Kärsimyksen koulussa

Kärsimyksen koulussa

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.08.2018 21:19

Anne Pesonen

Juhlaruusut ja surukukat

Kuva

Elämässä on aikoja, kun ruusut ja kermakakku viedään kylmään yöksi. On juhlan aika. Kiitollisuus täyttää mielen, ja kiitoslaulu kaikuu Herralle kaikesta hyvästä.

Jokaiselle tulee kuitenkin aikoja, jolloin surukukkaset täyttävät kodin pöydän. Mieli on murtunut, ja kaipaus suuri.

Herra tukee lastaan. Elämän ilossa ja surun hetkinä saamme kulkea kotia kohden.

Kuva

Vain elämää

Sanoin ruusulleni: "Kerro minulle Jumalasta!" Ja ruusu puhkesi kukkaan. Sitten se pudotti lehtensä. Onko tämä minunkin osani?

Mannaa joka päivään

Yhteen päivään voi mahtua paljon. Olet onnellinen ja onniteltava aamusta iltaan. Illalla joudut riisumaan juhlapuvun.

Surun tummat värit pitävät mielesi apeana. On ahdistunut olo; miten tästä eteenpäin? Mistä voimia arkipäivään?

Afrikassa puhutaan päivän mannasta tai jokapäiväisestä puurosta. Jumalan Sanassa on meille päivän manna.

Sipuli

Kun kuorit sipulia, tuleeko sinulle itku? Onko elämässäsi tänään itkun aika? Onko paljon surua ja haasteita vai saitko kulkea ilon saappailla? Herra kantaa sinua joka vaihjeessa. Eikö olekin ihanaa!

Kuva

Tyhjä risti

Juhla-aikoinakaan kaikilla ei mene hyvin. Ehkä käyt parhaillaan sairauden koulua tai koet itsesi yksinäiseksi ja alavireiseksi. Rahat ovat tiukalla. Suru on vienyt huuliltasi kaikki sanat. On monnelaista asiaa Herralle vietävänä.

Jeesus on kaiken jo kantanut, kulkenut edeltä ja raivannut tien. Sinulle julistetaan tyhjän ristin sanomaa. Jeesus elää!

Kaikki päivät

Tuntuuko sinusta, että asioita kasaantuu aivan liikaa? Kiire, liukas keli, kova hammassärky ja hyvän ystävän kuolema.

Kaikki on tapahtunut lyhyessä tuokiossa. Kuitenkin, Herra, olet luvannut kulkea kanssani kaikki päivät, silloinkin, kun on monta mietittävää sydämessä.

Onhan Jeesus!

Joskus elämä tuntuu olevan solmussa. Minulla ei ole keinoja solmun avaamiseen. Osaan vain huolehtia. Sitten muistan: taivaan Isä voi auttaa ihan kaikessa. Jään luottavaisesti odottamaan hänen apuaan.

Huolien keskellä elämä näyttää harmaalta. Valoa ei tunnu löytyvän. Sitten kuitenkin huomaan: onhan minulla Jeesus! Vapahtajan kanssa voin kaikki polkuni kohdata ja kulkea. Jeesuksessa elämämme on värikäs seikkailu, jossa loistaa aurinko.

Tuttu luennoitsija puhui tästä ajasta ja jaksamisesta siinä. Hän sanoi, että olisi hyvä joka päivä löytää kolme kiitosaihetta. Niin me jokainen jaksaisimme paremmin.

Ristin tiellä

Kun olet sairaana, huomaat vain kivun. Sairauden kasvot voivat kertoa läheiselle Jeesuksesta.

Kun alkoholikierre on ohi, kasvot ovat yhä kireällä. Taivaassa enkelit iloitsevat uudesta Jumalan lapsesta.

Kun suru on vienyt huuliltasi kaikki sanat, Isä lähettää lohdutuksen peiton. Kun petyt ihmiseen ja jäät hetkeksi yksin, näet: Jeesus ei jätä milloinkaan. Siis iloitaan!

Tuttu reitti

Vein rukouksessa Herralle huoliani ja syntejäni. Aivan läheltä kuulin sanat: Armahda itsekin itseäsi. Ei jäädä paikalleen, mennään eteenpäin. Tie edessäpäin voi olla mutkainen. Välillä se kulkee virtojen ja keitaiden läpi. Elämän vesi tiellämme antaa ihanan toivon.

Illan hämärtyessä näen vain yhden askeleen. Pimeässä luotan: tämä on tuttu reitti. Joskus pimeässä luottamus horjuu. Pääsenkö perille? Silloin sisimmässäni alkaa soida. Iäiseen iloon minä haluan. Äiti ja isä siellä jo odottavat.

Lähde: Ristin Kansa lehti nro 8/2018
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!