Leipää ja uimavesiin

Leipää ja uimavesiin

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.11.2019 10:28

Liisa Rantasaari 9.11.2019.

Kuva

” Sillä he eivät olleet noista leivistä päässet ymmärrykseen, vaan heidän sydämensä oli paatunut.” Mark. 6: 52. KR 33/38.

Leivästä Jeesus puhuu useassa kohdassa Raamatussa. Evankelista Markus kertoo. Jeesuksen ympärillä oli kansaa liikkeellä. Monet tulivat kaukaa kuuntelemaan Jeesuksen opetuksia. Uteliaita riitti. Jeesusta seurattiin uteliaisuudesta. Toisille Jeesuksen opetukset olivat tärkeitä. Jeesuksen tekemät teot kiinnostivat uteliaita ihmisiä. Minkä vuoksi Jeesus oli kiinnostava henkilö, koska Jeesus puhui, ja teki niin kuin se, jolla on valta. Kirjanoppineilla ei ollut samoja valtuuksia, kuin Jeesuksella oli. Jeesuksen puheet menivät syvälle sydämeen. Pyhä Henki oli Jeesuksen puheiden takana. Olihan Jeesus Jumalan Poika. Ihmiseksi tullut Jumala. Hänessä, ei ollut syntiä, joka olisi vienyt voimaa sanoista. Jeesuksen sanat olivat eläviä ja voimallisia sanoja. Jeesus ei säästynyt arvostelulta. Hän oli hyvin tarkan valvonnan alaisena.

Fariseukset ja kirjanoppineet olivat olevinaan viisaampia, kuin Jeesus. He olivat oppineita, Jeesus oli puusepän poika. Puusepän pojan ei ollut tarvinnut opiskella. Eikä Nasaretista tule hyvää, se oli heidän mielestään ainut oikea totuus. Mikä, Jeesus nasaretilaisesta voisi tehdä paremman opettajan, kuin mitä kirjanoppineet, fariseukset ja papit olivat?

Usein Jeesuksen opetukset kestivät pitkään ja nälkä yllätti kuulijat. Evankelista Markus kertoo, Jeesuksen huolehtineen ihmisten fyysisistä tarpeista. ” Minun käy sääliksi kansaa, sillä he ovat jo kolme päivää olleet minun tykönäni, eikä heillä ole mitään syötävää.” Jeesus toteaa pitkän opetusjakson jälkeen. Mark. 8: 2. KR 33/38.

Opetuslapset sanoivat Jeesukselle. ” Mistä täällä erämaassa kukaan voi saada leipää näiden ravitsemiseksi?” Mark. 8: 4. KR 33/38. Erämaassa ja leivättä, tarpeeksi ongelmaa ratkaistavaksi. Jeesus kysyi: ” Montako leipää teillä on? ” He sanoivat: ” Seitsemän.” Tämän tiedon saatuaan, Jeesus käski kansan asettua maahan. Hän otti ne seitsemän leipää, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsillensa. Opetuslapset laittoivat leivät kansan eteen.

Oli myös joitakin kaloja; Jeesus siunasi ne, ja käski siunatut kalat asettaa kansan eteen. Ihmisille olivat ruoat tarjolla, he pääsivät niitä syömään. Kaikki tulivat ravituksi, leipää ja kalaa riitti jokaiselle. Ylimääräistä ruokaa jäi, ne kerättiin pois. Seitsemän täysinäistä vasullista. Noin 4000 henkilöä oli ruokittu kylläiseksi, ja leipiä jäi. Jeesus aina yllättää, jos Hän saa antaa siunauksensa.

Jeesus ei lähetä ketään nälkäisenä pois. Nälkäiset, Hän siunaa hyvyyksillään, mutta kylläiset, Hän lähettää pois. Kylläinen ei huoli Jeesuksen siunauksista. Rikas ja kylläinen ihminen uskoo tulevansa omillaan toimeen. Jeesusta ei tarvita auttajaksi

Jeesus siirtyi veneeseen ja toiseen paikkaan. Jeesuksen mukaan lähti, opetuslapset, sekä fariseuksia. Fariseukset aloittivat jälleen Jeesuksen kanssa väittelyn. He vaativat merkkiä taivaasta. Ihmisiä kiinnostavat vain ihmeet ja merkit. Sielun pelastuminen ei ollut fariseuksille tärkeintä. Fariseukset, tekopyhät ihmiset, ovat edelleen samanlaisia. Juoksevat ihmeiden perästä, mutta kaikki muu jää sivuseikaksi. Jeesuksen seuraaminen edellyttää, että syntinen elämä saadaan kuntoon. Ihmeet seuraavat niitä, jotka tulevat Jeesukseen uskoviksi. Ensin on syötävä elämän leipää.

Jeesus sanoi heille: ”Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.” Joh. 6: 35. KR 33/38.

Jeesus on Elämän leipä. Yksi leipä, joka riittää kaikille. Totuuden tien ensimmäinen portti on avattu. Jeesus antaa uskon lahjan, jokaiselle, joka ottaa Hänet henkilökohtaisesti vastaan. Tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen. Jeesus käskee varomaan ja kavahtamaan fariseusten ja Herodeksen hapatusta. Mark. 8: 15. On olemassa väärää evankeliumin hapatetta. Vääriä opettajia ja vääriä profeettoja. Herodeksen hapatus on ihmisten mieliksi elämistä. Herodes pelkäsi asemansa uhatuksi, jos ennustukset Jeesuksesta toteutuvat. Jeesus oli jo yleisten pielipiteiden ” pelinappula” lapsuudesta lähtien. Siksi, Herodes olisi ihmisten mieliksi halunnut surmata Jeesuksen jo lapsena Yleinen mielipide on usein Jeesuksen opetuksia vastaan. Yleinen mielipide vesittää evankeliumin. Jätetään pois sellaista, mikä muuttaa Jumalan sanan toiseksi, kuin mitä se Raamattuun on kirjoitettu. Evankeliumista poistetaan uudeksi tekevä voima. Evankeliumi, on Jumalan sanaa. Totta sellaisenaan, mitä Jumalan sanassaan, Raamatussa on sanonut… se on ravitsevaa Elämän leipää.

Opetuslapset olivat jälleen unohtaneet leivän, mennessään veneeseen. ” Ja he olivat unohtaneet ottaa mukaansa leipää, eikä heillä ollut muassaan enempää veneessä, kuin yksi leipä.” Mark. 8: 14. He puhuivat keskenään siitä, ettei heillä ollut leipää. Jeesus huomasi opetuslasten keskustelun ja Hän sanoi heille: ” Mitä te puhutte siitä, ettei teillä ole leipää? Ettekö vielä käsitä ettekä ymmärrä? Onko teidän sydämenne paatunut? Mark. 8: 17. KR 33/38.

Jeesus tekee niin syvälle viiltävän kysymyksen, ettei se voi jäädä huomiotta. ” Onko teidän sydämenne paatunut?” Paatuneen sydämen omaavan, on mentävä tutkimaan oman sydämen tilaa. Paatuneeseen sydämeen on olemassa syynsä. Jos ihminen ei halua etsiä totuutta, on paholainen asialla. Paholainen aina yrittää estää ihmistä, löytämästä totuutta. Elämän leipää, Jeesusta Kristusta. Ihmisen vietit, likainen ajatusmaailma, ne hitaasti paaduttavat ihmisen. Väärien profeettojen uskominen, sokeuttaa ihmisen, eikä nähdä oikeaa Kristuksesta tulevaa valoa.

Jeesus kysyy: ” Mitä te puhutte siitä, ettei teillä ole leipää? Ettekö vielä käsitä ettekä ymmärrä?

Opetuslapsilla oli yksi leipä. Elämän leipä Jeesus, veneessä. Eivätkä käsittäneet, eivätkä ymmärtäneet sitä. Jeesus halusi osoittaa, ettei ihminen elä pelkästään leivästä. Tarvitaan taivaasta tulevaa Elämän leipää. Jos opetuslapset olisivat ymmärtäneet tämän, he eivät olisi marisseet leivän puutetta. Jeesus luo uutta, ja täyttää tarpeelliset puutteet. Hän oli ruokkinut ison joukon ihmisiä, oli jäänyt tähteitä jäljelle. Ylitsevuotava siunaus oli saatu, eivätkä opetuslapset käsittäneet, mistä siunaus oli lähtöisin.

