Pyhä Henki kirkastaa Kristusta

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.08.2019 10:39

Liisa Rantasaari 4.8.2019.

Kuva

Osa 1.

” Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niin kuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunne päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.” 2. Piet. 1: 19. KR 33/38.

Kristittyjen Raamattu on Jumalan sanaa. Profeetallista Sanaa verrataan loistavaan lamppuun, siksi olisi erittäin tärkeää lukea Jumalan sanaa, Raamattua. Pelkkä lukeminen ei riitä, pitää ymmärtää myös lukemansa.

” Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaan tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.” 2. Piet. 1. 20 – 21. KR 33/38.

Pitää siis tietää, että profetia on Pyhän Hengen vaikutuksesta syntynyt sanoma. Raamattu on siis kokonaan Pyhän Hengen inspiroimaa sanaa. Koska Pyhä Henki kirkastaa ja tekee Sanan eläväksi, on tärkeää lukijan olla samalla” aaltopituudella” luetun tekstin kanssa. Avautuuko Raamatun Sana ilman Pyhän Hengen antamaa viisautta?

Raamattua voi lukea, kuin mitä tahansa kirjaa. Raamatussa on 66 eri kirjaa. Kirjasto kahden kannen välissä. Raamatun tekstit ovat lukukokemuksia sinänsä. Kerrotaan mummosta, joka oli lukenut Raamattua säännöllisesti nuoruudesta lähtien. Hänelle kirja oli rakas. Eräs erityinen asia puuttui, mikä on oleellisen tärkeää Raamattua lukiessa. Sana ei auennut hänelle. Mikä oli syynä, ettei hän ymmärtänyt lukemaansa?

” Jeesus vastasi ja sanoi hänelle; ” Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” Joh. 3: 3. KR 33/38.

Jeesus sanoi edellä olevat sanat Nikodeemukselle. Hän oli fariseus, joka tunsi kyllä Tooran kirjoitukset, mutta ei tiennyt mitään uudestisyntymästä. Nikodeemuksen tietämättömyys meni niin pitkälle, että hän kyselee uudelleen äidin kohtuun menemisestä. Juutalaisten lakien noudattaminen ja Jumalan omaisuuskansaan syntyminen, eivät riittäneetkään. Hän uskoi, että rabbien opetukset lakien kirjaimellisesta noudattamisesta, riittävät pelastumiseen. Omaisuuskansan jäsenyys on riittävä.

Jeesus asettaa Nikodeemuksen mahdottoman asian eteen. ” Teidän täytyy uudestisyntyä ylhäältä.” Ihminen ei itse voi itseään pelastaa. Ihminen ei voi omilla teoillaan saada pelastusta. Tarvitaan Jumalan Pyhän Hengen voima, joka vie ihmisen parannuksen teon paikalle. Ihmisen mielen ja elämän asenteiden on muututtava. ” Totisesti, totisesti minä sanon sinulle; jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.” Joh. 3: 5. KR 33/ 38.

Miksi Nikodeemus ei tiennyt uudestisyntymästä? Koska hänessä ei ollut Pyhää Henkeä, joka olisi kirkastanut Jumalan Sanan. Vanhan Testamentin kirjoituksista löytää Kristuksen, silloin kun Pyhä Henki avaa kirjoitukset. Koska elävä Kristuksen tunteminen puuttui, ihmisviisauden avulla ei Jumalan Sana avaudu.

Usko Kristukseen on Jumalan Pyhän Hengen työ ihmisessä. Pyhä Henki avaa synnistä sokeiden silmät. Ihmisen pitää ensin tulla syntiseksi, ennen kuin hän voi pyytää parannuksen armoa. ” Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä on Hengestä syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt.” Joh. 3. 6 – 8. KR 33/38.

” Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.” Hes. 36. 25 – 26. KR 33/38.

” Sillä minä vuodatan vedet janoavaisen päälle ja virrat kuivan maan päälle. Minä vuodatan Henkeni sinun siemenesi päälle ja siunaukseni sinun vesojesi päälle.” Jes.44:3.

” Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse. ” Luuk. 15: 7. KR 33/ 38.

Jeesus sanoo: ” Minä olen tie, totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” Joh. 14: 6. KR 33/38.

Syntinsä anteeksi saaneen sydämessä, alkaa virrata elämän veden virrat. Jäädään hiljaa odottamaan, mitä Jumala tekee meidän elämässämme. Olemme jokainen Jumalan kuvaksi luotu ja Jumala rakastaa jokaista luotuaan. Vaikka olemme syntistä sukupolvea. Eikä meissä itsessämme ole mitään hyvää, on Kristuksessa meidän toivomme. Saamme luottaa, ja uskoa Kristuksen sovitustyöhön. Golgatan ristin täytettyyn työhön. Jeesuksen Kristuksen nimessä ja kalliissa maahan vuotaneessa veressä on ainut tie anteeksiantamuksen rauhaan ja vapauteen. Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, hän saa armon. Uskotko tämän?

Uudestisyntymä on uusi alku uusiin mahdollisuuksiin. Pyhä Henki tulee sydämeen asumaan ja kirkastaa Kristusta. Jumalan Sana alkaa kirkastua ja avautua, jokaiselle uskoon tulleelle Jumalan omalle. Mummo, joka luki nuoruudesta saakka Raamattua, ei ollut vielä löytänyt Kristusta henkilökohtaisesti. Häneltä puuttui Kristuksen sisäinen tunteminen. Sen vuoksi hän ei ymmärtänyt lukemaansa. Mutta kun hän sai armon tulla Jumalan lapseksi, niin Sana alkoi kirkastua hänelle. Jumalan Sanan lamppu alkoi valaista hänen sisimpäänsä, ja hän sai jotakin sellaista, mitä ei osannut…
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Pyhä Henki kirkastaa Kristusta

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.08.2019 10:56

Liisa Rantasaari 10.8.2019.

Kuva

Osa 2.

Hän ei osannut aavistaa, miten yltäkylläisen rikkaaksi sisäinen elämä muuttui, Pyhän Hengen vaikuttaessa muutoksia, entiseen syntiseen ihmiseen. Syntisestä oli tullut armahdettu syntinen ja vapaus synnin kahleista, oli iso helpotus.

Uudestisyntymä on uusi alku uusiin mahdollisuuksiin. Pyhä Henki tulee sydämeen asumaan ja kirkastaa Kristusta. Jumalan Sana alkaa kirkastua ja avautua, jokaiselle uskoon tulleelle. Silmät avautuvat kuin kissanpojalle, elämä ja Sana kirkastuvat. Monet sanovat, että näkevät ympäristössä olevat värit, paljon kirkkaammin kuin ennen. Muutos on huikea entiseen verrattuna.

Raamattu kertoo sokeana syntyneestä miehestä, jonka Jeesus tapasi kulkiessaan. Opetuslapset kyselivät, mitä syntiä mies oli tehnyt, että oli sokea? Oliko mies vanhempien syntien tähden sokea? Jeesus vastasi kyselijöille. ” Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tulla tuleman hänessä julki.” Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä Hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.” Joh. 9: 2 -4.

