Vapaaksi mun Herra osti!

Vapaaksi mun Herra osti!

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.07.2025 19:18

Heikki Ahonen

Ja vapaaksi mun Herra osti, ei orjakseen vaan lapsekseen.
Orjuudesta Hän mun nosti, näin arvoon suureen saattaakseen."

Herra Jeesus tuli vapauttamaan vangittuja, haavoitettuja ihmissieluja. Hän kulki kautta
kuolemanvarjojen maan ja valtavassa rakkaudessaan Hän näki ja armahti särjetyn ja heikon
ihmisen.

Hänen luonaan saivat turvapaikan lesket ja orvot. Kadonneet Hän etsi ja eksyneet toi
takaisin. Janoinen sai juoda ja nälkäiselle katettiin pöytä.

Vaivattu ja hauras, tuulien raastama sielu sai kokea ihmisen arvon palautuvan Vapahtajan
lähellä, joka ei tuominnut, ei syyttänyt eikä painanut alas, sillä Hän tiesi mitä ihmisessä on.

Omaan itseensä Hän keräsi meidän vikamme ja vammamme. Painava risti harteillaan tuo Pyhä
ja Puhdas kulki kuolemaan, voidakseen kuolemalla kukistaa sen, jolla kuolema oli vallassaan.
(Heb. 2:14)

Omalla verellään Hän osti sielumme vapaaksi synnin ja kuoleman lain alta ja saattoi meidät
sovituksessaan orjuudesta lapsen asemaan. (Room. 8:2)

Nyt Raamattu muistuttaa ja varoittaa meitä, ettemme enää uudelleen antaisi sitoa itseämme
orjuuden siteisiin. (Gal. 5:1)

Mietin rukouspolkua kulkiessani tuon edelläolevan jakeen syvyyttä. Mikä onkaan tuo vapaus,
johon synnin orja ostetaan. Tuo vapaus ei loukkaa eikä haavoita. Siinä vapaudessa on omat
alhaiset motiivit tuotu Vapaaksiostajalle.

Vapaudesta ja Vapauttajan ilmestymisestä syntyvä kiitollisuus herättää rakkauden, joka
katselee Herraansa parannetuin silmin.

Hän otti minun kuormani ja kantoi minun kipuni. Hän kuoli minun tähteni, vain rakkaudesta
minuun.

Vapaaksiostamisen hinta on niin suuri, ettemme saata sitä omalla ymmärryksellä käsittää,
mutta siinä määrin kun ymmärrämme, niin herätköön meissä pyhä kunnioitus Herraan
Jeesukseen ja tahto kulkea Hänen pyhyydessään.

Vapaus on kuuliaisuutta Kristukselle. Se on vapaaehtoista suostumista kulkemaan Pyhän
Hengen ohjauksessa. Se on oikeudenmukaisuutta henkilöön katsomatta. Vapaus on
eteenpäin kulkemista silloinkin, kun luonnollinen ihminen pysähtyisi vastuksiin ja
tuomitseviin sanoihin. Vapaa sydän kulkee eteenpäin, sillä Hän tietää sielunsa hinnan ja
matkansa määrän.

Vapaa sydän palvoo Jeesusta kivien lentäessä ja taivaan peittyessä pilveen. Raekuuron alla
vapaa sydän riemuitsee autuaasta osastaan olla sovitettu Jumalan edessä lapsen asemaan.

Vapaa sydän kuoleman vuoteella katselee hengen silmin jo täyttymyksen maata, minne kipu ei
voi enää seurata, ja missä puhaltavat aina leppeät Hengen tuulet. Vaivan valjaat ovat
vaihtuneet riemupukuun ja entinen orja on vapaa ikuisesti.

Vapaa sydän ei tähyä tämän ajan aarteita, sillä se tietämällä tietää, että Herra antaa määräosan
kullekin päivälle, niin runsaana ja täytenä, että se riittää.

Vapaa sydän on kuin malja, joka on avautunut vastaanottamaan taivaan kastetta; rakkautta,
rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

Näitä mietin rukouspolullani ja katsoin oman puseroni sisään, oman sydämeni puutarhaan.
Näin itsessäni publikaanin ja häneen samaistuen rukoilin samaa rukousta: Herra, ole minulle
syntiselle armollinen.

Tie on vapaa Golgatalle, siellä pyhä veri puhdistaa matkan liat ja siellä syttyy vapauden laulu:

"Siis täysin valtuuksin, oi Herra, mua hallita sä saat ja voit,
oi kiitos armost autuaasta, näin kalliks kun mun arvioit.
"

Vapauteen kanssasi kulkien, Heikki
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!