KATSE KRISTUKSEEN

KATSE KRISTUKSEEN

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.04.2024 08:30

Erkki Hietanen

Kun hän (Pietari) näki tuulen voiman, hän pelästyi ja alkoi vajota. Silloin hän huusi: "Herra pelasta minut!"

Puhuessaan lopun ajoista Jeesus sanoi, että meri ja aallot pauhaavat (Luuk. 21). Raamatttu vertaa ihmisiä ja kansoja aaltoihin ja mereen. Ajastamme voimme hyvällä syyllä sanoa; Aallot ja meri pauhaavat. Kuulemme monenlaisia ääniä myös hengellisellä (lue: uskonnollisella) rintamalla. On paljon ihmisviisautta hengellisen viisauden sijaan ja monessa asiassa "pasuuna" antaa epäselvän, ristiriitaisen äänen.

Opetuslapset lähtivät järvelle Jeesuksen käskystä. Eikö Jeesus ollut tietoinen tulevasta myrskystä? Vaikka hän oli, siitä huolimatta hän käski heidän lähteä. Lähetyskäskyssä Jeesus käski seuraajiaan menemään kaikeen maailmaan evankeliumia julistamaan. Hän tiesi, että monet myrskyt ovat vastassa niillä, jotka noudattavat hänen käskyään. Hän lupasi olla omiensa kanssa joka päivä maailmanajan loppuun asti.

Jeesus varoitti lopunajan eksytyksistä. Yksi vakava eksytys on evankeliumi, jossa ei tarvitse tehdä parannusta synnistä. Julistus on yksipuolista Jumalan rakkaudesta, mutta ei hänen pyhyydestään kertovaa. Tällainen evankeliumi ei saa aikaan synnintuntoa eikä tarvetta kokea syntien anteeksiantamusta. On suuri vaara, että uskovien joukkoon, jopa seurakuntiin saakka tulee uudestisyntymättömiä ihmisiä. Evankeliumi, joka johtaa tähän, on väärä evankeiumi. Siinä ei kuulu veren ääni, siinä ei kuulu Kristuksen ääni!

Myrskyssä ollessaan opetuslapset näkivät Jeesuksen kävelevän veden päällä mutta luulivat häntä aaveeksi ja pelästyivät. Jeesus sanoi heille:"Olkaa turvallisella mielellä. Minä se olen. Älkää peljätkö." Pietari kuullessaan, että se oli Jeesus, sanoi:" Herra, jos se olet sinä, niin käske minun tulla luoksesi vettä pitkin." Jeesus sanoi: "Tule!" Niin kauan kuin Pietarin katse kohdistui Jeesukseen, vesi kannatti häntä, mutta katsoessaan myrskyävää merta hän alkoi vajota. Pietari ja muut opetuslapset tunnistivat Jeesuksen äänen.

Jokainen uudestisyntynyt uskova on kuullut Jeesuksen, hyvän Paimenen, äänen. Jeesus sanoo Joh. 10:4, 5, 14:"Laskettuaan ulos kaikki omat lampaansa hän kulkee niiden edellä. Lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. Mutta vierasta he eivät seuraa vaan pakenevat häntä, koska he eivät tunne vieraiden ääntä. Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut."

Nyt jos koskaan katseemme tulee olla kiinnitettynä Jeesukseen, elää niin lähellä häntä, että tunnistamme hänen äänensä kaiken uskonnollisen melun keskeltä. Hänen äänensä kuuluu edelleen Raamatussa, Jumalan Sanassa. Muistakaame hämmentävien oppien sekamelskassa apostoli Paavalin ohje Timoteukselle:" Pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä sen olen oppinut." (2 Tim. 3:14)

Viime aikoina on käyty keskustelua Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Oppi, että seurakunta on täällä vihan ajassa yhdessä jumalattoman maailman kanssa vihanajan loppuun asti, on hämmentänyt monia. Uusi testamentti puhuu uskovien autuaallisesta toivosta, kun Jeesus tulee noutamaan omansa tuuliin ja pilviin ennen vihan aikaa. Jos olisimme täällä Antikristuksen hallitessa ja Jumalan vihan kohdatessa tätä maailmaa, olisiko se autuaallisen toivon täyttymys? Jumala ei ole määrännyt omiaan vihaan vaan saamaan pelastuksen. Me emme odota Antikristusta vaan Herraamme Jeesusta niin kuin 1.Tess. 4:15-18 sen selkeästi ilmoittaa:"

Tämän me sanomme teille Herran sanana; Me, jotka olemme elossa ja jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi poisnukkuneiden edelle, sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. "

Jeesuksen näkyvä tulo maan päälle on eri tapahtuma kun edellä kerrottu. Silloin hän tulee " Tuhannen tuhansine pyhineen" eli ylöstemmatun seurakuntansa kanssa, ja silloin kaikkien silmät saavat hänet nähdä, myös niiden "jotka ovat hänet lävistäneet" (Sak. 12:10).

(Raamatun tekstit Raamattu Kansalle- käännöksestä)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme