Kirjoittaja rita4 » 25.08.2014 11:43
Mikä on se hedelmä?
Monet vilpittömät uskovat luulevat, että hedelmän kantaminen yksinkertaisesti tarkoittaa sielujen voittamista Kristukselle. Mutta hedelmän kantamisella on paljon suurempi tarkoitus kuin sielujen voittaminen.
Se hedelmä, mistä Jeesus puhuu, on Kristuksen kaltaisuus. Siis hedelmän kantaminen heijastaa Jeesuksen kaltaisuutta. Ja sanonta ‘paljon hedelmää’ tarkoittaa yhä lisääntyvää Kristuksen kaltaisuutta. Yhä enemmän Kristuksen kaltaisuuteen kasvaminen on meidän perustarkoituksemme elämässämme. Sen on oltava keskeisenä kaikessa toiminnassamme, elämäntavoissamme, suhteissamme. Siis kaikkien lahjojemme ja kutsumustemme - työmme, todistamisemme - on saatava alkunsa tästä perustarkoituksesta.
Jos minä en ole Kristuksen kaltainen sydämestäni - jos minä en ala muuttua enemmän hänen kaltaisekseen - silloin olen kokonaan kadottanut Jumalan tarkoituksen elämässäni. Se ei merkitse mitään, mitä olen tehnyt hänen valtakuntansa hyväksi. Jos minä olen kadottanut tämän yhden tarkoituksen, minä olen elänyt, saarnannut ja ponnistellut turhaan.
Ymmärräthän, että Jumalan tarkoitusta elämässäni ei voida täyttää sillä, mitä minä teen Kristukselle. Sitä ei voida mitata minun saavutuksieni perusteella, vaikka parantaisin sairaita, tai ajaisin ulos saastaisia henkiä. Ei, Jumalan tarkoitus minun elämässäni toteutuu siinä, miksi minä tulen hänessä. Kristuksen kaltaisuus ei ole sitä, mitä minä teen Herralle, vaan kuinka minä muutun hänen kaltaisuuteensa.
Opetuslasten mielestä temppeli Jerusalemissa oli suuri, jumalallinen työ, valtava saavutus. He veivät Jeesuksen kierrokselle näyttääkseen hänelle sen loistavan rakenteen, suuret joukot, jotka kokoontuivat päivittäin, uskonnolliset toimitukset, joita siellä suoritettiin. He ajattelivat, että Kristus olisi ollut yhtä vaikutettu siitä kuten he olivat.
Jeesus kuitenkin viilensi heidän innostuksensa. Hän sanoi heille: “Tämä kaikki hävitetään. Ei jää kiveä kiven päälle. Kaikki nämä ihmismassat hajoavat, ja paimenetkin pakenevat. Kaikki täällä, mikä tekee teihin suuren vaikutuksen - kaikki uskonnolliselta näyttävä - kaikki se tullaan hylkäämään. Näin on siksi, koska se ei kirkasta Kristusta. Se on ihmiskeskeistä, se korostaa ihmistä.”
Tosiasia oli se, että opetuslapset olivat keskittyneet väärään temppeliin. Heidän katseensa kohdistui käsin tehtyyn temppeliin. Heidän mielenkiintonsa oli uskonnollisessa toiminnassa. He antoivat väärien asioiden tehdä heihin vaikutuksen. Se mitä siellä tapahtui, ei edustanut Isää. Temppelistä oli tullut ryövärien ja rahanvaihtajien luola. Profeetat ja papit katsoivat vain omaa parastaan. He jopa ryöstivät ja solvasivat omia vanhempiaan. Temppeli ei palvellut ensinkään Kristuksen tarkoitusperiä.
Jeesus siis suunnisti opetuslasten huomion hengelliseen temppeliin. Kuten Paavali myöhemmin kirjoitti seurakunnalle: “Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Herran temppeli?”
Minä uskon, että monet uskovat tänään ovat opetuslasten kaltaisia. Meihin tekee vaikutuksen suuret kirkkorakennukset, kansanjoukot, jotka käyvät siellä sunnuntaisin, jumalanpalvelusmenojen erikoisuus, moninaiset ohjelmat ja palvelumuodot. Mutta Jeesuksen sanoma on meille selkeä: meidän ei tule kiinnittää huomiota kivi- ja metallirakennuksiin, jumalanpalvelusmenojen erikoisuuksiin tai kuinka seurakuntaa johdetaan. Sellaiset asiat vain hämäännyttävät meitä. Meidän tulisi keskittyä ainoastaan hengelliseen temppeliin.
Tosiasia on, että Pyhä Henki on temppelissään kaiken aikaa. Hän asuu meidän ruumiissamme. Hän on myös aina valmis johtamaan meitä hänen tarkoitukseensa. Mutta meidän hengellisen elämämme on oltava kunnossa.
On aikoja, jolloin meidän on lausuttava vanhurskas tuomio. Raamattu käskee jokaista uskovaa paljastamaan väärät opit ja väärät profeetat. Herran palvelijoita erityisesti velvoitetaan tuomitsemaan se, mikä ei ole Jumalan huoneessa Kristuksen kaltaista.
Mutta Pietari sanoo, että tuomion on alettava Jumalan huoneesta. Ja ‘huone’ ei ainoastaan tarkoita kirkkoa, vaan meidän omaa ruumistemppeliämme. Minun on tuomittava itseni - on tutkittava temppelini kunto - ennenkuin minä voin tuomita mitään seurakunnassa..
Jeesus sanoo: “Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois ... Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat” (Joh.15:2, 6). Mikä tahansa, mikä seurakunnassa ei kirkasta Kristusta - mikä tahansa, mikä on vääristeltyä tai väärää, tai mikä ei johda ihmisiä Kristuksen kaltaisuuteen - on otettava käsiteltäväksi. Jeesus tulee heittämään sen ulos. Hän tulee lopettamaan sellaisen työmuodon ja kuivattamaan sen tekijät. Hän paljastaa sen ja lopettaa sen toiminnan.
Olen varma siitä, että jos tämän ajan uskova olisi voinut kävellä temppelin läpi Jeesuksen aikana, hän olisi tullut murheelliseksi näkemästään. Papit panevat rahoja omiin taskuihinsa salaa, ahneus, väärinkäytös, rahanahneus - kaikki se olisi järkyttänyt häntä. Tuo uskova olisi varmaan sanonut: “Kuinka kauan Herra sallii sellaista huoneessaan?”
Mutta totuus on se, että temppelin kunnosta meidän ei olisi tarvinnut huolehtia. Jeesus ajoi ulos kaiken pahuuden sieltä. Hän toi mukanaan kepin ja ruoskan ja puhdisti Isänsä huoneen. Hän lopetti kaikki ne väärät palvelumuodot, joita siellä toimitettiin.
Tänään me palvelemme samaa temppelin puhdistaja-Herraa. Hän on myös uskollinen ajamaan ulos kaiken vääryyden seurakunnastaan omalla tavallaan ja omalla ajallaan. Jos hän haluaisi, hän voisi lopettaa jokaisen väärän profeetan toiminnan heti. Siksi meidän on luotettava häneen, että hän itse pitää huolen seurakunnastaan. Meidän osamme on varmistaa, että ei mikään maailmallisuus pääse hiipimään meidän omaan temppeliimme.
Jatkuu..
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.