Elävän Jumalan kaupunki taivaallinen Jerusalem

Elävän Jumalan kaupunki taivaallinen Jerusalem

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.09.2022 13:57

Kuva
Hannu Grönroos

"Te olette tulleet elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo." (Hebr. 12:22)

Paavali katseli ihastuneena taivaallisia, pääsipä käymään jopa paratiisissa asti. Osaksi juuri tästä syystä hän kehottaakin meitä ajattelemaan sitä, mikä "ylhäällä on".

Sydän taivaassa

Kirjeessään galatalaisille Paavali puhuu taivaallisesta Jerusalemista:" Mutta se Jerusalen, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme." (Gal. 4:26)

Vaastaava kohta löytyy Filippiläiskirjeestä: " Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi." (Fil. 3:20)

Jo nämä jakeet osoittavat, kuinka Paavalin sydän oli lähellä taivasta. Kenenpä ei olisi, kun Pyhä Henki saa elämässämme vaikuttaa vieden meitä Sanan kautta katsomaan tulevia.

Jeesus, meidän Vapahtajamme, on vielä siellä, mutta emmde tiedä, millä hetkellä hän saapuu vapauttamaan meidät ajan kahleista.

Syntinen kaupunki

Monet meistä olemme käyneet Jerusalemissa, ja vaikka siellä on monia Raamatussakin mainittuja paikkoja, se ei ole meidän kaupunkimme.

Kaupunki on syntinen, koska siellä asuu syntiä tekeviä ihmisiä. Kaupungin elämä tulee Raamatun Sanan mukaan muuttumaan vielä niin järkyttäväksi, että sitä on jopa vaikea uskoa.

Johannes, joka sai sanoman enkeliltä Patmos-saarella, sai nähdä, mitä "vanhan Jerusalemin" kaduilla tapahtuu. Ilmestyskirja kertoo, kuinka Jumalan lähettämät kaksi säkkipukuista proreettaa surmataan."Ja heidän ruumiinsa viruvat sen suuren kaupungin kadulla, jota hengellisesti puhuen kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa myös heidän Herransa ristiinnaulittiin." (Ilm. 11:8)

Antikristuksen hallitus

Tästäkin jo näemme, missä alennustilassa Jerusalem elää. Mutta Jerusalem, niin kuin muukin maailma, on vielä tämän maailman ruhtinaan vallan alla. Siksi synti rehottaa.

Jerusalemin pitää nähdä vielä sekin kauheus, kun antikristus ottaa päämajakseen "suuren kuninkaan kaupungin." Hän jopa menee vasta rakennettuun temppeliin julistaen itsensä jumalaksi ja saastuttaa sen.

Hänen hallituskautensa loppuu kuitenkin lyhyeen, kun Herra saapuu tuhannen tuhansineen pyhineen ja ottaa hallintavallan.

Saatanallinen vaikutus kaupungissa ja koko maailmassa menettää voimansa, kun sielunvihollinen kahlehditaan 1000 vuodeksi. Temppeli puhdistetaan, ja Jeesus itse asettuu hänelle kuuluvalle paikalle.

Uudet taivaat ja uusi maa

Tämä kaikki on vielä kalpea kuva siitä, mitä tapahtuu, kun taivaat ja maa luodaan uudestaan ja uusi Jerusalem ja Jumalan temppeli sellaisena kuin se on nyt taivaassa lasketaan alas ja sitä ei koskaan enää hävitetä. "Uudeksi minä teen kaikki."

Johannes sai hengessä nähdä tämän kaiken, ja siksi on niin siunattua lukea, mikä on meidänkin tulevaisuutemme uudessa Jerusalemissa.

"Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä." (Ilm. 21:10)

Tämän tähden katselkaamme usein hengessä "esiripun toiselle puolelle". Maran ata, Herramme tulee.

Lähde; Ristin Kansa nro 8/2022
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!