Jumala Kristuksessa luo edelleen uutta, ja täyttää tarvittavat puutteet ihmisille. Jumalan luomistyö jatkuu. Pyhä Henki on maanpäällä. Sama Jumalan Pyhän Hengen voima liikkuu keskuudessamme, kuin oli Jeesuksen aikana fyysisesti läsnäolevana. Jos ihmisen viisaus olisi hengellistä viisautta, ymmärtäisimme, kuinka rikas Isä meillä on taivaassa. Hänellä on kaikki, mitä elämiseen ja jumalisuuteen tarvitaan.

Leipä ja kala, ruoka, kuuluu ihmisen elämään jokapäiväisenä asiana. Samoin ihmisen pitää ruokkia Jumalan Sanalla myös hengellistä ihmistä. Opetuslapset olivat olleet Jeesuksen oppilaina, eivätkä tätä käsittäneet, eivätkä ymmärtäneet. Aiheesta Jeesus heille tuohtui.

Voidaan olla vuosia kuljettu uskovina Jeesuksen seuraajina. Vähitellen Jumalan Sana, rukous ja uskovien yhteys jäävät. On tapahtunut pysähtyminen ja siitä lähtee taantuminen. Miten monta vuotta olet ollut uskossa, se ei ole merkittävää. Tärkeintä on, mikä on tämän hetken suhde Kristukseen. Onko hengellistä ihmistä, sieluamme ruokittu Jumalan Sanalla? Onko Sana saanut kasvattaa meitä kohti täysi-ikäisyyttä? Vieläkö tarvitsemme opetusta, vaikka meidän pitää olla jo toisten opettajia? Olemmeko sunnuntai kristittyjä, jotka kerran viikossa käymme kuulemassa sanaa, mutta loput päivät viikosta, elämme ilman hengellistä ravintoa? Apostoli Paavali tuskaili aikansa kristityksi kääntyneiden kanssa, mitenkä heidän hengellinen kasvunsa on ollut hidasta.

”Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi.” Hepr. 5:13. KR 33/38. ”Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä.” 1. Kor. 3:2. KR 33/38.

”Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä. ” 1. Kor. 14: 20. KR 33/38. ”Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. ” 1. Kor. 3:1. KR 33/38.

”Lähestykää Jumalaa, niin Hän lähestyy teitä.” Jaak.4:8. KR 33/38.

Tahdommeko kohdata Kristusta? Jumala kyllä tahtoo lastensa elävän elävässä yhteydessä kanssaan. On kysymys meidän tahdostamme? Olemmeko liian kiireisiä ihmisiä, ettei meille jää aikaa hengellisen ihmisen hoitamiseen? Onko laiskuutemme esteenä, ettei viitsitä lukea Jumalan Sanaa? Rukous ei maistu, …väsyttää. Ilman Elämän leipää ei ihminen voi elää hengellisesti tervettä elämää.

Haluammeko kasvaa Kristuksen tuntemisessa, kohti täysi-ikäisyyttä? Uskossa eläminen on loppuelämän pituinen prosessi. Liike ei saa pysähtyä. Pyhän Hengen virrat virtaavat, tahdotko uppoutua Hengen virtaan, niin että saat uida Pyhän Hengen virrassa?

”Sitten hän mittasi tuhat ja antoi minun käydä veden poikki: vettä oli polviin asti. Sitten hän mittasi tuhat ja antoi minun käydä poikki: vettä oli lanteisiin asti.
Sitten hän mittasi tuhat: tuli virta, jonka poikki minä en voinut käydä, sillä vesi nousi uimavedeksi, virraksi, josta ei voinut käydä poikki.
Mutta virran varrella, sen molemmilla rannoilla, kasvaa kaikkinaisia hedelmäpuita. Niistä eivät lakastu lehdet eivätkä lopu hedelmät: joka kuukausi ne kantavat tuoreet hedelmät, sillä niitten vedet juoksevat pyhäköstä, ja niitten hedelmät ovat ravitsevaiset ja niitten lehdet parantavaiset.”
Hesekiel. 47. 4 – 12. KR 33/38.

”Jumalan virta on täynnä, meille sen tulvia suo.
Hengellä meidät nyt täytä, virvoitus sieluumme tuo.”
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
Avatar
rita4
Ylläpitäjä
 
Viestit: 19775
Liittynyt: 20.10.2013 09:53

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron