"Joka ei tee töitä"

"Joka ei tee töitä"

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.01.2016 12:33

Liisi jokiranta

Joka ei tee töitä, vaan uskoo Häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi.
Room. 4:5

Ilmaisu saattaa ensi kertaa kuultuna tuntua kummalliselta. Selvyyden vuoksi sanottakoon, että sillä ei tarkoiteta maallista työntekoa. Paavali puhuu sellaisista suorituksista, joilla arvelemme pysyvämme väleissä Jumalan kanssa. Järkemme valossa nimittäin ajattelemme, että ilman muuta on tehtävä hyvää ja muututtava paremmaksi, jos tahtoo Jumalan suosion ja iankaikkisen elämän.

Jumalan vaatimus on kuitenkin suurempi kuin aluksi ymmärrämmekään. Hän tahtoo, että olemme pyhät ja täydellisen puhtaat — sellaiset kuin hän itse on. Mahdotonta! huutavat monet. Riittää, kun tekee parhaansa, he sanovat. Niin minäkin aikoinaan ajattelin ja suutuin Jumalalle, joka ei hyväksynyt hyviä pyrkimyksiäni.

On pitkä tie sen tunnustamiseen, että on vain syntinen ihminen, joka ei millään pääse irti synnistään. Käytöstään ja asenteitaan voi kenties jossakin määrin muuttaa, mutta sisintään ei kukaan. Tässä maailmassa voimme olla hyviä ihmisiä ja kunnon kansalaisia, mutta Jumalan edessä on toisin. Meillä ei ole hänelle tuotavana mitään töitä, jotka auttaisivat sielumme pelastuksessa.

"Joka ei tee töitä" saa uuden sisällön. Siihen on kätkettynä lupaus.

"vaan uskoo Häneen"

Tekemisten sijaan meille avautuu uusi tie: usko Jeesukseen.

Monien mielestä on naurettavaa saada vain uskomalla kaikki synnit anteeksi. He pitävät sellaista epämoraalisena. Teoriassa se tuntuu liian helpolta. Sille, joka on tullut tuntemaan syyllisyytensä pyhän Jumalan edessä, anteeksiannon uskominen ei ole ollenkaan itsestäänselvyys. Kun kadotus väikkyy todellisena mielessämme, armo tuntuu pakenevan meitä. Kuinka on mahdollista, että yksinkertainen usko Jeesukseen riittää?

Ainoa mahdollisuutemme on kuitenkin jäädä synteinemme Jumalamme eteen ja uskoa hänen Poikaansa. Anteeksianto ei ole ilmaista. Siitä on maksettu kallis hinta.

"joka vanhurskauttaa jumalattoman"

Anteeksiannon hintana on Jeesuksen, Jumalan Pojan veri, joka on Golgatalla vuotanut puolestamme. Jeesuksen kuolema sisältyy siihen kaikkein suurenmoisimpaan ilmaisuun, jonka ihminen voi kuulla: Jumala vanhurskauttaa jumalattoman.

Jumala tuomarina odottaa, että tulemme hänen eteensä synteinemme ja tunnustamme hänelle kaiken sellaisena kuin se on. Vilpittömästi, avoimesti, rehellisesti. Hän sanoo: "Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme" (Jes. 1:18). Kuinka ihmiselle käy oikeudenmukaisen Jumalan edessä, joka vaatii täydellistä puhtautta sisintämme myöten? Mitä Raamattu sanoo?

Kun Jumalan pitäisi tuomita sinut, hän katsookin Poikaansa, joka on sinun asianajajasi taivaassa (1. Jh. 2:1; Hepr. 9:24). Jeesus on jo ottanut sinun syntisi omaksi syykseen. Jumala on jo tuominnut hänet sinun sijastasi. Jeesus on jo kärsinyt rangaistuksen, joka kuuluu sinulle. Siksi sinä saat tuomion sijasta katsoa Golgatan Kristukseen. Hänen kuolemansa on sinun pelastuksesi. Hänen uhrissaan on sinun syntiesi anteeksiantamus. Jumala julistaa sinut vapaaksi kaikesta syyllisyydestä Jeesuksen tähden. Ja vielä: Hän lukee sinun hyväksesi Poikansa pyhyyden ja puhtauden. Jeesuksessa ja Jeesuksen tähden olet täydellisen puhdas Jumalan edessä — vaikka itsessäsi oletkin edelleen syntinen. Tätä sanotaan vanhurskauttamiseksi.

Kuinka näin suuri lahja voi tulla meidän osaksemme?

"sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi"

Jumala lukee Poikansa vanhurskauden sen hyväksi, joka uskoo Jeesukseen. Meillä ei ole muuta ansiota Jumalalle tuotavana kuin Jeesuksen ansio, mutta se ainoastaan riittääkin. Siksi puhumme uskon vanhurskaudesta tekojen vanhurskauden vastakohtana. Jumala on tahtonut, että vanhurskaus saataisiin uskosta, jotta se olisi armosta. Näin se on kaikkien ulottuvilla. Uskomme Jumalan sanan, ja syntimme ovat poissa.

Itse palaan usein Jumalan lupaukseen: "Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä muista sinun syntejäsi" (Jes. 43.25). Hän pyyhkii pois kaiken — itsensä tähden — eikä enää muista syntejäni. Pelastusvarmuutemme on varmuutta evankeliumista, Jeesuksen täytetystä työstä.

Kirjassani Aihetta iloon selitän tätä asiaa tarkemmin.

Lue katkelma kirjasta Aihetta iloon -->

Voit katsoa myös lisää vanhurskauttamisesta sivustosta Uskon ABC.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!