteitä, joita en koskaan edes ole ajatellut löytäväni: ylpeyttä, itsetietoisuutta, tarvetta tuoda itseäni esille.

Minun on jatkuvasti pyydettävä: "Herra Jeesus, anna sinun kuolemasi ja ylösnousemuksesi voiman läpäistä koko olemukseni." Varaukseton antautumiseni Jeesukselle tuo minussakin esiin ristiinnaulitun merkkejä.

Ristiinnaulitun elämän tunnistaa syvästä nöyryydestä. Kristus nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen ristinkuolemaan saakka. Kristuksen voima murtaa meidätkin. Kaipaamme kumartaa syvään Jumalan edessä, korottaa Kristusta, osoittaa, ettemme itse ole mitään.

Kaikki Jeesukselta

Ristiinnaulitun elämästä heijastuu myös avuttomuus ja haavoittuvuus. Ristillä riippuva on avuton ja ulkopuolisten toiminnan varassa. Niin kauan kuin elämme omassa vahvuudessamme, emme pääse sisälle Kristuksen elämään.

Minun on tunnustettava, että olen ristiinnaulittu Kristuksen kanssa. Jokainen elämäni henkäys ja kaikki sen voima tulee yksin Jeesukselta.

Myös levollisuus on ristiinnaulitun elämän tunnusmerkki. Kristus ristiinnaulittiin ja haudattiin, ja meidät Hänen kanssaan. Ei ole hautaa parempaa leposijaa. Haudassa ei enää voi tehdä mitään. Siellä meillä on enää vain Jumala, johon voimme luottaa. Kun kaikki muu on mennyt, siitä voi seurata vain ylösnousemus.

Vaikka emme täysin ymmärtäisikään, mitä ristiinnaulituksi tuleminen Kristuksen kanssa merkitsee, voimme silti luottaa Jumalan lupauksiin. Saamme heittäytyä iankaikkisille käsivarsille ja uskoa, että ne saattavat meitä matkallamme.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
Avatar
rita4
Ylläpitäjä
 
Viestit: 9979
Liittynyt: 20.10.2013 10:53

Re: Elämää ristille naulittuna?

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.06.2026 20:08

Andrew Murray kirjoitti:Oman minän ristiinnaulitseminen tuntuu turhan julmalta. Silti juuri siihen Raamattu meitä kannustaa. Perheen ihmissuhteissa irrottautuminen kaikesta itsekkyydestä ja pahuudesta vapauttaa toisetkin hedelmälliseen elämään. Elämästä on silloin tullut Kristus ja kuolemasta voitto.

Kuinka voisin vapautua oman minän hallitsemasta elämästä? Mitä merkitsee kuolema Kristuksen kanssa? Miten voisin käytännössä päästä osalliseksi hänen kuolemastaan?


:think: Niin, jokainen Herran oma on varmasti kuullutkin puhuttavan lihan tahdon kuolettamisesta, siis; lihan tahtonsa ristille naulitsemisesta. Eikö se tunnukin tosi kovalta ekä raa'altakin? Ja onhan se tavallaan juuri sitä, kun meidän on valittava elämä Kristuksessa sekä Häntä seuraten, kuin myöskin samalla meissä on myöskin se oma tahtomaailma, omat tavoitteet, omat kiinnostuksen kohteet, sekä meidän elämä arjessa ja elämä seurakunnassakin. Niin niitä meidän pitää alkaa kuin futsia, että: "Onko minun elämäni sellaista, kuin se, minkälaista sen tulisi olla: Mikä on Herrammekin tahto, minua kohtaan ja se, että: seuraanko minä oikeastikin Jeesustani, ja elänkö minä ensin Jeesukselleni, vaiko vain itselleni, tai perheelleni, [i]ehkä seurakunnalleni, työlleni, harrastuksilleni, jne..?"[/i] :???:

Useimmitenhan me emme kuitenkaan itse haluttais muuttua, niin kuin se olisi Herramme tahto, joten hän joutuu aivankuin irrottelemaan meitä niistä jutuista, joihin olemme kenties jääneet kuin kiinni tai, joista koostuu elämämme ja joille me elämme mielellämme ja pidämme niitä ns. tärkeimpinä asioina elämässämme. Ehkä jopa, väärällä tavalla tiedostamattamme palvommekin jotakin, joitakin ihmisiä, tms.. Kunnes Herra Jeesus alkaa vetää meitä tavalla tai toisella; kohti veristä ristiäänkin; Suostumaan Hänen tahtoonsa, ehkä pikku askelin sekä nöyrtymäänkin, aivankuin kuolemaan niille jutuille, jopa rakkaimmillemmekin, joiden papominen ja asioiden sormienkin läpi katsominen, tms. Jonka Luulimme olevan jopa Herrammekin tahto, ... Mutta oliko se? Kas sitäpä on hyvä miettiä rukouksesa ollen. :wink:

Me kun niin usein itse mielellämme kuin päättelemme sen: mikä on meidän mielestämme se Isän Jumalamme tahto meitä kohtaan? Ja aivan yhtä usein me ehkä joudumme jossain vaiheessa elämäämme tai uskon kasvuammekin tajuamaan, toteamaaan; ettemme sittenkään tienneet, ymmärtäneet, tai tunteneetkaan Isämme tahtoa meitä itseämme kohtaan?! :roll: Vaan olimmekin pahemman kerran väärässä ja Hän onkin Paljon suurempi, ja paljon pyhempi sekä: arvoituksellisempi kuin mitä kenties olimme pienessä mielessämme kehittäneet mielikuvaa Hänestä. :think: Monet tänä aikana opettavat, että; me olemme kuin pieniä jumalia, tai että Jumala hyväksyy melkein mitä vain koska hän on rakkaus.

Miksi yleensäkään edes sanotaan, opetetaan noin? :-o Siksi koska ei halutakaan nähdä sitä, mikä ja millainen; meidän taivaallinen Isämme, Jumalamme on oikeasti, Hän, joka: Ei hyväksy syntiä, Eikä tykkää meidän omapäisyydestämmekään, vaan Hän haluaa meidän suostuvan näkemään väärään, sekä helppoon elämään rakastumisemme ja eksyksiin menomme. Sekä palaavan takaisin sinne: ensirakkauteemme; saamaan sitä taivaallista silmävoidetta, sekä kuulevat korvat, ja tunteva sydän, jota ei ole vielä paadutettu maailman turhuuksilla.. :thumbup:

Haluaisin herätellä yhä vain uudestaan itseäni ja samalla sinuakin rakas ystäväni suostumaan, sekä menemään sinne Golgatan verisen ristin juurelle: tekemään reilua parannusta, jossa tajuamme: ettemme ole mitään, eikä meillä olisi mitään jollei Isä olisi sitä meille ensin antanut ja lahjoittanut, meille Hänen omille lapsilleen.. Se on useimmiten kova tie, ja se on kuolemisen tie, jossa jokainen elämämme päivä on edessämme kysymys; Suostutko antamaan Minulle (Jeesukselle) kaiken itsestäsi, itseltäsi ja vain jäämään:Minun Jeesuksesi turviin, sekä luottamaan vain Minuun? :roll: Sekä pyrkiä elämään; vain Minun kauttani, jne..? Herramme tahtohan on se, että: Lopulta meillä ei ole enää mitään muuta kiintopistettä, kuin vain yksin Jeesus Kistus ja Hänen ristinsä. :thumbup: :clap:

:think: Joko sinulla on ainoana kiintopisteenäsi Jeesus Kristus, sekä halu totella, sekä seurata vain yksin Häntä, sekä myöskin kuin vain suostua Hänen tahtoonsa, jonka Hän ilmoittaa sinulle kyllä Henkensä ja Sanansakin kautta? :D

Minä voin sanoa, että minulta on viety kaikki se ja ne, joita rakastin ja joiden kautta elin elämääni, joista pidin kiinni kynsin ja hampain. Se on ollut rankka tie. Mutta nyt uskallan jo myöskin sanoa, että se on ollut todella siunattu tie, monine itkuineenkin. Sieluuni, sekä sydämeeni on sattunut välillä todella kovasti. Ja se on ollut monesti aivan kuin vereslihalla, kun minua on hiottu ja on irroiteltu pois niistä asioista sekä ihmisistäkin, joita niin rakastin ja rakastan. :-| Niin.. polvirukouksesta on tullut rakas tapa rukoilla ja olen oppinut jo kiittämäänkin vaikeuksistani, sekä suostumaan siihen mikä on Isän tahto, jotta voisin olla enempikin vain Hänen käytössään. :thumbup: Elämä hioo ja kouluttaa: kultaa puhdistetaan taivasta varten! :wink:

Niin.. kyllähän sitä yhä vaan aivan liian usein huomaa tekevänsä syntiäkin ja rikkovansa Jumalan tahtoakin vastaan, tavalla tai toisella, jos ei muuten niin ajatuksissaan. Täydellisiähän meistä kestään ei tule täällä ajassa, vaan vasta siellä kirkkaudessa, kun saamme ylösnousta Ylkäämme vastaan: pilviin.. Mutta me voimme, niin tahtoessamme pyrkiä kuin muuttumaan, sillä jos me emme muutu uskovina, niin silloin on jo jotakin pahasti vialla uskonelämässämme. :shifty: Siksi on tapahduttava se: Muutos ja se muutos näkyy ja kuuluu, se on sitä rakkauden hedelmää, jonka saamme omistaa, kun katseemme on suunnattuna ristille, Golgatalle sekä: Jeesukseen; nöyränä, arkana, Jumalan pelossa eläen. Pieninä, ja paljon Jeesusta tarvitsevina, sekä Sanassaan pitäytyen. :???:

Meidät on kutsuttu uskovina seuraamaan Jeesustamme ja elämään myöskin Hänen tahdossaan, jonka me löydämme Raamatusta. Ja kunhan vain suostumme ristiinnaulitsemaan lihamme tahdon, niin se kaikki, mikä on ollut meille korvaamattoman tärkeää ja rakasta, niin se kaikki muuttuu, se aivan kuin: menettää arvonsa ja tärkeytensä ja pienistä asioista, onnen murusista tulee tärkeämpiä. :thumbup: :clap: Maailman tarjonta ja sen houkutukset, ja se, mitä meidän silmämme kuin hamuaa, muuttuu sellaiseksi, jossa alammekin etsiä sitä, mikä on Herramme tahdonkin mukaista elämää, sekä ajanviettoa..Eikä enää sitä, mitä maailma, tai meidän se oma tahtomme, tai väärät opettajat tarjoavat meille, sinulle.. :eh:

Sinä saat kysellä Isän tahtoa rukouksessa ja Hän aivan varmasti vastaa sinulle, kun olet vilpitön ja haluat muuttua, kaipaat muutosta, haluat alkaa kasvaa uskossasi ja olla Hänen käytössäänkin vielä..Jos ei muuten, niin ainakin erittäin arvokkaassa esirukoilijan tehtävässä. Jokainen on arvokas Isälle! Sinäkin!! :thumbup: :wink: :D

Andrew Murray kirjoitti:Oman minän ristiinnaulitseminen tuntuu turhan julmalta. Silti juuri siihen Raamattu meitä kannustaa. Perheen ihmissuhteissa irrottautuminen kaikesta itsekkyydestä ja pahuudesta vapauttaa toisetkin hedelmälliseen elämään. Elämästä on silloin tullut Kristus ja kuolemasta voitto.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
Avatar
rita4
Ylläpitäjä
 
Viestit: 9979
Liittynyt: 20.10.2013 10:53


Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa