Järkkymätön uskon kilvoitus

Järkkymätön uskon kilvoitus

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.05.2020 15:22

Vesa Viljanen

Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu. (Juud. 1:3)

"Käyttäytykää vain Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti, että minä, tulinpa sitten teidän tykönne ja näin teidät tai olin tulematta, saan kuulla teistä, että te pysytte samassa hengessä ja yksimielisinä taistelette minun kanssani evankeliumin uskon puolesta."(Fil.1:27)

Myös Johannes kirjeessään viittaa samaan asiaan (1.Joh.2:24).

Aktiviista toimintaa

Edellä mainitut Jumalan Sanan kohdat osoittavat selvästi, että Kristuksen seuraajina meidän tulisi kilvoitella alkuperäiseen Raamatun evankeliumiin perustuvan uskon puolesta.

Tämä kilvoittelu on ehdottoman tärkeää, jotta voimme säilyttää uskomme. Toisinaan se on jopa taistelua vihollisen juonia vastaan.

Mitä sitten on kilvoittelu? Se on aktiivista toimintaa, mikä merkitsee jatkuvaa valveilla olemista. Meidän tulee olla valppaina, valveilla sen suhteen, että pidämme vaelluksestamme vaarin.

Eteenpäin pyhityksen tiellä

Uskonvaelluksemme tulisi olla nuhteetonta pyrkimystä päästä eteenpäin pyhityksen tiellä, jotta voisimme käyttäytyä Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti.

Pyhityksessä Jumalan Sanan totuuteen juurtuminen on ensiarvoisen tärkeää. Tähän viittaavat myös Jeesuksen sanat:"Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus. (Joh. 17:17)

Totuuden puolesta

Kilvoittelu voi muuttua taisteluksi totuuden evankeliumin puolesta. Jos se oli taistelua Paavalin aikana, niin se on taistelua myös meidän ajassamme, ehkä vielä enemmänkin, koska eksytysten tulva on hyvin voimakas meidän ajassamme.

Totuuden vastustajille on ominaista, että hyljätessään rakkauden totuuteen he ovat mielistyneet vääryyteen (2 Tess. 2:11-12)

Nämä totuuden vastustajat, jotka ovat eksyneet pois totuudesta, valheeseen, voivat aiheuttaa kärsimystä, jopa vainoa, todellisia Kristuksen seuraajia kohtaan.

Voittajina perille

Tämän johdosta, jotta uskomme vahvistuisi ja voisimme selviytyä kerran voittajina perille kirkkauden majoihin, meille on annettu Jumalan Sanassa kallisarvoinen ohje:

"Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.
Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne. (Hebr. 12:1-3)

Järkähtämättä Sanan mukaisessa opissa

Pysykäämme lujina alkuperäisessä Jumalan Sanan mukaisessa opissa ja pitäkäämme siitä kiinni järkähtämättä:" Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme." (2 Tess. 2:15)

Ottaessamme vaarin tästä Paavalin antamasta kehotuksesta voimme luottaa Jumalan antamaan lupaukseen, joka tuodaan esiin Juudan kirjeessä:

"Mutta hänelle, joka voi varjella teidät lankeamasta ja asettaa teidät nuhteettomina, riemuitsevina, kirkkautensa eteen, hänelle, ainoalle Jumalalle ja meidän pelastajallemme Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, hänelle kunnia, majesteetti, voima ja valta ennen kaikkia aikoja ja nyt ja iankaikkisesti! Amen." (Juudaksen kirje 1:24-25)

Lähde; Ristin Kansa lehti nro 4/2020
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!