Olemme jokainen hengellisesti sokeita. Ihminen ei näe Jumalan tekoja, eikä tunne Pyhän Hengen voimaa, ennen kuin kohtaa Jeesuksen Kristuksen. Jeesus parantaa myös fyysisesti sokeita ja sairaita, herättää kuolleita. Suomessa kliinisesti kuollut nainen on herännyt kuolleista. Lääkärien mielestä ei keinotekoisesti, häntä kannata pitää koneissa. Naisella oli mies ja aikuisia lapsia. Miehen toiveena oli, että lapset saavat nähdä äitinsä vielä, ja pidetään keinotekoista elämää yllä. Lääkäri suostui tähän. Lapsia odottaessa, mies rukoili vaimonsa puolesta. Lasten saapuessa sairaalaan, yhdessä isänsä kanssa, menivät äitiään hyvästelemään. Lääkäri tuli käytävällä vastaan ja sanoi, ”on tapahtunut muutos.” Lämpö on palannut kehoon, ei irroteta koneista. Ei tarvittu suurta parantumiskokousta, ei valtameren takaa uskonmiehiä. Kristus toimii ja auttaa, silloin kuin on hätä. Jumala katsoi, että tätä naista tarvitaan täällä maanpäällä, ja herätti hänet, kertomaan elävänä todistuksena, mitä Pyhä Henki tekee. Valtava uskoa vahvistava kokemus, niin puolisolle, kuin lapsille ja meille kaikille, jotka tästä tapahtumasta tiedämme. Jumalalle ei mikään ole mahdotonta, silloin kun Hän tekee uutta luovaa työtään. Luomistyö jatkuu edelleen, Pyhä Henki, Jumalan Henki luo jatkuvasti uutta.

Odoteltiin toipumisen edistymistä. Lopulta nainen oli niin paljon toipunut, että voitiin tehdä tarvittava leikkaus. Lääkärit korjasivat sen, joka oli aiheuttanut kuoleman. Nyt nainen kulkee seurakunnissa kertomassa, mitä Jeesus tekee tänäänkin. Hän on elävä Jeesus ja Hänellä on sama voima, kuin silloin kun Hän kulki maanpäällä. Pyhä Henki tekee ne teot, joita Jeesus Kristus, Jumalan Poika teki.

Uskovat kristityt saavat Pyhän Hengen armolahjoja, uskon lisääntyessä. Apostoli Paavali sanoikin, ” pyrkikää saamaan niitä runsaasti.” Nyt jos koskaan uskovien on herättävä. Monet kokevat hengellistä ja henkistä väsymystä. Toiset ovat jo nukahtaneet. Nyt on aika herätä unesta, laittaa lamput palaviksi. On viritettävä uudelleen palamaan uskon liekki ja armolahjat. Viedään evankeliumin ilosanomaa kaikille ja kaikkialle. Toivottomuuteen ei saa vajota, eikä apaattisuuteen. Kristityn elämä saattaa olla ulkonaisesti raskasta, mutta Pyhä Henki antaa uutta elvyttävää voimaa. Jumalan Sana Raamattu, ei saa olla kirjahyllyssä. Nyt jos koskaan pitää lukea Jumalan sanoja, jotka voimaannuttavat meitä. Elämän leipä ja – vesi ovat ainoat, jotka pitävät meidät uskossa vahvoina.

Yö on pitkälle kulunut, ja tulee aika, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä. Yöllä, pimeys on syvintä. Tänään jo näkee, miten pimeyden teot lisääntyvät. Ihmiset etsivät rauhaa ja elämälle tarkoitusta vääristä lähteistä. Okkultismi, enkelien palvonta, monet muut henkimaailman asiat houkuttavat ihmisiä. Nuoriso turvautuu päihteisiin, huumausaineet liikkuvat nuorison keskuudessa. Jopa alaikäiset lapset käyttävät huumeita. Uutisten antama lohduton tulevaisuuden kuva, lisää nuorten ahdistusta ja toivottomuutta. Vanhempi väestö potee yksinäisyyttä. Heistäkin useat turvautuvat päihteisiin, koska yksinäisyys ahdistaa. Päivät ovat yksinäiselle pitkiä. Pullo on heidän ainut ystävä ja lohduttaja. Onko tämä oikein? Kristittyjen on vietävä näille elämässä eksyneille tietoa, että on toivoa, on parempaa tarjolla. Jumala on unohdettu, heitä pitää muistuttaa uudelleen, että Hän elää ja auttaa väkevästi luotujaan.

Maailmassa on paljon toimijoita, jotka tuovat negatiivisia uutisia julkisuuteen. Kaikki nämä saavat ihmiset ahdistumaan. Ahdistus on konkreettista, mutta sitä helpottaa, jos tuntee ja tietää, mistä löytää oikean avun? ” Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman.” Joh. 16: 33.

Koska paremmasta ei tiedetä, turvaudutaan keinotekoisiin korvikkeisiin. Nämä lopulta tuhoavat ihmisen, ellei ymmärretä kääntyä pois tuolta tuhoon johtavalta tieltä. Nuorison keskuuteen pitää saada tervettä hengellistä opetusta. Jumala ja hengelliset asiat eivät ole muotiasioita. Mutta niissä yksin on tulevaisuus ja toivo. Kaikki muu katoaa, mutta Jumalan Sanan lupaukset kestävät. Ikiaikojen Jumalassa on tulevaisuus ja toivo, silloin kun maailmassa ahdistus lisääntyy. Maa huokaa ja horjuu, maa on pahasti saastunut ihmisen ahneudesta. Ihminen ei ole oikein hoitanut viljeltäväksi ja varjeltavaksi annettua maata. Jumalan Sana lupaa, Ilmestyskirjassa, aikojen lopussa, luodaan uusi taivas ja uusi maa, missä vanhurskaus asuu. Onko siis syytä vaipua epätoivoon? Uskovan elämä on kulkemista voittosaatossa. Kristus Jeesus vie kaikki lopulta viimein voittoon. Ei ole parempaa tietä kulkea tämän elämän ahdinkojen läpi, kuin Jeesus-tie. Meille ei ole luvattu helppoa tietä, mutta turvallinen tie on luvattu. Siunausten tie, sillä ahdistukset ja kipu, sekä monet kärsimykset vievät lähelle Kristusta. Mitä enemmän opimme tuntemaan Häntä, sitä vahvemmalla pohjalla elämä on.

Joka laittaa turvansa Jeesukseen Kristukseen, hän ei kulje pimeydessä. Jeesus on maailman valkeus. Hänessä ei ole pimeyttä. Kristukseen uskova ja Häneen turvaava, nuori tai keski-ikäinen, seniori voivat sanoa, maailman ahdistuksen keskellä. Apu minulle tulee Herralta, joka tehnyt on taivaan ja maan. Tämä on evankeliumia, ilo sanomaa. Apostoli Paavali varoitti, vaikka enkeli taivaasta toisi muuta sanomaa, kuin mitä Paavali opetti, ei siihen pidä uskoa. Paavalin profeetallinen opetus on toteutunut. Enkelit ovat ilmestyneet ihmisille, ja he ovat perustaneet uskontoja, mutta se on toistenlaista, väärää evankeliumia. Se ei ole pelastavaa evankeliumia. Mikään ihmisen luoma instituutio tai uskonoppi, uskonto ei kestä Jumalan Sanan edessä. Nämä lupaavat hyvää, mutta se on kaunista valhetta vain. Jumalan Pyhä Sana on ainut Totuus, joka ei pala tulessakaan.

Sillä Jumala, joka sanoi; ” Loistakoon valkeus pimeydestä”, on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa. Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan, eikä näyttäisi tulevan meistä. Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivottomat, vainotut, mutta emme hyljätyt, maahan kukistetut, mutta emme tuhotut.” 2. Kor. 4. 6 – 9. KR 33/38.

Jeesus sanoo: ” Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut” Katso nyt on otollinen aika, katso nyt on pelastuksen päivä.” 2. Kor. 6: 2. KR 33/ 38.

Muista Jeesus Kristus elää tänäänkin, Hän ei ole sinua jättänyt. Hän ei hylkää, eikä jätä. Käännä katseesi Jeesukseen, ja turvaudu Herran armoon. Siinä rakkauden katseessa, syntinen saa armon osakseen. Tule Jeesuksen Kristuksen luokse, ensimmäisen kerran tai uudelleen. Hän sanoo: ” Tule ja seuraa minua.”
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme