"Te olette tulleet kymmenien tuhansien enkelien ja juhlajouk

"Te olette tulleet kymmenien tuhansien enkelien ja juhlajouk

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.11.2022 22:06

"Te olette tulleet kymmenien tuhansien enkelien ja juhlajoukon tykö"

Enkelit ovat hyvin kiinnostuneita siitä, mitä tapahtuu tilanteissa, joissa on evankeliumia julistettu. Heidän mielenkiintonsa kohdistuu Pyhän Hengen osallisuuteen Herran palvelijoiden julistaessa sanomaa Hengen voitelussa.

Hannu Grönroos
Espoo

" Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa." (1 Piet. 1:12)

Kuinka paljon enkeleitä olisikaan kokouksissamme näkymättöminä kuulijoina, jos siellä julistuksen sisältö olisi Pyhän Hengen vaikuttamana.

Enkelit ja kerubit

Suuri siunaus on ymmärtää, kuinka jo luomakunnan alusta, Jumalan luodessa näkymättömän maailman palvelijat, hän tarkoitti heidän tehtäväkseen palvella pyhiä, Herran omia Pyhän Hengen käskystä.

"Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?" (Hebr. 1:14)

Jumalan luomassa enkelimaailmassa on eri tehtävissä ja arvoasemissa olevia enkeleitä. Paratiisissa asetettiin kerubi leimuava miekka kädessään Eedenin portille estämään ihmisten paluu sinne.

Jeesuksen tulemus

Puhutaan ylienkelistä, jolla on tärkeä tehtävä seurakunnan ylöstempauksen päivänä kuuluttaa käsky kaikkien vanhurskautettujen ruumiitten lepopaikkoihin.

Hän antaa käskyn niin kuin Jeesus Lasaruksen haudalla: "Tule ulos!" ja ruumiit nousevat ja yhtyvät sieluihmiseen.

"Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin." (1 Tess. 4:16)

Enkeliruhtinas Mikael

Enkeliruhtinas Mikael, yksi ensimäisistä ruhtinaista, on Isaelin valtakunnan suojelija ja sotajoukkojen johtaja.

Herää mielenkiintoinen kysymys, onko muillakin kansoilla enkeliruhtinas.

"Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. " (Dan. 12:1)

Lusifer oli kerubien päällikkö. Kun hän lankesi, yksi kolmasosa enkelikunnasta seurasi sitä. Kuitenkaan kaksi kolmasosaa ei lähtenyt sen joukkoihin. Enemmistö Jumalan sotajoukkojen enkeleistä taistelee jatkuvasti tämän maailman ruhtinaan demonisia joukkoja vastaan.

On järkyttävää ajatella, kuinka langenneet enkelit kerran menettivät kirkkautensa ja muuttuivat ihmisiä piinaaviksi olennoiksi.

Gabriel, Jumalan viestin tuoja

Tunnetuin enkeimaailman henkilöistä on Gabriel. Hänestä on ensimmäinen maininta Danielin aikakaudella noin 700 vuotta ennen Kristuksen syntymistä maailmaan.

Hän on ollut merkittävin sanansaattaja koko Raamatun historiassa. Hän toi lopun aikaan liittyvistä tapahtumista viestin Danielille.

Samoin hän ilmestyi historian tärkeimmässä hetkessä tuodessaan sanoman Marialle, jonka Jumala oli valinnut synnyttämään Messiaan, Kristuksen, maailman Vapahtajaksi.

Myös Johannes Kastajan isä, pappi Sakarias sai sanoman häneltä.

Jeesus ja enkelit

Jeesus sai koko maanpäälliseen elämänsä aikana kokea, kuinka enkelit tietyissä kohdin, Jumalan määräyksestä, tulivat ja palvelivat Jeesusta.

Jeesuksen käytyä kamppailun saatanaa vastaan erämaassa 40 päivän ajan, uupuneena, janoisena ja nälkäisenä, villipetojen seassa, enkelit tulivat ja palvelivat häntä.

"Silloin perkele jätti hänet; ja katso, enkeleitä tuli hänen tykönsä, ja he tekivät hänelle palvelusta." (Matt. 4:11)

Muistamme myös, kuinka Getsemanessa Jeesuksen hikoillessa veripisaroita taivaasta tuli enkeli ja vahvisti häntä (Luuk. 22:44)

Kuva

Enkelit ja seurakunnat

Jerusalemin seurakunta sai kokea enkelien todellisuuden, esimerkiksi silloin, kun enkeli tuli yöllä vapauttamaan apostolit, jotka olivat vankilassa.

Pietari sai henkilökohtaisesti kokea saman. Vuorokautta myöhemmin hänet olisi teloitettu, mutta Jumala toimi ensin ja enkeli ohjasi hänet vankilasta ulos.

Ensimmäisen seurakunnan uskoville enkelien todellisuus heidän keskuudessaan oli itsestään selvää. Opettihan Jeesus myös siitä, miten enkelit toimivat lopunajan tapahtumissa.

He tunsivat Raamatun Kirjoitukset enkelien toiminnasta myös Israelin kansan historiassa.

Myös pakanaseurakunnan syntyessä Kesareaan oli enkeli välikätenä antaen Korneliukselle tehtävän kutsua Joppesta Pietari julistamaan heille evankeliumia. Lopputuloksen jokainen tietää.

Paavali ja enkeli

Enkeleillä on myös tehtävä varjella, varsinkin silloin kun ollaan toimittamassa Jumalalta saatua toimeksiantoa.

Tätä Paavali sai kokea matkalla Roomaan. Enkeli toi hänelle sanoman katastrofista, mutta ennen kaikkea siitä, ettei kukaan huku. Paavalin mukana olo pelasti koko miehistön. Hän tiesi, että hän on Jumalan tarkoittamalla matkalla ja siksi kaikki käy hyvin.

Meliten saarelaiset saivat kokea suuren siunauksen Paavalin kautta, ja katastrofi koitui Jumalan kunniaksi. " Mutta nyt minä kehoitan teitä olemaan rohkealla mielellä, sillä ei yksikään teistä huku, ainoastaan laiva hukkuu.

Sillä tänä yönä seisoi minun tykönäni sen Jumalan enkeli, jonka oma minä olen ja jota minä myös palvelen, ja sanoi: 'Älä pelkää, Paavali, keisarin eteen sinun pitää menemän; ja katso, Jumala on lahjoittanut sinulle kaikki, jotka sinun kanssasi purjehtivat"'. (Apt. 27: 22-24)

Ilmestyskirja on täynnä ilmoitusta enkelien toiminnasta. Tätä on ollut ennen ja samoin on nyt. Niin kuin me täällä näkyvässä maailmassa olemme Jumalan palvelijoita niin he näkymättömässä maailmassa.

Lähde; Ristin Kansa lehti nro 10/ 2022
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme