LAKI JA EVANKELIUMI

LAKI JA EVANKELIUMI

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.12.2023 10:54

"Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit." 1. Tess. 5:6

LAKI JA EVANKELIUMI

"Se mikä laissa on määräys ja käsky, on evankeliumissa kutsu ja oikeus. Se mikä laissa on tehtävä ja vaatimus, on evankeliumissa lahja ja oikeus. Laki sanoo: -Tule puhtaana ja täydellisenä Herran luo!' Evankeliumi sitä vastoin sanoo: -Tule Herran luo sellaisena kuin olet! -Laki sanoo: -Sinun on tehtävä kaikki oikein - tai muutoin käy huonosti!' Evankeliumi sanoo: -Jeesus teki kaiken sinun puolestasi. Siksi sinä tulet puhtaaksi ja virheettömäksi Hänessä ja saat tulla sellaisena kuin olet'. Laki sulkee meiltä Jumalan valtakunnan syntiemme tähden; evankeliumi avaa meille oven synneistämme huolimatta Jeesuksen täydellisen teon ansiosta (Room. 4:5).

Olav Valen-Sendstad: "Unelma vapaasta tahdosta", Suomen Raamattuopiston Kustannus Oy, 1986.

KOKONAAN ANTAUTUMINEN

"Ensimmäinen hapuileva askel sillä tiellä, joka on nimeltään -sydän kokonaan Jumalalle', osoittaa meille heti sen puutteen ja kurjuuden, että sydämemme ei koskaan kykene olemaan jotakin täysin ja kokonaan, vaan on jatkuvasti niin pohjattoman osittainen ja jaettu."

Olav Valen-Sendstad:
"Ihminen kohtaa Jumalan", Suomen Ev.lut. Ylioppilas ja koululaislähetys, 1972.

AIKAMME ONNETTOMUUS

"Meidän aikamme kristittyjen onnettomuutena on se, että evankeliumi on käynyt niin päivän selväksi ja synti niin vähäpätöiseksi. Jumalan anteeksiantamus on niin itsestäänselvä asia ja uskominen niin helppoa, että pelastuminen järjestyy yhtä yksinkertaisesti kuin nimen merkitseminen johonkin jäsenluetteloon."

Fredrik Wislöff: "Rikkaampaa elämää Jumalassa", Suomen Lähetysseura 1955.

TÄRKEIN VALVOTTAVA

"Ei kaikilta ole elävä toivo mennyt arkielämän vaivoissa ja kiusoissa; monelta se hävisi yhteisessä jumalanpalveluksessa. Valvovalla kristityllä ei voi olla tärkeämpää valvottavaa kuin se, että hän jatkuvasti elää armosta. - - Armosta eläminen on tärkeintä, mutta samalla vaikeinta. Lainalaisuus on ihmisille kuin luontoa. Toimia, yrittää, tarttua ohjaksiin ja tehdä itse kaikki, ollakin kaikki - siihen kyllä suostumme ja sovellumme. Mutta olla kokonaan Jumalan varassa, Hengen johdossa ja paikalla, jossa Hän saa vaikuttaa niin tahtomisen kuin tekemisenkin - siihen meidän on vaikea suostua, sillä se on hengellistä. - - Armosta lankeamisen vaara on jokaaikainen vaara. Harva kristitty on lakannut kokonaan lihaan luottamasta."

Niilo Tuomenoksa: "Kristusta kohti", Päivä Oy 1935.

MAAILMAN VIHA JA YSTÄVYYS

"Myötäkäyminen on kristitylle vaarallisempaa kuin vastoinkäyminen. Hymyillessään on maailmakin hänelle vaarallisempi kuin hampaitaan näytellessään, sillä maailman vihan kestää, mutta ei maailman ystävyyttä."

Oskari Vihantola
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme