Raha on hyvä renki, mutta huono isäntä

Raha on hyvä renki, mutta huono isäntä

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.10.2017 21:18

Hannu Tuoriniemi

Kuva

Vapauteen Kristus vapautti meidät (Gal. 5:1). Meidän ei tule suostua orjuuden ikeeseen, ei edes rahan orjuuteen.

Moni pitää rahaa tärkeimpänä asiana elämässään ja työssään. Kun maallinen mammona on päällimmäisenä mielessä, voidaan puhua rahan orjuudesta.

Jeesus tuli saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista (Jes. 42:7; Luuk. 4:17-19).

Raha juoksupoikana

Jumala ei suostu olemaan rahan juoksupoikana. Raha voi sen sijaan parhaimmillaan olla Jumalan rakkauden juoksupoikana. Alkuseurakunnalla oli taitoa ja johdatusta rahan käsittelyssä.

"Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä. Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heillä kaikilla.

Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan ja panivat apostolien jalkojen juureen; ja jokaiselle jaettiin sen mukaan, kuin hän tarvitsi.

Niinpä Joosef, jota apostolit kutsuivat Barnabaaksi-se on käännettynä: kehoittaja-leeviläinen, syntyisin Kyprosta, myi omistamansa pellon, toi rahat ja pani ne apostolien jalkojen juureen. (Apt. 4: 32-37).

Tosi rikkauden esteet

Raamatun mukaan "rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan" (Matt. 19:16-29) Huolet ja rikkauden viettelys voivat tukahduttaa Sanan äänen (Matt. 13:22).

Rikkaat joutuvat lähtemään tyhjinä pois Herran luota (Jaak. 5:1-10; 1 Tim. 6:17-19; Luuk. 1: 50-53). Mikä tahansa luonnollisen ihmisen rikkautena pitämä asia voi olla Jumalan rikkauden omistamisen esteenä. Maailman ystävyys koituu vihollisuudeksi Herraa vastaan (Jaak. 4:4).

Velka voi muodostua palvelijasta orjuuttajaksi. Samoin harhaoppi voi orjuuttaa sen valtaan joutuneen.

Rikas puutteenkin keskellä

Äärimmäisessä aineellisessa puutteessa tai vainojen keskellä elävä uskova tai kokonainen seurakunta voi elää hengellisessä yltäkylläisyydessä ja kokea mitä suurinta sisäistä yhteyttä. Rikkaus ei korvaa rakkautta.

Maallisessa mielessä hyvinvoiva ja rikas uskonyhteisö alkaa aina rakentaa ympärilleen näkyvää loistoa. Toinen hyvinvoinnin vaara on sisäisen yhteyden väheneminen. Rahalla on taipumus viedä uskovilta keskinäinen yhteys.

Sama pätee henkiseen rikkauden tunteeseen. On tuhoisaa tuntea olevansa yksin oikeassa opillisesti ja ylpistyä sen vuoksi.

Taivaallinen rikkaus

Ilmestyskirjassa Jeesus puhui Smyrnan seurakunnasta: " Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia." (Ilm. 2:9) Köyhä ahdistettu seurakunta omisti kuitenkin taivaallisia rikkauksia.

Toisenlaisen arvion sai Laodikean seurakunta: "Sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit." (Ilm. 3:17-18)

Vaikka joku omistaisi ihmisten mittapuulla arvioituna rikkauksia mutta häneltä puuttuisi taivaallinen rikkaus, hän on ylpistynyt mutta sisäisesti köydä.

Rikkaudet käden ulottuvillamme

Tarvitaan Jeesuksen koeteltua rakkautta, hänen vanhurskautensa vaatteita ja todellista näkökykyä. Kokoonnummeko me uskovat yhteen kodeissa tutkimaan Sanaa, rukoilemaan ja keskustelemaan uskon kysymyksistä?

Tämä oli alkuaikojen uskovien elämää. Helluntaiherätyksen lähtökohta oli selkeä Hengen herätys. Sen aika ja työ ei ole mennyt hukkaan. Monet ovat saaneet kohdata armon Herran tämän herätyksen piirissä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!