Tänään ei ole turha päivä

Tänään ei ole turha päivä

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.12.2025 16:18

Rich Carmicheal

“Kuulkaa nyt, te jotka sanotte: ‘Tänään tai huomenna matkustamme siihen ja siihen kaupunkiin, viivymme siellä vuoden, käymme kauppaa ja saamme voittoa.’ Ettehän tiedä, mitä huominen tuo tullessaan ja millainen on teidän elämänne.” (Jaak 4:13 – 15, osa.)

Rikas mies sanoi:” Sieluni, nyt sinulla on varastossa paljon omaisuutta moneksi vuodeksi. Lepää, syö, juo ja iloitse!’ Mutta Jumala sanoi hänelle: ‘Sinä mieletön! Tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois. Kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?’ (Luuk 12:16 – 20, osa.)

“Opeta meitä laskemaan päivämme oikein, että me saisimme viisaan sydämen.” (Ps 90:12.)

Aikamitta tuntematon

Jumalan sana muistuttaa, että maanpäällisen elämän pituudesta ei ole takeita. Vaikka meillä on lupaus iankaikkisesta elämästä, emme tiedä, mittaa jolla tämänhetkistä elämäämme mitataan. Onko aikamme laskettava vuosissa, kuukausissa, viikoissa, päivissä, tunneissa vai minuuteissa. Ja vaikka eläisimmekin pitkän elämän, päivämme “rientävät juoksijata nopeammin” (Job 9:25).

Kaiken lisäksi myös aika – sellaisena kuin me sen tunnemme – päättyy kerran. Raamattu sanoo, että aika on lyhyt (1 Kor 7:29) ja kaiken loppu lähellä (1 Piet 4:7). Jeesus tulee takaisin, emmekä tiedä hänen paluunsa ajankohtaa.

Ne, jotka kuuluvat Herralle, voivat luottavaisina odottaa Kristuksen paluuta. Ja jos hänen tulonsa viipyy, voimme suhtautua luottavaisin mielin myös omaan lähtöömme maan päältä, sillä Kristuksen kanssa on verrattomasti parempi (Fil 1:23). Uskovan kansalaisuus on taivaassa (Fil 3:20), ja siellä on myös katoamaton perintö talletettuna häntä varten (1 Piet 1:4).

Aika jäljellä

Vaikka meillä on tällainen toivo ja voimme odottaa tulevaa elämää, Jumala haluaa meidän käyttävän jäljellä olevan ajan viisaasti ja hyödyllisesti. Apostoli Paavali tunnusti, että vaikka lähteminen ja Kristuksen kanssa oleminen olisi paljon parempaa kuin ajassa viipyminen. Mutta oli kuitenkin tärkeää jatkaa elämää ja palvelustehtävää muiden hyödyksi. Hän kirjoitti filippiläisille: “Koska olen tästä varma, tiedän, että jään eloon ja pysyn teidän kaikkien luona, jotta kasvaisitte ja iloitsisitte uskossa.” (1:25.) Paavalin tavoin mekin voimme iloita ajasta, jonka Herralta saamme auttaaksemme muita.

Varma aika

Kuinka paljon meillä siis on aikaa jatkaa täällä ja jakaa Jumalan rakkautta ja sanaa muille? Voimme olla varmoja ainoastaan tästä hetkestä. Meille on annettu tämä päivä ilman takeita huomisesta. Tässä valossa Raamattu kehottaa uskovaa ymmärtämään, mikä on asioiden tärkeysjärjestys. Pohdiskele seuraavia raamatunkohtia:

“Ja vielä: tiedättehän tämän ajankohdan, että teidän on jo aika herätä unesta, sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun tulimme uskoon.” (Room 13:11.)

“Olkaa varuillanne ja valvokaa, sillä ette tiedä, milloin on se aika.” (Mark 13:33.)

“Kaiken loppu on lähellä. Olkaa siis ymmärtäväisiä ja raittiita voidaksenne rukoilla. Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan kestävää - - .” (1 Piet 4:7, 8.)

“Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niin kuin tyhmät vaan niin kuin viisaat. Käyttäkää aikanne oikein, sillä nämä päivät ovat pahoja.” (Ef 5:15, 16.)

“Sanoohan hän: ‘Sopivalla ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut.’” (2 Kor 6:2.)

Ei mikään turha päivä

Uuden päivän lahjaa ei saa pitää itsestäänselvyytenä. Herran laupeus on uusi joka aamu (Val 3:22, 23), ja hänen armonsa voi tänä päivänä auttaa meitä koskettamaan muita hänen rakkautensa ja sanansa kautta. Tänään voimme rukoilla heidän puolestaan.

Tänään voimme antaa aikaamme ja voimavarojamme muiden auttamiseksi. Tänään voimme ahkeroida Herrassa tietäen, että työmme ei ole turhaa (1 Kor 15:58). Tänään on se päivä, jona voimme olla kestäväisiä. Älkäämme lannistuko, sillä “aikanaan saamme niittää, jos emme väsy” (Ga[url][url][/url][/url]l 6:9).

Tänään ei ole siis turha päivä. Ja jos sinulla ei ole henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen tai olet etääntynyt Jumalasta tai luopunutkin hänestä, niin tänään on se päivä, jolloin voit kääntyä takaisin Herran puoleen. Hän odottaa sinua!

Herra, auta minua arvostamaan sinulta saamani aikaa. Kiitos elämän lahjasta tänä päivänä ja tilaisuuksista jakaa rakkauttasi ja sanaasi. Avaa silmäni, korvani ja sydämeni jotta eläisin, toimisin ja puhuisin tavalla, joka on avuksi muille tässä elämässä ja tulevassa. Jeesuksen nimessä, aamen.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme