Pelastusvarmuus

Pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.07.2022 12:49

Pelastusvarmuus
Ehdollinen vai automaattinen?

Kuva
Juhana Lehmuskoski

Uskovan ihmisen pelastusvarmuus perustuu Raamatun lupauksiin. Tämä on jotakin ainutlaatuista, mitä ei löydy mistään pakanauskonnoista. Kuitenkin pelastus on Raamatun mukaan loppuun asti ehdollinen, ei automaattinen.

Koska Jeesus on kuollut meidän puolestamme ja maksanut meidän syntivelkamme, me saamme pelastuksen häneltä lahjaksi ilman mitään omia ansioitamme. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet (Jeesuksen) vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä." (Joh.1:12)

Jumala ei ole oikullinen eikä tee vääryyttä. Jeesus lupasi: "Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos." (Joh.6:37) Uskonsuhdettamme Jeesukseen ei Jumalan puolelta epäoikeudenmukaisesti sanota irti.

Ehdollinen pelastus

Kuitenkin ihminen saattaa valita väärän tien, vaikka hän onkin pelastettu. Herra kyllä kutsuu häntä takaisin taivastielle, mutta lupaukset taivasosuudesta eivät enää koske häntä niin kauan kuin hän vaeltaa väärää tietä.

Niin sanotun iankaikkisen pelastusvarmuuden kanattajat eivät tunnusta tätä Raamatun totuutta, että uskostaan luopunut ihminen joutuu kadotukseen, ellei hän palaa Jeesuksen yhteyteen. He julistavat:"Kerran pelastettu, aina pelastettu!"

He ottavat suojakseen Raamatusta valittuja kohtia, jotka näyttäiisivät tukevan heidän näkemyksiään. He jättävät huomiotta kohdat, jotka varoittavat heitä luopumuksen vaarallisuudesta ja luopioiden katkerasta lopusta.

He selittävät, että Raamatusta löytyy kohtia molempien näkemysten tueksi. Sitten he valitsevat mieleiset kohdat tuekseen. Kuitenkaan Raamatusta ei löydy yhtään kohtaa, joka oikeasti tukisi käsitystä pelastusvarmuudesta eli sitä näkemystä, että uskova ei voi koskaan langeta pois Kristuksesta.

Kuka voi erottaa Kristuksesta?

Ehkäpä eniten painoa nämä ihmiset laittavat Roomalaiskirjeen kahdeksannelle luvulle. Siellä sanotaan:

"Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".
Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.
Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room.8:35-39)

"Pakkopelastus"

Näiden jakeiden pohjalta he julistavat, että mikään ei voi erottaa uskovaista Jeesuksesta. He katsovat todistetuksi, että pelastus on uudestisyntyneelle ihmiselle automaattinen ja vain ajan kysymys.

Kuitenkin ihmisestä tulisi uudestisyntymisessä robotti, jos hänellä ei olisi enää mitään sanavaltaa siihen, haluaako hän jatkaa uskossa ja päästä taivaaseen. Kyseessä olisi jonkinlainen uskovaisen pakkopelastus, johon ei voi enää vaikuttaa.

Lähde: Ristin Kansa lehti nro 7/2022
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme